OCENA FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?
- Zdecydowanie zadowolony(a)
- Raczej zadowolony(a)
- Raczej niezadowolony(a)
- Zdecydowanie niezadowolony(a)
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg badań I 2001, III 2007, VIII 2008, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/ oraz /tabela aneksowa: zadowolony(a), niezadowolony(a), trudno powiedzieć/
Tabela - zależność między zadowoleniem z opieki zdrowotnej a korzystaniem w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż z usług medycznych w ramach NFZ, w ramach NFZ i poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, całkowicie poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz niekorzystaniem z usług medycznych w tym czasie
SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:
* lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią
* do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności
* lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom
* wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną
* nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską
* lekarze podstawowej opieki zdrowotnej właściwie rozpoznają, na czym polegają problemy pacjenta i podejmują odpowiednie decyzje co do dalszego postępowania
* jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc
* pacjenci są traktowani z życzliwością i troską
* w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet
* pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania
* administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie
* lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać
* dobrze działa opieka nocna i świąteczna
* wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia
* leczenie jest bezpłatne
* bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy / lekcji / zajęć
* potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności
* liczba personelu medycznego w szpitalach jest wystarczająca
* jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykresy/ oraz /tabele aneksowe/
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:
- lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią
- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności
- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom
- wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną
- nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską
- jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc
- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską
- w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet
- pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania
- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie
- lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać
- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia
- leczenie jest bezpłatne
- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy / lekcji / zajęć
- potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności
- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty
/tabela: odpowiedzi twierdzące wg terminów badań III 2007, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/
Tabela - analiza wymiarów funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej
Wykres - słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej
Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania.
Oceniane wymiary.
- Dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych
- Jakość leczenia, podejście do pacjenta i sprawność obsługi
- Ułatwienia dla korzystających z opieki zdrowotnej
- Dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej
- Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań
- Liczba personelu medycznego w szpitalach
- Dostępność opieki nocnej i świątecznej
- Brak dodatkowych opłat
/tabela/
ŹRÓDŁO PROBLEMÓW
Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy te wynikają z tego, że:
- na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy
- pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane
- problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane
- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg badań II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych