UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/132/99

Reforma edukacji w opinii społecznej

Autor: Bogna Wciórka
|
1999-08-24

POTRZEBA PRZEPROWADZENIA REFORMY EDUKACJI

Jak Pan(i) uważa, czy obecnie w Polsce jest potrzebna reforma szkolnictwa czy też nie?

- Reforma szkolnictwa jest potrzebna, ale inne sprawy kraju są ważniejsze

- Reforma szkolnictwa jest potrzebna i pilna

- Reforma szkolnictwa jest niepotrzebna

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań V‘96, XII‘97, IV‘98, III‘99, VI‘99/ oraz /tabela aneksowa/

STOPIEŃ POINFORMOWANIA O PROJEKCIE REFORMY PRZYGOTOWANYM PRZEZ MEN

Rząd zapowiedział przeprowadzenie reformy szkolnictwa. Jak określił(a)by Pan(i) swoją wiedzę na temat planowanej reformy?

- Słyszałe(a)m o reformie, ale dokładnie nie wiem, na czym mają polegać zmiany

- Wiem, na czym mają polegać zmiany

- Nic nie słyszałe(a)m na ten temat i ta sprawa mnie nie interesuje

- Jeszcze nie słyszałe(a)m nic o reformie, ale jestem tym zainteresowany(a) /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań IV‘98, III‘99, VI‘99/ oraz /tabela aneksowa/

SPOŁECZNE POPARCIE DLA ZAŁOŻEŃ PROJEKTU REFORMY PRZYGOTOWANEGO PRZEZ MEN

Czy popiera Pan(i), czy też nie, następujące propozycje reformy systemu szkolnictwa?

- Wynagrodzenie nauczycieli będzie zależeć od ich kwalifikacji i jakości pracy

- Po szkole zawodowej uczniowie będą mogli uczyć się w liceum uzupełniającym kończącym się maturą

- Zdany egzamin maturalny zapewni młodzieży wstęp na studia (bez egzaminu wstępnego)

- Wyniki egzaminu końcowego po gimnazjum pozwolą młodzieży wybrać - albo trzyletnie liceum kończące się maturą, albo dwuletnią szkołę zawodową

- Zostanie przeprowadzona wszechstronna reforma programów nauczania

- Powstanie niezależny od szkoły system oceniania i egzaminowania uczniów

- Dotychczasowa szkoła podstawowa zostanie podzielona na dwa etapy: 6-letnią szkołę podstawową i obowiązkowe 3-letnie gimnazjum

- Zarządzanie publicznymi szkołami podstawowymi i gimnazjami zostanie przekazane samorządom gminnym, natomiast liceami i szkołami zawodowymi - samorządom powiatowym

- Nastąpi rozszerzenie i umocnienie sektora szkolnictwa prywatnego i społecznego /tabela wg terminów badań IV‘98, III‘99, VI‘99/ oraz /tabela aneksowa/

DYSKUSJE WOKÓŁ REFORMY

1. Wiek rozpoczynania nauki w szkole

Jak Pan(i) uważa, w jakim wieku dzieci powinny rozpoczynać naukę w szkole?

- Tak jak dotychczas, tzn. od siódmego roku życia

- Rok wcześniej, tzn. od szóstego roku życia

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

2. Odpłatność za naukę

Czy, Pana(i) zdaniem, nauka w różnych typach szkół (podstawowe, gimnazja, zaś. zawodowe, średnie/licea, policealne, wyższe) powinna być:

- całkowicie bezpłatna

- częściowo odpłatna

- całkowicie odpłatna /tabela wg terminów badań ‘94, ‘96, ‘98, ‘99/ oraz /tabela aneksowa/

3. Rola rodziców w nowej szkole

Jak Pan(i) sądzi, czy wpływ rodziców na poszczególne sprawy powinien być:

- większy niż obecnie

- taki sam jak obecnie

- mniejszy niż obecnie

- trudno powiedzieć

Sprawy z życia szkoły:

- Rozwiązywanie pojawiających się w szkole problemów wychowawczych

- Organizowanie imprez i wycieczek szkolnych

- Ustalanie wysokości składki rodziców na szkołę

- Dobór zajęć pozalekcyjnych

- Przekazywane przez szkołę wartości moralne

- Ważne decyzje finansowe szkoły

- Stosowane przez nauczycieli metody wychowawcze

- Ocena pracy nauczycieli

- Obsada nauczycieli

- Wybór przedmiotów nauczania i programów

PROBLEMY I TRUDNOŚCI SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH ORAZ RODZIN

Czy w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie, pojawiają się już jakieś problemy, trudności związane z przygotowaniami do reformy szkolnictwa?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /wykres III‘99, VI‘99/ oraz /tabela aneksowa/

Czy problemy, trudności, które pojawiły się w związku z przygotowaniami do reformy szkolnictwa, dotyczą Pana(i) rodziny - dziecka/dzieci, współmałżonka(i) lub Pana(i) osobiście?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć

Jakie są to problemy, trudności?

- Lokalizacja gimnazjów i szkół podstawowych

- Odległość i dojazdy do szkół

- Brak funduszy na tworzenie gimnazjów, na oświatę

- Problemy dotyczące nauczycieli

- Niezadowalający stan przygotowań do reformy, bałagan

- Rejonizacja szkół

- Inne

NASTROJE ZWIĄZANE Z REFORMĄ EDUKACJI I SPODZIEWANE JEJ SKUTKI

Czy, ogólnie rzecz biorąc, proponowana reforma szkolnictwa budzi w Panu(i) osobiście:

- raczej obawy niż nadzieje

- raczej nadzieje niż obawy

- tyle samo obaw co nadziei

- jest mi to obojętne

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań IV‘98, III‘99, VII‘99/

Czy, Pana(i) zdaniem, obecnie planowana reforma sprawi, że:

- polska młodzież będzie lepiej wykształcona

- nasza młodzież będzie mogła konkurować ze swoimi rówieśnikami na Zachodzie

- więcej uczniów będzie kończyć pełną szkołę średnią

- młodzież będzie miała lepszy start na rynku pracy

- mniej młodych ludzi będzie bezrobotnymi

- zostaną wyrównane szanse edukacyjne dzieci i młodzieży ze wsi i z miasta

- zostaną wyrównane szanse edukacyjne dzieci i młodzieży z rodzin mniej i bardziej zamożnych

Tabele aneksowe

Liczba stron:
24
Badanie:
9921 Aktualne problemy i wydarzenia (109)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
reforma szkolnictwa, szkolnictwo, szkoła, edukacja, oświata, gimnazjum, nauka, nauczyciel, rodzice, dzieci, młodzież, reforma systemu edukacji
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry