UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 107/2014

Opinie o funkcjonowaniu systemu opieki zdrowotnej A.D. 2014

Autor: Natalia Hipsz
|
2014-07-23

SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć że:

– do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności

– lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

– lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

– wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

– jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

– nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

– pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

– warunki leczenia są dobre

– leczenie jest bezpłatne

– w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet

– lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

– pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

– administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

– wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

– bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/ lekcji/ zajęć

– potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

– jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

/wykresy; tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg badań III‘07, III‘09, II‘10, II‘12, VI‘14/

Słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej

- dostępność do usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

- nowoczesność aparatury medycznej

- innowacyjność rozwiązań wykorzystywanych w administarcji

- pomoc w nagłych sytuacjach

- jakość leczenia (kompetencje medyków, stosunek do pacjentów)

- poziom dodatkowej odpłatności

- sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia

- dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, elastyczność terminarzy, lokalizacja

/wykres - Na podstawie średniej arytmetycznej na skali od -1 do +1, gdzie -1 oznacza ocenę negatywną, a +1 – ocenę pozytywną; odpowiedzi „trudno powiedzieć” zrekodowano na wartość środkową; do obliczenia wartości wskaźników złożonych wykorzystano metodę uśrednionych indeksów/

Ocena funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej:

- dostępność do usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

- nowoczesność aparatury medycznej

- innowacyjność rozwiązań wykorzystywanych w administarcji

- pomoc w nagłych sytuacjach

- jakość leczenia (kompetencje medyków, stosunek do pacjentów)

- poziom dodatkowej odpłatności

- sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia

- dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, elastyczność terminarzy, lokalizacja

* w pełni pozytywna

* raczej pozytywna

* ambiwalentna

* raczej negatywna

* w pełni negatywna

/wykresy wg badań II 2012, VI 2014/ oraz /tabele aneksowe/

ZADOWOLENIE Z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?

- Zdecydowanie zadowolony(a)

- Raczej zadowolony(a)

- Raczej niezadowolony(a)

- Zdecydowanie niezadowolony(a)

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań I‘01, III‘07, VIII‘08, III‘09, II‘10, II‘12, VI‘14/ oraz /tabela aneksowa/

Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania - tabela

ŹRÓDŁO PROBLEMÓW

Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy wynikają z tego, że:

- Na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy

- Pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane

- Problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane

- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań II‘12, VI‘12/ oraz /tabela aneksowa/

PROPOZYCJE NOWYCH ROZWIĄZAŃ

Mówi się nieraz, że, aby podnieść jakość usług świadczonych przez służbę zdrowia, konieczne jest wprowadzenie nowych rozwiązań. Czy powinniśmy ponieść dodatkowe koszty, by poprawić działalność i zwiększyć dostępność opieki zdrowotnej, czy też nie?

- Wprowadzenie częściowej odpłatności za wszystkie usługi świadczone w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

- Podniesienie podatków lub odprowadzanej co miesiąc składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne

- Zlikwidowanie obowiązkowej składki zdrowotnej i pozostawienie spraw związanych ze zdrowiem obywatelom

- Pozostawienie wszystkiego tak, jak jest – niezwiększanie nakładów na służbę zdrowia

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań II 2012, VI 2014/ oraz /tabela aneksowa/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
25
Badanie:
201418 Aktualne problemy i wydarzenia (289)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
system opieki zdrowotnej, ubezpieczenie zdrowotne, służba zdrowia, opieka zdrowotna, lekarz, pomoc medyczna
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry