CELE I DĄŻENIA ŻYCIOWE MŁODZIEŻY
Ludzie mają w życiu różne cele i dążenia. Które z poniższych celów są najważniejsze dla Ciebie?
- Udane życie rodzinne, dzieci
- Ciekawa praca, zgodna z Twoimi zainteresowaniami
- Miłość, przyjaźń
- Osiągnięcie wysokiej pozycji zawodowej, zrobienie kariery
- Spokojne życie bez kłopotów, konfliktów
- Zdobycie majątku, osiągnięcie wysokiej pozycji materialnej
- Życie barwne, pełne rozrywek, bogate życie towarzyskie
- Bycie użytecznym dla innych, "życie dla innych"
- Życie zgodne z zasadami religijnymi
- Udane życie seksualne
- Osiągnięcie sukcesu w dziedzinie nauki lub sztuki
- Niezależność w pracy
- Możliwość podejmowania ważnych decyzji w sferze gospodarczej
- Zdobycie władzy politycznej - możliwość wywierania wpływu na życie społeczne i polityczne kraju
- Inne /tabela wg badań ‘94, ‘96, ‘98/ oraz /tabela aneksowa/
WYKSZTAŁCENIE
Jakie będziesz miał(a) wykształcenie za 10-15 lat?
- Zasadnicze zawodowe
- Średnie
- Pomaturalne
- Wyższe /tabela wg badań ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96, ‘98/ oraz /tabela wg typu szkoły/ oraz /tabela aneksowa/
Jakie będziesz miał(a) wykształcenie za 10-15 lat?
- Podstawowe
- Zasadnicze zawodowe
- Średnie
- Wyższe /tabela wg wykształcenia matki, ojca/
ASPIRACJE ZAWODOWE
Jaki zawód będziesz wykonywał(a) za 10-15 lat?
- Robotnicy wykwalifikowani, rzemieślnicy
- Zawody współczesne: makler, bankowiec, ekonomista, specjalista od marketingu, przedstawiciel handlowy
- Technicy różnych specjalności
- Informatycy, inżynierowie
- Nauczyciele, prawnicy i zawody wymagające wyższego humanistycznego wykształcenia
- Wolne zawody (artyści, pisarze, plastycy, lekarze itp.)
- Personel administracyjny, pracownicy biurowi, pielęgniarki, sekretarki
- Zawody „mundurowe” (wojsko, policja, straż pożarna itp.)
- Właściciele firm, biznesmeni
- Kadra kierownicza, dyrektorzy, prezesi
- Rolnicy, ogrodnicy
- Inne zawody
- Trudno powiedzieć /tabela/
MIEJSCE PRACY
Gdzie będziesz pracował(a) za 10-15 lat?
- W zakładzie, firmie prywatnej polskiej
- Będę miał(a) własną firmę
- W zakładzie państwowym
- W firmie zagranicznej
- Będę pracował(a) za granicą
- W organizacji społecznej lub politycznej
- Nie będę pracował(a), będę zajmować się domem
- Będę pracował(a) w gospodarstwie rolnym
- Będę robił(a) coś innego /Trudno powiedzieć /tabela wg badań ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96, ‘98/ oraz /tabela aneksowa/
ASPIRACJE MATERIALNE MŁODZIEŻY
Czego się dorobisz, jakie dobra będziesz posiadał(a) za 10-15 lat?
- Samochód
- Dom
- Mieszkanie
- Prywatny interes, własna firma
- Działka, ogród /tabela wg badań ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96, ‘98/
SYTUACJA RODZINNA
Obecna i przewidywana pozycja w hierarchii społecznej
- wysoka
- średnia
- niska /wykres wg obecnej pozycji rodziny respondenta i wg pozycji jego rodziny za 10-15 lat/
CO DALEJ PO UKOŃCZENIU SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ?
Czy Twoim zdaniem, młodym ludziom w Polsce bardziej opłaca się:
- studiować i zdobyć dyplom wyższej uczelni
- jak najszybciej podjąć dobrze płatną pracę
- trudno powiedzieć /wykresy z badań ‘96 i ‘98/ oraz /tabela wg rodzaju szkoły/ oraz /tabela aneksowa/
W przyszłym roku kończysz szkołę, przed Tobą problem: co dalej? Jak sądzisz, co będziesz robił(a) po ukończeniu szkoły, do której uczęszczasz?
- Będę studiować na wybranym kierunku studiów
- Będę pracować i uczyć się w technikum (tylko dla uczniów szkół zasadniczych)
- Będę uczyć się w szkole pomaturalnej, policealnej
- Będę się uczyć w technikum (tylko dla uczniów szkół zasadniczych)
- Będę pracować w zakładzie państwowym
- Będę odbywać służbę wojskową
- Będę pracować w zakładzie, firmie prywatnej polskiej
- Założę własną firmę
- Pozostanę bez pracy, będę bezrobotny(a)
- Będę pracować w zakładzie, firmie z kapitałem zagranicznym
- Będę pracować w gospodarstwie rolnym
- Będę prowadzić dom, wychowywać dzieci i utrzymywać się z zarobków męża (żony)
- Wyjadę za granicę na stałe lub na dłuższy czas
- Coś innego /tabela wg typu szkoły/ oraz /tabela wg badań ‘92, ‘94, ‘96, ‘98/
OCENA MOŻLIWOŚCI ZDOBYCIA PRACY
Czy Ty osobiście czujesz się zagrożony(a) bezrobociem?
- Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy
- Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a)
- Nie, przypuszczam, że znajdę pracę
- Nie, na pewno znajdę pracę /wykres/ oraz /tabela wg typu szkoły/ oraz /wykres wg płci/ oraz /tabela aneksowa/
Gdybyś miał(a) problemy ze znalezieniem odpowiadającej Ci pracy po ukończeniu nauki, to:
- kontynuował(a)bym naukę
- zapisał(a)bym się na kursy dokształcające
- wziął(wzięła)bym taką pracę, jaka jest, nieważne w jakim zawodzie
- wyjechał(a)bym za granicę
- założył(a)bym własną firmę
- przeniósłbym (przeniosłabym) się do innej miejscowości
- nie robił(a)bym nic, poszedłbym (poszłabym) „na zasiłek”
- zrobił(a)bym coś innego /tabela wg badań ‘94, ‘96, ‘98/
Co, Twoim zdaniem, decyduje o tym, że po ukończeniu szkoły można znaleźć pracę?
- Znajomość języków obcych
- Rodzaj zawodu, który się zdobyło
- Inteligencja, zdolności
- Znajomości, układy
- Odwaga, przedsiębiorczość
- Region, województwo, w którym się mieszka
- Szczęście, przypadek
- Wielkość miejscowości, w której się mieszka
-Spryt, cwaniactwo
- Wdzięk, urok osobisty
- Coś innego /tabela wg badań ‘94, ‘96, ‘98/
Tabele aneksowe.