W październikowym badaniu, miesiąc po rozpoczęciu roku szkolnego, zapytaliśmy Polaków o ocenę niedawnych zmian w systemie szkolnictwa. Jest to temat szczególnie ważny, gdyż w ostatnich miesiącach głośne były tematy: edukacji zdrowotnej, ograniczenia liczby godzin lekcji religii oraz powrotu prac domowych. Edukacja zdrowotna – wprowadzona do programu nauczania wraz z początkiem roku szkolnego 2025/26 (jako nieobowiązkowa) – zastąpiła funkcjonujące od 1999 roku wychowanie do życia w rodzinie. Szerokim echem odbił się sprzeciw rodziców oraz przedstawicieli Kościoła wobec podstawy programowej nowego przedmiotu. W konsekwencji w samej Warszawie w szkołach podstawowych 57% uczniów zostało wypisanych z tego przedmiotu, a w szkołach ponadpodstawowych odsetek ten wyniósł 86%.
Od 1 września 2025 roku nastąpiła także zmiana w wymiarze lekcji religii w szkołach. Z planu usunięta została jedna godzina tego przedmiotu. Do tej pory uczniowie zobowiązani byli do uczestniczenia w dwóch lekcjach religii tygodniowo (jeśli uczeń nie został wypisany z tego przedmiotu lub nie zadeklarował, iż woli uczestniczyć w lekcjach etyki). Stan ten obowiązywał od przywrócenia w 1990 roku nauczania religii do szkół. Zwolennicy tej reformy zwracają uwagę na fakt, że dzięki temu możliwe jest zwiększenie wymiaru godzin innych przedmiotów (np. matematyki). Przeciwnicy natomiast uważają, że taka zmiana narusza konkordat, prowadzi do zmniejszenia znaczenia religii w wychowaniu dzieci i młodzieży, a cięcia w wymiarze godzin pozbawią pracy wielu katechetów.
Trzecim kontrowersyjnym w ostatnim czasie tematem jest kwestia obowiązkowych prac domowych. W kwietniu 2024 roku zniknęły one ze szkół podstawowych. Jednak obecnie, półtora roku po reformie systemu szkolnictwa, coraz więcej osób nawołuje do przywrócenia prac domowych, podkreślając, iż ich brak przyczynia się do spadku motywacji do nauki oraz do pogorszenia wyników uczniów.
W naszym badaniu, poprosiliśmy respondentów o odniesienie się do każdej z wprowadzonych zmian.
LEKCJE RELIGII
Czy popiera Pan(i) ograniczenie lekcji religii w szkołach publicznych z dwóch godzin lekcyjnych do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo?Zdecydowanie takRaczej takRaczej nieZdecydowanie nieTrudno powiedzieć/wykres/
Czy popiera Pan(i) ograniczenie lekcji religii w szkołach publicznych z dwóch godzin lekcyjnych do jednej godziny lekcyjnej tygodniowo?/wykres z badań IX 2024,
X 2025, tabela uwzględniająca odpowiedzi na pytanie: Czy ma Pan(i) dzieci w wieku szkolnym, tzn. dzieci, które chodzą do szkoły podstawowej, średniej lub branżowej?//tabela uwzględniająca preferencje partyjne/
EDUKACJA ZDROWOTNA
Od tego roku do programu nauczania została wprowadzona edukacja zdrowotna. Czy słyszał(a) Pan(i) wcześniej o tym przedmiocie?Tak i wiem więcej na ten tematTak, ale nie wiem zbyt wiele na ten tematNie, nie słyszałe(a)m/wykres/
Czy popiera Pan(i) wprowadzenie edukacji zdrowotnej do programu nauczania?ODPOWIEDZI OSÓB, KTÓRE SŁYSZAŁY O PRZEDMIOCIE EDUKACJA ZDROWOTNA (N=705)/wykres//tabela uwzględniająca odpowiedzi na pytanie: Czy ma Pan(i) dzieci w wieku szkolnym, tzn. dzieci, które chodzą do szkoły podstawowej, średniej lub branżowej?//tabela uwzględniająca preferencje partyjne/
Dlaczego nie popiera Pan(i) wprowadzenia edukacji zdrowotnej do programu nauczania?Przedmiot będzie służył wprowadzaniu ideologii lewicowejPrzedmiot został przygotowany „na szybko”Program zawiera treści nieodpowiednie do wieku najmłodszych uczniówPrzedmiot ten jest niepotrzebnyBrak konkretnej przyczynyProgram nauczania zawiera treści związane z seksualnościąProgram edukacji zdrowotnej jest sprzeczny ze światopoglądem/religią respondentaEdukacja zdrowotna wchodzi w kompetencje rodzicówDodatkowe godziny w szkoleNie uczy o wartości rodzinyInne/wykres + tabela/
Czy edukacja zdrowotna powinna być, Pana(i) zdaniem, przedmiotem obowiązkowym?ODPOWIEDZI OSÓB POPIERAJĄCYCH WPROWADZENIE PRZEDMIOTU EDUKACJA ZDROWOTNA DO PROGRAMU NAUCZANIA (N=491)/wykres + tabela/
PRACE DOMOWE
Czy uważa Pan(i), że w szkołach podstawowych powinny zostać przywrócone obowiązkowe prace domowe?/wykres + tabela/
+ ANEKS - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych