UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Wyniki sondażu przedwyborczego
Kafelek tematyczny komunikatu BD/255/17/85
[Badanie zrealizowano w trzech województwach: zamojskim, tarnowskim i wrocławskim]
1. Kampania przedwyborcza
Deklaracje udziału w tegorocznym zebraniu przedwyborczym a udział w zebraniu przedwyborczym w przeszłości
Jak Pan sądzi, czy ludzie wiążą z wyborem nowego Sejmu jakieś nadzieje na poprawę sytuacji w kraju?
2. Deklaracje zachowań wyborczych
Dlaczego zamierza Pan wziąć udział w wyborach do Sejmu?
Jakie zjawiska i okoliczności mogłyby wpłynąć na Pana decyzję dotyczącą udziału w wyborach?
Co może zachęcić ludzi do głosowania?
Jakie sprawy powinny władze załatwić przed wyborami?
- poprawę zaopatrzenia w artykuły spożywcze i przemysłowe
- stabilizację cen, wstrzymanie podwyżek
- poprawę sytuacji materialnej społeczeństwa
- podniesienie płac
- poprawę sytuacji mieszkaniowej
3. Opinie o ordynacji wyborczej i wyborach
Czy Pana zdaniem najbliższe wybory będą demokratyczne?
Czy najbliższe wybory będą uczciwie przeprowadzone?
Jaka część społeczeństwa byłaby skłonna podporządkować się apelowi o bojkot wyborów?
4. Gotowość do udziału w wyborach a niektóre poglądy polityczne
- Ocena zaopatrzenia rynku w artykuły spożywcze, w porównaniu ze stanem sprzed dwóch lat
- Ocena stosunków państwo - Kościół
- Ocena swobód obywatelskich, demokracji, życia politycznego
- Ocena systemu władzy w Polsce
- Ocena zmian po Sierpniu ‘80 w zakresie wolności wyznania, swobód praktyk religijnych
- Ocena perspektyw zmian sytuacji politycznej w kraju w okresie najbliższych pięciu lat
- Ocena perspektyw zmian sytuacji gospodarczej Polski w okresie najbliższych pięciu lat
- Ocena powszechności dobrowolnego podporządkowania się zaleceniom, apelom czy programom Sejmu
1985-06-03
Autor: Zespół Badań Sondażowych
Poczucie bezpieczeństwa Polaków
Kafelek tematyczny komunikatu BD/216/14/85
I. ŚWIAT A POLSKA
Porównanie sytuacji świata i Polski /tabela/
1. Kraje bezpieczne, spokojne i kraje zagrożone
2. Definicje bezpiecznego, spokojnego życia
- brak przestępczości, brak zagrożenia życia
- pokój na świecie
- pokój w kraju
3. Zagrożenia dla ludzkości i dla polskiego społeczeństwa
- zbrojenia
- alkoholizm
- terroryzm, zamachy
- przestępczość
- głód, nieurodzaj
- narkomania
- bezrobocie
II. BEZPIECZEŃSTWO W POLSCE
1. Poczucie własnego bezpieczeństwa
2. Przestrzeganie prawa w miejscach publicznych
Stosunek respondentów do prawa
3. Przestępstwa zagrażające naszemu społeczeństwu
Stopień zagrożenia przestępstwami
Kategorie przestępstw:
- spekulacja
- łapownictwo, korupcja
- zagarnięcie mienia społecznego
- kradzież na szkodę prywatną
- nadużywanie stanowisk kierowniczych dla osiągania korzyści materialnych
- działania przeciwko życiu i zdrowiu
- działania niezgodne z prawem, wynikające z pobudek politycznych
Częstotliwość popełniania przestępstw
Kategorie przestępstw:
- spekulacja
- kradzież mienia prywatnego
- łapownictwo, korupcja
- lżejsze uszkodzenia ciała i inne przestępstwa o charakterze chuligańskim
- kradzież z włamaniem
- przestępstwa gospodarcze, zwłaszcza zagarnięcia mienia społecznego
- cięższe bójki i pobicia, rozboje
- gwałty
- zabójstwa
4. Prognozy i propozycje respondentów
Co należałoby zrobić, aby nasze miasta i wsie stały się bardziej bezpieczne?
- usprawnić pracę MO
- surowiej karać przestępców
- wychowywać społeczeństwo
- przestrzegać prawa
1985-06-01
Autor: Zespół Badań Sondażowych
Młodzież o sobie i swojej przyszłości
Kafelek tematyczny komunikatu BD/234/16/85
I. Uznawane przez młodzież wartości oraz ocena szans ich osiągnięcia
Najważniejsze cele i dążenia życiowe młodzieży
1. Szczęśliwe życie rodzinne
2. Ciekawa praca
3. Grono przyjaciół i znajomych
4. Wysokie dochody
5. Ciekawe, pełne przygód życie
6. Spokojny, zapewniony byt bez niespodzianek
7. Możliwość wpływu na to, co dzieje się w kraju
8. Zdobycie jak najwyższego wykształcenia
9. Korzystanie z dóbr kulturalnych
10. Osiągnięcie kierowniczego stanowiska w pracy
II. Najbliższe plany życiowe
Deklarowane zamierzenia
Dalsza nauka:
- studia wyższe
- szkoła pomaturalna
- technikum
Praca w:
- zakładzie uspołecznionym
- zakładzie prywatnym
- firmie polonijnej
Założenie własnego warsztatu
Pozostanie w gospodarstwie rolnym rodziców
(wskazania wg typów szkół: liceum ogólnokształcące, technikum, liceum zawodowe, zasadnicza szkoła zawodowa)
III. Obawy dotyczące najbliższej przyszłości
Przedmiot obaw:
Otrzymanie
- interesującej pracy
- mieszkania
Problemy finansowe, bytowe (zarobki)
Samodzielność
Założenie rodziny
Dostanie się na studia, do wybranej szkoły
Nowe środowisko
Ukończenie szkoły - matura, egzamin
Zagrożenie pokoju w świecie
Pobór do wojska
Niepokój w kraju
Problemy moralne
IV. Perspektywy życiowe młodego pokolenia w opinii badanych uczniów
Ocena realności własnych planów życiowych
V. Obraz rzeczywistości politycznej w świadomości młodzieży
Ocena stosowania w praktyce podstawowych mechanizmów i zasad ustrojowych
Zasady:
- Demokratyczne sprawowanie władzy
- Wpływ obywateli na rządy
- Tolerancja ideologiczna i polityczna
- Przestrzeganie swobód obywatelskich
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Równe szanse życiowe niezależnie od: pochodzenia społecznego, przynależności partyjnej, sytuacji materialnej
Ocena efektów socjalizmu
Osiągnięcia::
- Stabilizacja: gospodarcza, społeczna
- Przemiany w świadomości społecznej
Niepowodzenia:
- Zamach na swobody obywatelskie
- Niepokoje społeczne
- Kłopoty gospodarcze
Deklarowany stosunek do rzeczywistości ustrojowej
Ocena instytucji politycznych
Grupy, których interesy reprezentuje PZPR:
- Elita władzy
- Tylko członkowie PZPR
- Ludzie pracy
- Całe społeczeństwo
- ZSRR i państwa socjalistyczne
Cechy dobrego ustroju:
- Równość
- Wpływ obywateli na rządy
- Zapewnienie swobód obywatelskich i politycznych
- Zapewnienie odpowiedniego standardu życia obywateli
- Sprawiedliwość
- Zapewnienie pracy wszystkim obywatelom
- Suwerenność, niezależność od innych państw
- Dobry, odpowiedzialny rząd
- Brak podziałów, rozbicia politycznego
- Sprawność gospodarcza
- Szeroki wachlarz świadczeń społecznych
- Brak zakłamania w życiu społecznym i politycznym
1985-06-01
Autor: brak informacji
Deklaracje wyborcze młodzieży
Kafelek tematyczny komunikatu BD/212/13/85
Badanie zrealizowano na próbie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych (LO, LZ, technikum, ZSZ)
Deklaracje wyborcze
- Na pewno będę głosował(a)
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie będę głosował(a)
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie nie będę głosował(a)
- Na pewno nie będę głosował(a)
/tabela: porównanie odpowiedzi młodzieży uprawnionej do głosowania oraz próby ogólnopolskiej dorosłej ludności/ oraz /tabela wg typu szkoły/ oraz /tabela: odsetek odpowiedzi pozytywnych w makroregionach/
Czy Twoim zdaniem, rzeczywistość społeczno-polityczną w której żyjesz, charakteryzują:
* Demokratyczne sprawowanie władzy
* Tolerancja światopoglądowa
* Gwarantowanie i przestrzeganie swobód obywatelskich
* Wpływ obywateli na rządzenie państwem
* Równe szanse życiowe niezależnie od pochodzenia społecznego
* Równe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu i przynależności partyjnej
* Gwarantowanie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
* Równe szanse życiowe niezależnie od sytuacji materialnej
- Tak
- Nie
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Ocena 40 lat Polski Ludowej
- Więcej niepowodzeń niż sukcesów
- Tyle samo niepowodzeń co sukcesów / Trudno mi powiedzieć
- Więcej sukcesów niż niepowodzeń
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Co ustrój socjalistyczny przyniósł ludziom w Polsce?
- Więcej korzyści niż strat
- Tyle samo korzyści co strat / Trudno mi powiedzieć
- Więcej strat niż korzyści
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Jaki wpływ na losy naszego kraju mają instytucje?
* Sejm
* PRON
* PZPR
* Rząd
* Wojsko
* Opozycja polityczna
* Organizacje młodzieżowe
- Korzystny
- Nie mają żadnego / Trudno powiedzieć
- Niekorzystny
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Sposób wyjaśniania wątpliwości dotyczących spraw z życia społeczno-politycznego
- Rozmowy z księdzem
- Lektura nielegalnych wydawnictw, słuchanie rozgłośni zachodnich
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Nastawienie większości młodzieży do sposobu sprawowania władzy w naszym kraju w opinii badanego
- Raczej pozytywne
- Obojętne
- Raczej negatywne
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Nastawienie badanego do sposobu sprawowania władzy
- Raczej pozytywne
- Obojętne
- Raczej negatywne
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Ocena perspektyw możliwości osiągnięcia celów życiowych młodzieży w ciągu najbliższych 5 lat
- Nastąpi poprawa
- Będzie mniej więcej tak samo; Trudno mi powiedzieć
- Nastąpi pogorszenie
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
1985-06-01
Autor: Zespół Badań Sondażowych
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry Przewiń do góry