UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/34/2012

Opinie o funkcjonowaniu systemu opieki zdrowotnej

Autor: Natalia Hipsz
|
2012-03-08

SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że*:

– do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności

– lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

– lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

– wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

– nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

– pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

– jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

– leczenie jest bezpłatne

– pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

– warunki leczenia są dobre

– wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

– administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

– w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet, elektroniczne karty ubezpieczenia zdrowotnego

– lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

– bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/ lekcji/ zajęć

– potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

– jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty /tabela: tak, nie, trudno powiedzieć/

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:

- do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności

- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

- jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

- warunki leczenia są dobre

- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia /tabela wg badań III‘07, III‘09, II‘10, II‘12 i odpowiedzi :tak, nie/

Słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej - wykres na podstawie średniej arytmetycznej na skali od -1 do +1, na której wartości ujemne oznaczają ocenę negatywną, a wartości dodatnie – ocenę pozytywną; „trudno powiedzieć” zrekodowano na wartość środkową (0); do obliczenia wartości wskaźników złożonych wykorzystano metodę uśrednionych indeksów

Oceny funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej:

* Dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

* Nowoczesność aparatury medycznej

*Jakość leczenia (kompetencje lekarzy, stosunek do pacjentów)

* Brak dodatkowych opłat

* Pomoc w nagłych sytuacjach

* Sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia

* Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań w administracji

* Dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, możliwość umówienia wizyty na dogodną godzinę, lokalizacja zakładów)

- w pełni pozytywna

- raczej pozytywna

- ambiwalentna

- raczej negatywna

- w pełni negatywna /wykresy/

Sumaryczna ocena funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej

- w pełni pozytywna

- raczej pozytywna

- raczej negatywna

- w pełni negatywna

- ambiwalentna /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Odsetki osób pozytywnie oceniających funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w poszczególnych wymiarach wśród badanych, którzy w ostatnich sześciu miesiącach korzystali z usług medycznych:

- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

- zarówno w ramach powszechnego ubezpieczenia, jak i w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia

- wyłącznie w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego

- Niekorzystający z usług medycznych /tabela/

Przeciętna ocena funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w poszczególnych wymiarach na skali od –1(ocena negatywna) do +1 (ocena pozytywna) wśród badanych, którzy w ostatnich sześciu miesiącach korzystali z usług medycznych:

- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

- zarówno w ramach powszechnego ubezpieczenia, jak i w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia

- wyłącznie w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego

- Niekorzystający z usług medycznych /tabela/

NIEZADOWOLENIE Z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?

- Zadowolony(a)

- Niezadowolony(a)

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Odsetki osób zadowolonych z funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej wśród badanych,

którzy w ostatnich sześciu miesiącach korzystali z usług medycznych:

- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

- zarówno w ramach powszechnego ubezpieczenia, jak i w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia

- wyłącznie w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego

- Niekorzystający z usług medycznych /tabela/

Badani pozytywnie oceniający:

- dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, dogodne godziny, lokalizacja zakładów)

–sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia

–jakość leczenia (kompetencje lekarzy, stosunek do pacjentów)

–dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

- brak dodatkowych opłat

–nowoczesność aparatury medycznej

–pomoc w nagłych sytuacjach

–wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań w administracji /tabela wg zadowolonych i niezadowolonych z funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej/

Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania - tabela

ŹRÓDŁA PROBLEMÓW

Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy wynikają z tego, że:

- na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy

- pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane

- problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane

- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

PROPOZYCJE NOWYCH ROZWIĄZAŃ

Mówi się nieraz, że aby podnieść jakość usług świadczonych przez służbę zdrowia konieczne jest wprowadzenie nowych rozwiązań. Czy powinniśmy ponieść dodatkowe koszty, by poprawić działalność i zwiększyć dostępność opieki zdrowotnej, czy też nie? Przeczytam Panu(i) kilka możliwości, proszę wskazać tę, którą uważa Pan(i) za najlepszą.

- Wprowadzenie częściowej odpłatności za wszystkie usługi świadczone w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

- Podniesienie podatków lub odprowadzanej co miesiąc składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne

- Zlikwidowanie obowiązkowej składki zdrowotnej i pozostawienie spraw związanych ze zdrowiem obywatelom

- Pozostawienie wszystkiego tak jak jest – niezwiększanie nakładów na służbę zdrowia

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Stosunek do dodatkowych dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych

- opłacający samodzielne dodatkowe, dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne

- nieopłacający samodzielnie, dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego, ale deklarujący taką gotowość

- nieopłacający samodzielnie, dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego i nie deklarujący takiej gotowości

- nieopłacający samodzielnie, dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego i niewiedzący, czy by się na to zdecydowali /wykres/

Proszę powiedzieć, czy zdecydował(a)by się Pan(i) na samodzielne opłacanie dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia, aby mieć zagwarantowane, w razie potrzeby, nieodpłatne leczenie na wyższym poziomie oraz korzystanie z usług, których nie obejmuje obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne?

- tak

- nie

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań I‘00, IX‘04, III‘07, II‘08, II‘10, II‘12/ oraz /tabela aneksowa/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
24
Badanie:
201205 Aktualne problemy i wydarzenia (261)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna, Ubezpieczenia
Słowa kluczowe:
opieka zdrowotna, służba zdrowia, ubezpieczenie zdrowotne, lekarz, system opieki zdrowotnej, NFZ - Narodowy Fundusz Zdrowia, prywatna opieka medyczna
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry