UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Opinie i reakcje na sierpniowe strajki
Kafelek tematyczny komunikatu BD/239/31/88
Stosunek do strajków:
- poparcie
- obojętność
- brak poparcia
- brak zdania /tabela aneksowa/
Opinie o strajkach
- Są sprzeczne z prawem
- Robotnicy mają prawo strajkować kiedy chcą
- Zorganizowali je sami robotnicy
- Robotnicy nie zorganizowali ich sami
- Żądania strajkujących są słuszne
- Żądania strajkujących są niesłuszne
Stosunek do hasła "Nie ma wolności bez <>"
- zgadzam się
- nie zgadzam się
- nie mam zdania /tabela aneksowa/
Zdaniem badanych zalegalizowanie działalności NSZZ "Solidarność" przyniesie Polsce:
- same korzyści
- więcej korzyści niż strat
- tyle samo korzyści co strat
- więcej strat niż korzyści
- same straty
- nie mam zdania
Przedmiot wpływu i ocena wpływu /korzystny, niekorzystny, brak wpływu/
- Sytuacja gospodarcza kraju
- Warunki życia ludzi
- Pozycja Polski w świecie
- Tempo realizacji reform gospodarczych
- Dogadanie się władzy z opozycją
Strajki a problemy kraju:
- sytuacja jest tak zła, że ludziom nie pozostaje nic innego jak tylko strajkować
- sytuacja jest zła, ale strajkami do niczego się nie doprowadzi
- powinno się wykorzystać inne niż strajki możliwości
- strajki tylko pogorszą i tak złą sytuacji
- nie jest tak źle, aby trzeba było uciekać się do strajków
- trudno powiedzieć
Prognozy rozwoju sytuacji politycznej w ciągu najbliższych tygodni, miesięcy:
- będzie się uspokajało, strajki, protesty będą powoli wygasały
- będzie tak jak teraz, będą pojawiały się nieliczne protesty, strajki
- będzie narastała fala protestów, strajków
- wybuchnie poważny konflikt społeczny
- trudno powiedzieć
Tabele aneksowe
1988-08-26
Autorzy: Eugeniusz Śmiłowski, Elżbieta Gorajewska-Mieciek
Postawy młodzieży wobec seksu i opinie na temat wycofanego podręcznika pt. "Przysposobienie do życia w rodzinie"
Kafelek tematyczny komunikatu BD/225/30/88
1. Znaczenie spraw seksu i aktywność seksualna młodzieży
Czy utrzymujesz stosunki seksualne?
2. Opinie o kontaktach seksualnych i rozpowszechnianiu pornografii
3. Wychowanie seksualne w szkole
Czy twoim zdaniem powinno się mówić w szkole o problemach współżycia seksualnego? /tabela wg typu szkoły: liceum ogólnokształcące, technikum, zasadnicza zawodowa/
4. Opinie młodzieży na temat wycofania podręcznika pt. "Przysposobienie do życia w rodzinie"
Deklarowana znajomość podręcznika
Bezpośrednia
- pełna
- fragmentaryczna
- pobieżna
Pośrednia
/tabela wg respondentów opowiadających się za wycofaniem podręcznika ze szkół i przeciwników wycofania podręcznika ze szkół/
Powody odrzucenia bądź braku aprobaty podręcznika
- Położono zbyt duży nacisk na "techniczną stronę" kontaktów seksualnych, a zbyt małą na uczucia
- Jest niedostosowany wiekowo, miałaby się z niego uczyć młodzież zarówno z pierwszych, jak i ostatnich klas szkół średnich
- Mógł przedwcześnie rozbudzić potrzebę współżycia seksualnego u młodzieży
- Jego treść jest niezgodna z zasadami wiary katolickiej
- Propaguje środki i metody antykoncepcyjne
- Nie potępia przedmałżeńskich stosunków seksualnych /tabela/
5. Postawy młodzieży wobec seksu
Cechy społeczne i demograficzne badanych
Respondenci:
- uznający seks za sprawę dla siebie ważną i bardzo ważną
- przyzwalający na przedmałżeńskie stosunki seksualne
- opowiadający się za wyświetlaniem w kinach filmów pornograficznych
- aktywni seksualnie
- domagający się, aby w szkołach mówiono o seksie jak najwięcej
- opowiadający się za pozostawieniem podręcznika w szkołach /tabela/
1988-08-09
Autor: Eugeniusz Śmiłowski
Przeszłość jako przedmiot zainteresowań i dyskusji we współczesnym społeczeństwie polskim
Kafelek tematyczny komunikatu DB/221/28/88
1. Opinie o społecznych funkcjach historii, zainteresowania historyczne badanych.
Społeczne funkcje wiedzy o przeszłości w opiniach badanych
Czy Pana(i) zdaniem wiedza na temat przeszłości jest potrzebna współczesnemu człowiekowi?
- Tak, bardzo potrzebna
- Tak, raczej potrzebna
- Niezbyt potrzebna
- Całkowicie zbędna
- Trudno powiedzieć
Dlaczego Pan(i) tak uważa?
- Wiedza o przeszłości rozszerza horyzonty współczesnego człowieka, jest składnikiem kultury i wykształcenia
- Przeszłość jest tłem porównawczym dla teraźniejszości
- Historia "nauczycielką życia" - przeszłość źródłem mądrości i doświadczenia
- Wiedza o przeszłości kształtuje tożsamość człowieka, jednostki
- Przeszłość tworzy świadomość narodową
- Przeszłość jest wartością, którą trzeba zachować i przekazać następnym pokoleniom
SPOŁECZNE ZAINTERESOWANIE HISTORIĄ
Jak określił(a)by Pan(i) swoje zainteresowanie historią?
Uważam, że moje zainteresowanie historią jest:
- bardzo duże - interesuje mnie prawie wszystko, co dotyczy historii
- duże - interesuje mnie wiele zagadnień związanych z historią
- średnie - interesują mnie tylko najważniejsze problemy związane z historią
- niewielkie - raczej nie interesuję się historią
- żadne - praktycznie historia mnie nie interesuje
1. Kim byli:
- Stefan Czarniecki
- Jan Henryk Dąbrowski
- Ignacy Łukasiewicz
- Romuald Traugutt
- Ludwik Waryński
2. W jakiej dziedzinie sztuki zasłynęli:
- Wit Stwosz
- Piotr Michałowski
- Stanisław Moniuszko
- Stefan Żeromski
- Karol Szymanowski
3. Jakie ważne wydarzenia ... Miały miejsce w roku:
- 966
- 1410
- 1525
- 1683
- 1791
- 1830
- 1863
- 1918
- 1926
- 1939
2. Społeczny przekaz wiedzy o przeszłości.
Zaufanie do różnych środków przekazu wiedzy o historii
Źródła informacji:
- Telewizja
- Polskie Radio
- Gazety i czasopisma (z wyjątkiem katolickich)
- Gazety i czasopisma katolickie
- Książki dostępne w normalnym obiegu
- Książki w języku polskim wydawane w krajach zachodnich
- Książki wydawane w Polsce nielegalnie (w tzw. drugim obiegu)
- Rozgłośnie zachodnie nadające w języku polskim
- Ustne relacje ludzi, którzy byli świadkami wydarzeń historycznych
- Nauczyciele historii w szkołach
- Książki i czasopisma wydawane w Polsce przed II wojną światową /tabela/
Ustny obieg informacji o historii
Czy zdarza się Panu(i) rozmawiać, dyskutować na tematy historyczne w kręgu rodziny lub znajomych?
- W kręgu rodziny:
- W kręgu znajomych /tabela wg przejawiających zainteresowanie historią/
Społeczny odbiór książek, seriali i filmów historycznych
Czy lubi Pan(i):
- książki historyczne
- seriale historyczne
- filmy fabularne o tematyce historycznej
Aneks
Środowiskowe i demograficzne zróżnicowanie zainteresowań historycznych
1988-07-28
Autor: Piotr Kwiatkowski
Opinie o miejscu i roli Kościoła w PRL
Kafelek tematyczny komunikatu BD/209/25/88
1. Działalność i rola Kościoła w życiu kraju
Czy działalność Kościoła dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań V‘88, XI‘87, VII‘87, XII‘86, XII‘85/
Co miał(a) Pan(i) na myśli tak oceniając wpływ Kościoła, w czym to się głównie przejawia?
- Kościół ma wpływ na zachowania i postawy wiernych
- Kościół jest silny, ma autorytet, włącza się w sprawy kraju
Dlaczego tak się dzieje /przyczyny wpływu Kościoła na sytuację w kraju/?
1. Przyczyny znacznego wpływu
- większość społeczeństwa to ludzie wierzący, Kościół ma na nich duży wpływ
- Kościół jest siłą, ma autorytet
- stanowi on dla ludzi oparcie moralne
2. Przyczyny małego wpływu
- rząd ogranicza działalność Kościoła
- Kościół nie angażuje się w politykę /omówienie w tekście/
Czy Kościół dąży obecnie do zwiększenia swego wpływu na to, co dzieje się w kraju?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /tabela aneksowa/
2. Opinie o pozycji, jaką Kościół powinien zajmować w państwie
Czy Kościół powinien wypowiadać się w sprawach politycznych?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć /tabela V‘88, III‘85/ oraz /tabela aneksowa/
3. Miejsce Kościoła w życiu kraju
- wychowanie dzieci i młodzieży
- kształtowanie postaw moralnych społeczeństwa
- sprawy wychowania - ogólnie
- kształtowanie ethosu pracy
- oddziaływanie na obyczaje, kulturę życia społeczeństwa
- pomoc w zakresie ochrony zdrowia,
- wpływ na oświatę, szkolnictwo, program nauczania
- działania na rzecz rodziny, jej trwałości
Tabele aneksowe
Jaki jest Pana(i) zdaniem wpływ Kościoła na to, co się dzieje w kraju?
- duży
- ani duży, ani mały
- mały
- trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem powinno się zapewnić Kościołowi większy niż dotychczas czy mniejszy wpływ na życie w kraju?
- większy
- taki sam, jak teraz
- mniejszy
- trudno powiedzieć
Opinie o potrzebie powołania w Polsce współdziałającej z Kościołem partii politycznej
- tak
- nie
- trudno powiedzieć
1988-07-20
Autor: Elżbieta Kościesza
Percepcja kwietniowo-majowych strajków
Kafelek tematyczny komunikatu BD/205/24/88
Przyczyny strajków:
Ekonomiczne
- wysokość zarobków, wyższe płace
- położenie materialne społeczeństwa
- organizacja, warunki pracy
Polityczne
- legalizacja "Solidarności"
- wolne, niezależne związki zawodowe
- niezadowolenie z sytuacji kraju
- niezadowolenie z polityki władz
- brak efektów reformy gospodarczej
- brak demokracji w życiu kraju
Część postulatów strajkowych dotyczyła spraw płacowych. Jakie są przyczyny pojawienia się postulatów płacowych?
- dysproporcje między płacami a stale rosnącymi cenami
- zbyt niski poziom płac
- brak związku płacy z pracą
- duże różnice w placach
- niesprawiedliwe, krzywdzące ludzi rozstrzygnięcia płacowe
ANEKS
Czy jest dla Pana(i) jasne, o co chodziło w strajkach?
- tak
- nie
Przyczyny wybuchu strajków według badanych deklarujących wiedzę na ich temat
- ekonomiczne
- polityczne
Respondenci określający ludzi nie uczestniczących w strajku
- starsi
- o dobrej sytuacji materialnej
- członkowie PZPR
- nie wierzący w skuteczność strajków
- obawiający się represji, zmęczeni, apolityczni
- świadomi trudności kraju, opowiadający się za władzą
Respondenci określający ludzi uczestniczących w strajku
- młodzi
- o złym położeniu materialnym
- odważni, przekonani o możliwości zmian
- przeciwnicy władzy, niezadowoleni z sytuacji kraju
- członkowie b. "Solidarności", pod wpływem opozycji
- o niewłaściwym stosunku do pracy
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących jako właściwe / niewłaściwe
- w Nowej Hucie
- Stoczni Gdańskiej
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących w Nowej Hucie jako:
właściwe ze względu na
- straty gospodarcze dla kraju
- dezaprobatę strajku
- aprobatę działań milicji
niewłaściwe ze względu na
- krytykę działań milicji
- aprobatę strajku
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących w Stoczni Gdańskiej jako
właściwe ze względu na
- rozwagę, nieużycie siły, spokój
- samoistne zakończenie strajku
- akceptację działań władzy, dyrekcji
niewłaściwe ze względu na:
- brak stanowczości, należało użyć siły
negację działań władzy, dyrekcji
Czy zakończenie strajków i protestów, to zwycięstwo władzy, a porażka "Solidarności"?
- tak
- nie
- trudno powiedzieć
Czy strajki i niepokoje z końca kwietnia i początku maja br. Są nadal przedmiotem rozmów i dyskusji w społeczeństwie?
- tak, rozmawia się o nich i dyskutuje często
- tak, chociaż sporadycznie
- nie, w zasadzie dyskusje ucichły, zamilkły
czy według Pana(i) jest prawdopodobne, że władze sprowokowały wystąpienia z przełomu kwietnia i maja?
- bardzo prawdopodobne
- mało prawdopodobne
- nieprawdopodobne
Problemy ważne dla Polski i Polaków
- Przezwyciężanie kryzysu, wyjście z kryzysu, stabilizacja gospodarcza
- Spokój w kraju, stabilizacja polityczna, porozumienie narodowe
- Zaopatrzenie rynku, więcej towarów, poprawa funkcjonowania rynku, reglamentacja
- Polepszenie warunków życia, poprawa bytu ludzi pracy, standard życia, niskie renty i emerytury
- Stabilizacja cen, zahamowanie wzrostu inflacji, podniesienie wartości złotówki
- Dyscyplina pracy, stosunek ludzi do pracy
- Spłata zadłużeń
- Zmiana sposobu zarządzania gospodarką, likwidacja marnotrawstwa, lepsza organizacja pracy, wykorzystanie rezerw
- Stosunki, relacja władza-społeczeństwo, zaufanie społeczeństwa do władzy
- Rozwój kontaktów międzynarodowych, sytuacja Polski na arenie międzynarodowej
- konsekwentne wdrażanie reformy gospodarczej, przestrzeganie zasad reformy /tabela wg terminów badań IV, VII, XI‘87, II, III, V, VI‘88/
1988-07-15
Autor: Elżbieta Gorajewska-Mieciek
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry