UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem

PUBLIKACJE

Poczucie bezpieczeństwa Polaków
Kafelek tematyczny do publikacji
I. ŚWIAT A POLSKA
Porównanie sytuacji świata i Polski /tabela/
1. Kraje bezpieczne, spokojne i kraje zagrożone
2. Definicje bezpiecznego, spokojnego życia
- brak przestępczości, brak zagrożenia życia
- pokój na świecie
- pokój w kraju
3. Zagrożenia dla ludzkości i dla polskiego społeczeństwa
- zbrojenia
- alkoholizm
- terroryzm, zamachy
- przestępczość
- głód, nieurodzaj
- narkomania
- bezrobocie
II. BEZPIECZEŃSTWO W POLSCE
1. Poczucie własnego bezpieczeństwa
2. Przestrzeganie prawa w miejscach publicznych
Stosunek respondentów do prawa
3. Przestępstwa zagrażające naszemu społeczeństwu
Stopień zagrożenia przestępstwami
Kategorie przestępstw:
- spekulacja
- łapownictwo, korupcja
- zagarnięcie mienia społecznego
- kradzież na szkodę prywatną
- nadużywanie stanowisk kierowniczych dla osiągania korzyści materialnych
- działania przeciwko życiu i zdrowiu
- działania niezgodne z prawem, wynikające z pobudek politycznych
Częstotliwość popełniania przestępstw
Kategorie przestępstw:
- spekulacja
- kradzież mienia prywatnego
- łapownictwo, korupcja
- lżejsze uszkodzenia ciała i inne przestępstwa o charakterze chuligańskim
- kradzież z włamaniem
- przestępstwa gospodarcze, zwłaszcza zagarnięcia mienia społecznego
- cięższe bójki i pobicia, rozboje
- gwałty
- zabójstwa
4. Prognozy i propozycje respondentów
Co należałoby zrobić, aby nasze miasta i wsie stały się bardziej bezpieczne?
- usprawnić pracę MO
- surowiej karać przestępców
- wychowywać społeczeństwo
- przestrzegać prawa
1985-06-01
Autor: Zespół Badań Sondażowych
Młodzież o sobie i swojej przyszłości
Kafelek tematyczny do publikacji
I. Uznawane przez młodzież wartości oraz ocena szans ich osiągnięcia
Najważniejsze cele i dążenia życiowe młodzieży
1. Szczęśliwe życie rodzinne
2. Ciekawa praca
3. Grono przyjaciół i znajomych
4. Wysokie dochody
5. Ciekawe, pełne przygód życie
6. Spokojny, zapewniony byt bez niespodzianek
7. Możliwość wpływu na to, co dzieje się w kraju
8. Zdobycie jak najwyższego wykształcenia
9. Korzystanie z dóbr kulturalnych
10. Osiągnięcie kierowniczego stanowiska w pracy
II. Najbliższe plany życiowe
Deklarowane zamierzenia
Dalsza nauka:
- studia wyższe
- szkoła pomaturalna
- technikum
Praca w:
- zakładzie uspołecznionym
- zakładzie prywatnym
- firmie polonijnej
Założenie własnego warsztatu
Pozostanie w gospodarstwie rolnym rodziców
(wskazania wg typów szkół: liceum ogólnokształcące, technikum, liceum zawodowe, zasadnicza szkoła zawodowa)
III. Obawy dotyczące najbliższej przyszłości
Przedmiot obaw:
Otrzymanie
- interesującej pracy
- mieszkania
Problemy finansowe, bytowe (zarobki)
Samodzielność
Założenie rodziny
Dostanie się na studia, do wybranej szkoły
Nowe środowisko
Ukończenie szkoły - matura, egzamin
Zagrożenie pokoju w świecie
Pobór do wojska
Niepokój w kraju
Problemy moralne
IV. Perspektywy życiowe młodego pokolenia w opinii badanych uczniów
Ocena realności własnych planów życiowych
V. Obraz rzeczywistości politycznej w świadomości młodzieży
Ocena stosowania w praktyce podstawowych mechanizmów i zasad ustrojowych
Zasady:
- Demokratyczne sprawowanie władzy
- Wpływ obywateli na rządy
- Tolerancja ideologiczna i polityczna
- Przestrzeganie swobód obywatelskich
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Równe szanse życiowe niezależnie od: pochodzenia społecznego, przynależności partyjnej, sytuacji materialnej
Ocena efektów socjalizmu
Osiągnięcia::
- Stabilizacja: gospodarcza, społeczna
- Przemiany w świadomości społecznej
Niepowodzenia:
- Zamach na swobody obywatelskie
- Niepokoje społeczne
- Kłopoty gospodarcze
Deklarowany stosunek do rzeczywistości ustrojowej
Ocena instytucji politycznych
Grupy, których interesy reprezentuje PZPR:
- Elita władzy
- Tylko członkowie PZPR
- Ludzie pracy
- Całe społeczeństwo
- ZSRR i państwa socjalistyczne
Cechy dobrego ustroju:
- Równość
- Wpływ obywateli na rządy
- Zapewnienie swobód obywatelskich i politycznych
- Zapewnienie odpowiedniego standardu życia obywateli
- Sprawiedliwość
- Zapewnienie pracy wszystkim obywatelom
- Suwerenność, niezależność od innych państw
- Dobry, odpowiedzialny rząd
- Brak podziałów, rozbicia politycznego
- Sprawność gospodarcza
- Szeroki wachlarz świadczeń społecznych
- Brak zakłamania w życiu społecznym i politycznym
1985-06-01
Autor: brak informacji
Deklaracje wyborcze młodzieży
Kafelek tematyczny do publikacji
Badanie zrealizowano na próbie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych (LO, LZ, technikum, ZSZ)
Deklaracje wyborcze
- Na pewno będę głosował(a)
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie będę głosował(a)
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie nie będę głosował(a)
- Na pewno nie będę głosował(a)
/tabela: porównanie odpowiedzi młodzieży uprawnionej do głosowania oraz próby ogólnopolskiej dorosłej ludności/ oraz /tabela wg typu szkoły/ oraz /tabela: odsetek odpowiedzi pozytywnych w makroregionach/
Czy Twoim zdaniem, rzeczywistość społeczno-polityczną w której żyjesz, charakteryzują:
* Demokratyczne sprawowanie władzy
* Tolerancja światopoglądowa
* Gwarantowanie i przestrzeganie swobód obywatelskich
* Wpływ obywateli na rządzenie państwem
* Równe szanse życiowe niezależnie od pochodzenia społecznego
* Równe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu i przynależności partyjnej
* Gwarantowanie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
* Równe szanse życiowe niezależnie od sytuacji materialnej
- Tak
- Nie
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Ocena 40 lat Polski Ludowej
- Więcej niepowodzeń niż sukcesów
- Tyle samo niepowodzeń co sukcesów / Trudno mi powiedzieć
- Więcej sukcesów niż niepowodzeń
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Co ustrój socjalistyczny przyniósł ludziom w Polsce?
- Więcej korzyści niż strat
- Tyle samo korzyści co strat / Trudno mi powiedzieć
- Więcej strat niż korzyści
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Jaki wpływ na losy naszego kraju mają instytucje?
* Sejm
* PRON
* PZPR
* Rząd
* Wojsko
* Opozycja polityczna
* Organizacje młodzieżowe
- Korzystny
- Nie mają żadnego / Trudno powiedzieć
- Niekorzystny
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Sposób wyjaśniania wątpliwości dotyczących spraw z życia społeczno-politycznego
- Rozmowy z księdzem
- Lektura nielegalnych wydawnictw, słuchanie rozgłośni zachodnich
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Nastawienie większości młodzieży do sposobu sprawowania władzy w naszym kraju w opinii badanego
- Raczej pozytywne
- Obojętne
- Raczej negatywne
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Nastawienie badanego do sposobu sprawowania władzy
- Raczej pozytywne
- Obojętne
- Raczej negatywne
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Ocena perspektyw możliwości osiągnięcia celów życiowych młodzieży w ciągu najbliższych 5 lat
- Nastąpi poprawa
- Będzie mniej więcej tak samo; Trudno mi powiedzieć
- Nastąpi pogorszenie
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
1985-06-01
Autor: Zespół Badań Sondażowych
Deklaracje wyborcze a opinie o polityce
Kafelek tematyczny do publikacji
[Badanie zrealizowano w trzech województwach: zamojskim, tarnowskim i wrocławskim]
Jakie uwarunkowania kryją się za deklaracjami zachowań wyborczych badanych?
Tabele:
Deklaracje udziału w wyborach do Sejmu a:
1. Ocena zaufania społeczeństwa do kierownictwa politycznego kraju
2. Ocena zaufania społeczeństwa do władz centralnych
3. Ocena liczenia się władzy ze społeczeństwem
4. Ocena dbałości rządu o warunki życia obywateli
5. Czy związki zawodowe dbają o sprawy pracowników w Pana zakładzie pracy?
6. Czy Kościół powinien wypowiadać się w sprawach politycznych?
7. Jaka byłaby sytuacja w kraju, gdyby Kościół miał większy wpływ na kierowanie nim?
8. Rola PRON w życiu kraju
9. Jak Pan ocenia ogólną sytuację polityczną w Polsce w chwili obecnej?
10. Czy i jak Pana zdaniem zmieni się sytuacja polityczna w Polsce w ciągu najbliższych dwóch lat?
11. Czy władza podejmuje działania zapobiegające nawrotom kryzysów?
12. Czy w Pana miejscu zamieszkania stosuje się przedsierpniowe metody polityczne?
13. Czy w Polsce nadużywa się stanowisk kierowniczych dla osobistych korzyści?
14. Czy działalność rządu w sprawach gospodarczych gwarantuje wyjście z kryzysu gospodarczego w ciągu dwóch lat?
1985-06-01
Autor: Zespół Badań Sondażowych
Stosunek społeczeństwa do PZPR
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Czy PZPR cieszy się zaufaniem społeczeństwa, i jakim?
2. Jaki jest stosunek większości społeczeństwa do zasady kierowniczej roli partii w państwie?
3. Czy PZPR darzysz zaufaniem, czy też odnosisz się do niej nieufnie?
4. Gdyby zgłosił się Pan do instytucji partyjnych z prośbą o pomoc w ważnej sprawie, to jak odniosłyby się one do tego?
5. Czy PZPR dba o interesy klasy robotniczej?
6. Czy i jak silny negatywny wpływ na rozwój Polski wywiera: /.../ kontrola aparatu administracji przez partię?
7. Jak ważna jest dla zapewnienia wpływu obywateli na życie polityczne kraju kontrola władz państwowych przez PZPR?
8. Czyje interesy reprezentuje PZPR?
- Elity władzy
- Członków PZPR
- Ludzi pracy
- Całego społeczeństwa
- ZSRR
9. Które instytucje mają negatywny wpływ na sytuację w kraju?
1985-06-01
Autor: Zespół Badań Sondażowych
Stosunek członków PZPR do religii
Kafelek tematyczny do publikacji
Stosunek partyjnych i bezpartyjnych do wiary i praktyk religijnych /tabela/
*
- Głęboko wierzący
- Wierzący
- Niezdecydowani
- Niewierzący
- Zdecydowanie niewierzący
*
- Praktykujący regularnie
- Praktykujący nieregularnie
- Uznający tylko najważniejsze praktyki religijne (np. chrzest dzieci, ślub kościelny)
- Zupełnie niepraktykujący
Tabela: Stosunek partyjnych i bezpartyjnych do wiary i praktyk religijnych według płci
Tabela: Stosunek partyjnych i bezpartyjnych do wiary i praktyk religijnych według wieku
Tabela: Stosunek partyjnych i bezpartyjnych do wiary i praktyk religijnych według wykształcenia
Tabela: Stosunek partyjnych i bezpartyjnych do wiary i praktyk religijnych według grup społeczno-zawodowych
Tabela: Stosunek partyjnych i bezpartyjnych do wiary i praktyk religijnych według miejsca zamieszkania
Czy Pana zdaniem Kościół powinien wypowiadać się w sprawach politycznych?
Jak Pan sądzi, jaka byłaby sytuacja Polski, gdyby Kościół miał większy wpływ na kierowanie krajem?
- sytuacja byłaby lepsza
- uległaby pogorszeniu
1985-06-01
Autor: brak informacji
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry