I. STOSUNEK BADANYCH DO PRZEJMOWANIA SZKÓŁ
Zakres spraw, które podlegają samorządowi, jest
- za szeroki
- właściwy
- za wąski
- Trudno powiedzieć
Niezależnie od stanu rzeczy w Pana(i) gminie, czy koncepcję przejęcia szkolnictwa przez samorządy lokalne uważa Pan(i) za:
- całkowicie słuszną i należy ją jak najszybciej zrealizować
- słuszną perspektywicznie, ale obecnie jest za wcześnie na jej realizację
- niesłuszną - szkoły powinny być zarządzane przez państwo
Grupy gmin:
1. gminy, które przejęły szkoły przed 1.01.94
2. gminy, które przejęły szkoły od 1.01.94
3. gminy, które szkół nie przejęły
II. OKOLICZNOŚCI PODJĘCIA DECYZJI I JEJ MOTYWY
Czy decyzja o przejęciu przez gminę/miasto szkół podstawowych została przez radę podjęta:
- jednomyślnie
- większością: zdecydowaną, niezdecydowaną
Czy sprawa przejmowania szkół wzbudziła więcej czy mniej kontrowersji niż inne sprawy rozstrzygane przez radę gminy/miasta w ubiegłym roku?
- Była to jedna z bardziej kontrowersyjnych spraw
- Była to jedna z mniej kontrowersyjnych spraw
Sytuacja finansowa badanych gmin a decyzja o przejęciu szkół
III. SYTUACJA SZKÓŁ W BADANYCH GMINACH
1. Dofinansowywanie szkolnictwa przez gminy
Inwestycje w szkolnictwie w roku 1993
- Budowa, rozbudowa, adaptacja
- Remont kapitalny
- Remonty bieżące
- Modernizacja
Odsetki gmin, które w roku 1993 wspomagały szkoły
Rodzaje wydatków:
- Bieżąca eksploatacja
- Zakup komputerów, zajęcia informatyczne
- Nauka języków obcych
- Zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań
- Dożywianie dzieci
- Wycieczki, imprezy, kolonie
- Inne wydatki
Jaki procent części budżetu pochodzącej ze środków własnych /a więc nie licząc subwencji oświatowej/ gmina przeznaczyła na szkoły podstawowe, łącznie z inwestycjami?
2. Ocena stanu bazy materialnej szkół w badanych gminach
- Stan techniczny budynków
- Warunki lokalowe
- Wyposażenie w pomoce naukowe
- Wyposażenie w sprzęt podstawowy
Zakres prowadzonych zajęć pozalekcyjnych:
- Zajęcia z wykorzystaniem komputerów
- Nauka języków obcych
- Pozalekcyjne zajęcia artystyczne
- Przedmiotowe kółka zainteresowań
IV. Stosunek radnych do przejmowania szkół
Czy koncepcję przejęcia szkolnictwa przed samorządy lokalne uważa Pan za:
- Całkowicie słuszna i należy ją jak najszybciej zrealizować
- Słuszna perspektywicznie, ale obecnie jest za wcześnie na jej realizację
- Niesłuszna - szkoły powinny być zarządzane przez państwo
Stosunek radnych do przyjęcia szkół przez samorządy:
- Radni rad miejskich
- Radni rad miejsko-gminnych
- Radni rad gminnych
Argumenty głosujących przeciw przejęciu szkół.
Argumenty głosujących za przejęciem szkół.
Czy z perspektywy czasu uważa Pan(i), że przejęcie szkół przez waszą gminę było słuszne czy nie?
- Zdecydowanie słuszne
- Raczej słuszne
- Raczej niesłuszne
- Zdecydowanie niesłuszne
Czy sytuacja finansowa gminy:
- poprawiła się
- nie zmieniła się
- pogorszyła się