UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Nastroje konsumenckie w pierwszej połowie czerwca

W pierwszej połowie czerwca, po mniej więcej półtoramiesięcznej przerwie, zapytaliśmy respondentów o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby, czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.

2025-06-24|Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka

 

Reprezentatywność i trafność prognostyczna danych sondażowych CBOS w kontekście wyborów prezydenckich w 2025 roku

Podstawowym celem Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) jest prowadzenie badań opinii na użytek publiczny. Realizacja tego celu nierozerwalnie wiąże się z obowiązkiem zapewnienia najwyższej możliwej wiarygodności dostarczanych informacji, które dla obywateli stanowią istotne źródło wiedzy o całym społeczeństwie. Co więcej, do zadań Centrum należy także „inspirowanie, organizowanie i prowadzenie prac dotyczących badania opinii społecznej”. Niniejszy raport jest wyrazem realizacji obu tych zobowiązań. Stałe doskonalenie warsztatu badawczego jest wymuszone fundamentalnymi zmianami w sposobie realizacji sondaży, jakie nastąpiły w ostatnich kilkunastu latach, tak w Polsce, jak i na świecie.

2025-06-24|Autorzy: Ireneusz Sadowski, Dominik Batorski

 

Kondycja psychiczna młodych Polaków

Dużo się mówi o złej kondycji psychicznej młodszych pokoleń Polaków. W badaniu, które przeprowadziliśmy na próbie reprezentatywnej dla dwóch generacji – Z, czyli osób w wieku 18–29 lat i Y, czyli mających od 30 do 44 lat – zadaliśmy pytania, które pozwoliły zdiagnozować, jak czują się osoby w tym wieku – jakich stanów psychicznych doznają i jak oceniają stan swojego zdrowia psychicznego. Interesowało nas nie tylko to, jak wypadają oni pod tym względem na tle ogółu dorosłych, ale także to, czy istnieją różnice między tymi dwoma generacjami oraz jakie są główne czynniki kształtujące ich samopoczucie i zdrowie psychiczne.

2025-06-24|Autor: Michał Feliksiak

 

Polacy o wyborach prezydenckich

Niedawne wybory prezydenckie, w których w rozstrzygającej drugiej turze zmierzyli się kandydaci dwóch najsilniejszych i od dawna wyznaczających główną oś politycznych podziałów ugrupowań – Koalicji Obywatelskiej, przewodzącej rządzącej koalicji, oraz opozycyjnego Prawa i Sprawiedliwości, wyraźnie podzieliły i nadal zdecydowanie dzielą Polaków. Podziały te są wyraźnie widoczne w ocenach i reakcjach na to, co wydarzyło się 1 czerwca.

2025-06-18|Autor: Agnieszka Cybulska

 

Życie towarzyskie i uczuciowe młodych Polaków

Prawie trzy czwarte badanych w wieku 18–44 lata jest obecnie w związku małżeńskim bądź nieformalnym (71%). Mediana liczby poważnych związków w ciągu życia wyniosła 2. Respondenci poznawali swoich partnerów(ki) najczęściej na prywatnych imprezach lub spotkaniach z przyjaciółmi, w szkole, na studiach lub w miejscu pracy. W pokoleniu Z większą rolę odgrywały aplikacje randkowe lub inne sposoby nawiązywania znajomości przez internet, a wśród millenialsów nieco większą miejsca publiczne, takie jak kluby czy bary. ŻYCIE TOWARZYSKIE

2025-06-16|Autor: Jonathan Scovil

 

Preferencje partyjne w pierwszej połowie czerwca (CATI)

Gdyby wybory parlamentarne odbywały się w pierwszej połowie czerwca, zwyciężyłoby w nich główne ugrupowanie bloku rządzącego, czyli Koalicja Obywatelska, na którą chciałaby oddać głos niespełna jedna trzecia respondentów deklarujących swój pewny udział w hipotetycznych wyborach do Sejmu i Senatu (30%). W porównaniu z sytuacją sprzed wyborów prezydenckich notowania KO zmieniły się nieznacznie (wzrost o 1 punkt procentowy). Na drugim miejscu znalazło się Prawo i Sprawiedliwość, na które chciałaby głosować jedna czwarta zdeklarowanych uczestników wyborów (25%), w porównaniu z majem najsilniejsza partia opozycji parlamentarnej notuje spadek poparcia (o 3 punkty procentowe).

2025-06-13|Autor: Krzysztof Pankowski

 

Młodzi Polacy o wyzwaniach stojących przed ich pokoleniem

Większość młodych Polaków przewidywała poprawę swojej sytuacji życiowej w nieodległej przyszłości (59%). Natomiast znacznie rzadziej myśleli oni z optymizmem o przyszłości swojego kraju (38%), a tym bardziej – całego świata (30%). Listę zagrożeń przyszłości, które budziły w młodych Polakach największe obawy, otwiera groźba masowych migracji ludności z Afryki i Bliskiego Wschodu do Europy (68%) oraz wybuchu trzeciej wojny światowej (68%). Duży niepokój wywoływały też wizje zagrożeń społeczno-politycznych, negatywne konsekwencje rozwoju sztucznej inteligencji czy katastrofa demograficzna, związana ze starzeniem się społeczeństw. Co ciekawe, zmiany klimatu i globalne ocieplenie plasowały się dopiero na ósmej pozycji wśród zagrożeń budzących w młodych Polakach największe lęki. Najmniej obawiali się oni natomiast kolejnych pandemii.

2025-06-10|Autor: Jonathan Scovil

 

Młodzi i media społecznościowe

Media społecznościowe dla młodych (18–44 lata) stanowią ważne źródło informacji, nie tylko o codziennym życiu ich znajomych i przyjaciół, ale także o wydarzeniach w kraju i na świecie. Najmłodsi badani (osoby poniżej 25 roku życia) wymieniają je na pierwszym miejscu głównych źródeł informacji, przed portalami internetowymi i telewizją, a także przed radiem i prasą, co jest dosyć oczywiste. Korzystanie z poszczególnych mediów społecznościowych zależy od płci i wieku przedstawicieli generacji Z i Y. Kobiety częściej niż mężczyźni przyznają, że regularnie korzystają z Facebooka, Instagrama i TikToka, podczas gdy więcej mężczyzn niż kobiet deklaruje korzystanie z YouTube’a i X. Pokolenie Z śledzi regularnie więcej różnych mediów społecznościowych niż millenialsi. Ci ostatni są w odrobinę większej części niż zetki obecni tylko na Facebooku i LinkedIn.

2025-06-09|Autor: Marta Bożewicz

 

Wyborcy Sławomira Mentzena – jak postrzegali swojego kandydata i polską politykę przed wyborami?

Po zakończeniu procesu wyborczego prezentujemy drugą część raportu z badania jakościowego, w którym uczestniczyły osoby zamierzające głosować na Sławomira Mentzena. Badanie, którego wyniki przedstawiliśmy już częściowo w komunikacie „Sławomir Mentzen – polityczny self-made man”, odbyło się przed pierwszą turą wyborów prezydenckich. Objęło ono wyłącznie osoby deklarujące zamiar głosowania w wyborach na Sławomira Mentzena.

2025-06-06|Autor: Marcin Głowacki

 

Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków

Wśród najczęściej deklarowanych przez przedstawicieli generacji Y i Z wartości znalazły się: rodzina, zachowanie dobrego zdrowia, uczciwość, spokój, bezpieczeństwo finansowe, wolność i niezależność oraz zachowanie prywatności. Są one istotne prawie dla każdego, a ponad połowa umieszcza je wśród wartości dla siebie najważniejszych. Zdecydowanie najmniejsze znaczenie spośród uwzględnionych w badaniu wartości i dążeń ma sława – dla blisko dwóch trzecich respondentów jest ona nieistotna. Nisko w hierarchii wartości lokuje się także bogactwo – za ważne uważa je niewiele ponad połowa ankietowanych. Względnie niewielkie znaczenie ma wiara religijna, istotna dla połowy badanych.

2025-06-05|Autor: Beata Roguska

 

 
 
 
 

ZAMÓWSWOJEBADANIE

Grafika symbolizująca badaczy
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry