UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 89/2018

Opinie na temat funkcjonowania opieki zdrowotnej

Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
|
2018-07-09

OCENA FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?

- Zdecydowanie zadowolony(a)

- Raczej zadowolony(a)

- Raczej niezadowolony(a)

- Zdecydowanie niezadowolony(a)

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań I 2001, III 2007, VIII 2008, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/ oraz /tabela aneksowa: zadowolony(a), niezadowolony(a), trudno powiedzieć/

Tabela - zależność między zadowoleniem z opieki zdrowotnej a korzystaniem w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż z usług medycznych w ramach NFZ, w ramach NFZ i poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, całkowicie poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz niekorzystaniem z usług medycznych w tym czasie

SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:

* lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

* do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności

* lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

* wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

* nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

* lekarze podstawowej opieki zdrowotnej właściwie rozpoznają, na czym polegają problemy pacjenta i podejmują odpowiednie decyzje co do dalszego postępowania

* jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

* pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

* w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet

* pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

* administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

* lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

* dobrze działa opieka nocna i świąteczna

* wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

* leczenie jest bezpłatne

* bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy / lekcji / zajęć

* potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

* liczba personelu medycznego w szpitalach jest wystarczająca

* jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć

/wykresy/ oraz /tabele aneksowe/

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:

- lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności

- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

- wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

- nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

- jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

- w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet

- pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

- lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

- leczenie jest bezpłatne

- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy / lekcji / zajęć

- potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

/tabela: odpowiedzi twierdzące wg terminów badań III 2007, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/

Tabela - analiza wymiarów funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej

Wykres - słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej

Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania.

Oceniane wymiary.

- Dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych

- Jakość leczenia, podejście do pacjenta i sprawność obsługi

- Ułatwienia dla korzystających z opieki zdrowotnej

- Dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

- Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań

- Liczba personelu medycznego w szpitalach

- Dostępność opieki nocnej i świątecznej

- Brak dodatkowych opłat

/tabela/

ŹRÓDŁO PROBLEMÓW

Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy te wynikają z tego, że:

- na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy

- pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane

- problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane

- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/ oraz /tabela aneksowa/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł.
Liczba stron:
33
Badanie:
201812 Aktualne problemy i wydarzenia (337)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
opieka zdrowotna, NFZ - Narodowy Fundusz Zdrowia, lekarz, leczenie, pacjent, system opieki zdrowotnej, służba zdrowia
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry