UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 16/2017

Polacy o reformie systemu edukacji

Autorzy: Rafał Boguszewski, Antoni Głowacki
|
2017-02-14

OCENA OBECNEGO SYSTEMU EDUKACJI

Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny poziom kształcenia w Polsce:

* w publicznych szkołach podstawowych

* w publicznych gimnazjach

* w publicznych liceach

* w publicznych technikach

* w publicznych zasadniczych szkołach zawodowych

- Bardzo dobrze

- Raczej dobrze

- Raczej źle

- Bardzo źle

- Trudno powiedzieć

/wykresy/ oraz /tabela wg odpowiedzi: ogółu respondentów, rodziców dzieci w wieku do 18 lat/

Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny poziom kształcenia w Polsce:

* publicznych szkołach podstawowych

* w publicznych gimnazjach

- Dobrze

- Źle

- Trudno powiedzieć

/tabela wg potencjalnych elektoratów politycznych/

OPINIE NA TEMAT WIEKU INICJACJI SZKOLNEJ

Czy, Pana(i) zdaniem, rodzice powinni mieć zagwarantowane prawo do samodzielnego decydowania o tym, czy posłać dziecko do szkoły w wieku sześciu czy siedmiu lat czy też taką decyzję powinny podejmować instytucje oświatowe?

- Zdecydowanie powinni o tym decydować rodzice

- Raczej powinni o tym decydować rodzice

- Raczej powinny decydować o tym instytucje oświatowe

- Zdecydowanie powinny decydować o tym instytucje oświatowe

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Od jakiego wieku, Pana(i) zdaniem, powinna rozpoczynać się edukacja szkolna? Czy:

- Od czwartego roku życia

- Od piątego

- Od szóstego

- Od siódmego

- Od ósmego

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg badań 2009, 2013, 2017/ oraz /tabela aneksowa/

WIEDZA O REFORMIE

W grudniu Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą zmiany w prawie oświatowym, zgodnie z którą już od września bieżącego roku ma zacząć obowiązywać reforma systemu edukacji. Jak określił(a)by Pan(i) swoją wiedzę na temat planowanych zmian w systemie edukacji?

- Wiem, na czym maja polegać zmiany

- Słyszałe(a)m o planowanych zmianach, ale dokładnie nie wiem, na czym mają one polegać

- Nic, nie słyszałe(a)m na ten temat

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

OCENA PLANOWANYCH ZMIAN

Odpowiedzi osób, które słyszały o reformie edukacji.

Czy, ogólnie rzecz biorąc, proponowane zmiany w systemie edukacji budzą w Panu(i) osobiście:

- raczej nadzieje niż obawy

- tyle samo obaw co nadziei

- raczej obawy niż nadzieje

- trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/ oraz /tabela aneksowa/

Czy uważa Pan(i), że reforma edukacji, która ma zacząć obowiązywać od września bieżącego roku:

* zmierza w dobrym kierunku

* została dobrze przygotowana

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykresy/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/ oraz /tabele aneksowe/

Jedną ze zmian, które mają zacząć obowiązywać od września, jest stopniowe wygaszanie gimnazjów oraz wydłużenie nauki w liceach ogólnokształcących i technikach. Czy uważa Pan(i), że system edukacji z ośmioletnią szkołą podstawową, czteroletnim liceum ogólnokształcącym oraz pięcioletnim technikum będzie lepszy niż obecnie obowiązujący – z sześcioletnią podstawówką, trzyletnim gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym i czteroletnim technikum?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg elektoratów/ oraz /tabela wg odpowiedzi: rodziców uczniów szkół podstawowych, rodziców uczniów gimnazjów, ogółu badanych mających dzieci do 18 roku życia/ oraz /tabela aneksowa/

Inna zmiana, która ma zostać wprowadzona, to zastąpienie zasadniczej szkoły zawodowej dwustopniową szkołą branżową. Trzyletnia szkoła branżowa I stopnia umożliwiałaby uzyskanie wykształcenia zasadniczego branżowego. Jej absolwenci byliby przygotowani zarówno do podjęcia pracy, jak i do kontynuowania kształcenia w dwuletniej branżowej szkole II stopnia, która kończyłaby się maturą oraz egzaminem potwierdzającym kwalifikacje w danym zawodzie. Czy uważa Pan(i) wprowadzenie dwustopniowej szkoły branżowej za dobre rozwiązanie czy też złe?

- Zdecydowanie dobre

- Raczej dobre

- Raczej złe

- Zdecydowanie złe

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

PRZEWIDYWANE SKUTKI REFORMY

Czy uważa Pan(i), że reforma systemu edukacji polegająca m.in. na likwidacji gimnazjów, wydłużeniu nauki w liceach ogólnokształcących i technikach oraz wprowadzeniu dwustopniowych szkół branżowych:

* spowoduje chaos w szkołach związany z wprowadzaniem reformy

* umożliwi dostosowanie kształcenia w szkołach do potrzeb rynku prac

* wpłynie na poprawę jakości kształcenia

* spowoduje utratę pracy przez część nauczycieli gimnazjów

* da możliwość pełnej realizacji programu nauczania w szkołach

* będzie stanowić zbyt duże obciążenie finansowe dla samorządów

* wpłynie na wyrównanie szans edukacyjnych dzieci na wsi i w miastach

* wpłynie na ograniczenie patologicznych zachowań wśród uczniów

* spowoduje przepełnienie szkół podstawowych

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela/ oraz /tabela wg odpowiedz:i tak, nie, trudno powiedzieć i wg: ogółu badanych, osób mających dzieci w wieku szkolnym/

Tabele aneksowe

Tabela 9

Wskaźnik przewidywanych skutków wprowadzenia reformy systemu edukacji mierzony na skali od 0 do 9, na której 0 oznacza ocenę maksymalnie negatywną, a 9 – maksymalnie pozytywną

Cena pełnej wersji elektronicznej: 10.00 zł.
Liczba stron:
25
Badanie:
201701 Aktualne problemy i wydarzenia (320)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
poziom kształcenia, gimnazjum, reforma, system edukacji, edukacja, reforma systemu edukacji, reforma szkolnictwa, wiek szkolny
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry