UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/29/99

Stosunek do reformy służby zdrowia

Autor: Włodzimierz Derczyński
|
1999-02-25

OBAWY I NADZIEJE

Czy reforma służby zdrowia budzi w Panu(i) osobiście:

- raczej nadzieje niż obawy

- tyle samo obaw, co nadziei

- raczej obawy niż nadzieje

- Trudno powiedzieć /tabela według terminów badań XI ‘98 I ‘99 II ‘99 / oraz /tabela aneksowa/

Jak Pan(i) sądzi, czy obecna reforma służby zdrowia spowoduje między innymi, że:

- nie trzeba będzie już dawać personelowi służby zdrowia prezentów i pieniędzy

- nadal trzeba będzie je dawać

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

OPINIE O PRZYGOTOWANIU I WPROWADZENIU REFORMY

Czy Pana zdaniem, reformę służby zdrowia przygotowano dobrze czy też źle?

- Zdecydowanie źle

- Raczej źle

- Raczej dobrze

- Zdecydowanie dobrze

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Czy Pana(i) zdaniem, wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu służby zdrowia:

- wywołało zamieszanie i bałagan w przychodniach i placówkach służby zdrowia, większe niż powinny wywołać tego rodzaju zmiany organizacyjne

- wywołało zamieszanie i bałagan w przychodniach i placówkach służby zdrowia, ale nie większe, niż można było się spodziewać przy tak poważnych zmianach organizacyjnych

- nie wywołało zamieszania i bałaganu

- trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

[Odpowiedzi osób, które dostrzegały zamieszanie i bałagan w placówkach służby zdrowia po wprowadzeniu reformy]

Kto jest, Pana(i) zdaniem, przede wszystkim odpowiedzialny za zamieszanie i bałagan w służbie zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, odpowiada(ją) za to przede wszystkim:

- Ministerstwo Zdrowia

- rząd

- kasy chorych

- kierownicy placówek służby zdrowia

- lekarze lub inni pracownicy placówek służby zdrowia

- ktoś inny

- odpowiedzialni są wszyscy wymienieni

- Trudno powiedzieć /tabela/ oraz /tabela aneksowa/

Czy decyzja rządu o wprowadzeniu równocześnie kilku ważnych reform - administracji państwowej, emerytalnej (ubezpieczeń społecznych), służby zdrowia i restrukturyzacji górnictwa - była słuszna czy też niesłuszna?

- zdecydowanie niesłuszna

- raczej niesłuszna

- raczej słuszna

- zdecydowanie słuszna

- trudno powiedzieć

/wykres/

Dużo mówi się o tym, że kasy chorych mają zbyt mało pieniędzy na opłacenie świadczeń medycznych dla ludności i nie starczy pieniędzy na utrzymanie wszystkich przychodni i szpitali. Czy uważa Pan(i), że wobec tego powinno się zwiększyć składkę płaconą na ubezpieczenie zdrowotne, nawet jeśli wymagałoby to zwiększenia podatków płaconych przez każdego obywatela, czy też nie powinno się zwiększać składki?

- Nie powinno się zwiększać składki

- Powinno się zwiększyć składkę

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

TRUDNOŚCI I KŁOPOTY PACJENTÓW

Czy miał(a) Pan(i) jakieś trudności z zapisaniem się do lekarzy?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć

/wykres/

Czy niezależnie od kwestii zapisania się do lekarza miał(a) Pan(i) w związku z reformą jakieś trudności lub kłopoty w korzystaniu z porady lekarskiej albo innych świadczeń medycznych?

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Czy ktoś z członków Pana(i) rodziny miał w związku z reformą jakieś trudności lub kłopoty w korzystaniu z porady lekarskiej albo innych świadczeń medycznych?

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

[Odpowiedzi respondentów, którzy sami lub członkowie ich rodzin mieli kłopoty w związku z reformą]

Proszę powiedzieć, na czym polegały te trudności lub kłopoty?

* Trudności z dostaniem się do lekarza podstawowej opieki lub stomatologa

- Trudności z dostaniem się (bardzo długie kolejki, konieczność bardzo wczesnego wstania, by się zapisać itp.)

- Niedostanie się do lekarza (ograniczenia dotyczące liczby przyjęć dziennie, wydawanych numerków, zbyt duża liczba pacjentów)

- Inne trudności z uzyskaniem porady - z powodu odmowy przyjęcia przez innego lekarza, gdy właściwy był nieobecny (choroba, urlop), odsyłania do innych, pretensji do pacjentów, niechęci do udzielenia porady, odmowy przyjścia z wizytą domową, pobierania opłat za wizyty domowe, lekceważenia i opryskliwego odnoszenia się lekarza

- Kłopoty i trudności spowodowane nową dokumentacją (nieuznawanie danej książeczki w przychodni, brak książeczki RUM lub ubezpieczeniowej, długie kolejki po książeczki RUM itp.)

- Niemożność zapisania się do wybranego lekarza (brak rzeczywistej możliwości wyboru, zmiany dawnego lekarza na innego itp.)

- Bałagan i biurokracja (brak właściwej informacji, dezorientacja i brak dobrej organizacji, mylące informacje personelu, brak kompetentnych osób, nieuprzejme zachowanie rejestratorek, zagubienie dokumentacji oraz ogólnie: bałagan, biurokracja)

- Trudności z uzyskaniem pomocy doraźnej - po wypadku i inne (odsyłanie do innych placówek), pobieranie opłat w pogotowiu

* Trudności z wykonaniem badań

- Trudności z wykonaniem badań diagnostycznych (różne) i uzyskaniem skierowań, brakiem umów między placówkami a kasami chorych albo innych, konieczność płacenia za badania, ograniczenie liczby analiz i badań, wypisywanie skierowań na każde badanie

- Trudności i kłopoty z uzyskaniem porady specjalistycznej

- Trudności z otrzymaniem skierowania do specjalisty, konieczność uzyskiwania skierowań do specjalisty (np. okulisty), trudności z realizacją starych skierowań

- Odmowa skierowania do specjalisty

- Trudności z dostaniem się do specjalisty, do którego skierowano, niedostępność specjalisty, nieobecność, brak specjalisty w kasie, do której respondent się zapisał, długie oczekiwanie do lekarza specjalisty, niepewność, czy przyjmie itp.

- Odmowa zapisania do wybranego specjalisty (miał już za dużo pacjentów), trudności z kontynuowaniem leczenia u tego samego specjalisty, ograniczenie przyjęć (liczby pacjentów) przez specjalistę ze względu na zawarty kontrakt

- Niewłaściwie wystawione skierowania i inne trudności (np. pobieranie opłat)

* Kłopoty z receptami

- Kłopoty z receptami - ogólnie albo w aptece itp. trudności z wydawaniem recept, niewystawienie recepty ulgowej (różne powody, np. inna kasa regionalna) itp., wysokie koszty leków

- Trudności i kłopoty z leczeniem w szpitalu

- Problemy ze skierowaniem do szpitala, przyjęciem, odsyłaniem ze względu na niewłaściwą dokumentację, odmową dalszego leczenia, oczekiwaniem na przyjęcie, odmową udzielenia pomocy, pobieraniem opłat za badania i inne

* Problemy z przyjazdem pogotowia

- Odmowa przyjazdu pogotowia (do rodzącej, do chorego dziecka z wysoką temperaturą i inne), odmowa przewiezienia do szpitala, bo chory mógł chodzić, odmowa zabrania do szpitala mimo wylewu itp.

- Długie oczekiwanie i inne problemy z pogotowiem

- Trudności związane z protestami i strajkami pracowników służby zdrowia

- Oczekiwanie na operację, przekładanie terminu operacji z powodu protestu anestezjologów

- Niemożność skorzystania z porady lub pomocy z powodu strajku

* Inne trudności i kłopoty

- Trudności z dostępem do świadczeń medycznych - ogólnie, bez bliższego określenia oraz nie dające się zaklasyfikować gdzie indziej

- Korzystanie z prywatnej porady, usługi (badania) lub znajomości z powodu różnych trudności w publicznej służbie zdrowia

- Trudności z kasą branżową - odsyłanie do innych placówek z powodu przynależności do kasy branżowej /tabela/

Tabele aneksowe

Tabela 7. Czy zapisał(a) się Pan(i) już do lekarza, który będzie się Panem / Panią opiekować - internisty, lekarza ogólnego lub rodzinnego, tzn. do lekarza, który jest lekarzem kasy chorych (ubezpieczenia zdrowotnego)?

Liczba stron:
21
Badanie:
9905 Aktualne problemy i wydarzenia (105)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
reforma służby zdrowia, obawy, nadzieje, opłaty nieformalne, ubezpieczenie zdrowotne, lekarz, opieka zdrowotna, leczenie, służba zdrowia
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry