OCENA OBECNEGO SYSTEMU EDUKACJI
Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny poziom kształcenia w Polsce:
* w publicznych szkołach podstawowych
* w publicznych gimnazjach
* w publicznych liceach
* w publicznych technikach
* w publicznych zasadniczych szkołach zawodowych
- Bardzo dobrze
- Raczej dobrze
- Raczej źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
/wykresy/ oraz /tabela wg odpowiedzi: ogółu respondentów, rodziców dzieci w wieku do 18 lat/
Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny poziom kształcenia w Polsce:
* publicznych szkołach podstawowych
* w publicznych gimnazjach
- Dobrze
- Źle
- Trudno powiedzieć
/tabela wg potencjalnych elektoratów politycznych/
OPINIE NA TEMAT WIEKU INICJACJI SZKOLNEJ
Czy, Pana(i) zdaniem, rodzice powinni mieć zagwarantowane prawo do samodzielnego decydowania o tym, czy posłać dziecko do szkoły w wieku sześciu czy siedmiu lat czy też taką decyzję powinny podejmować instytucje oświatowe?
- Zdecydowanie powinni o tym decydować rodzice
- Raczej powinni o tym decydować rodzice
- Raczej powinny decydować o tym instytucje oświatowe
- Zdecydowanie powinny decydować o tym instytucje oświatowe
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Od jakiego wieku, Pana(i) zdaniem, powinna rozpoczynać się edukacja szkolna? Czy:
- Od czwartego roku życia
- Od piątego
- Od szóstego
- Od siódmego
- Od ósmego
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg badań 2009, 2013, 2017/ oraz /tabela aneksowa/
WIEDZA O REFORMIE
W grudniu Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą zmiany w prawie oświatowym, zgodnie z którą już od września bieżącego roku ma zacząć obowiązywać reforma systemu edukacji. Jak określił(a)by Pan(i) swoją wiedzę na temat planowanych zmian w systemie edukacji?
- Wiem, na czym maja polegać zmiany
- Słyszałe(a)m o planowanych zmianach, ale dokładnie nie wiem, na czym mają one polegać
- Nic, nie słyszałe(a)m na ten temat
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
OCENA PLANOWANYCH ZMIAN
Odpowiedzi osób, które słyszały o reformie edukacji.
Czy, ogólnie rzecz biorąc, proponowane zmiany w systemie edukacji budzą w Panu(i) osobiście:
- raczej nadzieje niż obawy
- tyle samo obaw co nadziei
- raczej obawy niż nadzieje
- trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/ oraz /tabela aneksowa/
Czy uważa Pan(i), że reforma edukacji, która ma zacząć obowiązywać od września bieżącego roku:
* zmierza w dobrym kierunku
* została dobrze przygotowana
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykresy/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/ oraz /tabele aneksowe/
Jedną ze zmian, które mają zacząć obowiązywać od września, jest stopniowe wygaszanie gimnazjów oraz wydłużenie nauki w liceach ogólnokształcących i technikach. Czy uważa Pan(i), że system edukacji z ośmioletnią szkołą podstawową, czteroletnim liceum ogólnokształcącym oraz pięcioletnim technikum będzie lepszy niż obecnie obowiązujący – z sześcioletnią podstawówką, trzyletnim gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym i czteroletnim technikum?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg elektoratów/ oraz /tabela wg odpowiedzi: rodziców uczniów szkół podstawowych, rodziców uczniów gimnazjów, ogółu badanych mających dzieci do 18 roku życia/ oraz /tabela aneksowa/
Inna zmiana, która ma zostać wprowadzona, to zastąpienie zasadniczej szkoły zawodowej dwustopniową szkołą branżową. Trzyletnia szkoła branżowa I stopnia umożliwiałaby uzyskanie wykształcenia zasadniczego branżowego. Jej absolwenci byliby przygotowani zarówno do podjęcia pracy, jak i do kontynuowania kształcenia w dwuletniej branżowej szkole II stopnia, która kończyłaby się maturą oraz egzaminem potwierdzającym kwalifikacje w danym zawodzie. Czy uważa Pan(i) wprowadzenie dwustopniowej szkoły branżowej za dobre rozwiązanie czy też złe?
- Zdecydowanie dobre
- Raczej dobre
- Raczej złe
- Zdecydowanie złe
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
PRZEWIDYWANE SKUTKI REFORMY
Czy uważa Pan(i), że reforma systemu edukacji polegająca m.in. na likwidacji gimnazjów, wydłużeniu nauki w liceach ogólnokształcących i technikach oraz wprowadzeniu dwustopniowych szkół branżowych:
* spowoduje chaos w szkołach związany z wprowadzaniem reformy
* umożliwi dostosowanie kształcenia w szkołach do potrzeb rynku prac
* wpłynie na poprawę jakości kształcenia
* spowoduje utratę pracy przez część nauczycieli gimnazjów
* da możliwość pełnej realizacji programu nauczania w szkołach
* będzie stanowić zbyt duże obciążenie finansowe dla samorządów
* wpłynie na wyrównanie szans edukacyjnych dzieci na wsi i w miastach
* wpłynie na ograniczenie patologicznych zachowań wśród uczniów
* spowoduje przepełnienie szkół podstawowych
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela/ oraz /tabela wg odpowiedz:i tak, nie, trudno powiedzieć i wg: ogółu badanych, osób mających dzieci w wieku szkolnym/
Tabele aneksowe
Tabela 9
Wskaźnik przewidywanych skutków wprowadzenia reformy systemu edukacji mierzony na skali od 0 do 9, na której 0 oznacza ocenę maksymalnie negatywną, a 9 – maksymalnie pozytywną