UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/5/2011

Mania kupowania, czyli o postawach konsumenckich Polaków

Autor: Katarzyna Wądołowska
|
2011-01-14

Kto najczęściej robi zakupy na bieżące potrzeby w Pana(i) gospodarstwie domowym?

- Tylko ja

- Ja razem z inną osobą/innymi osobami z gospodarstwa domowego

- Ktoś inny, ale ja też często robię zakupy

- Ktoś inny, ja tylko od czasu do czasu

- Ktoś inny, a ja właściwie nigdy nie robię zakupów

/wykres/

PREFEROWANE MIEJSCA ZAKUPÓW

Miejsce robienia zakupów:

- Supermarket, hipermarket

- Mały sklep lub kiosk, gdzie towar podaje ekspedient

- Mały lub średni sklep samoobsługowy (do trzech kas)

- Bazar, targowisko, stragany

- Sklep określonej sieci, firmy, sklep patronacki

- Hurtownia lub sklep, gdzie sprzedawane są tylko hurtowe ilości

- Sklep internetowy, przez internet

- Sklep z rzeczami używanymi

- Inny sklep

- Trudno powiedzieć

/tabela wg terminów badań 1997 - 2010: odsetki wskazań osób kupujących: artykuły spożywcze; środki czystości; odzież, bieliznę, buty/ oraz /tabela wg terminów badań 2004, 2008, 2010: odsetki wskazań osób kupujących: kosmetyki; książki, płyty, filmy/

CO DECYDUJE O WYBORZE?

Czym przede wszystkim kieruje się Pan(i) kupując produkty codziennego użytku?

- Cena

- Jakość

- Przyzwyczajenie

- Sprawdzona marka

- Produkt polski

- Znana marka

- Opinie znajomych

- Informacje na opakowaniu

- Reklama

- Opinia sprzedawcy

- Opakowanie

- Produkt zagraniczny

- Trudno powiedzieć

- Nie robię zakupów

/wykres wg terminów badań 1997, 2010/

Wskazania dotyczące sześciu najczęstszych odpowiedzi

- cena

- jakość

- przyzwyczajenie

- sprawdzona marka

- produkt polski

- znana marka

/tabela wg cech społeczno-demograficznych respondentów/

STYLE ROBIENIA ZAKUPÓW

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje sposób, w jaki Pan(i) robi zakupy?

- Kupuję to, co potrzebne, starając się oszczędnie gospodarować pieniędzmi

- Zanim coś kupię, dokładnie sprawdzam, czy mnie na to stać

- Zwykle kupuję produkty, które już znam od dawna

- Zanim kupię coś droższego, odkładam pieniądze

- Zwykle sprawdzam, jakie są ceny w różnych sklepach i staram się kupić jak najtaniej

- Nie zwracam uwagi na reklamy i informacje o produktach

- Zakupy są dla mnie uciążliwym obowiązkiem, robię je tylko wtedy, gdy muszę

- Lubię czytać reklamy i informacje o produktach

- Lubię robić zakupy, spędzać czas chodząc po sklepach, oglądając i wybierając produkty

- Zwykle nie mam czasu na porównywanie cen w różnych sklepach

- Często zaciągam kredyt lub pożyczkę, by kupić coś droższego, kupuję na raty

- Lubię kupować nowe produkty, żeby je wypróbować

- Jeśli chcę coś mieć, kupuję i nie myślę, czy w tej chwili mogę sobie na to pozwolić

- Kupuję to, co najlepsze, niezależnie od ceny

/tabela wg terminów badań 1997, 2002, 2008, 2010/

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje sposób, w jaki Pan(i) robi zakupy?

- Idę na zakupy z dokładną listą rzeczy, które chcę kupić i tylko te kupuję

- Dopiero w sklepie decyduję, co kupić

- Bywa i tak i tak

- Trudno powiedzieć

/wykres wg terminów badań 1997, 2008, 2010/

Jak często bywają takie sytuacje, że robi Pan(i) zakupy w niedzielę?

- Dość często

- Czasami

- Niezbyt często

- Nigdy

/wykres wg terminów badań 1997, 2002, 2004, 2008, 2010/ oraz /tabela aneksowa/

Jak często bywają takie sytuacje, że:

* kupuje Pan(i) coś tylko dlatego, że jest w ofercie po promocyjnej cenie /tabela wg badań 2010/

- kupuje Pan(i) coś, bo może się przydać, choć w tej chwili nie jest niezbędnie potrzebne /tabela wg badań 1997, 2002, 2010/

* idzie Pan(i) na zakupy dla poprawienia sobie humoru /tabela wg badań 2010/

* kupuje Pan(i) coś nowego, modnego, choć ma Pan(i) w domu takie same rzeczy nadal użyteczne /tabela wg badań 1997, 2002, 2008, 2010/

* spędza Pan(i) swój wolny czas w centrach handlowych /tabela wg badań 2008, 2010/

* kupuje Pan(i) rzeczy, a potem uważa, że są one niepotrzebne /tabela wg badań 2010/

* kupuje Pan(i) w najlepszych, najelegantszych sklepach /tabela wg badań 1997, 2002, 2010/

* kupuje Pan(i) coś dlatego, że jest ładnie opakowane /tabela wg badań 1997, 2002, 2010/

Jak Pan(i) ocenia, czy spędza Pan(i) na zakupach za mało, tyle ile trzeba, czy za dużo czasu?

- Za dużo

- Tyle, ile trzeba

- Za mało

- Trudno powiedzieć

/wykres/

TYPY KONSUMENCKICH POSTAW I ZACHOWAŃ

Wskaźnik stopnia ograniczania konsumpcji, wynikającego z możliwości finansowych, wśród osób robiących zakupy:

- wysoki - przejawianie co najmniej pięciu z sześciu wymienionych postaw i zachowań

- średni - przejawianie trzech lub czterech z sześciu wymienionych postaw i zachowań

- niski - przejawianie nie więcej niż dwóch z sześciu wymienionych postaw i zachowań

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Wskaźnik orientacji prokonsumpcyjnej wśród osób robiących zakupy

- wysoki - przejawianie czterech i więcej z sześciu wymienionych postaw i zachowań

- średni - przejawianie dwóch lub trzech z sześciu wymienionych postaw i zachowań

- niski - przejawianie nie więcej niż jednej z sześciu wymienionych postaw i zachowań

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Wskaźnik podatności na bodźce rynkowe wśród osób robiących zakupy

- wysoki - przejawianie czterech i więcej z sześciu wymienionych postaw i zachowań

- średni - przejawianie dwóch lub trzech z sześciu wymienionych postaw i zachowań

- niski - przejawianie co najwyżej niż jednej z sześciu wymienionych postaw i zachowań

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Tabele aneksowe

Tabela 1

W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) artykuły spożywcze?

- W małym sklepie lub kiosku, gdzie towar podaje ekspedient

- W małym lub średnim sklepie samoobsługowym (do 3 kas)

- W supermarkecie, hipermarkecie

- W hurtowni lub sklepie, gdzie sprzedawane są tylko hurtowe ilości

- W sklepie określonej sieci, firmy, sklepie patronackim

- Na bazarze, targowisku, na straganach

- W sklepie internetowym, przez internet

- W innym sklepie

Tabela 2

W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) środki czystości?

Tabela 3

W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) odzież, bieliznę, buty?

Tabela 4

W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) kosmetyki?

Tabela 5

W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) książki, płyty, filmy?

Liczba stron:
31
Badanie:
201053 Aktualne problemy i wydarzenia (247)
Kategorie tematyczne:
Zachowania konsumenckie
Słowa kluczowe:
zwyczaje konsumenckie, zakupy
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry