UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 113/2016

Opinie o funkcjonowaniu opieki zdrowotnej

Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
|
2016-08-03

OCENA FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?

- zdecydowanie zadowolony

- raczej zadowolony

- raczej niezadowolony

- zdecydowanie niezadowolony

- trudno powiedzieć

/wykresy wg badań I 2001, III 2007, VIII 2008, II 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela aneksowa: zadowolony, niezadowolony, Trudno powiedzieć./

Badani, którzy w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż korzystali z usług medycznych:

- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

- w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego i jednocześnie z usług świadczonych poza tym systemem – w całości samodzielnie finansowanych lub dostępnych w ramach posiadanego dodatkowego ubezpieczenia (abonamentu, polisy)

- wyłącznie w całości samodzielnie finansowanych lub dostępnych w ramach dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego

- niekorzystający z usług medycznych

/tabela wg zadowolonych z opieki zdrowotnej, niezadowolonych, niezdecydowanych w opinii/

SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:

- lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności

- wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

- nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

- w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet

- jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

- warunki leczenia są dobre

- pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

- leczenie jest bezpłatne

- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

- lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/lekcji/zajęć

- potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

/wykresy wg odpowiedzi: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg badań III 2007, III 2009, II 2010, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela - analiza wg wymiarów funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej/ oraz /tabele aneksowe/

Wymiary funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej:

- Jakość leczenia (kompetencje i zaangażowanie lekarzy, stosunek do pacjentów) i warunki leczenia

- Sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej

- Pomoc w nagłych sytuacjach

- Dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych

- Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań

- Brak dodatkowych opłat

- Dogodna lokalizacja

- Dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

Słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej - wykres

Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania.

Oceniane wymiary. Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć że:

- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

- warunki leczenia są dobre

- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności

- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/lekcji/zajęć

- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

- leczenie jest bezpłatne

/tabela/

TYPY POSTAW

Typy postaw wobec funkcjonowania służby zdrowia:

- Krytyczni

- Umiarkowani

- Zadowoleni

/wykres/ oraz /tabela wg zadowolenia z funkcjonowania służby zdrowia/ oraz /tabela wg modelu korzystania z opieki zdrowotnej/ oraz /tabela wg zmiennych socjo-demograficznych/

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? ......

/tabela wg typu postawy: krytycznej, umiarkowanej, zadowolonej/

ŹRÓDŁO PROBLEMÓW

Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy te wynikają z tego, że:

- na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy

- pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane

- problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane

- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań II 2012, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela aneksowa/

Tabele aneksowe

Cena pełnej wersji elektronicznej: 10.00 zł.
Liczba stron:
35
Badanie:
201615 Aktualne problemy i wydarzenia (313)
Kategorie tematyczne:
Zdrowie; choroba, Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
opieka zdrowotna, służba zdrowia, lekarz, NFZ - Narodowy Fundusz Zdrowia, leczenie, finansowanie, pacjent, zdrowie
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry