Kto najczęściej robi zakupy na bieżące potrzeby w Pana(i) gospodarstwie domowym?
- Tylko ja
- Ja razem z inną osobą/innymi osobami z gospodarstwa domowego
- Ktoś inny, ale ja też często robię zakupy
- Ktoś inny, ja tylko od czasu do czasu
- Ktoś inny, a ja właściwie nigdy nie robię zakupów
/wykres/
PREFEROWANE MIEJSCA ZAKUPÓW
Miejsce robienia zakupów:
- Supermarket, hipermarket
- Mały sklep lub kiosk, gdzie towar podaje ekspedient
- Mały lub średni sklep samoobsługowy (do trzech kas)
- Bazar, targowisko, stragany
- Sklep określonej sieci, firmy, sklep patronacki
- Hurtownia lub sklep, gdzie sprzedawane są tylko hurtowe ilości
- Sklep internetowy, przez internet
- Sklep z rzeczami używanymi
- Inny sklep
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań 1997 - 2010: odsetki wskazań osób kupujących: artykuły spożywcze; środki czystości; odzież, bieliznę, buty/ oraz /tabela wg terminów badań 2004, 2008, 2010: odsetki wskazań osób kupujących: kosmetyki; książki, płyty, filmy/
CO DECYDUJE O WYBORZE?
Czym przede wszystkim kieruje się Pan(i) kupując produkty codziennego użytku?
- Cena
- Jakość
- Przyzwyczajenie
- Sprawdzona marka
- Produkt polski
- Znana marka
- Opinie znajomych
- Informacje na opakowaniu
- Reklama
- Opinia sprzedawcy
- Opakowanie
- Produkt zagraniczny
- Trudno powiedzieć
- Nie robię zakupów
/wykres wg terminów badań 1997, 2010/
Wskazania dotyczące sześciu najczęstszych odpowiedzi
- cena
- jakość
- przyzwyczajenie
- sprawdzona marka
- produkt polski
- znana marka
/tabela wg cech społeczno-demograficznych respondentów/
STYLE ROBIENIA ZAKUPÓW
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje sposób, w jaki Pan(i) robi zakupy?
- Kupuję to, co potrzebne, starając się oszczędnie gospodarować pieniędzmi
- Zanim coś kupię, dokładnie sprawdzam, czy mnie na to stać
- Zwykle kupuję produkty, które już znam od dawna
- Zanim kupię coś droższego, odkładam pieniądze
- Zwykle sprawdzam, jakie są ceny w różnych sklepach i staram się kupić jak najtaniej
- Nie zwracam uwagi na reklamy i informacje o produktach
- Zakupy są dla mnie uciążliwym obowiązkiem, robię je tylko wtedy, gdy muszę
- Lubię czytać reklamy i informacje o produktach
- Lubię robić zakupy, spędzać czas chodząc po sklepach, oglądając i wybierając produkty
- Zwykle nie mam czasu na porównywanie cen w różnych sklepach
- Często zaciągam kredyt lub pożyczkę, by kupić coś droższego, kupuję na raty
- Lubię kupować nowe produkty, żeby je wypróbować
- Jeśli chcę coś mieć, kupuję i nie myślę, czy w tej chwili mogę sobie na to pozwolić
- Kupuję to, co najlepsze, niezależnie od ceny
/tabela wg terminów badań 1997, 2002, 2008, 2010/
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje sposób, w jaki Pan(i) robi zakupy?
- Idę na zakupy z dokładną listą rzeczy, które chcę kupić i tylko te kupuję
- Dopiero w sklepie decyduję, co kupić
- Bywa i tak i tak
- Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów badań 1997, 2008, 2010/
Jak często bywają takie sytuacje, że robi Pan(i) zakupy w niedzielę?
- Dość często
- Czasami
- Niezbyt często
- Nigdy
/wykres wg terminów badań 1997, 2002, 2004, 2008, 2010/ oraz /tabela aneksowa/
Jak często bywają takie sytuacje, że:
* kupuje Pan(i) coś tylko dlatego, że jest w ofercie po promocyjnej cenie /tabela wg badań 2010/
- kupuje Pan(i) coś, bo może się przydać, choć w tej chwili nie jest niezbędnie potrzebne /tabela wg badań 1997, 2002, 2010/
* idzie Pan(i) na zakupy dla poprawienia sobie humoru /tabela wg badań 2010/
* kupuje Pan(i) coś nowego, modnego, choć ma Pan(i) w domu takie same rzeczy nadal użyteczne /tabela wg badań 1997, 2002, 2008, 2010/
* spędza Pan(i) swój wolny czas w centrach handlowych /tabela wg badań 2008, 2010/
* kupuje Pan(i) rzeczy, a potem uważa, że są one niepotrzebne /tabela wg badań 2010/
* kupuje Pan(i) w najlepszych, najelegantszych sklepach /tabela wg badań 1997, 2002, 2010/
* kupuje Pan(i) coś dlatego, że jest ładnie opakowane /tabela wg badań 1997, 2002, 2010/
Jak Pan(i) ocenia, czy spędza Pan(i) na zakupach za mało, tyle ile trzeba, czy za dużo czasu?
- Za dużo
- Tyle, ile trzeba
- Za mało
- Trudno powiedzieć
/wykres/
TYPY KONSUMENCKICH POSTAW I ZACHOWAŃ
Wskaźnik stopnia ograniczania konsumpcji, wynikającego z możliwości finansowych, wśród osób robiących zakupy:
- wysoki - przejawianie co najmniej pięciu z sześciu wymienionych postaw i zachowań
- średni - przejawianie trzech lub czterech z sześciu wymienionych postaw i zachowań
- niski - przejawianie nie więcej niż dwóch z sześciu wymienionych postaw i zachowań
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Wskaźnik orientacji prokonsumpcyjnej wśród osób robiących zakupy
- wysoki - przejawianie czterech i więcej z sześciu wymienionych postaw i zachowań
- średni - przejawianie dwóch lub trzech z sześciu wymienionych postaw i zachowań
- niski - przejawianie nie więcej niż jednej z sześciu wymienionych postaw i zachowań
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Wskaźnik podatności na bodźce rynkowe wśród osób robiących zakupy
- wysoki - przejawianie czterech i więcej z sześciu wymienionych postaw i zachowań
- średni - przejawianie dwóch lub trzech z sześciu wymienionych postaw i zachowań
- niski - przejawianie co najwyżej niż jednej z sześciu wymienionych postaw i zachowań
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe
Tabela 1
W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) artykuły spożywcze?
- W małym sklepie lub kiosku, gdzie towar podaje ekspedient
- W małym lub średnim sklepie samoobsługowym (do 3 kas)
- W supermarkecie, hipermarkecie
- W hurtowni lub sklepie, gdzie sprzedawane są tylko hurtowe ilości
- W sklepie określonej sieci, firmy, sklepie patronackim
- Na bazarze, targowisku, na straganach
- W sklepie internetowym, przez internet
- W innym sklepie
Tabela 2
W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) środki czystości?
Tabela 3
W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) odzież, bieliznę, buty?
Tabela 4
W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) kosmetyki?
Tabela 5
W jakim sklepie najczęściej kupuje Pan(i) książki, płyty, filmy?