Jak długo mieszka Pan(i) w tej miejscowości?
- Tu się urodziłe(a)m
- Przeprowadziłe(a)m się tu w dzieciństwie
- Przeprowadziłe(a)m się tu jako dorosła osoba wiele lat temu
- Przeprowadziłe(a)m się tu jako dorosła osoba niedawno
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
IDENTYFIKACJE ZE WSPÓLNOTĄ LOKALNĄ
Z czym czuje się Pan(i) najbardziej związany(a)?
- Ze społecznością lokalną, miejscowością, w której mieszkam
- Z regionem, krainą
- Z całym krajem, Polską
- Z Europą
- Z czymś innym
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań X 2001, XI 2003, VI 2004, X 2009, X 2015, VI 2018/ oraz /tabela aneksowa/
Z czym czuje się Pan(i) związany(a) w drugiej kolejności?
- Ze społecznością lokalną, miejscowością, w której mieszkam
- Z regionem, krainą
- Z całym krajem, Polską
- Z Europą
- Z czymś innym
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań X 2001, XI 2003, VI 2004, X 2009, X 2015, VI 2018/
Poczucie związku:
- ze społecznością lokalną, miejscowością, w której mieszka respondent
- z regionem, krainą
- z całym krajem, Polską
- z Europą
- z czymś innym
/tabela: pierwsza identyfikacja, identyfikacja ogółem (w pierwszej i drugiej kolejności)/
Tabela - zależność między poczuciem związku ze społecznością lokalną a długością zamieszkiwania w miejscowości
Tabela - poczucie związku ze społecznością lokalną wg płci, grup wiekowych, wielkości miejscowości, poziomu wykształcenia i udziału w praktykach religijnych
ZAINTERESOWANIE HISTORIĄ MIEJSCOWOŚCI
Czy interesuje się Pan(i) historią miejscowości, w której Pan(i) mieszka?
- Bardzo mnie to interesuje
- Trochę mnie to interesuje
- Niezbyt mnie to interesuje
- Zupełnie mnie to nie interesuje
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Tabela - zależność między zainteresowaniem historią miejscowości zamieszkania a identyfikacją terytorialną
WIEDZA O HISTORII MIEJSCOWOŚCI
Jak ocenia Pan(i) swoją wiedzę na temat historii miejscowości, w której Pan(i) mieszka?
- Dużo wiem na ten temat
- Trochę wiem na ten temat
- Niewiele wiem na ten temat
- Praktycznie nic nie wiem na ten temat
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg zainteresowania historią miejscowości/
Czy wie Pan(i), w jakim zaborze znajdowała się Pana(i) miejscowość przed wybuchem I wojny światowej w roku 1914?
- Tak
- Nie
W jakim zaborze znajdowała się Pana(i) miejscowość przed wybuchem I wojny światowej w roku 1914?
- Zabór pruski / ziemie niemieckie
- Zabór austriacki / ziemie austriackie
- Zabór rosyjski / ziemie rosyjskie
- Inna odpowiedź: nie na temat, więcej niż jedna odpowiedź, nie wiem
Czy wie Pan(i), w jakim zaborze znajdowała się Pana(i) miejscowość przed wybuchem I wojny światowej w roku 1914? [Odpowiedzi badanych jednoznacznie identyfikujących zabór, w którym znajdowała się miejscowość]
- Odpowiedzi prawidłowe
- Odpowiedzi nieprawidłowe
/wykres/
PAMIĘĆ LOKALNA
Jakie wydarzenia historyczne były szczególnie ważne dla Pana(i) miejscowości, wpłynęły na jej losy?
[Odpowiedzi według okresów historycznych, do których należą wymieniane wydarzenia]
- Przed rokiem 1918, w tym:
-- przed rokiem 1772
-- okres zaborów
-- okres I wojny światowej
- Okres odzyskania przez Polskę niepodległości i ustalania granic w latach 1918–1921
- Okres międzywojenny
- Okres II wojny światowej
- PRL, w tym:
-- wydarzenia związane z ówczesnym systemem
-- wydarzenia związane z opozycją antykomunistyczną, protestami społecznymi
- Od roku 1989
- Długie trwanie – procesy historyczne nie do zakwalifikowania
- Brak takich wydarzeń
- Inna odpowiedź (chronologia nie do ustalenia)
- Odpowiedź nie na temat, ogólnikowa
- Nie wiem, trudno powiedzieć
Jakie wydarzenia historyczne były szczególnie ważne dla Pana(i) miejscowości, wpłynęły na jej losy?
[Odpowiedzi według obszarów tematycznych]
- Regularne działania wojenne i wojny – ogólnie
- Kwestie gospodarcze (w tym powstawanie i zamykanie zakładów przemysłowych, rozwój infrastruktury i in.)
- Powstania (narodowo-wyzwoleńcze, przeciwko okupantom), walki partyzanckie
- Zmiany administracyjne (w tym powstanie miejscowości, nadanie praw miejskich, zmiana przynależności państwowej)
- Odwołania do kontekstu politycznego, ustroju państwa (w tym transformacja ustrojowa, zabory i in.)
- Prześladowania ludności cywilnej (w tym obozy koncentracyjne, okupacja), zniszczenia wojenne
- Znane osoby związane z miejscowością
- Ruchy społeczne, strajki, bunty
- Zabytki, powstanie ważnych obiektów
- Procesy społeczne, migracje, mniejszości etniczne i religijne
- Wydarzenia religijne
- Rozbudowa, odbudowa miejscowości, rozwój miejscowości – ogólnie
- Wydarzenia związane z nauką, oświatą
- Klęski żywiołowe
- Brak takich wydarzeń
- Nie wiem, trudno powiedzieć
CO UPAMIĘTNIAMY?
Czy w Pana(i) miejscowości są pomniki, tablice upamiętniające lub inne formy upamiętnienia, np. nazwy ulic, placów, odnoszące się do wydarzeń lub postaci historycznych:
* sprzed roku 1918
* z okresu odzyskania niepodległości przez Polskę i ustalania granic w latach 1918–1921 (np. powstanie wielkopolskie, wojna 1920 roku)
* z okresu międzywojennego
* z okresu II wojny światowej
* z okresu PRL –związanych z ówczesnym systemem
* z okresu PRL –związanych z opozycją antykomunistyczną, protestami społecznymi
* od roku 1989
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykresy/
Wykres - liczba wskazanych kategorii
Tabela - średnia liczba wskazywanych kategorii wg wielkości miejscowości zamieszkania
Badani twierdzący, że w ich miejscowości znajdują się pomniki, tablice upamiętniające lub inne formy upamiętnienia, np. nazwy ulic, placów, odnoszące się do wydarzeń lub postaci historycznych:
* sprzed roku 1918
* z okresu odzyskania niepodległości przez Polskę i ustalania granic w latach 1918–1921 (np. powstanie wielkopolskie, wojna 1920 roku)
* z okresu międzywojennego
* z okresu II wojny światowej
* z okresu PRL –związanych z ówczesnym systemem
* z okresu PRL –związanych z opozycją antykomunistyczną, protestami społecznymi
* od roku 1989
/tabela wg zaborów/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych