POTRZEBA PRZEPROWADZENIA REFORMY EDUKACJI
Jak Pan(i) uważa, czy obecnie w Polsce jest potrzebna reforma szkolnictwa czy też nie?
- Reforma szkolnictwa jest potrzebna, ale inne sprawy kraju są ważniejsze
- Reforma szkolnictwa jest potrzebna i pilna
- Reforma szkolnictwa jest niepotrzebna
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań V‘96, XII‘97, IV‘98, III‘99, VI‘99/ oraz /tabela aneksowa/
STOPIEŃ POINFORMOWANIA O PROJEKCIE REFORMY PRZYGOTOWANYM PRZEZ MEN
Rząd zapowiedział przeprowadzenie reformy szkolnictwa. Jak określił(a)by Pan(i) swoją wiedzę na temat planowanej reformy?
- Słyszałe(a)m o reformie, ale dokładnie nie wiem, na czym mają polegać zmiany
- Wiem, na czym mają polegać zmiany
- Nic nie słyszałe(a)m na ten temat i ta sprawa mnie nie interesuje
- Jeszcze nie słyszałe(a)m nic o reformie, ale jestem tym zainteresowany(a) /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań IV‘98, III‘99, VI‘99/ oraz /tabela aneksowa/
SPOŁECZNE POPARCIE DLA ZAŁOŻEŃ PROJEKTU REFORMY PRZYGOTOWANEGO PRZEZ MEN
Czy popiera Pan(i), czy też nie, następujące propozycje reformy systemu szkolnictwa?
- Wynagrodzenie nauczycieli będzie zależeć od ich kwalifikacji i jakości pracy
- Po szkole zawodowej uczniowie będą mogli uczyć się w liceum uzupełniającym kończącym się maturą
- Zdany egzamin maturalny zapewni młodzieży wstęp na studia (bez egzaminu wstępnego)
- Wyniki egzaminu końcowego po gimnazjum pozwolą młodzieży wybrać - albo trzyletnie liceum kończące się maturą, albo dwuletnią szkołę zawodową
- Zostanie przeprowadzona wszechstronna reforma programów nauczania
- Powstanie niezależny od szkoły system oceniania i egzaminowania uczniów
- Dotychczasowa szkoła podstawowa zostanie podzielona na dwa etapy: 6-letnią szkołę podstawową i obowiązkowe 3-letnie gimnazjum
- Zarządzanie publicznymi szkołami podstawowymi i gimnazjami zostanie przekazane samorządom gminnym, natomiast liceami i szkołami zawodowymi - samorządom powiatowym
- Nastąpi rozszerzenie i umocnienie sektora szkolnictwa prywatnego i społecznego /tabela wg terminów badań IV‘98, III‘99, VI‘99/ oraz /tabela aneksowa/
DYSKUSJE WOKÓŁ REFORMY
1. Wiek rozpoczynania nauki w szkole
Jak Pan(i) uważa, w jakim wieku dzieci powinny rozpoczynać naukę w szkole?
- Tak jak dotychczas, tzn. od siódmego roku życia
- Rok wcześniej, tzn. od szóstego roku życia
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
2. Odpłatność za naukę
Czy, Pana(i) zdaniem, nauka w różnych typach szkół (podstawowe, gimnazja, zaś. zawodowe, średnie/licea, policealne, wyższe) powinna być:
- całkowicie bezpłatna
- częściowo odpłatna
- całkowicie odpłatna /tabela wg terminów badań ‘94, ‘96, ‘98, ‘99/ oraz /tabela aneksowa/
3. Rola rodziców w nowej szkole
Jak Pan(i) sądzi, czy wpływ rodziców na poszczególne sprawy powinien być:
- większy niż obecnie
- taki sam jak obecnie
- mniejszy niż obecnie
- trudno powiedzieć
Sprawy z życia szkoły:
- Rozwiązywanie pojawiających się w szkole problemów wychowawczych
- Organizowanie imprez i wycieczek szkolnych
- Ustalanie wysokości składki rodziców na szkołę
- Dobór zajęć pozalekcyjnych
- Przekazywane przez szkołę wartości moralne
- Ważne decyzje finansowe szkoły
- Stosowane przez nauczycieli metody wychowawcze
- Ocena pracy nauczycieli
- Obsada nauczycieli
- Wybór przedmiotów nauczania i programów
PROBLEMY I TRUDNOŚCI SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH ORAZ RODZIN
Czy w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie, pojawiają się już jakieś problemy, trudności związane z przygotowaniami do reformy szkolnictwa?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć /wykres III‘99, VI‘99/ oraz /tabela aneksowa/
Czy problemy, trudności, które pojawiły się w związku z przygotowaniami do reformy szkolnictwa, dotyczą Pana(i) rodziny - dziecka/dzieci, współmałżonka(i) lub Pana(i) osobiście?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Jakie są to problemy, trudności?
- Lokalizacja gimnazjów i szkół podstawowych
- Odległość i dojazdy do szkół
- Brak funduszy na tworzenie gimnazjów, na oświatę
- Problemy dotyczące nauczycieli
- Niezadowalający stan przygotowań do reformy, bałagan
- Rejonizacja szkół
- Inne
NASTROJE ZWIĄZANE Z REFORMĄ EDUKACJI I SPODZIEWANE JEJ SKUTKI
Czy, ogólnie rzecz biorąc, proponowana reforma szkolnictwa budzi w Panu(i) osobiście:
- raczej obawy niż nadzieje
- raczej nadzieje niż obawy
- tyle samo obaw co nadziei
- jest mi to obojętne
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań IV‘98, III‘99, VII‘99/
Czy, Pana(i) zdaniem, obecnie planowana reforma sprawi, że:
- polska młodzież będzie lepiej wykształcona
- nasza młodzież będzie mogła konkurować ze swoimi rówieśnikami na Zachodzie
- więcej uczniów będzie kończyć pełną szkołę średnią
- młodzież będzie miała lepszy start na rynku pracy
- mniej młodych ludzi będzie bezrobotnymi
- zostaną wyrównane szanse edukacyjne dzieci i młodzieży ze wsi i z miasta
- zostaną wyrównane szanse edukacyjne dzieci i młodzieży z rodzin mniej i bardziej zamożnych
Tabele aneksowe