OCENA POZIOMU KSZTAŁCENIA
Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) obecny poziom kształcenia w Polsce:
*w publicznych szkołach podstawowych
*w publicznych liceach ogólnokształcących
*w publicznych technikach
*w publicznych szkołach branżowych (zasadniczych szkołach zawodowych)
-Bardzo dobrze
-Raczej dobrze
-Raczej źle
-Bardzo źle
-Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /wykres z wyłączeniem odpowiedzi „Trudno powiedzieć”/ oraz /tabela wg respondentów mających oraz niemających dzieci w wieku szkolnym: dobrze, źle/ oraz /wykres wg terminów badań 2008, 2017, 2018, 2022/ oraz /tabele aneksowe: dobrze, źle, trudno powiedzieć/
JAKIE SĄ POLSKIE SZKOŁY?
Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:
*uczą patriotyzmu
*współpracują z rodzicami uczniów
*uczą zasad moralnych
*uczą tolerancji
*dbają o rozwój fizyczny uczniów
*zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy
*zapewniają uczniom bezpieczeństwo, chronią przed przemocą
*rozwijają zainteresowania
*zapewniają równy start życiowy młodzieży z różnych środowisk społecznych
*uczą pracy zespołowej, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów
*uczą samodzielnego myślenia
*przygotowują do aktywnego udziału w życiu swojej społeczności lokalnej
*przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju
*uczą radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
- „Tak” łącznie
- „Nie” łącznie
/tabela/ oraz /tabela wg respondentów mających oraz niemających dzieci w wieku szkolnym: tak, nie/ oraz /tabela wg terminów badań IV 1998, VI 2001, V 2007, VI 2014, XI 2022: połączone odpowiedzi „Zdecydowanie tak” i „Raczej tak”/
Tabela - Syntetyczny wskaźnik oceny szkolnictwa (skala od 1 – zdecydowanie źle, do 4 – zdecydowanie dobrze)
*średnia
*odchylenie standardowe
/tabela wg wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia, grupy społecznej i zawodowej, dochodów, oceny własnych warunków materialnych oraz poglądów politycznych/
PROBLEMY SZKOLNICTWA
Jakie są obecnie, Pana(i) zdaniem, największe problemy polskich szkół?
- Za dużo nauki pamięciowej, za mało przydatnych umiejętności
- Nauczanie nastawione na rozwiązywanie testów, uczenie pod testy
- Braki kadrowe, ciągłe zmiany nauczycieli
- Przemoc wśród uczniów i inne problemy wychowawcze
- Brak indywidualnego podejścia do ucznia
- Niewystarczające wsparcie psychologiczne dla uczniów
- Za duże klasy, zmianowy system nauki
- Niewystarczające wspomaganie dzieci, które nie radzą sobie z nauką, brak zajęć reedukacyjnych
- Za mało lekcji WF-u
- Za mało lekcji języków obcych
- Brak neutralności światopoglądowej
- Niski poziom nauczania
- Za mało zajęć pozalekcyjnych
- Niski standard pomieszczeń, braki w wyposażeniu
- Za mały nacisk na wychowywanie, przekazywanie zasad moralnych
- Zbyt małe możliwości wpływania rodziców na życie szkoły
- Niewłaściwe odnoszenie się nauczycieli do uczniów
- Inne
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /wykres: odpowiedzi rodziców dzieci w wieku szkolnym/ oraz /wykres: porównanie odpowiedzi ogółu badanych oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym/
Jak Pan(i) sądzi, czy obecne zarobki nauczycieli w Polsce są:
- Zdecydowanie za wysokie
- Trochę za wysokie
- Odpowiednie
- Trochę za niskie
- Zdecydowanie za niskie
- Trudno powiedzieć
/wykres/
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W SZKOŁACH
Czy prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych w szkołach i przedszkolach przez organizacje pozarządowe:
- wystarczy wyłącznie decyzja dyrekcji i rady rodziców
- powinno wymagać zatwierdzenia przez kuratora oświaty
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych