UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/146/2012

Urzędowa rzeczywistość

Autor: Rafał Boguszewski
|
2012-10-30

CO W OSTATNICH LATACH ZMIENIŁO SIĘ W POLSKICH URZĘDACH

Czy, generalnie rzecz biorąc, Pana(i) zdaniem, funkcjonowanie urzędów w Polsce w ostatnich latach:

- Poprawiło się

- Nie uległo zmianie

- Pogorszyło się

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Jakie dostrzega Pan(i) pozytywne zmiany w funkcjonowaniu urzędów?

- Zmiany związane z poprawą jakości obsługi ze strony urzędników

-- Urzędnicy - milsi, bardziej życzliwi, bardziej kulturalni, uśmiechnięci

-- Większe zaangażowanie urzędników w rozwiązywanie problemów petentów

-- Sprawniejsza i bardziej kompleksowa obsługa ze strony urzędników

-- Urzędnicy bardziej kompetentni – większa wiedza, wyższe wykształcenie, fachowość, profesjonalizm

-- Lepsza obsługa – ogólniki

- Zmiany związane z informatyzacją i elektronizacją systemów urzędowych:

-- Możliwość załatwienia niektórych spraw przez internet

-- Dostęp do informacji za pośrednictwem internetu

-- Elektroniczny system kolejek

-- Komputeryzacja, informatyzacja – ogólniki

- Inne pozytywne zmiany:

-- Skrócenie i uproszczenie procedur, krótszy czas oczekiwania na załatwienie sprawy

-- Lepszy dostęp do urzędów i urzędników, mniejsze kolejki, możliwość umówienia się na konkretną godzinę

-- Lepszy dostęp do informacji, poprawa komunikacji z urzędem - ogólniki

-- Poprawa wizerunku i wyglądu urzędów – nowe inwestycje, lepsze wyposażenie

-- Bardziej dogodne godziny otwarcia urzędów

-- Pozostałe konkretne plusy

- Jest lepiej - ogólniki

- Trudno powiedzieć

/tabela/

Jakie dostrzega Pan(i) negatywne zmiany w funkcjonowaniu urzędów?

- Zmiany związane z pogorszeniem jakości obsługi ze strony urzędników:

-- Niekompetencja i niewiedza urzędników

-- Brak życzliwości, niemiła obsługa, nieliczenie się z petentami, traktowanie ludzi przedmiotowo

-- Brak zaangażowania ze strony urzędników w rozwiązywanie problemów petentów

-- Opieszałość urzędników

-- Załatwianie spraw po znajomości

-- Wąska specjalizacja urzędników i ograniczone uprawnienia, co wiąże się z odsyłaniem petenta od pokoju do pokoju

-- Korupcja

-- Zła obsługa – ogólniki

- Inne negatywne zmiany:

-- Rozrośnięta biurokracja, zawiłe procedury, zbyt długi czas załatwiania spraw

-- Kolejki

-- Problemy z załatwianiem spraw urzędowych – ogólniki

-- Przerost zatrudnienia

-- Nieład, chaos, bałagan – ogólniki

-- Ograniczony dostęp do informacji

-- Niewłaściwe gospodarowanie funduszami

-- Budzące wątpliwości procedury zatrudniania urzędników, nepotyzm

-- Nieodpowiednie godziny otwarcia urzędów

- Pozostałe konkretne minusy

- Trudno powiedzieć

/tabela/

OPINIE O FUNKCJONOWANIU URZĘDÓW

Czy, ogólnie rzecz biorąc, zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi stwierdzeniami?

* Godziny obsługi interesantów w urzędach są odpowiednie

* Wiele spraw urzędowych można załatwić za pomocą internetu bez konieczności udawania się do urzędu

* Urzędy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów

* Struktura urzędów oraz system informacji na ogół pozwalają na sprawne załatwianie spraw w urzędach

* Urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo

* Klienci urzędów na ogół znają swoje prawa

* Formalności związane z załatwianiem spraw urzędowych są ograniczone do minimum

* Klienci urzędów na ogół wiedzą, według jakich zasad są podejmowane decyzje w ich sprawach

- Zdecydowanie się zgadzam

- Raczej się zgadzam

- Raczej się nie zgadzam

- Zdecydowanie się nie zgadzam

- Trudno powiedzieć

/wykresy/ oraz /odpowiedzi twierdzące wg badań 2007, 20012/ oraz /tabela średnia ocen na skali 0-3 wśród tych, którzy w bieżącym roku: przynajmniej raz załatwiali konkretną sprawę w urzędzie, nie załatwili żadnej sprawy w urzędzie/

Odpowiedziom na poszczególne kwestie dotyczące funkcjonowania urzędów nadano następujące wartości: „zdecydowanie się nie zgadzam” = 0, „raczej się nie zgadzam” = 1, „raczej się zgadzam” = 2, „zdecydowanie się zgadzam” = 3. Osoby niemające zdania na dany temat (odpowiedzi „trudno powiedzieć”) zostały pominięte w obliczeniach. Wskaźnik zadowolenia z działalności urzędów jest średnią wartością wszystkich ocen.

Wskaźnik zadowolenia z działalności urzędów

- wartość średnia

- odchylenie standardowe

/tabela wg cech społeczno-demograficznych/

OPINIE O PRACY URZĘDNIKÓW

Czy, Pana(i) zdaniem, liczba urzędników w Polsce jest:

- zbyt mała

- zbyt duża

- odpowiednia

- To zależy – w jednych urzędach jest zbyt mała, a w innych zbyt duża

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg badań 2007, 2012/ oraz /tabela wg wskazań respondentów, którzy przynajmniej raz załatwiali konkretną sprawę w urzędzie, nie załatwiali żadnej sprawy w urzędzie, ogółem/ oraz /tabela aneksowa/

Posługując się skalą od 1 do 10, na której 1 oznacza karygodną jakość obsługi interesantów,

a 10 – idealną, proszę ocenić przeciętną jakość obsługi, z jaką zazwyczaj spotyka się Pan(i) podczas załatwiania spraw urzędowych.

Opis jakości obsługi interesantów:

- karygodna

- zła

- raczej zła

- raczej dobra

- dobra

- idealna

- Trudno powiedzieć

- Średnia ocen

/tabela wg badań 2007, 2012/

Posługując się skalą od 1 do 10, na której 1 oznacza karygodną jakość obsługi interesantów,

a 10 – idealną, proszę ocenić przeciętną jakość obsługi, z jaką zazwyczaj spotyka się Pan(i) podczas załatwiania spraw urzędowych.

- Wartość średnia na skali 1–10

- Odchylenie standardowe

/tabela wg cech społeczno-demograficznych/

Średnia ocena jakości obsługi w urzędach na skali od 1 do 10 wśród tych, którzy w bieżącym roku

- przynajmniej raz załatwiali konkretną sprawę w urzędzie

- nie załatwiali żadnej sprawy w urzędzie

- Różnica średnich

/tabela/

Jak by Pan(i) ocenił(a) pracę większości urzędników w Polsce? Czy urzędnicy na ogół:

* załatwiają sprawy przede wszystkim wtedy, gdy ma się znajomości i protekcję

* pracują z zaangażowaniem, poświęcają dużo uwagi interesantom

* są nakierowani raczej na rozwiązywanie spraw klientów niż na własną wygodę w pracy

* są przekupni – wręczenie prezentu lub łapówki przyśpiesza załatwienie spraw

* pracują rzetelnie, dokładnie i sumiennie wykonują swoje obowiązki

* przewlekają załatwianie spraw, celowo je opóźniają

* są życzliwi dla interesantów

* znają się na swojej pracy, są kompetentni

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela średnia ocen na skali 0-3 wśród tych, którzy w bieżącym roku: przynajmniej raz załatwiali konkretną sprawę w urzędzie, nie załatwili żadnej sprawy w urzędzie/ oraz /wykresy wg odpowiedzi: tak, nie i wg badań 2007, 2012/

Wskaźnik zadowolenia z jakości pracy urzędników mierzony na skali od 0 do 3, na której im większa wartość, tym wyższy poziom zadowolenia

- Wartość średnia

- Odchylenie standardowe

/tabela wg cech społeczno-demograficznych/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Liczba stron:
18
Badanie:
201227 Aktualne problemy i wydarzenia (268)
Kategorie tematyczne:
Państwo, Administracja
Słowa kluczowe:
urzędnicy, jakość pracy, urzędy
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry