UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem

PUBLIKACJE

Letnie wyjazdy wypoczynkowe uczniów
Kafelek tematyczny do publikacji
Od 1993 roku w sondażach pytamy, czy uczniowie z gospodarstw domowych naszych respondentów podczas wakacji wyjechali na co najmniej tygodniowy wypoczynek poza miejsce zamieszkania, a jeśli nie wyjeżdżali, to jakie były powody rezygnacji z tej formy spędzania czasu wolnego od szkoły. W roku 2016 dołączyliśmy pytanie o dłuższe, trwające co najmniej dwa tygodnie, wakacyjne wyjazdy oraz pytania o ich kierunki.
CO NAJMNIEJ TYGODNIOWE WYJAZDY WAKACYJNE
Społeczny zasięg wyjazdów
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, w których są uczniowie] Czy podczas tegorocznych wakacji uczniowie z Pana(i) gospodarstwa domowego wyjechali na co najmniej tygodniowy wypoczynek poza miejsce zamieszkania?
- Tak, wszyscy wyjechali
- Tak, ale nie wszyscy wyjechali
- Nie, nikt nie wyjechał
/wykres/ oraz /wykres wg terminów badań 1993-2024/ oraz /wykresy wg miejsca zamieszkania: wieś, miasto i wg terminów badań 2017-2024/ oraz /wykres wg oceny warunków materialnych własnego gospodarstwa domowego/
Kierunki wyjazdów
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, z których uczniowie wyjeżdżali na co najmniej tygodniowy letni wypoczynek] Czy były to wyjazdy:
- wyłącznie w kraju
- częściowo w kraju, a częściowo za granicę
- wyłącznie za granicę
/wykresy wg terminów badań 2016-2024/
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, w których są uczniowie] Co najmniej tygodniowe wyjazdy uczniów:
- wyłącznie w kraju
- częściowo w kraju, a częściowo za granicę
- wyłącznie za granicę
- gospodarstwa, z których żaden uczeń nie wyjechał
/wykresy wg terminów badań 2016 -2024/
Powody rezygnacji z wyjazdów
[Wskazania respondentów z gospodarstw domowych, w których co najmniej jeden uczeń nie wyjechał w wakacje nawet na tygodniowy wypoczynek] Dlaczego uczniowie nie wyjechali na co najmniej tygodniowy wypoczynek poza miejsce zamieszkania? Czy dlatego że:
- brakowało pieniędzy na wyjazd
- nie chcieli wyjeżdżać
- brakowało czasu (uczniom lub opiekunom)
- nie było możliwości wyjazdu, brak zorganizowanego wypoczynku
- pracowali zarobkowo
- nie muszą wyjeżdżać na wakacje, mogą wypoczywać w domu
- byli potrzebni w domu, w gospodarstwie rolnym
- są za mali
- stan zdrowia nie pozwalał im na wyjazd
- Inne przyczyny
/wykres/
Tabela - powody rezygnacji z wyjazdów wg terminów badań 2011-2024
WYJAZDY CO NAJMNIEJ DWUTYGODNIOWE
Społeczny zasięg
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, w których są uczniowie] Czy w tym roku uczniowie z Pana(i) gospodarstwa domowego byli poza miejscem zamieszkania na dłuższych wakacjach, trwających co najmniej dwa tygodnie?
- Tak, wszyscy byli na dłuższych, co najmniej dwutygodniowych wakacjach
- Tak, ale nie wszyscy byli na dłuższych, co najmniej dwutygodniowych wakacjach
- Nie, nikt nie był na dłuższych, co najmniej dwutygodniowych wakacjach
- Odmowa odpowiedzi
/wykresy wg terminów badań 2016-2024/ oraz /wykres wg oceny warunków materialnych własnego gospodarstwa domowego/ oraz /wykres wg miejsca zamieszkania: wieś, miasto/
Kierunki wyjazdów
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, z których uczniowie wyjeżdżali na co najmniej dwutygodniowe wyjazdy wypoczynkowe] Czy były to wyjazdy:
- wyłącznie w kraju
- częściowo w kraju, a częściowo za granicę
- wyłącznie za granicę
/wykresy wg terminów badań 2016- 2024/
[Odpowiedzi respondentów z gospodarstw domowych, w których są uczniowie] Dwutygodniowe i dłuższe wyjazdy uczniów:
- wyłącznie w kraju
- częściowo w kraju, a częściowo za granicę
- wyłącznie za granicę
- gospodarstwa, z których żaden uczeń nie wyjechał
/wykresy wg terminów badań 2016-2024/
2024-09-30
Autor: Barbara Badora
Sztuczna inteligencja w opiniach Polaków
Kafelek tematyczny do publikacji
Termin sztuczna inteligencja (SI) bywa wymiennie stosowany z jego angielskim odpowiednikiem Artificial Intelligence (AI). Chociaż pojęcie to sformułował amerykański informatyk John McCarthy w 1956 roku, to dopiero współczesny, intensywny rozwój technik informacyjnych i komputerowych pozwolił na spopularyzowanie i praktyczne zastosowanie SI w życiu codziennym. Społeczne wyobrażenia o sztucznej inteligencji od lat kształtowała fantastyka naukowa (w formie książek, filmów, seriali i gier science fiction), a dziś coraz częściej stanowi ona przedmiot rozważań nauk społecznych.
SZTUCZNA INTELIGENCJA – CO TO TAKIEGO?
Znajomość terminu
Czy kiedykolwiek spotkał(a) się Pan(i) z terminem „sztuczna inteligencja”?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Wykres - odsetki osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja” wg wieku
Próba definicji
Jak własnymi słowami określił(a)by Pan(i) termin „sztuczna inteligencja”? [Odpowiedzi na pytanie otwarte osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Program komputerowy (zaawansowane algorytmy)
- Narzędzie wspierające pracę człowieka i optymalizujące procesy
- Inteligentne maszyny, urządzenia i roboty
- Technologia zastępująca człowieka w pracy i w powtarzalnych zadaniach
- Sztuczny umysł wyręczający w myśleniu i podejmowaniu decyzji
- Technologia, która uczy się samodzielnie
- Technologia naśladująca procesy myślowe człowieka
- Ambiwalencja korzyści i zagrożeń (technologia przydatna lecz niebezpieczna)
- Technologia przyszłości, nowoczesności i świadectwo rozwoju cywilizacji
- Zagrożenie i niebezpieczeństwo dla ludzkości
- Inteligencja sztuczna – stworzona przez człowieka i pozbawiona emocji (AI)
- Internet i wirtualna rzeczywistość
- Negatywna ocena i emocje
- Wytwór nauki, technologii i internetu
- Automat do sterowania zachowaniami człowieka, narzędzie władzy i manipulacji
- Technologia o wszechstronnym, szerokim zastosowaniu
- Prognozowanie negatywnych konsekwencji w przyszłości
- Technologia wciąż ograniczona, omylna w zakresie złożonych zagadnień
- Zaprzeczenie istnienia SI (kłamstwo, utopia, fikcja, bajki)
- Narzędzie trudne do zrozumienia, skomplikowane rozwiązanie techniczne
- Technologia monitorująca nasze życie
- Inteligencja mogąca stać się niezależna od człowieka
- Trudno powiedzieć, nie wiem
/wykres/
Jak własnymi słowami określił(a)by Pan(i) termin „sztuczna inteligencja”? [Skategoryzowane odpowiedzi na pytanie otwarte osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Aspekt prognostyczny (pozytywny)
- Ambiwalencja korzyści i zagrożeń (aspekt neutralny)
- Aspekt techniczny (neutralny)
- Aspekt funkcjonalny (neutralny)
- Aspekt „etymologiczny” (neutralny)
- Aspekt prognostyczny (negatywny)
- Aspekt emocjonalno-oceniający (negatywny)
- Brak wiedzy
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Wiedza na temat wykorzystania sztucznej inteligencji
W jakich dziedzinach i obszarach jest wykorzystywana obecnie sztuczna inteligencja? [Odpowiedzi na pytanie otwarte osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Wszystkie dziedziny
- Medycyna i zdrowie
- Działalność naukowa i edukacyjna
- Internet i wyszukiwarki internetowe
- Gospodarka (przemysł, produkcja, zakłady pracy)
- Branża IT (oprogramowanie i komputery)
- Obsługa klienta (chatboty) i/lub telekomunikacja
- Działalność artystyczna, kulturalna i rozrywkowa
- Działania państwa (polityka, wojskowość, policja)
- Generowanie treści, komunikatów i/lub reklam
- Inteligentne urządzenia (elektronika i robotyka)
- Generowanie obrazów, grafik i/lub dźwięków
- Technika i nowe technologie
- Finanse i bankowość
- Motoryzacja, transport i zarządzanie ruchem
- Manipulacja (deepfake) i działania propagandowe
- Pozyskiwanie informacji i/lub wiedzy (ChatGPT)
- Media ogólnie oraz media społecznościowe
- Marketing i telemarketing
- Sprzedaż towarów i usług (handel)
- Zastępowanie pracy (administracja biurowa i urzędy)
- Analityka (przetwarzanie danych i/lub treści)
- Oszustwa i cyberprzestępczość
- Inne
- Trudno powiedzieć, nie wiem
/wykres/
W jakich dziedzinach i obszarach jest wykorzystywana obecnie sztuczna inteligencja? [Procentowanie na podstawie liczebności respondentów w podgrupach wiekowych]
- Wszystkie dziedziny
- Medycyna i zdrowie
- Działalność naukowa i edukacyjna
- Internet i wyszukiwarki internetowe
- Gospodarka (przemysł, produkcja, zakłady pracy)
- Branża IT (oprogramowanie i komputery)
- Obsługa klienta (chatboty) i/lub telekomunikacja
- Działalność artystyczna, kulturalna i rozrywkowa
- Generowanie treści, komunikatów i/lub reklam
- Inteligentne urządzenia (elektronika i robotyka)
- Działania państwa (polityka, wojskowość, policja)
- Generowanie obrazów, grafik i/lub dźwięków
/wykres/
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w życiu codziennym
Czy w codziennym życiu wykorzystuje Pan(i) technologie oparte na sztucznej inteligencji? [Odpowiedzi osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
ZAGROŻENIA I KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ROZWOJU SZTUCZNEJ INTELIGENCJI
Czy według Pana(i) dalszy rozwój technologii opartej na sztucznej inteligencji spowoduje więcej zagrożeń czy korzyści? [Odpowiedzi osób, które spotkały się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Więcej korzyści
- Zarówno zagrożenia, jaki korzyści
- Więcej zagrożeń
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wykorzystywania technologii opartych na sztucznej inteligencji w życiu codziennym/ oraz /tabela aneksowa/
Korzyści
Jakie dostrzega Pan(i) korzyści związane z rozwojem technologii sztucznej inteligencji? [Wskazania badanych deklarujących, że spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
*Pozytywny wpływ na jakość życia
- Poprawa diagnostyki i rozwój medycyny
- Ułatwienie codzienności (roboty) i poprawa jakości życia
- Więcej czasu na prace twórcze i rozwój osobisty
*Wpływ na procesy pracy i rynek pracy
- Optymalizacja, automatyzacja i usprawnienie procesów pracy
- Zastąpienie w powtarzalnej, trudnej lub niebezpiecznej pracy
- Wzrost efektywności, szybkości i precyzji pracy
- Wsparcie i rozwój branży IT (wzrost możliwości)
*Szybkość dostępu do informacji, analizy danych i komunikacji
- Szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji
- Szybsza analiza i wykorzystanie danych
- Szybsza komunikacja oraz tłumaczenia językowe
*Nauka, rozwój technologiczny i edukacja
- Szybszy rozwój technologiczny i cywilizacyjny
- Rozwój wiedzy (wsparcie nauki i badań)
- Rozwój edukacji (wspomaganie procesu uczenia się)
- Szybsza komunikacja oraz tłumaczenia językowe
*Wsparcie i pomoc ogółem
- Ogólna oszczędność czasu
- Niezawodność i bezstronność (brak czynnika ludzkiego)
- Zastąpienie człowieka w myśleniu i podejmowaniu decyzji
*Wpływ na funkcjonowanie państwa i gospodarki
- Korzyści gospodarcze (redukcja kosztów w przemyśle i usługach)
- Wsparcie państwa (bezpieczeństwo i wojskowość)
*Kategorie nieokreślone
- Wszechstronność
- Inne
*Brak korzyści lub brak wiedzy na temat korzyści
- Trudno powiedzieć, nie wiem
- Nie dostrzegam żadnych korzyści
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Zagrożenia
Jakie dostrzega Pan(i) zagrożenia związane z rozwojem technologii sztucznej inteligencji? [Wskazania badanych deklarujących, że spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
*Problemy rynku pracy oraz wzrost nierówności
- Wzrost poziomu bezrobocia (zwolnienia)
- Zastąpienie człowieka i ludzkiego umysłu przez roboty/człowiek mniej potrzebny
- Spadek liczby miejsc pracy (likwidacja zawodów kreatywnych, osłabienie branży IT)
- Pogłębienie się nierówności społecznych (wybrane grupy zyskają, inne stracą)
*Inwigilacja i wzrost przestępczości
- Wzrost inwigilacji oraz utrata wolności, prywatności i/lub tożsamości
- Wzrost cyberprzestępczości (utrata lub wyłudzenie danych, włamania na konto itp.)
- Wzrost poziomu przestępczości (łamanie prawa, oszustwa ogółem, akty terroryzmu)
*Działania destrukcyjne i manipulacyjne
- Działania manipulacyjne (deepfake, propaganda, podszywanie się, dezinformacja itp.)
- Zagrożenie dla osób starszych, młodzieży i dzieci (bezbronność)
- Wykorzystanie ludzkiej niewiedzy i naiwności
*Utrata kontroli nad sztuczną inteligencją
- Przejęcie władzy i kontroli nad człowiekiem (możliwość zniszczenia ludzkości)
- Uniezależnienie się od człowieka, wymknięcie się spod kontroli i samoświadomość
*Wpływ na zdrowie, psychikę i relacje międzyludzkie
- Regresja społeczna (ogłupienie, rozleniwienie, spadek kreatywności i umiej. logicznego myślenia)
- Dehumanizacja, utrata więzi międzyludzkich, problemy osobowościowe, wzrost konfliktów i uprzedzeń
- Przesadne zaufanie do SI, uzależnienie się i brak umiejętności działania bez internetu
- Negatywny wpływ na zdrowie (promieniowanie, ekrany, wszystko cyfrowe)
*Ogólnie zły cel i kierunek rozwoju SI
- Wykorzystanie w zagrażającym ludzkości celu i/lub rozwój w niebezpiecznym kierunku
*Problemy makrospołeczne
- Zagrożenie dla funkcjonowania państw (prowokacje, obronność, wojna hybrydowa, zagr. atomowe)
- Trudności w kwestiach prawnych (prawo karne, prawo autorskie, etyka, zgodność z konstytucją)
- Wysokie koszty energetyczne w celu utrzymania serwerów SI
*Negatywne cechy i właściwości technologii SI
- Problem z wiarygodnością / upowszechnienie błędnej, niezweryfikowanej i fałszywej wiedzy
- Brak ludzkiego podejścia (naturalności, zrozumienia emocji i właściwej interpretacji w komunikacji)
- Inne
*Brak zagrożeń lub trudności w ich określeniu
- Trudno powiedzieć, nie wiem
- Brak zagrożeń
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
SZTUCZNA INTELIGENCJA A RYNEK PRACY
Zastąpienie pracowników przez sztuczną inteligencję
Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższych kilku lat praca, którą Pan(i) wykonuje teraz zawodowo, może zostać zastąpiona przez sztuczną inteligencję? [Odpowiedzi osób aktywnych zawodowo, które spotkały się z pojęciem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Sztuczna inteligencja a poziom bezrobocia
Czy, ogólnie rzecz biorąc, rozwój sztucznej inteligencji przyczyni się do wzrostu poziomu bezrobocia? [Odpowiedzi badanych, którzy spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wieku, miejsca zamieszkania i dochodów na jedną osobę w gosp. dom./ oraz /tabela aneksowa/
SZTUCZNA INTELIGENCJA NIEZALEŻNA OD CZŁOWIEKA
Coraz częściej mówi się, że sztuczna inteligencja może stać się samodzielna i niezależna od człowieka. Jeśli tak się stanie, to czy Pana(i) zdaniem konsekwencje uniezależniania się sztucznej inteligencji od człowieka będą zdecydowanie negatywne czy też zdecydowanie pozytywne? [Odpowiedzi badanych, którzy spotkali się z terminem „sztuczna inteligencja”]
- Pozytywne
- Zarówno pozytywne, jak i negatywne
- Negatywne
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg wykorzystywania technologii opartych na sztucznej inteligencji w życiu codziennym/ oraz /tabela wg oceny dalszego rozwoju technologii AI/ oraz /tabela aneksowa/
2024-09-27
Autorzy: Edyta Umańska, Karolina Augustyniak-Brzezińska
Stosunek do rządu we wrześniu
Kafelek tematyczny do publikacji
We wrześniu notowania rządu nieco się poprawiły – pokazują to odpowiedzi na każde z pytań, jakie zadajemy na ten temat. Przy tym wciąż – pomimo poprawy – negatywne opinie na temat rządu i premiera przeważają w każdym wymiarze nad opiniami pozytywnymi.
POPARCIE DLA RZĄDU
Stosunek do rządu
- Zwolennicy
- Przeciwnicy
- Obojętni
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VII 2023 - IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Stosunek do rządu
- Zwolennicy
- Obojętni
- Przeciwnicy
/wykres wg terminów badań: I 2018 - XI 2019 pierwszy rząd Mateusza Morawieckiego, XII 2019 - XI 2023 drugi rząd Mateusza Morawieckiego, I-IX 2024 rząd Donalda Tuska/
OCENA WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI RZĄDU
Jak by Pan(i) ocenił(a) wyniki działalności rządu premiera Donalda Tuska od czasu objęcia przezeń władzy?
- Dobrze
- Źle
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VII 2023 - IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Oceny wyników działalności rządu
- Dobre
- Złe
/wykres wg terminów badań: II 2018 - XI 2019 pierwszy rząd Mateusza Morawieckiego, I 2020 - XI 2023 drugi rząd Mateusza Morawieckiego, I-IX 2024 rząd Donalda Tuska /
OPINIE O POLITYCE GOSPODARCZEJ RZĄDU
Czy, Pana(i) zdaniem, polityka obecnego rządu stwarza szanse poprawy sytuacji gospodarczej?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VII 2023 - IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Czy, Pana(i) zdaniem, polityka obecnego rządu stwarza szanse poprawy sytuacji gospodarczej?
- Tak
- Nie
/wykres wg terminów badań: II 2018 - XI 2019 pierwszy rząd Mateusza Morawieckiego, I 2020 - XI 2023 drugi rząd Mateusza Morawieckiego, I-IX 2024 rząd Donalda Tuska /
SPOŁECZNY ODBIÓR DZIAŁALNOŚCI PREMIERA
Czy jest Pan(i) zadowolony(a) z tego, że na czele rządu stoi Donald Tusk?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań VII 2023 - IX 2024/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
Czy jest Pan(i) zadowolony(a) z tego, że na czele rządu stoi Donald Tusk?
- Tak
- Nie
/wykres wg terminów badań: I 2018 - IX 2024/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-09-26
Autor: Jonathan Scovil
Jakiego prezydenta chcą Polacy?
Kafelek tematyczny do publikacji
W przeprowadzonym ostatnio badaniu1 chcieliśmy się dowiedzieć, jaki powinien być przyszły prezydent Polski. W tym celu przedstawiliśmy respondentom listę osiemnastu opisów dotyczących różnych właściwości hipotetycznego kandydata – cech, predyspozycji, kompetencji, sposobów postępowania – prosząc, aby określili na 7-punktowej skali, jak ważne są one dla nich w przypadku przyszłej głowy państwa.
2024-09-24
Autor: Michał Feliksiak
Preferowany model prezydentury, czyli który z dotychczasowych prezydentów jest godny naśladowania
Kafelek tematyczny do publikacji
Wśród składanych swobodnie przez respondentów propozycji kandydatów na urząd prezydenta w przyszłorocznych wyborach pojawiły się nazwiska trzech prezydentów, byłych – Aleksandra Kwaśniewskiego i Bronisława Komorowskiego oraz obecnego – Andrzeja Dudy. Ankietowani mogli nie pamiętać, że w świetle prawa Aleksander Kwaśniewski oraz Andrzej Duda, po dwóch kadencjach na urzędzie Prezydenta RP nie mogą już starać się o najwyższy urząd w państwie. Jedynie Bronisław Komorowski, który był prezydentem przez jedną kadencję, teoretycznie mógłby się ubiegać o ten urząd raz jeszcze. Być może jednak sugestie personalne badanych były nie tyle realną propozycją, co wskazaniem pewnego modelu prezydentury, który im osobiście najbardziej odpowiadał. W odrębnym pytaniu2 zapytaliśmy ankietowanych o to, który z dotychczasowych prezydentów Polski po 1989 roku, wybrany w wyborach powszechnych, mógłby stanowić dobry wzór dla głowy państwa wybieranej w maju przyszłego roku. Chodziło nam przy tym nie tyle o wzór osobowy, co o sposób sprawowania urzędu prezydenta i postrzeganie jego roli w naszym ustroju politycznym, dlatego w pytaniu jest mowa o prezydenturach, a nie tylko prezydentach.
2024-09-20
Autor: Krzysztof Pankowski
Społeczna percepcja działań rządu od początku jego funkcjonowania
Kafelek tematyczny do publikacji
W ostatnim badaniu sprawdziliśmy, skąd Polacy czerpią informacje o pracy gabinetu Donalda Tuska, czym – ich zdaniem – zajmuje się rząd, oraz jak oceniają wiarygodność informacji przekazywanych przez polityków rządowych i opozycyjnych. Badanie przeprowadzono w drugiej połowie sierpnia, odpowiedzi respondentów nie uwzględniają ostatnich działań rządzących związanych z powodziami i podtopieniami na południu Polski.
2024-09-19
Autor: Beata Roguska
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry