CO W OSTATNICH LATACH ZMIENIŁO SIĘ W POLSKICH URZĘDACH
Czy, generalnie rzecz biorąc, Pana(i) zdaniem, funkcjonowanie urzędów w Polsce w ostatnich latach:
- Poprawiło się
- Nie uległo zmianie
- Pogorszyło się
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Jakie dostrzega Pan(i) pozytywne zmiany w funkcjonowaniu urzędów?
- Zmiany związane z poprawą jakości obsługi ze strony urzędników
-- Urzędnicy - milsi, bardziej życzliwi, bardziej kulturalni, uśmiechnięci
-- Większe zaangażowanie urzędników w rozwiązywanie problemów petentów
-- Sprawniejsza i bardziej kompleksowa obsługa ze strony urzędników
-- Urzędnicy bardziej kompetentni – większa wiedza, wyższe wykształcenie, fachowość, profesjonalizm
-- Lepsza obsługa – ogólniki
- Zmiany związane z informatyzacją i elektronizacją systemów urzędowych:
-- Możliwość załatwienia niektórych spraw przez internet
-- Dostęp do informacji za pośrednictwem internetu
-- Elektroniczny system kolejek
-- Komputeryzacja, informatyzacja – ogólniki
- Inne pozytywne zmiany:
-- Skrócenie i uproszczenie procedur, krótszy czas oczekiwania na załatwienie sprawy
-- Lepszy dostęp do urzędów i urzędników, mniejsze kolejki, możliwość umówienia się na konkretną godzinę
-- Lepszy dostęp do informacji, poprawa komunikacji z urzędem - ogólniki
-- Poprawa wizerunku i wyglądu urzędów – nowe inwestycje, lepsze wyposażenie
-- Bardziej dogodne godziny otwarcia urzędów
-- Pozostałe konkretne plusy
- Jest lepiej - ogólniki
- Trudno powiedzieć
/tabela/
Jakie dostrzega Pan(i) negatywne zmiany w funkcjonowaniu urzędów?
- Zmiany związane z pogorszeniem jakości obsługi ze strony urzędników:
-- Niekompetencja i niewiedza urzędników
-- Brak życzliwości, niemiła obsługa, nieliczenie się z petentami, traktowanie ludzi przedmiotowo
-- Brak zaangażowania ze strony urzędników w rozwiązywanie problemów petentów
-- Opieszałość urzędników
-- Załatwianie spraw po znajomości
-- Wąska specjalizacja urzędników i ograniczone uprawnienia, co wiąże się z odsyłaniem petenta od pokoju do pokoju
-- Korupcja
-- Zła obsługa – ogólniki
- Inne negatywne zmiany:
-- Rozrośnięta biurokracja, zawiłe procedury, zbyt długi czas załatwiania spraw
-- Kolejki
-- Problemy z załatwianiem spraw urzędowych – ogólniki
-- Przerost zatrudnienia
-- Nieład, chaos, bałagan – ogólniki
-- Ograniczony dostęp do informacji
-- Niewłaściwe gospodarowanie funduszami
-- Budzące wątpliwości procedury zatrudniania urzędników, nepotyzm
-- Nieodpowiednie godziny otwarcia urzędów
- Pozostałe konkretne minusy
- Trudno powiedzieć
/tabela/
OPINIE O FUNKCJONOWANIU URZĘDÓW
Czy, ogólnie rzecz biorąc, zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi stwierdzeniami?
* Godziny obsługi interesantów w urzędach są odpowiednie
* Wiele spraw urzędowych można załatwić za pomocą internetu bez konieczności udawania się do urzędu
* Urzędy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów
* Struktura urzędów oraz system informacji na ogół pozwalają na sprawne załatwianie spraw w urzędach
* Urzędy działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo
* Klienci urzędów na ogół znają swoje prawa
* Formalności związane z załatwianiem spraw urzędowych są ograniczone do minimum
* Klienci urzędów na ogół wiedzą, według jakich zasad są podejmowane decyzje w ich sprawach
- Zdecydowanie się zgadzam
- Raczej się zgadzam
- Raczej się nie zgadzam
- Zdecydowanie się nie zgadzam
- Trudno powiedzieć
/wykresy/ oraz /odpowiedzi twierdzące wg badań 2007, 20012/ oraz /tabela średnia ocen na skali 0-3 wśród tych, którzy w bieżącym roku: przynajmniej raz załatwiali konkretną sprawę w urzędzie, nie załatwili żadnej sprawy w urzędzie/
Odpowiedziom na poszczególne kwestie dotyczące funkcjonowania urzędów nadano następujące wartości: „zdecydowanie się nie zgadzam” = 0, „raczej się nie zgadzam” = 1, „raczej się zgadzam” = 2, „zdecydowanie się zgadzam” = 3. Osoby niemające zdania na dany temat (odpowiedzi „trudno powiedzieć”) zostały pominięte w obliczeniach. Wskaźnik zadowolenia z działalności urzędów jest średnią wartością wszystkich ocen.
Wskaźnik zadowolenia z działalności urzędów
- wartość średnia
- odchylenie standardowe
/tabela wg cech społeczno-demograficznych/
OPINIE O PRACY URZĘDNIKÓW
Czy, Pana(i) zdaniem, liczba urzędników w Polsce jest:
- zbyt mała
- zbyt duża
- odpowiednia
- To zależy – w jednych urzędach jest zbyt mała, a w innych zbyt duża
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg badań 2007, 2012/ oraz /tabela wg wskazań respondentów, którzy przynajmniej raz załatwiali konkretną sprawę w urzędzie, nie załatwiali żadnej sprawy w urzędzie, ogółem/ oraz /tabela aneksowa/
Posługując się skalą od 1 do 10, na której 1 oznacza karygodną jakość obsługi interesantów,
a 10 – idealną, proszę ocenić przeciętną jakość obsługi, z jaką zazwyczaj spotyka się Pan(i) podczas załatwiania spraw urzędowych.
Opis jakości obsługi interesantów:
- karygodna
- zła
- raczej zła
- raczej dobra
- dobra
- idealna
- Trudno powiedzieć
- Średnia ocen
/tabela wg badań 2007, 2012/
Posługując się skalą od 1 do 10, na której 1 oznacza karygodną jakość obsługi interesantów,
a 10 – idealną, proszę ocenić przeciętną jakość obsługi, z jaką zazwyczaj spotyka się Pan(i) podczas załatwiania spraw urzędowych.
- Wartość średnia na skali 1–10
- Odchylenie standardowe
/tabela wg cech społeczno-demograficznych/
Średnia ocena jakości obsługi w urzędach na skali od 1 do 10 wśród tych, którzy w bieżącym roku
- przynajmniej raz załatwiali konkretną sprawę w urzędzie
- nie załatwiali żadnej sprawy w urzędzie
- Różnica średnich
/tabela/
Jak by Pan(i) ocenił(a) pracę większości urzędników w Polsce? Czy urzędnicy na ogół:
* załatwiają sprawy przede wszystkim wtedy, gdy ma się znajomości i protekcję
* pracują z zaangażowaniem, poświęcają dużo uwagi interesantom
* są nakierowani raczej na rozwiązywanie spraw klientów niż na własną wygodę w pracy
* są przekupni – wręczenie prezentu lub łapówki przyśpiesza załatwienie spraw
* pracują rzetelnie, dokładnie i sumiennie wykonują swoje obowiązki
* przewlekają załatwianie spraw, celowo je opóźniają
* są życzliwi dla interesantów
* znają się na swojej pracy, są kompetentni
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela średnia ocen na skali 0-3 wśród tych, którzy w bieżącym roku: przynajmniej raz załatwiali konkretną sprawę w urzędzie, nie załatwili żadnej sprawy w urzędzie/ oraz /wykresy wg odpowiedzi: tak, nie i wg badań 2007, 2012/
Wskaźnik zadowolenia z jakości pracy urzędników mierzony na skali od 0 do 3, na której im większa wartość, tym wyższy poziom zadowolenia
- Wartość średnia
- Odchylenie standardowe
/tabela wg cech społeczno-demograficznych/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych