Które z wymienionych cech systemu uważa Pan(i) za ważne, aby można było uznać państwo za demokratyczne, a które za nieważne?
* Wolne i uczciwe wybory
* Równość wobec prawa
* Powszechne prawo wyborcze
* Ochrona wolności osobistej obywateli
* Zapewnienie dzieciom ze wszystkich rodzin równych szans kształcenia
* Dobór najlepszych ludzi do rządzenia krajem
* Finansowanie przez państwo ochrony zdrowia, nauki, kultury
* Dbałość rządu o dobrobyt obywateli
* Wolność wyrażania poglądów i organizowania się
* Zapewnienie przez państwo godziwych warunków życia najbiedniejszym
* Kontrolowanie działań rządu przez niezawisłe sądy, m.in. Trybunał Konstytucyjny
* Odpowiedzialność państwa za życie gospodarcze
* Aktywność obywateli w życiu publicznym
* Reprezentowanie woli wyborców przez parlament
* Ciągłe konsultowanie ze społeczeństwem ważnych decyzji państwowych
* Możliwość wyboru między programami partii politycznych
* Rządy prawa
* Przekazanie przez państwo jak najszerszych kompetencji samorządom i organizacjom społecznym
* Ochrona praw mniejszości
* Ograniczenie przez państwo nierówności warunków bytu
* Ograniczenie interwencji państwa w życie obywateli
* Podporządkowanie mniejszości woli większości
* Ograniczenie praw jednostki dla osiągania celów ogólnospołecznych
- Bardzo ważne (punkt 4 na skali)
- Średnio ważne (3)
- Niezbyt ważne (2)
- To nie jest cecha demokracji (1)
- Trudno powiedzieć
- Ważność cechy (średnia liczba punktów)
/tabela/
Czy w naszym kraju przestrzegane są następujące zasady?
* Jest powszechne prawo wyborcze
* Wybory są wolne i uczciwe
* Istnieje możliwość wyboru między programami partii politycznych
* Państwo ponosi odpowiedzialność za życie gospodarcze
* Mniejszość musi podporządkować się woli większości
* Obywatele mają możliwość aktywności w życiu publicznym
* Istnieje wolność wyrażania poglądów i organizowania się
* Państwo finansuje ochronę zdrowia, naukę i kulturę
* Wolność osobista obywateli jest chroniona
* Dla osiągania celów ogólnospołecznych ogranicza się prawa jednostki
* Prawa mniejszości są chronione
* Państwo przekazuje jak najszersze kompetencje samorządom i organizacjom społecznym
* Sejm reprezentuje wolę wyborców
* Państwo ogranicza nierówności warunków bytu
* Rząd dba o dobrobyt obywateli
* Są rządy prawa
* Dzieci ze wszystkich rodzin mają zapewnione równe szanse kształcenia
* Państwo zapewnia godziwe warunki życia najbiedniejszym
* Państwo stara się jak najmniej ingerować w życie obywateli
* Wobec prawa wszyscy są równi
* Działania rządu są kontrolowane przez niezawisłe sądy, m.in. Trybunał Konstytucyjny
* Do rządzenia krajem dobiera się najlepszych ludzi
* Ważne decyzje państwowe są konsultowane ze społeczeństwem
- Zdecydowanie tak (punkt 4 na skali)
- Raczej tak (3)
- Raczej nie (2)
- Zdecydowanie nie (1)
- Trudno powiedzieć
- Stopień realizacji zasady (średnia)
/tabela/
Tabela - podział zasad ustroju społeczno-politycznego na cztery grupy ze względu na rangę w definiowaniu demokracji i stopień realizacji w Polsce
Tabela - ważność cech systemu społeczno-politycznego dla zdefiniowania demokracji wg terminów badań IV ‘00, III ‘03, III ‘10, VII ‘13, VII ‘17
Tabela - ocena stopnia realizacji ww. cech w Polsce wg terminów badań III ‘03, III ‘10, VII ‘13, VII ‘17
Tabela - wyniki analizy czynnikowej: pogrupowanie cech ustrojowych w ogólniejsze czynniki definiujące demokrację
Uogólnione cechy definiujące demokrację:
- Liberalizm
- Egalitaryzm, państwo opiekuńcze
- Standardy wyborcze, kontrolowanie władzy
- Państwo minimalne, samorządność
- Kolektywizm
/tabela: średnia na skali od 1 do 4/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/
Tabela - wyniki analizy czynnikowej: pogrupowanie cech ustrojowych w ogólniejsze czynniki określające realizację założeń demokracji w Polsce
Przeciętny stopień realizacji zasad tworzących ogólniejsze kryteria oceny funkcjonowania demokracji w naszym kraju:
- Utylitaryzm, egalitaryzm, państwo opiekuńcze
- Liberalizm
- Standardy wyborcze
- Kolektywizm
/tabela: średnia na skali od 1 do 4/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/