UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/76/66/94

Okoliczności przejmowania szkół przez samorządy lokalne

Autor: Michał Strzeszewski
|
1994-05-11

I. STOSUNEK BADANYCH DO PRZEJMOWANIA SZKÓŁ

Zakres spraw, które podlegają samorządowi, jest

- za szeroki

- właściwy

- za wąski

- Trudno powiedzieć

Niezależnie od stanu rzeczy w Pana(i) gminie, czy koncepcję przejęcia szkolnictwa przez samorządy lokalne uważa Pan(i) za:

- całkowicie słuszną i należy ją jak najszybciej zrealizować

- słuszną perspektywicznie, ale obecnie jest za wcześnie na jej realizację

- niesłuszną - szkoły powinny być zarządzane przez państwo

Grupy gmin:

1. gminy, które przejęły szkoły przed 1.01.94

2. gminy, które przejęły szkoły od 1.01.94

3. gminy, które szkół nie przejęły

II. OKOLICZNOŚCI PODJĘCIA DECYZJI I JEJ MOTYWY

Czy decyzja o przejęciu przez gminę/miasto szkół podstawowych została przez radę podjęta:

- jednomyślnie

- większością: zdecydowaną, niezdecydowaną

Czy sprawa przejmowania szkół wzbudziła więcej czy mniej kontrowersji niż inne sprawy rozstrzygane przez radę gminy/miasta w ubiegłym roku?

- Była to jedna z bardziej kontrowersyjnych spraw

- Była to jedna z mniej kontrowersyjnych spraw

Sytuacja finansowa badanych gmin a decyzja o przejęciu szkół

III. SYTUACJA SZKÓŁ W BADANYCH GMINACH

1. Dofinansowywanie szkolnictwa przez gminy

Inwestycje w szkolnictwie w roku 1993

- Budowa, rozbudowa, adaptacja

- Remont kapitalny

- Remonty bieżące

- Modernizacja

Odsetki gmin, które w roku 1993 wspomagały szkoły

Rodzaje wydatków:

- Bieżąca eksploatacja

- Zakup komputerów, zajęcia informatyczne

- Nauka języków obcych

- Zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań

- Dożywianie dzieci

- Wycieczki, imprezy, kolonie

- Inne wydatki

Jaki procent części budżetu pochodzącej ze środków własnych /a więc nie licząc subwencji oświatowej/ gmina przeznaczyła na szkoły podstawowe, łącznie z inwestycjami?

2. Ocena stanu bazy materialnej szkół w badanych gminach

- Stan techniczny budynków

- Warunki lokalowe

- Wyposażenie w pomoce naukowe

- Wyposażenie w sprzęt podstawowy

Zakres prowadzonych zajęć pozalekcyjnych:

- Zajęcia z wykorzystaniem komputerów

- Nauka języków obcych

- Pozalekcyjne zajęcia artystyczne

- Przedmiotowe kółka zainteresowań

IV. Stosunek radnych do przejmowania szkół

Czy koncepcję przejęcia szkolnictwa przed samorządy lokalne uważa Pan za:

- Całkowicie słuszna i należy ją jak najszybciej zrealizować

- Słuszna perspektywicznie, ale obecnie jest za wcześnie na jej realizację

- Niesłuszna - szkoły powinny być zarządzane przez państwo

Stosunek radnych do przyjęcia szkół przez samorządy:

- Radni rad miejskich

- Radni rad miejsko-gminnych

- Radni rad gminnych

Argumenty głosujących przeciw przejęciu szkół.

Argumenty głosujących za przejęciem szkół.

Czy z perspektywy czasu uważa Pan(i), że przejęcie szkół przez waszą gminę było słuszne czy nie?

- Zdecydowanie słuszne

- Raczej słuszne

- Raczej niesłuszne

- Zdecydowanie niesłuszne

Czy sytuacja finansowa gminy:

- poprawiła się

- nie zmieniła się

- pogorszyła się

Liczba stron:
18
Badanie:
9407 Szkoła a gmina [zlecone]
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
szkoła, samorząd, gmina, radni
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry