UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 110/2025

 
Okładka komunikatu Nr 110/2025

Polacy o zmianach w szkolnictwie

Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł
2025-11-04
|
Autor: Daria Litwin

W październikowym badaniu, miesiąc po rozpoczęciu roku szkolnego, zapytaliśmy Polaków o ocenę niedawnych zmian w systemie szkolnictwa. Jest to temat szczególnie ważny, gdyż w ostatnich miesiącach głośne były tematy: edukacji zdrowotnej, ograniczenia liczby godzin lekcji religii oraz powrotu prac domowych. Edukacja zdrowotna – wprowadzona do programu nauczania wraz z początkiem roku szkolnego 2025/26 (jako nieobowiązkowa) – zastąpiła funkcjonujące od 1999 roku wychowanie do życia w rodzinie. Szerokim echem odbił się sprzeciw rodziców oraz przedstawicieli Kościoła wobec podstawy programowej nowego przedmiotu. W konsekwencji w samej Warszawie w szkołach podstawowych 57% uczniów zostało wypisanych z tego przedmiotu, a w szkołach ponadpodstawowych odsetek ten wyniósł 86%.

Od 1 września 2025 roku nastąpiła także zmiana w wymiarze lekcji religii w szkołach. Z planu usunięta została jedna godzina tego przedmiotu. Do tej pory uczniowie zobowiązani byli do uczestniczenia w dwóch lekcjach religii tygodniowo (jeśli uczeń nie został wypisany z tego przedmiotu lub nie zadeklarował, iż woli uczestniczyć w lekcjach etyki). Stan ten obowiązywał od przywrócenia w 1990 roku nauczania religii do szkół. Zwolennicy tej reformy zwracają uwagę na fakt, że dzięki temu możliwe jest zwiększenie wymiaru godzin innych przedmiotów (np. matematyki). Przeciwnicy natomiast uważają, że taka zmiana narusza konkordat, prowadzi do zmniejszenia znaczenia religii w wychowaniu dzieci i młodzieży, a cięcia w wymiarze godzin pozbawią pracy wielu katechetów.

Trzecim kontrowersyjnym w ostatnim czasie tematem jest kwestia obowiązkowych prac domowych. W kwietniu 2024 roku zniknęły one ze szkół podstawowych. Jednak obecnie, półtora roku po reformie systemu szkolnictwa, coraz więcej osób nawołuje do przywrócenia prac domowych, podkreślając, iż ich brak przyczynia się do spadku motywacji do nauki oraz do pogorszenia wyników uczniów.

W naszym badaniu, poprosiliśmy respondentów o odniesienie się do każdej z wprowadzonych zmian.

LEKCJE RELIGII

Czy popiera Pan(i) ograniczenie lekcji religii w szkołach publicznych z dwóch godzin lekcyjnych do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo?
Zdecydowanie tak
Raczej tak
Raczej nie
Zdecydowanie nie
Trudno powiedzieć
/wykres/

Czy popiera Pan(i) ograniczenie lekcji religii w szkołach publicznych z dwóch godzin lekcyjnych do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo?
/wykres z badań IX 2024,

X 2025, tabela uwzględniająca odpowiedzi na pytanie: Czy ma Pan(i) dzieci w wieku szkolnym, tzn. dzieci, które chodzą do szkoły podstawowej, średniej lub branżowej?/
/tabela uwzględniająca preferencje partyjne/

EDUKACJA ZDROWOTNA

Od tego roku do programu nauczania została wprowadzona edukacja zdrowotna. Czy słyszał(a) Pan(i) wcześniej o tym przedmiocie?
Tak i wiem więcej na ten temat
Tak, ale nie wiem zbyt wiele na ten temat
Nie, nie słyszałe(a)m
/wykres/

Czy popiera Pan(i) wprowadzenie edukacji zdrowotnej do programu nauczania?
ODPOWIEDZI OSÓB, KTÓRE SŁYSZAŁY O PRZEDMIOCIE EDUKACJA ZDROWOTNA (N=705)
/wykres/
/tabela uwzględniająca odpowiedzi na pytanie: Czy ma Pan(i) dzieci w wieku szkolnym, tzn. dzieci, które chodzą do szkoły podstawowej, średniej lub branżowej?/
/tabela uwzględniająca preferencje partyjne/

Dlaczego nie popiera Pan(i) wprowadzenia edukacji zdrowotnej do programu nauczania?
Przedmiot będzie służył wprowadzaniu ideologii lewicowej
Przedmiot został przygotowany „na szybko”
Program zawiera treści nieodpowiednie do wieku najmłodszych uczniów
Przedmiot ten jest niepotrzebny
Brak konkretnej przyczyny
Program nauczania zawiera treści związane z seksualnością
Program edukacji zdrowotnej jest sprzeczny ze światopoglądem/religią respondenta
Edukacja zdrowotna wchodzi w kompetencje rodziców
Dodatkowe godziny w szkole
Nie uczy o wartości rodziny
Inne
/wykres + tabela/

Czy edukacja zdrowotna powinna być, Pana(i) zdaniem, przedmiotem obowiązkowym?
ODPOWIEDZI OSÓB POPIERAJĄCYCH WPROWADZENIE PRZEDMIOTU EDUKACJA ZDROWOTNA DO PROGRAMU NAUCZANIA (N=491)
/wykres + tabela/

PRACE DOMOWE

Czy uważa Pan(i), że w szkołach podstawowych powinny zostać przywrócone obowiązkowe prace domowe?
/wykres + tabela/

+ ANEKS - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Publikacja dostępna
Produkt dostępny - dostawa przeważnie w 1 dzień roboczy od zaksięgowania płatności
Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł
Liczba stron:
15
Badanie:
202533 Aktualne problemy i wydarzenia (426)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
szkolnictwo, szkoła, system szkolnictwa, lekcje religii, edukacja zdrowotna
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zespół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Regulami sklepu internetowego

Procedura reklamacji

Odstąpienie od zamówienia

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

Komunikaty z badań

Opinie i Diagnozy

CBOS Flash

CBOS Fokus

Książki

CBOS Trendy

CBOS Podcast

CBOS Lab

CBOS News

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry