UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem

PUBLIKACJE

Wybrane aspekty zróżnicowania płacowego w przedsiębiorstwie. Opinie robotników i kadry kierowniczej
Kafelek tematyczny do publikacji
1. GRANICE RÓŻNIC PŁACOWYCH
Postrzeganie kwestii rozpiętości płac w przedsiębiorstwie
- Zwolennicy egalitaryzmu
- Zwolennicy selektywnego zróżnicowania
- Zwolennicy silnego zróżnicowania /wykres/
Opinie o rozpiętości płac dyrektora i robotnika wg poziomu wykształcenia /tabela/
2. KRYTERIA AWANSU PŁACOWEGO
Kryteria awansu płacowego w opinii robotników i kierowników
- Wysoki poziom fachowości
- Duża wydajność pracy
- Praca o wysokim stopniu odpowiedzialności
- Praca nadzorcza /mistrza, kierownika/
- Sumienność i zdyscyplinowanie
- Praca szczególnie uciążliwa
- Długi staż pracy
- Talenty organizatorskie, inicjatywa
- Dobre układy z przełożonymi
- Przynależność do partii
1987-02-22
Autor: brak informacji
Prasa o koncepcji rzecznika praw
Kafelek tematyczny do publikacji
Analiza materiałów prasowych na temat powołania rzecznika praw obywatelskich.
1987-02-22
Autor: Dział Analiz Prasowych i Czasopism
Postrzeganie problematyki drugiego etapu reformy przez robotników i kadrę kierowniczą przedsiębiorstw przemysłowych
Kafelek tematyczny do publikacji
1. CZY BĘDZIE DRUGI ETAP REFORMY?
Które z podanych w ankiecie szczegółowych rozwiązań uznają za charakterystyczne dla drugiego etapu reformy:
- Dobre płace w dobrze gospodarujących przedsiębiorstwach, a złe - w źle gospodarujących
- Brak kolejek, ale i drożyzna
- Zniesienie dotacji dla przedsiębiorstw, ale i podwyżki cen
- Lepsza jakość i większy wybór towarów, ale za wyższą niż obecnie cenę przy tej samej realnej płacy
- Wyższe ceny, ale i więcej pieniędzy na cele przedsiębiorstwa
- Równoważenie gospodarki, ale i jej centralizacja
2. CENY I DOTACJE
3. OBSZARY CHRONIONE
Ocena wpływu ewentualnych decyzji rządu na osiągnięcie równowagi rynkowej
_ Zniesienie przywilejów branżowych
- Wprowadzenie obowiązkowej pracy we wszystkie wolne soboty
- Zniesienie dopłat do wczasów i kolonii
- Wprowadzenie zasady odpłatności za opiekę zdrowotną
- Zniesienie płatnych urlopów macierzyńskich
- Opodatkowanie wszystkich pracowników, których płace są wyższe od średniej płacy krajowej
1987-02-17
Autor: brak informacji
Młodzież o polityce
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Zainteresowanie polityką i uznawane w tej dziedzinie autorytety
Deklarowane zainteresowanie polityką
- Duże i bardzo duże
- Średnie
- Niewielkie, żadne
- Trudno powiedzieć, inne wypowiedzi
/tabela ‘86, ‘85/
Gdybyś chciał(a) dowiedzieć się prawdy o jakimś wydarzeniu politycznym w kraju, to do kogo zwrócił(a)byś się z prośbą o informację lub z jakich źródeł skorzystał(a)byś?
- codzienna prasa, tygodniki, radio, telewizja
- nielegalne wydawnictwa, rozgłośnie zachodnie
- rodzice
- działacze organizacji młodzieżowych
- nauczyciele
- księża, duchowni
- działacze podziemia politycznego
- koledzy, koleżanki
2. Stosunek młodzieży do ustroju i systemu społeczno-politycznego
Ocena dorobku ustroju socjalistycznego w Polsce
- Więcej korzyści niż strat
- Tyle samo korzyści co strat
- Więcej strat niż korzyści
- Trudno powiedzieć
/tabela ‘84, ‘85, ‘86/
Ocena przestrzegania zasad ustrojowych w praktyce
- Uzależnienie szans życiowych od:
-- sytuacji materialnej
-- światopoglądu i przynależności partyjnej
- Niestwarzanie obywatelom możliwości wywierania wpływu na rządzenie krajem
- Uzależnienie szans życiowych od pochodzenia społecznego
- Niezapewnienie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
- Sprawowanie władzy w sposób niedemokratyczny
- Niegwarantowanie swobód i wolności obywatelskich
- Nietolerowanie odmiennego światopoglądu
- Ograniczanie samorządności obywatelskiej
/tabela: młodzież ‘84, ‘85, ‘86; nauczyciele ‘86/
3. Stosunek do instytucji i ugrupowań politycznych
Jak sądzisz, jaki wpływ na losy naszego kraju mają wymienione niżej instytucje i organizacje?
- Sejm
- Kościół
- Wojsko
- Rząd
- PRON
- Organizacje młodzieżowe
- PZPR
- Milicja
- ZSL
- SD
- Opozycja polityczna
/tabela ‘84, ‘85, ‘86/
Jak sądzisz, czyje przede wszystkim interesy reprezentuje Kościół?
Twierdzenia dotyczące działalności podziemnych struktur b. "Solidarności":
- Wskazują na błędy władzy i tym samym przyczyniają się do poprawy sytuacji kraju
- Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy dla Polaków
- Mają koncepcje, których wprowadzenie w życie mogłoby przyczynić się do wyjścia z kryzysu
- Ich działalność:
- przyczynia się do zakłócenia spokoju i porządku społecznego
- służy interesom wrogów Polski
- Ich koncepcje są niemożliwe do wprowadzenia w życie
- Ich działalność utrudnia wyprowadzenie kraju z kryzysu
- Głoszone przez nie hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
- Ich działalność:
-- nie ma żadnego znaczenia
-- utrudnia proces demokratyzacji
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85, ‘86/
Klasyfikacja postaw wobec podziemia
- Bezwzględna aprobata - wyłącznie pozytywne opinie
- Potencjalna aprobata -  brak warunków dla skutecznego działania
- Dystans - koncepcje niemożliwe do wprowadzenia w życie
- Ambiwalencja - pozytywne i negatywne opinie
- Potępienie - wyłącznie negatywne opinie
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85, ‘86/
Osoby prowadzące antyustrojową działalność polityczną:
- powinno się karać
-- tak jak dotychczas
-- surowiej
-- łagodniej
- w ogóle nie powinny być karane
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85/ oraz /tabela wg postaw wobec podziemnych struktur b. "Solidarności"
4. Młodzież o skali i przyczynach niezadowolenia społecznego
Przyczyny niezadowolenia społecznego:
- Ekonomiczne
-- Podwyżki cen
-- Złe zaopatrzenie
- Wysokość płac, zarobków
- Dysfunkcje życia społecznego
-- Zła, opieszała biurokratyczna praca urzędów
-- Spekulacja
-- Wysokie dochody prywatnej inicjatywy
- Polityczne
-- Nieliczenie się władzy ze społeczeństwem
-- Nieprawdziwe przedstawianie rzeczywistości przez prasę, radio, telewizję
-- Nadmierne przywileje osób na stanowiskach
-- Utrata przez społeczeństwo zdobyczy Sierpnia ‘80
-- Nieprzestrzeganie zasad praworządności
/tabela/
Przewidywane reakcje społeczeństwa, gdy w dziedzinach budzących niezadowolenie nie nastąpi poprawa
- Nic się nie stanie
- Będzie narastać niezadowolenie
- Nastąpi gwałtowny wybuch niezadowolenia
- Trudno mi powiedzieć i inne wypowiedzi
/tabela: młodzież ‘86, ogół dorosłej ludności ‘84/ oraz /tabela: przyczyny niezadowolenia społecznego a przewidywane reakcje społeczne - młodzież/
1987-02-17
Autor: brak informacji
Młodzież o sobie i swoim pokoleniu
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Najważniejsze sprawy młodego pokolenia
- Problemy związane ze startem życiowym /zdobycie mieszkania, zagospodarowanie się itp../
- Sytuacja międzynarodowa /obawy o pokój/
- Sytuacja polityczna i gospodarcza kraju
- Zatrudnienie /wybór zawodu, miejsca pracy/
- Odpowiedni standard materialny
- Ukończenie szkoły, zdobycie wykształcenia
- Rozrywka, sport
- Patologie społeczne wśród młodzieży /alkoholizm, narkomania/
- Założenie rodziny, usamodzielnienie się
- Brak problemów - wypowiedzi charakteryzujące młodzież jako beztroską, rozleniwioną, żyjącą z dnia na dzień
2. Opinie o młodym pokoleniu
Zjawiska uznane za charakterystyczne dla większości środowiska młodzieżowego
- Nałogowe palenie papierosów
- Kult pieniądza, pogoń za pieniądzem
- Pijaństwo
- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody młodzieżowej /"szpanerstwo"/
- Obojętność wobec spraw innych ludzi /"znieczulica"/
- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia młodzieży z Zachodu
- Brak szacunku dla tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Zbytnia swoboda seksualna
- Niechęć do nauki - pogarda dla wiedzy
- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych
- Brak szacunku dla rodziców
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznanych wartości
- Narkomania
- Brak zainteresowań
Czy nauczyciele jednakowo traktują i oceniają wszystkich uczniów w Twojej klasie, czy też traktują ich różnie, w zależności od tego, kim są rodzice ucznia?
Pozycja społeczno-zawodowa rodziców uczniów uprzywilejowanych bądź upośledzonych pod względem traktowania przez nauczycieli
Rodzice uczniów uprzywilejowanych:
- Nauczyciele i ich znajomi, pracownicy oświaty
- Dyrektorzy, ludzie na wysokich kierowniczych stanowiskach
- Inteligencja /lekarze, inżynierowie i inni/
- Osoby wpływowe, mogące coś załatwić
- Ludzie zamożni, prywatna inicjatywa
Rodzice uczniów upośledzonych
- Robotnicy, pracownicy fizyczni
- Rolnicy, chłopi
- Zwykli, prości ludzie, osoby na szeregowych stanowiskach, osoby nie mające możliwości załatwienia czegoś
- Ludzie o niskim statusie, wykształceniu, źle sytuowani, biedni
3. Orientacje życiowe
Cele i wartości życiowe
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Samodzielne mieszkanie
- Ciekawa praca
- Grono przyjaciół i znajomych
- Wysokie dochody
- Możliwość korzystanie z dóbr kultury
- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy
- Spokojny byt bez niespodzianek
- Możliwość wpływu na to, co się dzieje w kraju
- Wykształcenie
- Kierownicze stanowisko w pracy
4. Najbliższe plany życiowe
Deklarowane zamierzenia
- Dalsza nauka:
- w technikum
- studia
- studia pomaturalne
Praca i nauka w technikum
Praca w:
- zakładzie uspołecznionym
- zakładzie prywatnym
- firmie polonijnej
- gospodarstwie rolnym
- własnym warsztacie, sklepie
Wyjazd za granicę:
- na dłuższy czas
- na stałe
- Prowadzenie domu, wychowywanie dzieci
- Służba wojskowa /młodzież zasadniczych szkół zawodowych ‘84, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół średnich ‘84, ‘86/
5. Ocena realizacji szans życiowych
Czy młodzież w Polsce ma obecnie możliwości realizacji życiowych dążeń?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć, mam inne zdanie /młodzież ‘84, ‘85, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół/
Aneks
Podstawowe dane o zbiorowości badanych uczniów
1987-02-15
Autor: brak informacji
Atestacja - krok pierwszy ... i ostatni?
Kafelek tematyczny do publikacji
Analiza artykułów prasowych na temat przebiegu atestacji i związanej z nią reorganizacji kadrowej w administracji państwowej, gospodarce uspołecznionej i strukturach partyjnych.
1987-02-14
Autor: Dział Analiz Prasowych i Czasopism
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry