UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 89/2018

Opinie na temat funkcjonowania opieki zdrowotnej

Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
|
2018-07-09

OCENA FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?

- Zdecydowanie zadowolony(a)

- Raczej zadowolony(a)

- Raczej niezadowolony(a)

- Zdecydowanie niezadowolony(a)

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań I 2001, III 2007, VIII 2008, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/ oraz /tabela aneksowa: zadowolony(a), niezadowolony(a), trudno powiedzieć/

Tabela - zależność między zadowoleniem z opieki zdrowotnej a korzystaniem w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż z usług medycznych w ramach NFZ, w ramach NFZ i poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, całkowicie poza systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz niekorzystaniem z usług medycznych w tym czasie

SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:

* lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

* do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności

* lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

* wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

* nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

* lekarze podstawowej opieki zdrowotnej właściwie rozpoznają, na czym polegają problemy pacjenta i podejmują odpowiednie decyzje co do dalszego postępowania

* jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

* pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

* w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet

* pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

* administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

* lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

* dobrze działa opieka nocna i świąteczna

* wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

* leczenie jest bezpłatne

* bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy / lekcji / zajęć

* potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

* liczba personelu medycznego w szpitalach jest wystarczająca

* jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć

/wykresy/ oraz /tabele aneksowe/

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:

- lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią

- do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można się dostać bez trudności

- lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom

- wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną

- nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską

- jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

- w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet

- pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania

- administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie

- lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać

- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

- leczenie jest bezpłatne

- bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy / lekcji / zajęć

- potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności

- jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty

/tabela: odpowiedzi twierdzące wg terminów badań III 2007, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/

Tabela - analiza wymiarów funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej

Wykres - słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej

Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania.

Oceniane wymiary.

- Dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych

- Jakość leczenia, podejście do pacjenta i sprawność obsługi

- Ułatwienia dla korzystających z opieki zdrowotnej

- Dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej

- Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań

- Liczba personelu medycznego w szpitalach

- Dostępność opieki nocnej i świątecznej

- Brak dodatkowych opłat

/tabela/

ŹRÓDŁO PROBLEMÓW

Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy te wynikają z tego, że:

- na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy

- pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane

- problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane

- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018/ oraz /tabela aneksowa/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Cena pełnej wersji elektronicznej: 10.00 zł.
Liczba stron:
33
Badanie:
201812 Aktualne problemy i wydarzenia (337)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
opieka zdrowotna, NFZ - Narodowy Fundusz Zdrowia, lekarz, leczenie, pacjent, system opieki zdrowotnej, służba zdrowia
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry