W naszych sondażach postanowiliśmy zbadać ekspozycję dzieci na urządzenia takie jak smartfony, tablety i komputery. W trzech kolejnych badaniach1 pytaliśmy dorosłych respondentów, w których gospodarstwach domowych są dzieci i młodzież w wieku od 1 roku do 17 lat, o to, czy i jak długo spędzają one czas przed ekranami wymienionych urządzeń. Dane pochodzące z trzech badań zostały poddane syntezie (czyli połączeniu w jeden zbiór danych), a następnie przekształcone i zważone w taki sposób, aby powstała próba reprezentatywna dla osób w tym wieku. W efekcie próba ta wyniosła 1375 osób w wieku 1–17 lat.
Interesowały nas dwie kwestie: skala ekspozycji i czas – przy czym warto podkreślić, że obie te wartości pozyskujemy z deklaracji nie dzieci a – na ogół – opiekunów (lub innych dorosłych z gospodarstwa domowego), więc są subiektywne i należy je traktować jako orientacyjne.
KORZYSTANIE
Korzystanie przez dzieci w wieku od 1 roku do 17 lat z urządzeń takich jak smartfon, tablet, komputer /wykres, tabela/
Korzystanie z urządzeń takich jak smartfon, tablet, komputer a sytuacja materialna gospodarstwa domowego /tabela/
Korzystanie z urządzeń takich jak smartfon, tablet, komputer a dochód per capita w gospodarstwie domowym /tabela uwzględniająca dochody/poniżej 2000 zł2000–2999 zł3000–3999 zł4000 zł +Ogółem
Korzystanie z urządzeń takich jak smartfon, tablet, komputer a miejsce zamieszkania /tabela/
Korzystanie z urządzeń takich jak smartfon, tablet, komputer a liczba osób w gospodarstwie domowym /tabela/
CZAS
Średni czas korzystania z urządzeń w przypadku omawianej populacji to 2 godziny dziennie (średnia = 130 minut, mediana = 120 minut).
Czas spędzany codziennie na korzystaniu z urządzeń w minutach /tabele uwzględniająca wiek 1-17 lat oraz wykres/
Czas spędzany codziennie na korzystaniu z urządzeń0 minutdo 30 minut włączniepowyżej 30 minut do 1 godziny włączniepowyżej 1 godziny do 2 godzin włączniepowyżej 2 godzin do 3 godzin włączniepowyżej 3 godzin do 4 godzin włączniepowyżej 4 godzin
Czas spędzany codziennie na korzystaniu z urządzeń w minutach a sytuacja materialna gospodarstwa domowego /tabela oraz tabela z podziałem na wiek/
Czas spędzany codziennie na korzystaniu z urządzeń w minutach a dochód per capita w gospodarstwie domowym /tabela/
Czas spędzany codziennie na korzystaniu z urządzeń w minutach a wielkość gospodarstwa domowego wyrażona liczbą osób /tabela/
Czas spędzany codziennie na korzystaniu z urządzeń w minutach a miejsce zamieszkania /tabela/
Z zebranych danych wynika, że ekspozycja dzieci na urządzenia cyfrowe takie jak smartfony, tablety i komputery jest duża i zaczyna się od wczesnych lat.