UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem

PUBLIKACJE

X Zjazd PZPR. Zainteresowanie, nadzieje i oczekiwania
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Zainteresowanie X Zjazdem PZPR
- Specjalnie śledzę informacje
- W miarę uważnie słucham, czytam
- Coś o tym słyszałem(am), czytałem(am)
- W ogóle się tym nie interesuję
- Nic nie wiem na ten temat /tabela wg: pracownicy gospodarki uspołecznionej III/IV‘86, V‘86; młodzież IV/V‘86/ oraz /tabela wg pracowników należących do PZPR i bezpartyjnych/
2. Zainteresowanie dokumentami zjazdowymi
Tabela ilustrująca rozkład na pytanie, czy respondenci zapoznali się z dokumentami zjazdowymi.
- Tak, przeczytałem(am) dokładnie
- Tak, ale tylko przejrzałem(am)
- Jeszcze nie przeczytałem(am), ale zrobię to w najbliższym czasie
- Nie przeczytałem(am) i nie mam takiego zamiaru
3. Oczekiwania i nadzieje związane z X Zjazdem
- Bardzo duże
- Duże
- Niewielkie
- Żadne
- Trudno powiedzieć
4. Ocena sposobu przekazywania informacji o kampanii przedzjazdowej
1986-06-09
Autor: brak informacji
Opinie o sytuacji politycznej i gospodarczej
Kafelek tematyczny do publikacji
Ocena sytuacji politycznej i gospodarczej
- Dobra
- Dość dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Bardzo zła
- Brak zdania /XII‘84, XII, III‘85, IV‘86/
Opinie o podejmowaniu przez władze działań zapobiegających nawrotom kryzysów
- Zdecydowanie tak
- Tak, są liczne dowody
- Raczej tak
- Tak, ale nie robi się tego wytrwale
- W zasadzie tak, ale są liczne braki
- Raczej nie
- Nie, to co się robi jest powierzchowne i nie daje pewności, że nie pojawi się nowy kryzys
- Nie, jest wiele przykładów działania starymi metodami
- Zdecydowanie nie
- Nie, nic takiego się nie dzieje
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III‘85, IV‘86/
Czy dotychczasowa polityka stwarza szanse:
- wyjścia z kryzysu gospodarczego
- osiągnięcia trwałego porozumienia /IX‘85, IV‘86/
Możliwości wypowiadania sądów o polityce władz
- Nieograniczone
- Z pewnymi ograniczeniami
- Najwyżej w niektórych sprawach
- Nie ma
- Trudno powiedzieć /IV‘86/
Ocena zaufania do władz
- Pełne lub prawie pełne
- Na ogół pełne, ale z zastrzeżeniami
- Nieufność przy dostrzeganiu dobrej woli
- Brak zaufania
- Trudno powiedzieć /IV‘86/
Ocena nastrojów społeczeństwa
- Całkowity spokój
- Raczej spokój
- Pewne napięcie
- Bardzo duże napięcie
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III, XII‘85, IV‘86/
Opinie o nastrojach
- Ogólne odprężenie i zadowolenie, wiara, że będzie lepiej
- Pewne odprężenie i zadowolenie, że jest trochę lepiej
- Rezygnacja, pogodzenie się z losem
- Lęk, obawa przed tym, co przyniesie przyszłość, niepewność jutra
- Ogólne niezadowolenie, brak wiary w jakąkolwiek poprawę
- Inne odpowiedzi i trudno powiedzieć
Przedmiot oceny:
Zaufanie do kierownictwa politycznego kraju
Zakres swobód obywatelskich
Sytuacja wewnętrzna w krajach socjalistycznych
Zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
Aktywność polityczna i społeczna obywateli
Działalność władz terenowych
Polityka kadrowa we władzach centralnych
Polityka kadrowa we władzach terenowych /III‘85, IV‘86/
Opinie o stosowaniu w środowisku badanego przedsierpniowych metod politycznych
- Często
- Czasami
- Nie ma powrotu
- Inny pogląd
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III‘85, IV‘86/
Ocena sytuacji
Zaopatrzenie w artykuły
- przemysłowe
- spożywcze
Wydajność pracy
Warunki materialne społeczeństwa
Organizacja gospodarki, porządek w gospodarce /tabela IV‘86/
Ocena sytuacji aktualnej i przyszłej
- politycznej
- gospodarczej
- materialnej ludności /XII‘85, IV‘86/
Kwestie poddane ocenie
- Działania władz na rzecz osiągnięcia trwałego porozumienia narodowego
- Działania rządu na rzecz wychodzenia z kryzysu gospodarczego
- Działania władz na rzecz zapobiegania nawrotom kryzysów politycznych
- Polityka kadrowa we władzach centralnych
- Swobody obywatelskie
- Oczekiwania wobec X Zjazdu PZPR
- Zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
- Zaufanie społeczeństwa do kierownictwa politycznego kraju
- Zaufanie badanych do władz
- Uwzględnianie przez władze krytycznych sądów o swojej polityce
- Sytuacja w krajach socjalistycznych
- Własne zadowolenie badanych i ich wiara w przyszłość
- Możność wypowiadania swoich sądów o polityce władz
- Odczucia badanych o występowaniu w ich otoczeniu zadowolenia i wiary w przyszłość
- Zaufanie społeczeństwa do władz
- Działania rządu na rzecz wychodzenia z kryzysu gospodarczego
- Polityka kadrowa we władzach terenowych
- Swobody obywatelskie, stopień demokratyzacji
- Porządek w gospodarce
- Zaopatrzenie w artykuły przemysłowe
1986-06-05
Autor: brak informacji
Grupy partnerskie (Opinie o nowej formie demokracji bezpośredniej i zespołowej organizacji pracy)
Kafelek tematyczny do publikacji
Omówienie dyskusji toczącej się na łamach tzw. prasy robotniczej, a zwłaszcza w dwutygodniku "Twórczość Robotników", oraz wypowiedzi uczestników organizowanego przez CBOS "Warsztatu Opinioznawczego".
Tematem dyskusji są formy demokracji bezpośredniej w sferze organizacji pracy.
Opracowanie dostępne tylko w Ośrodku Informacji CBOS. Nie do sprzedaży.
1986-06-05
Autor: brak informacji
Nauczyciele o szkole, młodzieży i swojej pracy
Kafelek tematyczny do publikacji
NAUCZYCIELE O MŁODZIEŻY I STANIE WYCHOWANIA
Zalety młodzieży:
- zdolność, inteligencja, dociekliwość
- samodzielność myślenia, krytycyzm
- życzliwość, bezinteresowność, wrażliwość na sprawy innych
- przedsiębiorczość, zaradność życiowa
- patriotyzm
- odwaga w wypowiadaniu własnego zdania
- solidarność, lojalność wobec kolegów, rówieśników
/tabela/
Wady młodzieży:
- konsumpcyjny model życia (kult pieniądza, interesowność, zapatrzenie na wzorce Zachodu)
- mała samodzielność życiowa, "rozpieszczenie" młodzieży, nieumiejętność radzenia sobie z trudnościami
- zanik aspiracji i dążeń życiowych
- brak zaangażowania społecznego i politycznego, bezideowość, znieczulica
- złe wychowanie (brak kultury, chuligaństwo, wandalizm)
- egoizm, sobkostwo
- patologie społeczne
- brak poszanowania tradycji i autorytetów
/tabela/
Czynniki składające się na kryzys wychowania
- Wewnętrzne:
-- brak spójnej koncepcji modelu wychowania
-- obniżenie społecznej rangi zawodu nauczyciela
-- brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania
- Zewnętrzne
-- kryzys gospodarczy
-- kryzys moralny społeczeństwa
-- konflikt społeczno-polityczny
-- polityka władz
/tabela/
SZKOŁA - JAKA JEST, A JAKA POWINNA BYĆ?
Wychowanie młodzieży odbywa się w różnych środowiskach. Które spośród niżej wymienionych środowisk ma, Pana(i) zdaniem, największy wpływ na wychowanie młodzieży?
Instytucje i środowiska postrzegane jako mające istotny wpływ na wychowanie:
- Rodzice, dom rodzinny
- Szkoła
- Rówieśnicy, koledzy
- Środki masowego przekazu
- Księża, Kościół
- Harcerstwo
- Inne organizacje młodzieżowe
- Dziadkowie
/tabela/
Akceptacja postulatów dotyczących modelu pracy szkoły:
- Zwiększyć wpływ nauczycieli na tworzenie programu nauczania
- Ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły
- Ograniczyć działalność szkoły do wykonywania zaleceń programu i przestrzegania zasad dydaktyki
Akceptacja postulatów dotyczących realizacji przez szkołę polityki państwa
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela państwa
- Działalność szkoły powinno regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa
Akceptacja postulatów dotyczących funkcji wychowawczych szkoły
- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać
- Szkoła powinna przyjąć więcej funkcji wychowawczych
Akceptacja postulatów dotyczących zasad pracy dydaktycznej i wychowawczej
- Szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów
- Premiować samodzielność myślenia uczniów
- Zwiększyć wymagania i dyscyplinę wobec uczniów
- Uczyć mniej a lepiej, przede wszystkim utrwalać wiedzę podstawową
- Rozwijać samorządność uczniowską
- Dotychczasowe metody wymagają zmian
- Partnerskie stosunki uczeń-nauczyciel
NAUCZYCIEL - JAKI JEST, A JAKI POWINIEN BYĆ?
Istnieje pogląd, że od pewnego czasu mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego. Czy zgadza się Pan(i) z taką opinią?
/omówienie w tekście/
Dlaczego Pan(i) tak sądzi?
/omówienie w tekście/
O zawodzie nauczyciela myśli się i mówi w naszym kraju wiele, ale też różnie. W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej przedstawione opinie uważa Pan(i) za uzasadnione?
/omówienie w tekście/
W jakim stopniu wymienione niżej cechy i zachowania są konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela?
/omówienie w tekście/
Czy nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?
/omówienie w tekście/
NAUCZYCIELE O SWOJEJ PRACY
1986-06-01
Autor: brak informacji
Młodzież o sobie i swojej przyszłości (3)
Kafelek tematyczny do publikacji
1. PODSTAWOWE DANE O ZBIOROWOŚCI BADANYCH UCZNIÓW
2. MŁODZIEŻ O SOBIE I OPINIE O MŁODYM POKOLENIU
Cenione wartości życiowe
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Samodzielne mieszkanie
- Ciekawa praca
- Grono przyjaciół
- Ciekawe, pełne przygód życie
- Wysokie dochody
- Możliwość korzystania z dóbr kultury
- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy
- Spokojny, zapewniony byt bez niespodzianek
- Możliwość wpływu na życie kraju
- Wykształcenie
- Kierownicze stanowisko w pracy
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Mówi się, że w dzisiejszych trudnych czasach nie można przejmować się sprawami innych, że należy przede wszystkim myśleć o sobie. Czy zgadzasz się z taką opinią?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/
Czy obecnie młodzież w Polsce ma szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84"/
Przewidywania rozwoju sytuacji w ciągu najbliższych 5 lat:
- nastąpi wyraźna poprawa
- nastąpi pewna poprawa
- będzie mniej więcej tak samo
- nastąpi pewne pogorszenie
- nastąpi znaczne pogorszenie
- trudno mi powiedzieć
NAJBLIŻSZE PLANY ŻYCIOWE
Najbliższe plany życiowe deklarowane przez uczniów szkół średnich
- studia na wybranym kierunku
- praca w zakładzie uspołecznionym
- nauka w szkole pomaturalnej
- służba wojskowa
- praca w gospodarstwie rolnym
- wyjazd za granicę
- praca w zakładzie prywatnym
- założenie własnego sklepu, warsztatu
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Deklarowane przez uczniów zasadniczych szkół zawodowych plany życiowe na najbliższe lata
- praca w zakładzie uspołecznionym
- nauka w technikum
- służba wojskowa
- praca w gospodarstwie rolnym
- praca w zakładzie prywatnym
- wyjazd za granicę
- praca w firmie polonijnej
- założenie własnego warsztatu, sklepu
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Gdybyś miał możliwość wyjazdu za granicę, to czy wyjechał(a)byś z Polski?
- Tak, nawet na stałe
- Tak, w celach zarobkowych
- Tak, tylko w celach turystycznych
- Nie chcę w ogóle wyjeżdżać z Polski
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
OPINIE O ŚRODOWISKU MŁODZIEŻOWYM
Zjawiska charakterystyczne dla środowiska młodzieżowego:
- Nałogowe palenie papierosów
- Konsumpcyjny model życia
- Pijaństwo
- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody /"szpanerstwo"/
- Obojętność wobec spraw innych ludzi, znieczulica
- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia od młodzieży z Zachodu
- Brak szacunku dla tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Zbytnia swoboda seksualna
- Niechęć dla nauki - pogarda dla wiedzy
- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych
- Brak szacunku dla rodziców
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznawanych wartości
- Narkomania
- Brak zainteresowań
/"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86"/
Źródła konfliktów i niechęci w środowisku uczniów:
- pozycja materialna rodziców
- charakter pracy rodziców, zajmowane przez nich stanowiska
- przynależność rodziców do PZPR
- poglądy polityczne młodzieży
- stosunek młodzieży do wiary i praktyk religijnych
- wykształcenie rodziców /"Młodzież ‘86"/
3. OPINIE O RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNO-POLITYCZNEJ KRAJU
Stosunek do ustroju i systemu społeczno-politycznego
Ustrój socjalistyczny przyniósł ludziom w Polsce:
- więcej korzyści niż strat
- tyle samo korzyści co strat
- więcej strat niż korzyści
- trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84"/
Czy po dotychczasowych doświadczeniach warto dalej budować socjalizm w naszym kraju?
- tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86"/
Opinie o rzeczywistości społeczno-politycznej
- Ogranicza się swobodę działania przeciwników ustroju
- Istnieje tolerancja światopoglądowa
- Gwarantuje się i przestrzega swobody obywatelskie
- Istnieje wiele form samorządności obywateli
- Demokratycznie sprawuje się władzę
- Wszyscy mają równe szanse życiowe niezależnie od pochodzenia społecznego
- Istnieje silna opozycja polityczna
- Gwarantuje się wszystkim obywatelom przyzwoity standard życiowy
- Wszyscy mają jednakowe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu i przynależności partyjnej
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Wpływ ogółu obywateli na rządzenie krajem
- Równe szanse życiowe niezależnie od sytuacji materialnej
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84", "Nauczyciele ‘86"/
Ocena podstawowych instytucji życia politycznego kraju:
- Sejm
- Kościół
- Wojsko
- Rząd
- PRON
- Organizacje młodzieżowe
- PZPR
- Milicja
- ZSL
- SD
- Opozycja polityczna /"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85, "Młodzież ‘84"/
Postrzeganie i stosunek do głównych sił politycznych
A. Kościół
Stosunek młodzieży do religii:
- sprawa całkowicie prywatna, deklarowana obojętność wobec poglądów innych ludzi
- dążenie do upowszechniania swego stosunku do religii bez stosowania form nacisku
- sprawa prywatna, deklarowanie chęci, aby poglądy innych ludzi były podobne do głoszonych przez badanego
- skłonność do upowszechniania swoich poglądów do religii, nawet stosując pewne formy nacisku
Czy ludzie o zasadniczo różnym stosunku do wiary mogą w pełni się zrozumieć?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
Czyje przede wszystkim interesy reprezentuje Kościół?
- wszystkich wiernych
- całego społeczeństwa
- hierarchii kościelnej
- prawdy, wyższych wartości moralnych
- opozycji politycznej
- wszystkich ludzi pracy
- grup silnie związanych z Kościołem
- ogółu robotników
B. PZPR
Czyje przede wszystkim interesy reprezentuje PZPR:
- wszystkich swoich członków
- ZSRR i państw socjalistycznych
- elity władzy - ludzi władzy aparatu partyjnego
- całego społeczeństwa
- wszystkich ludzi pracy
- ludzi o postępowych poglądach, socjalistycznych
- ogółu robotników /"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85"/
Zainteresowanie badanych przygotowaniami do X Zjazdu PZPR:
- w ogóle nie interesuję się tymi przygotowaniami, nic nie wiedzą na ten temat
- wykazują niewielkie zainteresowanie
- interesuję się nimi specjalnie, w miarę uważnie czytają /słuchają/ informacje na ten temat /"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
Oczekiwania, nadzieje związane z X Zjazdem PZPR można określić jako :
- niewielkie
- żadne
- duże
- bardzo duże
- trudno powiedzieć /"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
C. Opozycja polityczna
Badani uczniowie uważają, że opozycja polityczna reprezentuje przede wszystkim interesy:
- ludzi chcących dokonać zmian w Polsce
- swoich przywódców
- całego społeczeństwa
- państw Zachodu
- ludzi pracy
- robotników
- inteligencji /"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85"/
Opinie o osobach prowadzących działalność w podziemnych strukturach "Solidarności"
- Wskazują na błędy władzy i przyczyniają się tym samym do poprawy sytuacji w kraju
- Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy Polaków
- Mają dobre koncepcje, których wprowadzenie w życie mogłoby przyczynić się do wyjścia z kryzysu
- Swoją działalnością przyczyniają się do zakłócenia porządku i spokoju społecznego
- Ich działalność służy interesom wrogów Polski
- Ich koncepcje są nie możliwe do wprowadzenia w życie
- Swoją działalnością utrudniają wyjście kraju z kryzysu
- Głoszone przez nich hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
- Ich działalność nie ma żadnego znaczenia
- Swoją działalnością utrudniają proces demokratyzacji życia w kraju /"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86", Próba ogólnopolska ‘85/
Stosunek do zachowań władzy wobec osób prowadzących antyustrojową działalność polityczną:
Powinno się karać:
- tak jak dotychczas
- surowiej
- łagodniej
W ogóle nie powinny być karane te osoby /"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86", Próba ogólnopolska ‘85/
Ocena publikacji z nielegalnego obiegu, tzw. "bibuły"
- wszystkie lub większość są ciekawe, interesujące
- nieliczne są ciekawe, interesujące
- wszystkie są nieciekawe, nieinteresujące /"Młodzież ‘86"/
Młodzież o skali i przyczynach niezadowolenia społecznego
Przyczyny niezadowolenia społecznego:
- podwyżki cen
- złe zaopatrzenie
- wysokość płac, zarobków
- zła, opieszała biurokratyczna praca urzędów
- nieprawdziwe przedstawianie rzeczywistości przez prasę, radio, telewizję
- nadmierne przywileje osób na stanowiskach
- spekulacja
- utrata przez społeczeństwo zdobyczy Sierpnia ‘80
- nieprzestrzeganie zasad praworządności
- wysokie dochody prywatnej inicjatywy /"Młodzież ‘86"/
Co się stanie, jeśli postrzegane przyczyny niezadowolenia nie zostaną usunięte:
- będzie narastać niezadowolenie
- nic się nie stanie - ludzie już pogodzili się z losem
- nastąpi gwałtowny wybuch niezadowolenia
- nie wiem, trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86"/
Uznawane przez młodzież autorytety w sferze polityki
Gdybyś chciał(a) dowiedzieć się prawdy o jakimś wydarzeniu politycznym w kraju, to do kogo zwrócił(a)byś się z prośbą o informacje lub z jakich źródeł skorzystał(a)byś?
- codzienna prasa, tygodniki, radio, telewizja
- nielegalne wydawnictwa, rozgłośnie zachodnie
- rodzice
- działacze organizacji młodzieżowych
- nauczyciel
- ksiądz, duchowny
- działacze podziemia politycznego
- koledzy, koleżanki
/"Młodzież ‘86"/
1986-05-29
Autor: brak informacji
Opinie o materialnych warunkach życia
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Warunki życia społeczeństwa polskiego oraz perspektywy ich zmian w ciągu dwóch najbliższych lat
Ocena ogólnych warunków życia społeczeństwa w podziale na grupy społeczno-zawodowe
- Inteligencja
- Robotnicy wykwalifikowani
- Robotnicy niewykwalifikowani
- Rolnicy indywidualni
- Emeryci i renciści
/tabela/
Warunki życia społeczeństwa: ogólne i materialne
- Bardzo dobre
- Dobre
- Niezbyt dobre
- Złe
- Bardzo złe
- Trudno powiedzieć
Ocena sytuacji gospodarczej kraju a przewidywane zmiany w materialnych warunkach życia /tabela/
Ocena przyszłej sytuacji gospodarczej w kraju a opinie o zmianach w materialnych warunkach życia społeczeństwa /tabela/
Podejmowanie przez władzę działań zapobiegających kryzysowi a opinie o zmianach w materialnych warunkach życia społeczeństwa w ciągu dwóch najbliższych lat /tabela/
Ocena nastrojów społecznych a przewidywane zmiany w materialnych warunkach życia społeczeństwa w ciągu dwóch najbliższych lat
- Ogólne odprężenie
- Pewne odprężenie
- Rezygnacja
- Lęk, niepewność
- Ogólne niezadowolenie
/tabela/
2. Ocena własnej sytuacji materialnej
Zróżnicowanie dochodów deklarowanych i pożądanych w przeliczeniu na 1 osobę w rodzinie w ramach grup społeczno-zawodowych /tabela/
- Inteligencja
- Robotnicy wykwalifikowani
- Robotnicy niewykwalifikowani
- Rolnicy
- Prywatni właściciele
- Emeryci i renciści
Zróżnicowanie dochodów deklarowanych i pożądanych w zależności od liczebności gospodarstwa domowego /tabela/
Ocena własnych warunków materialnych a poziom dochodów na osobę /tabela/
Ocena własnych warunków materialnych i mieszkaniowych w przekroju podstawowych grup społecznych /tabela/
Zależność między oceną własnych warunków materialnych i mieszkaniowych /tabela/
1986-05-28
Autor: brak informacji
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry