UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 16/2017

Polacy o reformie systemu edukacji

Autorzy: Rafał Boguszewski, Antoni Głowacki
|
2017-02-14

OCENA OBECNEGO SYSTEMU EDUKACJI

Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny poziom kształcenia w Polsce:

* w publicznych szkołach podstawowych

* w publicznych gimnazjach

* w publicznych liceach

* w publicznych technikach

* w publicznych zasadniczych szkołach zawodowych

- Bardzo dobrze

- Raczej dobrze

- Raczej źle

- Bardzo źle

- Trudno powiedzieć

/wykresy/ oraz /tabela wg odpowiedzi: ogółu respondentów, rodziców dzieci w wieku do 18 lat/

Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny poziom kształcenia w Polsce:

* publicznych szkołach podstawowych

* w publicznych gimnazjach

- Dobrze

- Źle

- Trudno powiedzieć

/tabela wg potencjalnych elektoratów politycznych/

OPINIE NA TEMAT WIEKU INICJACJI SZKOLNEJ

Czy, Pana(i) zdaniem, rodzice powinni mieć zagwarantowane prawo do samodzielnego decydowania o tym, czy posłać dziecko do szkoły w wieku sześciu czy siedmiu lat czy też taką decyzję powinny podejmować instytucje oświatowe?

- Zdecydowanie powinni o tym decydować rodzice

- Raczej powinni o tym decydować rodzice

- Raczej powinny decydować o tym instytucje oświatowe

- Zdecydowanie powinny decydować o tym instytucje oświatowe

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Od jakiego wieku, Pana(i) zdaniem, powinna rozpoczynać się edukacja szkolna? Czy:

- Od czwartego roku życia

- Od piątego

- Od szóstego

- Od siódmego

- Od ósmego

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg badań 2009, 2013, 2017/ oraz /tabela aneksowa/

WIEDZA O REFORMIE

W grudniu Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą zmiany w prawie oświatowym, zgodnie z którą już od września bieżącego roku ma zacząć obowiązywać reforma systemu edukacji. Jak określił(a)by Pan(i) swoją wiedzę na temat planowanych zmian w systemie edukacji?

- Wiem, na czym maja polegać zmiany

- Słyszałe(a)m o planowanych zmianach, ale dokładnie nie wiem, na czym mają one polegać

- Nic, nie słyszałe(a)m na ten temat

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

OCENA PLANOWANYCH ZMIAN

Odpowiedzi osób, które słyszały o reformie edukacji.

Czy, ogólnie rzecz biorąc, proponowane zmiany w systemie edukacji budzą w Panu(i) osobiście:

- raczej nadzieje niż obawy

- tyle samo obaw co nadziei

- raczej obawy niż nadzieje

- trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/ oraz /tabela aneksowa/

Czy uważa Pan(i), że reforma edukacji, która ma zacząć obowiązywać od września bieżącego roku:

* zmierza w dobrym kierunku

* została dobrze przygotowana

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykresy/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/ oraz /tabele aneksowe/

Jedną ze zmian, które mają zacząć obowiązywać od września, jest stopniowe wygaszanie gimnazjów oraz wydłużenie nauki w liceach ogólnokształcących i technikach. Czy uważa Pan(i), że system edukacji z ośmioletnią szkołą podstawową, czteroletnim liceum ogólnokształcącym oraz pięcioletnim technikum będzie lepszy niż obecnie obowiązujący – z sześcioletnią podstawówką, trzyletnim gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym i czteroletnim technikum?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg elektoratów/ oraz /tabela wg odpowiedzi: rodziców uczniów szkół podstawowych, rodziców uczniów gimnazjów, ogółu badanych mających dzieci do 18 roku życia/ oraz /tabela aneksowa/

Inna zmiana, która ma zostać wprowadzona, to zastąpienie zasadniczej szkoły zawodowej dwustopniową szkołą branżową. Trzyletnia szkoła branżowa I stopnia umożliwiałaby uzyskanie wykształcenia zasadniczego branżowego. Jej absolwenci byliby przygotowani zarówno do podjęcia pracy, jak i do kontynuowania kształcenia w dwuletniej branżowej szkole II stopnia, która kończyłaby się maturą oraz egzaminem potwierdzającym kwalifikacje w danym zawodzie. Czy uważa Pan(i) wprowadzenie dwustopniowej szkoły branżowej za dobre rozwiązanie czy też złe?

- Zdecydowanie dobre

- Raczej dobre

- Raczej złe

- Zdecydowanie złe

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

PRZEWIDYWANE SKUTKI REFORMY

Czy uważa Pan(i), że reforma systemu edukacji polegająca m.in. na likwidacji gimnazjów, wydłużeniu nauki w liceach ogólnokształcących i technikach oraz wprowadzeniu dwustopniowych szkół branżowych:

* spowoduje chaos w szkołach związany z wprowadzaniem reformy

* umożliwi dostosowanie kształcenia w szkołach do potrzeb rynku prac

* wpłynie na poprawę jakości kształcenia

* spowoduje utratę pracy przez część nauczycieli gimnazjów

* da możliwość pełnej realizacji programu nauczania w szkołach

* będzie stanowić zbyt duże obciążenie finansowe dla samorządów

* wpłynie na wyrównanie szans edukacyjnych dzieci na wsi i w miastach

* wpłynie na ograniczenie patologicznych zachowań wśród uczniów

* spowoduje przepełnienie szkół podstawowych

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela/ oraz /tabela wg odpowiedz:i tak, nie, trudno powiedzieć i wg: ogółu badanych, osób mających dzieci w wieku szkolnym/

Tabele aneksowe

Tabela 9

Wskaźnik przewidywanych skutków wprowadzenia reformy systemu edukacji mierzony na skali od 0 do 9, na której 0 oznacza ocenę maksymalnie negatywną, a 9 – maksymalnie pozytywną

Liczba stron:
25
Badanie:
201701 Aktualne problemy i wydarzenia (320)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
poziom kształcenia, gimnazjum, reforma, system edukacji, edukacja, reforma systemu edukacji, reforma szkolnictwa, wiek szkolny
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry