UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 113/2016

Opinie o funkcjonowaniu opieki zdrowotnej

Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
|
2016-08-03

OCENA FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?

- zdecydowanie zadowolony

- raczej zadowolony

- raczej niezadowolony

- zdecydowanie niezadowolony

- trudno powiedzieć

/wykresy wg badań I 2001, III 2007, VIII 2008, II 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela aneksowa: zadowolony, niezadowolony, Trudno powiedzieć./

Badani, którzy w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż korzystali z usług medycznych:

- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

- w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego i jednocześnie z usług świadczonych poza tym systemem – w całości samodzielnie finansowanych lub dostępnych w ramach posiadanego dodatkowego ubezpieczenia (abonamentu, polisy)

- wyłącznie w całości samodzielnie finansowanych lub dostępnych w ramach dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego

- niekorzystający z usług medycznych

/tabela wg zadowolonych z opieki zdrowotnej, niezadowolonych, niezdecydowanych w opinii/

SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:

- lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności

- wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

- nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

- w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet

- jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

- warunki leczenia są dobre

- pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

- leczenie jest bezpłatne

- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

- lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/lekcji/zajęć

- potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

/wykresy wg odpowiedzi: tak, nie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg badań III 2007, III 2009, II 2010, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela - analiza wg wymiarów funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej/ oraz /tabele aneksowe/

Wymiary funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej:

- Jakość leczenia (kompetencje i zaangażowanie lekarzy, stosunek do pacjentów) i warunki leczenia

- Sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej

- Pomoc w nagłych sytuacjach

- Dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych

- Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań

- Brak dodatkowych opłat

- Dogodna lokalizacja

- Dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

Słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej - wykres

Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania.

Oceniane wymiary. Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć że:

- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

- warunki leczenia są dobre

- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności

- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/lekcji/zajęć

- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

- leczenie jest bezpłatne

/tabela/

TYPY POSTAW

Typy postaw wobec funkcjonowania służby zdrowia:

- Krytyczni

- Umiarkowani

- Zadowoleni

/wykres/ oraz /tabela wg zadowolenia z funkcjonowania służby zdrowia/ oraz /tabela wg modelu korzystania z opieki zdrowotnej/ oraz /tabela wg zmiennych socjo-demograficznych/

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? ......

/tabela wg typu postawy: krytycznej, umiarkowanej, zadowolonej/

ŹRÓDŁO PROBLEMÓW

Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy te wynikają z tego, że:

- na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy

- pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane

- problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane

- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań II 2012, VI 2014, VI 2016/ oraz /tabela aneksowa/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
35
Badanie:
201615 Aktualne problemy i wydarzenia (313)
Kategorie tematyczne:
Zdrowie; choroba, Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
opieka zdrowotna, służba zdrowia, lekarz, NFZ - Narodowy Fundusz Zdrowia, leczenie, finansowanie, pacjent, zdrowie
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry