UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 93/2014

Polska szkoła A.D. 2014

Autor: Katarzyna Kowalczuk
|
2014-06-25

OCENA SZKOLNICTWA

Czy polski system szkolnictwa ocenia Pan(i), ogólnie rzecz biorąc, jako:

- zdecydowanie dobry

- raczej dobry

- raczej zły

- zdecydowanie zły

- trudno powiedzieć

/tabela wg badań IV‘98, VI‘01, V‘07, VI‘14/ oraz /tabela aneksowa/

Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:

* zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy

* uczą patriotyzmu, miłości do ojczyzny

* rozwijają zainteresowania

* dbają o rozwój fizyczny uczniów

* uczą samodzielnego myślenia

* uczą pracy zespołowej, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów

* przygotowują do aktywnego udziału w życiu swojej społeczności lokalnej

* przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju

* uczą radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela/

Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:

* współpracują z rodzicami uczniów

* zapewniają uczniom bezpieczeństwo, chronią przed narkomanią i przemocą

* zapewniają równy start życiowy młodzieży z różnych środowisk społecznych

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela/

Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:

* współpracują z rodzicami uczniów

* zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy

* uczą patriotyzmu, miłości do ojczyzny

* rozwijają zainteresowania

* dbają o rozwój fizyczny uczniów

* uczą samodzielnego myślenia

* zapewniają uczniom bezpieczeństwo, chronią przed narkomanią i przemocą

* uczą pracy zespołowej, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów

* zapewniają równy start życiowy młodzieży z różnych środowisk społecznych

* przygotowują do aktywnego udziału w życiu swojej społeczności lokalnej

* przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju

* uczą radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie

/tabela: odpowiedzi twierdzące wg badań IV‘98, VI‘01, V‘07, VI‘14/ oraz /tabela: odpowiedzi twierdzące rodziców dzieci w wieku szkolnym, pozostałych badanych/

SZEŚCIOLATKI W SZKOLE

Czy, Pana(i) zdaniem, dzieci w wieku sześciu lat powinny rozpoczynać naukę w szkole?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela wg badań VI‘13, VI‘12/ oraz /tabela: rodzice dzieci w wieku 0-6 lat; ogół badanych/ oraz /tabela aneksowa/

Jaki jest najważniejszy powód, dla którego jest Pan(i) przeciwny(a) objęciu obowiązkiem szkolnym sześciolatków?

- Dzieci w tym wieku są za małe, żeby rozpoczynać edukacje szkolną

- Szkoły nie są przygotowane do przyjęcia sześciolatków

- Reforma jest źle przygotowana i źle wprowadzona w życie

- Nieprzygotowanie odpowiedniej podstawy programowej sześciolatków

- Inny powód

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań VI‘13, VI‘14/

DARMOWY PODRĘCZNIK

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało podręcznik dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych. Od września wszystkie szkoły podstawowe będą go bezpłatnie wypożyczać pierwszakom. Czy słyszał(a) Pan(i) o tych zmianach?

- tak

- nie

/wykres/

Czy, Pana(i) zdaniem, ogólnie rzecz biorąc lepszy jest:

- nowy system z jednym, darmowym podręcznikiem, wypożyczanym uczniom przez szkoły

- wcześniejszy system, w którym rodzice kupują podręczniki wybierane przez nauczycieli z listy zatwierdzonych przez MEN

-Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Czy uważa Pan(i), że wprowadzenie jednego, darmowego podręcznika dla najmłodszych uczniów będzie miało pozytywny czy też negatywny wpływ na:

* sytuację finansową rodzin

* wyrównanie szans edukacyjnych uczniów

* możliwości nauczycieli w sposobie organizacji zajęć lekcyjnych

* poziom kształcenia

- Zdecydowanie pozytywny

- Raczej pozytywny

- Raczej negatywny

- Zdecydowanie negatywny

- Trudno powiedzieć

/wykresy/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Liczba stron:
12
Badanie:
201418 Aktualne problemy i wydarzenia (289)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
szkoła, sześciolatek, rodzice, edukacja, darmowy podręcznik, system edukacji, wychowanie, szkolnictwo, reforma szkolnictwa, reforma systemu edukacji
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry