OCENA FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?
- zdecydowanie zadowolony
- raczej zadowolony
- raczej niezadowolony
- zdecydowanie niezadowolony
- trudno powiedzieć
/wykresy wg badań I 2001, III 2007, VIII 2008, II 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela aneksowa: zadowolony, niezadowolony, Trudno powiedzieć./
Badani, którzy w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż korzystali z usług medycznych:
- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
- w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego i jednocześnie z usług świadczonych poza tym systemem – w całości samodzielnie finansowanych lub dostępnych w ramach posiadanego dodatkowego ubezpieczenia (abonamentu, polisy)
- wyłącznie w całości samodzielnie finansowanych lub dostępnych w ramach dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego
- niekorzystający z usług medycznych
/tabela wg zadowolonych z opieki zdrowotnej, niezadowolonych, niezdecydowanych w opinii/
SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:
- lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią
- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności
- wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną
- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom
- nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską
- w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet
- jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc
- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską
- warunki leczenia są dobre
- pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania
- leczenie jest bezpłatne
- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie
- lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać
- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia
- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/lekcji/zajęć
- potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności
- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty
/wykresy wg odpowiedzi: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg badań III 2007, III 2009, II 2010, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela - analiza wg wymiarów funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej/ oraz /tabele aneksowe/
Wymiary funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej:
- Jakość leczenia (kompetencje i zaangażowanie lekarzy, stosunek do pacjentów) i warunki leczenia
- Sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej
- Pomoc w nagłych sytuacjach
- Dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych
- Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań
- Brak dodatkowych opłat
- Dogodna lokalizacja
- Dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej
Słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej - wykres
Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania.
Oceniane wymiary. Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć że:
- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty
- warunki leczenia są dobre
- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie
- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności
- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/lekcji/zajęć
- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom
- leczenie jest bezpłatne
/tabela/
TYPY POSTAW
Typy postaw wobec funkcjonowania służby zdrowia:
- Krytyczni
- Umiarkowani
- Zadowoleni
/wykres/ oraz /tabela wg zadowolenia z funkcjonowania służby zdrowia/ oraz /tabela wg modelu korzystania z opieki zdrowotnej/ oraz /tabela wg zmiennych socjo-demograficznych/
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? ......
/tabela wg typu postawy: krytycznej, umiarkowanej, zadowolonej/
ŹRÓDŁO PROBLEMÓW
Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy te wynikają z tego, że:
- na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy
- pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane
- problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane
- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg badań II 2012, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe