UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Nastroje społeczne w listopadzie

Podobnie jak w październiku blisko połowa badanych ocenia kierunek zmian dokonujących się w kraju negatywnie (47%), mniej więcej co trzeci – pozytywnie (32%), a co piąty nie ma zdania na ten temat (21%). W przewidywaniach na najbliższy rok odnoszących się do ogólnej sytuacji w Polsce obawy przed pogorszeniem są silniejsze niż nadzieje na poprawę (33% wobec 20%). ROZWÓJ OGÓLNEJ SYTUACJI W KRAJU

2024-11-29|Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka

 

Polacy o dokształcaniu i poszerzaniu kompetencji

Blisko dwie trzecie Polaków (64%) uczestniczyło w szkoleniach, kursach lub studiach podyplomowych wykraczających poza regularną edukację. UCZESTNICTWO W KURSACH DOSZKALAJĄCYCH

2024-11-27|Autorzy: Michał Feliksiak, Jonathan Scovil

 

Oceny działalności parlamentu i prezydenta w listopadzie

Notowania parlamentu pozostają w ostatnich miesiącach dość stabilne. Polacy są na ogół dość krytyczni w ocenie pracy posłów (obecnie 46% wobec 35% będących przeciwnego zdania) i podzieleni w opiniach o pracy senatorów, z której zadowolenie deklaruje teraz 36% badanych, a niezadowolenie – 34% (w stosunku do października rejestrujemy tu 4-punktowy spadek). OCENY DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU

2024-11-25|Autor: Michał Feliksiak

 

Kto ma większe szanse wygrać wybory prezydenckie

W badaniu przeprowadzonym od 18 do 20 listopada 2024 roku zapytaliśmy respondentów, czy w drugiej turze wyborów prezydenckich zagłosowaliby na uczestniczących w prawyborach w Koalicji Obywatelskiej Radosława Sikorskiego i Rafała Trzaskowskiego, gdyby ich konkurentami byli, uchodzący w momencie badania za najbardziej prawdopodobnych kandydatów Prawa i Sprawiedliwości, Przemysław Czarnek albo Karol Nawrocki. Dodatkowo zapytaliśmy też o poparcie dla Szymona Hołowni w starciu z ww. dwoma hipotetycznymi kandydatami PiS. Badanie uwzględnia deklaracje ogółu respondentów, a nie tylko deklarujących udział w nadchodzących wyborach prezydenckich.

2024-11-22|Autor: Barbara Badora

 

Preferencje partyjne w drugiej połowie listopada (CATI)

Rozpędzająca się powoli kampania przed wyborami prezydenckimi w Polsce, a być może także nieoczekiwany wynik wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych, spowodowały wzrost zainteresowania Polaków udziałem w demokratycznych procedurach, w tym w hipotetycznych wyborach do Sejmu i Senatu. Gdyby wybory do parlamentu odbywały się w drugiej połowie listopada, udział w nich chciałoby wziąć – według własnych zapowiedzi – ponad cztery piąte uprawnionych do głosowania (86%), o 4 punkty procentowe więcej niż dwa tygodnie wcześniej i aż o 9 punktów więcej niż w końcu października. To najwyższa deklarowana frekwencja od listopada ubiegłego roku, czyli okresu bezpośrednio powyborczego. Jednocześnie możliwość udziału w wyborach parlamentarnych z góry odrzuca 8%, o 3 punkty mniej niż na początku listopada i 6 punktów mniej niż w drugim pomiarze z października.

2024-11-22|Autor: Krzysztof Pankowski

 

Polacy o wartości wykształcenia

Przekonanie o tym, że warto się kształcić, jest w Polsce powszechne. Wyraża je 88% badanych. Ponad połowa respondentów (54%) uważa, że dyplom wyższej uczelni ma dziś dużą wartość na rynku pracy, przeciwnego zdania jest 41% ankietowanych. CZY WARTO SIĘ KSZTAŁCIĆ?

2024-11-21|Autor: Beata Roguska

 

Skąd pochodzimy, gdzie mieszkamy, gdzie pragniemy mieszkać?

Polacy najczęściej mieszkają w miejscowości tego samego typu co ta, z której pochodzą. Relatywnie więcej jest osób pochodzących ze wsi i mieszkających w mieście (14%), niż odwrotnie – pochodzących z miasta i mieszkających na wsi (9%). Jak określił(a)by się Pan(i) ze względu na swoje miejsce zamieszkania i pochodzenia?

2024-11-21|Autor: Marcin Głowacki

 

Kto jest najbardziej narażony na samotność?

W jednym z naszych ostatnich sondaży, po siedmiu latach przerwy, poruszyliśmy problematykę więzi społecznych. Pandemia COVID-19, postępująca cyfryzacja, jak również rosnąca popularność mediów społecznościowych nie sprzyjały bezpośrednim relacjom międzyludzkim. Z naszych badań wynika, że – podobnie jak siedem lat temu – Polacy najchętniej spędzają swój wolny czas z innymi, na ogół w gronie najbliższej rodziny oraz przyjaciół, a odsetek osób preferujących samotność praktycznie nie zmienił się. Czy zdarzają się Panu(i) sytuacje, w których, pomimo iż dookoła są różni ludzie, to czuje się Pan(i) osamotniony(a)?

2024-11-15|Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka

 

Kandydaci na kandydatów – poparcie dla możliwych pretendentów do urzędu prezydenta

Do wyborów prezydenckich pozostało jeszcze około 7 miesięcy, a wciąż jednym z najczęstszych pytań, jakie w związku z nimi się pojawiają, jest pytanie o to, kto ostatecznie w nich wystartuje. W naszym listopadowym sondażu nie przeprowadzaliśmy więc typowej symulacji wyborczej, w której badamy poparcie dla konkretnych kandydatów na tle innych, ale prosiliśmy respondentów o określenie prawdopodobieństwa, z jakim potencjalnie mogliby zagłosować na poszczególne osoby pojawiające się na prezydenckiej giełdzie nazwisk, gdyby wystartowały one w wyborach. Przy odpowiedzi badani posługiwali się pięciostopniową skalą, której skrajne punkty oznaczały z jednej strony pełną gotowość poparcia w wyborach danej kandydatury (5), z drugiej zaś – kategoryczną odmowę jego udzielenia (1).

2024-11-14|Autor: Agnieszka Cybulska

 

Polskie problemy z wodą A.D. 2024

Ponad dwie trzecie badanych (69%) przynajmniej od czasu do czasu w swojej okolicy odnotowało występowanie okresów suszy, które mają wpływ na stan przyrody i gospodarki rolnej – przy czym co czwarty pytany (25%) twierdzi, że taka sytuacja ma miejsce regularnie co roku lub niemal każdego roku. Z deklaracji zdecydowanej większości badanych (71%), którzy twierdzą, że w ich okolicy występują okresy suszy mające wpływ na stan przyrody i gospodarki rolnej, wynika, iż w ostatnich latach zdarzają się one częściej niż kiedyś. POSTRZEGANIE CZĘSTOTLIWOŚCI WYSTĘPOWANIA PROBLEMÓW Z BRAKIEM LUB NADMIAREM WODY W ŚRODOWISKU

2024-11-14|Autor: Barbara Badora

 

 
 
 
 

ZAMÓWSWOJEBADANIE

Grafika symbolizująca badaczy
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry