UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/19/2001

Szkolnictwo i reforma edukacji po trzech semestrach doświadczeń

Autor: Bogna Wciórka
|
2001-02-08

CZY OBECNIE SZKOLNICTWO FUNKCJONUJE LEPIEJ CZY TEŻ GORZEJ NIŻ PRZED REFORMĄ?

Czy, Pana(i) zdaniem, obecnie szkolnictwo funkcjonuje lepiej czy też gorzej niż przed wprowadzeniem reformy?

- Znacznie lepiej

- Trochę lepiej

- Ani lepiej, ani gorzej

- Trochę gorzej

- Znacznie gorzej

- Trudno powiedzieć

/VI, X 2000, I 2001/ oraz /tabela aneksowa/

DLA KOGO REFORMA EDUKACJI JEST KORZYSTNA?

Jak Pan(i) sądzi, czy dla ludzi takich jak Pan(i) wprowadzenie reformy szkolnictwa jest (lub będzie)

korzystne czy też niekorzystne?

- Korzystne

- Nie ma znaczenia

- Niekorzystne

- Trudno powiedzieć

/VI‘00, I‘01/ oraz /tabela aneksowa/

CO NALEŻAŁOBY ZMIENIĆ W REFORMOWANYM SYSTEMIE SZKOLNICTWA?

Czy, Pana zdaniem, w obecnym funkcjonowaniu szkolnictwa w naszym kraju należałoby wprowadzić jakieś zmiany czy też nie ma potrzeby wprowadzania zmian?

- Należałoby wprowadzić niewielkie zmiany

- Należałoby wprowadzić duże zmiany

- Nie należy nic zmieniać

- Trudno powiedzieć oraz

/tabela aneksowa/

Co, Pana(i) zdaniem, należałoby zmienić w szkolnictwie?

[pytanie otwarte]

Postulaty dotyczące:

- równości szans kształcenia dzieci z różnych środowisk, zapewnienia najsłabszym społecznie i ekonomicznie dostępu do wykształcenia na wszystkich poziomach, bezpłatnej edukacji, obniżenia kosztów kształcenia, stypendia dla biednych, zdolnych - np. większa dostępność, szczególnie dla dzieci ze wsi, dostępność dla dzieci biednych, żeby wszystkie dzieci mogły się uczyć, żeby każdy miał dostęp do nauki na stopniu wyższym itp.

- naprawy reformy oraz radykalnej zmiany - wszystko zmienić, całą reformę, powrócić do starego systemu, zlikwidować gimnazja, nowa matura nie ma sensu, zmienić założenia reformy, ośmioklasowa szkoła podstawowa, zmienić ministra, zwolnić osoby odpowiedzialne za reformę itp.

- finansowania edukacji i szkół - zwiększyć finanse na oświatę, dofinansować szkoły, pomoc dla szkół wiejskich, zmienić zasady finansowania, szkoły powinny być na własnym rozrachunku, itp.

- wynagrodzenia i pracy nauczycieli - lepsze zarobki, docenić, wprowadzić system nagradzania nauczycieli, system awansu nauczycieli, zapewnić zatrudnienie, dać miejsce młodym ludziom, przywrócić Kartę Nauczyciela itp.

- pozostawienia małych, wiejskich szkół, zwiększenia liczby szkół, tworzenia nowych - więcej państwowych szkół, więcej gimnazjów, nie zamykać szkół, wybudować więcej szkół, nie zapominać o szkołach specjalnych i dzieciach niepełnosprawnych itp.

- programu nauczania - np. program mało zrozumiały dla dzieci, przeładowany, źle skonstruowane bloki przedmiotowe, bardziej spójny program edukacji, lżejszy powinien być program szkoły, dostosować do poziomu dzieci, programy dostosowane do współczesnych warunków życia, więcej informatyki, języków obcych itp.

- podręczników, ich ceny i stabilizacji - np. ujednolicić podręczniki, niepotrzebna ciągła zmiana podręczników, podręczniki powinny być tańsze itp.

- poziomu, sposobów i rygorów nauczania - uwagi dotyczące zarówno zmniejszenia, jak i zwiększenia wymagań wobec dzieci - ujednolicić informacje dotyczące egzaminów, łatwiejsza matura, mniej stresu; powinno być przygotowanie do nowej matury od I klasy licealnej; żeby dzieci dały sobie radę w szkole, zwiększyć wymagania wobec dzieci itp.

- poprawy wyposażenia szkół - dostęp do komputerów, więcej pomocy naukowych, dostęp do Internetu, poprawa warunków nauki, poprawa wyglądu i wyposażenia szkół

- dojazdów dzieci do szkół - zlikwidować, lepiej zorganizować, ułatwić, zorganizować czas dzieciom dojeżdżającym do szkół, dożywianie ich itp.

- kwalifikacji nauczycieli - podnieść kwalifikacje, nagradzanie za kwalifikacje, poprawić wykształcenie nauczycieli, wyrzucić stare kadry, eliminować nauczycieli bez odpowiednich kwalifikacji itp.

- stosunku nauczyciela do ucznia - brak zainteresowania wychowawców wychowankami, jednakowe traktowanie uczniów, żeby nauczyciele partnersko traktowali uczniów, szkoła dla ucznia, a nie uczeń dla szkoły, zmiana podejścia nauczycieli do dzieci, też system ocen, klasyfikacji, nagród itp.

- zapewnienia dzieciom w szkole bezpieczeństwa, opieki oraz dyscypliny - świetlice, pielęgniarki, większy dozór, przestrzeganie dyscypliny obowiązującej uczniów

- organizowania w szkole zajęć pozalekcyjnych, wyrównawczych, zagospodarowania czasu wolnego uczniów itp.

- za i przeciw prywatyzacji szkolnictwa

- Inne

- Trudno powiedzieć

/tabela aneksowa/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Liczba stron:
17
Badanie:
200101 Aktualne problemy i wydarzenia (128)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
szkolnictwo, reforma szkolnictwa, edukacja, szkoła, nauczyciel, system edukacji, reforma systemu edukacji
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry