SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć że:
– do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności
– lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią
– lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom
– wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną
– jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc
– nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską
– pacjenci są traktowani z życzliwością i troską
– warunki leczenia są dobre
– leczenie jest bezpłatne
– w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet
– lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać
– pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania
– administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie
– wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia
– bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/ lekcji/ zajęć
– potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności
– jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty
/wykresy; tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg badań III‘07, III‘09, II‘10, II‘12, VI‘14/
Słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej
- dostępność do usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej
- nowoczesność aparatury medycznej
- innowacyjność rozwiązań wykorzystywanych w administarcji
- pomoc w nagłych sytuacjach
- jakość leczenia (kompetencje medyków, stosunek do pacjentów)
- poziom dodatkowej odpłatności
- sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia
- dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, elastyczność terminarzy, lokalizacja
/wykres - Na podstawie średniej arytmetycznej na skali od -1 do +1, gdzie -1 oznacza ocenę negatywną, a +1 – ocenę pozytywną; odpowiedzi „trudno powiedzieć” zrekodowano na wartość środkową; do obliczenia wartości wskaźników złożonych wykorzystano metodę uśrednionych indeksów/
Ocena funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej:
- dostępność do usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej
- nowoczesność aparatury medycznej
- innowacyjność rozwiązań wykorzystywanych w administarcji
- pomoc w nagłych sytuacjach
- jakość leczenia (kompetencje medyków, stosunek do pacjentów)
- poziom dodatkowej odpłatności
- sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia
- dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, elastyczność terminarzy, lokalizacja
* w pełni pozytywna
* raczej pozytywna
* ambiwalentna
* raczej negatywna
* w pełni negatywna
/wykresy wg badań II 2012, VI 2014/ oraz /tabele aneksowe/
ZADOWOLENIE Z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?
- Zdecydowanie zadowolony(a)
- Raczej zadowolony(a)
- Raczej niezadowolony(a)
- Zdecydowanie niezadowolony(a)
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg badań I‘01, III‘07, VIII‘08, III‘09, II‘10, II‘12, VI‘14/ oraz /tabela aneksowa/
Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania - tabela
ŹRÓDŁO PROBLEMÓW
Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy wynikają z tego, że:
- Na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy
- Pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane
- Problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane
- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg badań II‘12, VI‘12/ oraz /tabela aneksowa/
PROPOZYCJE NOWYCH ROZWIĄZAŃ
Mówi się nieraz, że, aby podnieść jakość usług świadczonych przez służbę zdrowia, konieczne jest wprowadzenie nowych rozwiązań. Czy powinniśmy ponieść dodatkowe koszty, by poprawić działalność i zwiększyć dostępność opieki zdrowotnej, czy też nie?
- Wprowadzenie częściowej odpłatności za wszystkie usługi świadczone w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
- Podniesienie podatków lub odprowadzanej co miesiąc składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne
- Zlikwidowanie obowiązkowej składki zdrowotnej i pozostawienie spraw związanych ze zdrowiem obywatelom
- Pozostawienie wszystkiego tak, jak jest – niezwiększanie nakładów na służbę zdrowia
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg badań II 2012, VI 2014/ oraz /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe