Po dwóch latach przerwy powróciliśmy w naszych badaniach do problematyki funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Poza ogólnym poziomem zadowolenia z jego działania interesowało nas, jakie jego aspekty postrzegane są pozytywnie, a jakie negatywnie.
Co czwarty badany jest zadowolony z funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce, ale zdecydowana większość ocenia ją negatywnie. W ciągu ostatnich dwóch lat nieznacznie zmniejszył się udział oceniających ją pozytywnie, natomiast odsetek niezadowolonych nie zmienił się. Generalnie rzecz biorąc niezmiennie, od kiedy monitorujemy opinie na ten temat, tj. od roku 2001, zadowoleni z funkcjonowania opieki zdrowotnej należą do mniejszości. W ostatniej dekadzie stosunkowo dobre oceny zarejestrowaliśmy podczas pandemii, w czerwcu 2020 roku, w kolejnych latach uległy one pogorszeniu.
OCENA FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?- Zdecydowanie zadowolony(a)- Raczej zadowolony(a)- Raczej niezadowolony(a)- Zdecydowanie niezadowolony(a)- Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów badań I 2001, III 2007, VIII 2008, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018, VI 2020, VII 2021, IX 2021, VI 2023, VI 2025/ oraz /tabela wg badanych, którzy w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż korzystali z usług medycznych publicznych i prywatnych/ oraz /tabela aneksowa: zadowolony(a), niezadowolony(a), trudno powiedzieć/
SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia?
* Lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią* Lekarze przyjmujący w ramach NFZ angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom* Do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) można dostać się bez trudności* W ramach leczenia NFZ wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną* Pacjenci leczeni w ramach NFZ są traktowani z życzliwością i troską* Jest dobra informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego* Nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską* W ramach NFZ wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia* W opiece zdrowotnej w ramach NFZ z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania* Pomoc medyczną w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania* Lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne w ramach NFZ świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać* Opieka nocna i świąteczna dobrze działa* Potrzebne badania diagnostyczne w ramach NFZ można wykonać szybko i bez większych trudności* W ramach NFZ bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/lekcji/zajęć* Liczba personelu medycznego w szpitalach jest wystarczająca* Jeśli pacjent tego potrzebuje, w ramach NFZ łatwo może dostać się na wizytę do specjalisty
Odpowiedzi:- Zdecydowanie tak- Raczej tak- Raczej nie- Zdecydowanie nie- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela: odpowiedzi twierdzące wg terminów badań III 2007, III 2009, II 2010, II 2012, VI 2014, VI 2016, VI 2018, IX 2021, VI 2023, VI 2025/ oraz /tabele aneksowe: tak, nie, trudno powiedzieć/
Czy Pana(i) zdaniem leczenie w Polsce jest bezpłatne?- Zdecydowanie tak- Raczej tak- Raczej nie- Zdecydowanie nie- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg badanych, którzy w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż korzystali z usług medycznych publicznych i prywatnych/ oraz /tabela aneksowa: tak, nie, trudno powiedzieć/
Wymiary funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej /tabela/- Jakość leczenia- Dostępność lekarzy i badań diagnostycznych- Pomoc w nagłych sytuacjach
Wpływ kluczowych wymiarów postrzegania opieki zdrowotnej na zadowolenie z jej funkcjonowania /tabela/
Syntetyczne wskaźniki – słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej (skala –2 do +2) /wykres/
Aneks – tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych