UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/95/99

Plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży

Autor: Arkadiusz Sęk
|
1999-06-17

CELE I DĄŻENIA ŻYCIOWE MŁODZIEŻY

Ludzie mają w życiu różne cele i dążenia. Które z poniższych celów są najważniejsze dla Ciebie?

- Udane życie rodzinne, dzieci

- Ciekawa praca, zgodna z Twoimi zainteresowaniami

- Miłość, przyjaźń

- Osiągnięcie wysokiej pozycji zawodowej, zrobienie kariery

- Spokojne życie bez kłopotów, konfliktów

- Zdobycie majątku, osiągnięcie wysokiej pozycji materialnej

- Życie barwne, pełne rozrywek, bogate życie towarzyskie

- Bycie użytecznym dla innych, "życie dla innych"

- Życie zgodne z zasadami religijnymi

- Udane życie seksualne

- Osiągnięcie sukcesu w dziedzinie nauki lub sztuki

- Niezależność w pracy

- Możliwość podejmowania ważnych decyzji w sferze gospodarczej

- Zdobycie władzy politycznej - możliwość wywierania wpływu na życie społeczne i polityczne kraju

- Inne /tabela wg badań ‘94, ‘96, ‘98/ oraz /tabela aneksowa/

WYKSZTAŁCENIE

Jakie będziesz miał(a) wykształcenie za 10-15 lat?

- Zasadnicze zawodowe

- Średnie

- Pomaturalne

- Wyższe /tabela wg badań ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96, ‘98/ oraz /tabela wg typu szkoły/ oraz /tabela aneksowa/

Jakie będziesz miał(a) wykształcenie za 10-15 lat?

- Podstawowe

- Zasadnicze zawodowe

- Średnie

- Wyższe /tabela wg wykształcenia matki, ojca/

ASPIRACJE ZAWODOWE

Jaki zawód będziesz wykonywał(a) za 10-15 lat?

- Robotnicy wykwalifikowani, rzemieślnicy

- Zawody współczesne: makler, bankowiec, ekonomista, specjalista od marketingu, przedstawiciel handlowy

- Technicy różnych specjalności

- Informatycy, inżynierowie

- Nauczyciele, prawnicy i zawody wymagające wyższego humanistycznego wykształcenia

- Wolne zawody (artyści, pisarze, plastycy, lekarze itp.)

- Personel administracyjny, pracownicy biurowi, pielęgniarki, sekretarki

- Zawody „mundurowe” (wojsko, policja, straż pożarna itp.)

- Właściciele firm, biznesmeni

- Kadra kierownicza, dyrektorzy, prezesi

- Rolnicy, ogrodnicy

- Inne zawody

- Trudno powiedzieć /tabela/

MIEJSCE PRACY

Gdzie będziesz pracował(a) za 10-15 lat?

- W zakładzie, firmie prywatnej polskiej

- Będę miał(a) własną firmę

- W zakładzie państwowym

- W firmie zagranicznej

- Będę pracował(a) za granicą

- W organizacji społecznej lub politycznej

- Nie będę pracował(a), będę zajmować się domem

- Będę pracował(a) w gospodarstwie rolnym

- Będę robił(a) coś innego /Trudno powiedzieć /tabela wg badań ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96, ‘98/ oraz /tabela aneksowa/

ASPIRACJE MATERIALNE MŁODZIEŻY

Czego się dorobisz, jakie dobra będziesz posiadał(a) za 10-15 lat?

- Samochód

- Dom

- Mieszkanie

- Prywatny interes, własna firma

- Działka, ogród /tabela wg badań ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96, ‘98/

SYTUACJA RODZINNA

Obecna i przewidywana pozycja w hierarchii społecznej

- wysoka

- średnia

- niska /wykres wg obecnej pozycji rodziny respondenta i wg pozycji jego rodziny za 10-15 lat/

CO DALEJ PO UKOŃCZENIU SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ?

Czy Twoim zdaniem, młodym ludziom w Polsce bardziej opłaca się:

- studiować i zdobyć dyplom wyższej uczelni

- jak najszybciej podjąć dobrze płatną pracę

- trudno powiedzieć /wykresy z badań ‘96 i ‘98/ oraz /tabela wg rodzaju szkoły/ oraz /tabela aneksowa/

W przyszłym roku kończysz szkołę, przed Tobą problem: co dalej? Jak sądzisz, co będziesz robił(a) po ukończeniu szkoły, do której uczęszczasz?

- Będę studiować na wybranym kierunku studiów

- Będę pracować i uczyć się w technikum (tylko dla uczniów szkół zasadniczych)

- Będę uczyć się w szkole pomaturalnej, policealnej

- Będę się uczyć w technikum (tylko dla uczniów szkół zasadniczych)

- Będę pracować w zakładzie państwowym

- Będę odbywać służbę wojskową

- Będę pracować w zakładzie, firmie prywatnej polskiej

- Założę własną firmę

- Pozostanę bez pracy, będę bezrobotny(a)

- Będę pracować w zakładzie, firmie z kapitałem zagranicznym

- Będę pracować w gospodarstwie rolnym

- Będę prowadzić dom, wychowywać dzieci i utrzymywać się z zarobków męża (żony)

- Wyjadę za granicę na stałe lub na dłuższy czas

- Coś innego /tabela wg typu szkoły/ oraz /tabela wg badań ‘92, ‘94, ‘96, ‘98/

OCENA MOŻLIWOŚCI ZDOBYCIA PRACY

Czy Ty osobiście czujesz się zagrożony(a) bezrobociem?

- Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy

- Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a)

- Nie, przypuszczam, że znajdę pracę

- Nie, na pewno znajdę pracę /wykres/ oraz /tabela wg typu szkoły/ oraz /wykres wg płci/ oraz /tabela aneksowa/

Gdybyś miał(a) problemy ze znalezieniem odpowiadającej Ci pracy po ukończeniu nauki, to:

- kontynuował(a)bym naukę

- zapisał(a)bym się na kursy dokształcające

- wziął(wzięła)bym taką pracę, jaka jest, nieważne w jakim zawodzie

- wyjechał(a)bym za granicę

- założył(a)bym własną firmę

- przeniósłbym (przeniosłabym) się do innej miejscowości

- nie robił(a)bym nic, poszedłbym (poszłabym) „na zasiłek”

- zrobił(a)bym coś innego /tabela wg badań ‘94, ‘96, ‘98/

Co, Twoim zdaniem, decyduje o tym, że po ukończeniu szkoły można znaleźć pracę?

- Znajomość języków obcych

- Rodzaj zawodu, który się zdobyło

- Inteligencja, zdolności

- Znajomości, układy

- Odwaga, przedsiębiorczość

- Region, województwo, w którym się mieszka

- Szczęście, przypadek

- Wielkość miejscowości, w której się mieszka

-Spryt, cwaniactwo

- Wdzięk, urok osobisty

- Coś innego /tabela wg badań ‘94, ‘96, ‘98/

Tabele aneksowe.

Liczba stron:
21
Badanie:
9850 Młodzież 98
Kategorie tematyczne:
Młodzież, Aspiracje Polaków
Słowa kluczowe:
praca, plany życiowe, młodzież, wykształcenie, aspiracje, miejsce pracy, sytuacja w rodzinie, bezrobocie
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry