UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 107/2014

Opinie o funkcjonowaniu systemu opieki zdrowotnej A.D. 2014

Autor: Natalia Hipsz
|
2014-07-23

SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć że:

– do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności

– lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

– lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

– wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

– jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

– nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

– pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

– warunki leczenia są dobre

– leczenie jest bezpłatne

– w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet

– lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

– pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

– administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

– wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

– bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/ lekcji/ zajęć

– potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

– jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

/wykresy; tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg badań III‘07, III‘09, II‘10, II‘12, VI‘14/

Słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej

- dostępność do usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

- nowoczesność aparatury medycznej

- innowacyjność rozwiązań wykorzystywanych w administarcji

- pomoc w nagłych sytuacjach

- jakość leczenia (kompetencje medyków, stosunek do pacjentów)

- poziom dodatkowej odpłatności

- sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia

- dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, elastyczność terminarzy, lokalizacja

/wykres - Na podstawie średniej arytmetycznej na skali od -1 do +1, gdzie -1 oznacza ocenę negatywną, a +1 – ocenę pozytywną; odpowiedzi „trudno powiedzieć” zrekodowano na wartość środkową; do obliczenia wartości wskaźników złożonych wykorzystano metodę uśrednionych indeksów/

Ocena funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej:

- dostępność do usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

- nowoczesność aparatury medycznej

- innowacyjność rozwiązań wykorzystywanych w administarcji

- pomoc w nagłych sytuacjach

- jakość leczenia (kompetencje medyków, stosunek do pacjentów)

- poziom dodatkowej odpłatności

- sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia

- dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, elastyczność terminarzy, lokalizacja

* w pełni pozytywna

* raczej pozytywna

* ambiwalentna

* raczej negatywna

* w pełni negatywna

/wykresy wg badań II 2012, VI 2014/ oraz /tabele aneksowe/

ZADOWOLENIE Z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?

- Zdecydowanie zadowolony(a)

- Raczej zadowolony(a)

- Raczej niezadowolony(a)

- Zdecydowanie niezadowolony(a)

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań I‘01, III‘07, VIII‘08, III‘09, II‘10, II‘12, VI‘14/ oraz /tabela aneksowa/

Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania - tabela

ŹRÓDŁO PROBLEMÓW

Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy wynikają z tego, że:

- Na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy

- Pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane

- Problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane

- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań II‘12, VI‘12/ oraz /tabela aneksowa/

PROPOZYCJE NOWYCH ROZWIĄZAŃ

Mówi się nieraz, że, aby podnieść jakość usług świadczonych przez służbę zdrowia, konieczne jest wprowadzenie nowych rozwiązań. Czy powinniśmy ponieść dodatkowe koszty, by poprawić działalność i zwiększyć dostępność opieki zdrowotnej, czy też nie?

- Wprowadzenie częściowej odpłatności za wszystkie usługi świadczone w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

- Podniesienie podatków lub odprowadzanej co miesiąc składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne

- Zlikwidowanie obowiązkowej składki zdrowotnej i pozostawienie spraw związanych ze zdrowiem obywatelom

- Pozostawienie wszystkiego tak, jak jest – niezwiększanie nakładów na służbę zdrowia

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań II 2012, VI 2014/ oraz /tabela aneksowa/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
25
Badanie:
201418 Aktualne problemy i wydarzenia (289)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
system opieki zdrowotnej, ubezpieczenie zdrowotne, służba zdrowia, opieka zdrowotna, lekarz, pomoc medyczna
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry