GRANICE SPOŁECZNEGO PRZYZWOLENIA NA NEPOTYZM
Które ze stwierdzeń bliższe jest Pana(i) własnym poglądom?
- Z rodziną dobrze się pracuje, bo można mieć do niej zaufanie
- Życie zawodowe i rodzinne należy od siebie oddzielić
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań: IV 2009, VIII 2012/ oraz /tabela aneksowa/
Proszę pomyśleć o sytuacji, kiedy osoba na kierowniczym stanowisku w instytucji państwowej lub publicznej zatrudnia kogoś z rodziny. Czy Pana(i) zdaniem:
- można zatrudniać odpowiednio wykwalifikowanych krewnych, bo często najwięcej wiadomo o ich przygotowaniu i kompetencjach
- nie powinno się zatrudniać krewnych, bo nie można obiektywnie ocenić ich kompetencji i kwalifikacji
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań: IV 2009, VIII 2012/ oraz /tabela aneksowa/
Proszę pomyśleć o sytuacji, kiedy osoba na kierowniczym stanowisku w instytucji państwowej lub publicznej zatrudnia kogoś z rodziny. Czy Pana(i) zdaniem:
- zatrudnianie krewnych grozi konfliktem interesów, ponieważ rodzina zwykle jest w jakiś sposób powiązana majątkowo
- każdy człowiek pracuje na własne konto, a jeśli pracownik dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków, to pokrewieństwo nie ma znaczenia
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań: IV 2009, VIII 2012/ oraz /tabela aneksowa/
Tabela: Skłonność do akceptacji nepotyzmu (średnia ogółem i w grupach socjodemograficznych: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, grupa społeczno-zawodowa, warunki materialne)
NEPOTYZM, KORUPCJA I NIEUCZCIWY LOBBING JAKO PATOLOGIE ŻYCIA PUBLICZNEGO
Mówiąc o wykorzystywaniu funkcji publicznych można mieć na myśli różne działania. Jak Pan(i) sądzi, czy wśród wysokich urzędników państwowych i polityków częste czy rzadkie są takie zjawiska, jak::
- obsadzanie krewnych, kolegów, znajomych na stanowiskach w urzędach, spółkach, bankach itp.
- załatwianie kontraktów, zamówień rządowych dla rodziny, kolegów, znajomych prowadzących firmy prywatne
- uleganie naciskom biznesu, firm, grup zawodowych lub społecznych przy załatwianiu kontraktów, zamówień rządowych w zamian za własne korzyści itp.
- branie łapówek za załatwienie sprawy
- wykorzystywanie pieniędzy publicznych na rzecz swojej partii
/tabela wg terminów badań IV ‘97, VII ‘99, VII ‘00, II ‘03, XII ‘03, V ‘04, IV ‘09, VIII ‘12/
Tabele aneksowe