Polak w urzędzie A.D. 2024
Respondenci w tym roku na ogół załatwiali sprawy urzędowe osobiście (89% załatwiających jakieś sprawy w urzędzie). Niemal co trzeci (32%) skorzystał z możliwości załatwienia sprawy przez internet, a 9% zrobiło to telefonicznie.
OSOBISTE DOŚWIADCZENIA Z ZAŁATWIANIEM SPRAW URZĘDOWYCH
Czy w tym roku załatwiał(a) Pan(i) jakieś konkretne sprawy w jakimkolwiek urzędzie?
- Tak, wiele razy
- Tak, kilka razy
- Tak, raz
- Nie
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
[Odpowiedzi badanych, którzy w tym roku załatwiali jakieś sprawy w urzędzie]
Czy załatwiał(a) Pan(i) te sprawy:
- osobiście w urzędzie
- przez internet
- telefonicznie
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
[Odpowiedzi badanych, którzy w tym roku załatwiali jakieś sprawy urzędowe przez internet]
Czy, załatwiając sprawy urzędowe przez internet, korzystał(a) Pan(i):
- z komputera (stacjonarnego lub laptopa)
- z tabletu
- ze smartfona
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
[Odpowiedzi badanych, którzy w danym roku załatwiali jakieś sprawy w urzędzie.]
Czy był(a) Pan(i) zadowolony(a) ze sposobu załatwienia tej sprawy?
- Tak, sprawa została załatwiona sprawnie, „od ręki”
- Sprawa została załatwiona, ale musiałe(a)m przychodzić do urzędu kilka razy
- Sprawa została załatwiona, ale było to bardzo uciążliwe, urzędnicy mnożyli trudności
- Nie, gdyż nie udało mi się załatwić mojej sprawy
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg terminów badań VIII/IX 2007, IX 2012, XI 2017, XI 2024/ oraz /tabela aneksowa/
[Odpowiedzi osób, które w danym roku co najmniej raz załatwiały jakąś sprawę w urzędzie]
Czy urzędnik lub urzędnicy obsługujący Pana(ią) podczas załatwiania tej sprawy:
* znali się na swojej pracy, byli kompetentni
* sprawnie załatwili wszelkie formalności
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg terminów badań VIII/IX 2007, IX 2012, XI 2017, XI 2024/ oraz/ tabele aneksowe/
[Odpowiedzi osób, które w danym roku co najmniej raz załatwiały jakąś sprawę w urzędzie]
Czy urzędnik lub urzędnicy obsługujący Pana(ią) podczas załatwiania tej sprawy:
* byli wobec Pana(i) nieuprzejmi i nieżyczliwi
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg terminów badań VIII/IX 2007, IX 2012, XI 2017, XI 2024/ oraz/ tabela aneksowe/
OPINIE O FUNKCJONOWANIU URZĘDÓW
Czy, ogólnie rzecz biorąc, zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi stwierdzeniami?
- Godziny obsługi interesantów w urzędach są odpowiednie
- Wiele spraw urzędowych można załatwić za pomocą internetu - bez konieczności udawania się do urzędu /tabela wg wieku/
- Urzędy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów /tabela wg oceny funkcjonowania urzędów w ostatnich latach/
- Struktura urzędów oraz system informacji na ogół pozwalają na sprawne załatwianie spraw w urzędach
- Urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo
- Klienci urzędów na ogół znają swoje prawa
- Klienci urzędów na ogół wiedzą, według jakich zasad są podejmowane decyzje w ich sprawach /tabela wg wykształcenia/
* zdecydowanie się zgadzam
* raczej się zgadzam
* raczej się nie zgadzam
* zdecydowanie się nie zgadzam
* trudno powiedzieć
/wykresy/ oraz /wykresy - odpowiedzi twierdzące wg badań 2007, 2012, 2017, 2024/ oraz/ tabele aneksowe/
POSTRZEGANIE ZMIAN W POLSKICH URZĘDACH
Czy, generalnie rzecz biorąc, Pana(i) zdaniem, funkcjonowanie urzędów w Polsce w ostatnich latach:
- zdecydowanie się poprawiło
- raczej się poprawiło
- nie uległo zmianie
- raczej się pogorszyło
- zdecydowanie się pogorszyło
- Trudno powiedzieć
/wykresy wg badań IX 2012, XI 2017, XI 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Czy w tym roku załatwiał(a) Pan(i) jakieś konkretne sprawy w jakimkolwiek urzędzie?
- Tak, wiele razy
- Tak, kilka razy
- Tak, raz
- Nie
/tabela wg oceny funkcjonowania urzędów/
OGÓLNA OCENA JAKOŚCI OBSŁUGI W URZĘDACH
Posługując się skalą od 1 do 10, na której 1 oznacza karygodną jakość obsługi interesantów,
a 10 – idealną, proszę ocenić przeciętną jakość obsługi, z jaką zazwyczaj spotyka się Pan(i) podczas załatwiania spraw urzędowych /tabela aneksowa/
Opis jakości obsługi interesantów
- karygodna
- zła
- raczej zła
- raczej dobra
- dobra
- idealna
- trudno powiedzieć
/odsetek wskazań wg badań 2007, 2012, 2017, 2024/ oraz/ tabela aneksowa/
Tabela - porównanie odsetków odpowiedzi twierdzących w odniesieniu do poszczególnych wymiarów oceny jakości obsługi w różnych urzędach
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych