OCENA SZKOLNICTWA
Czy polski system szkolnictwa ocenia Pan(i), ogólnie rzecz biorąc, jako:
- zdecydowanie dobry
- raczej dobry
- raczej zły
- zdecydowanie zły
- trudno powiedzieć
/tabela wg badań IV‘98, VI‘01, V‘07, VI‘14/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:
* zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy
* uczą patriotyzmu, miłości do ojczyzny
* rozwijają zainteresowania
* dbają o rozwój fizyczny uczniów
* uczą samodzielnego myślenia
* uczą pracy zespołowej, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów
* przygotowują do aktywnego udziału w życiu swojej społeczności lokalnej
* przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju
* uczą radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela/
Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:
* współpracują z rodzicami uczniów
* zapewniają uczniom bezpieczeństwo, chronią przed narkomanią i przemocą
* zapewniają równy start życiowy młodzieży z różnych środowisk społecznych
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela/
Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:
* współpracują z rodzicami uczniów
* zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy
* uczą patriotyzmu, miłości do ojczyzny
* rozwijają zainteresowania
* dbają o rozwój fizyczny uczniów
* uczą samodzielnego myślenia
* zapewniają uczniom bezpieczeństwo, chronią przed narkomanią i przemocą
* uczą pracy zespołowej, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów
* zapewniają równy start życiowy młodzieży z różnych środowisk społecznych
* przygotowują do aktywnego udziału w życiu swojej społeczności lokalnej
* przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju
* uczą radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie
/tabela: odpowiedzi twierdzące wg badań IV‘98, VI‘01, V‘07, VI‘14/ oraz /tabela: odpowiedzi twierdzące rodziców dzieci w wieku szkolnym, pozostałych badanych/
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE
Czy, Pana(i) zdaniem, dzieci w wieku sześciu lat powinny rozpoczynać naukę w szkole?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań VI‘13, VI‘12/ oraz /tabela: rodzice dzieci w wieku 0-6 lat; ogół badanych/ oraz /tabela aneksowa/
Jaki jest najważniejszy powód, dla którego jest Pan(i) przeciwny(a) objęciu obowiązkiem szkolnym sześciolatków?
- Dzieci w tym wieku są za małe, żeby rozpoczynać edukacje szkolną
- Szkoły nie są przygotowane do przyjęcia sześciolatków
- Reforma jest źle przygotowana i źle wprowadzona w życie
- Nieprzygotowanie odpowiedniej podstawy programowej sześciolatków
- Inny powód
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg badań VI‘13, VI‘14/
DARMOWY PODRĘCZNIK
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało podręcznik dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych. Od września wszystkie szkoły podstawowe będą go bezpłatnie wypożyczać pierwszakom. Czy słyszał(a) Pan(i) o tych zmianach?
- tak
- nie
/wykres/
Czy, Pana(i) zdaniem, ogólnie rzecz biorąc lepszy jest:
- nowy system z jednym, darmowym podręcznikiem, wypożyczanym uczniom przez szkoły
- wcześniejszy system, w którym rodzice kupują podręczniki wybierane przez nauczycieli z listy zatwierdzonych przez MEN
-Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Czy uważa Pan(i), że wprowadzenie jednego, darmowego podręcznika dla najmłodszych uczniów będzie miało pozytywny czy też negatywny wpływ na:
* sytuację finansową rodzin
* wyrównanie szans edukacyjnych uczniów
* możliwości nauczycieli w sposobie organizacji zajęć lekcyjnych
* poziom kształcenia
- Zdecydowanie pozytywny
- Raczej pozytywny
- Raczej negatywny
- Zdecydowanie negatywny
- Trudno powiedzieć
/wykresy/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych