UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem

PUBLIKACJE

Młodzież o polityce
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Zainteresowanie polityką i uznawane w tej dziedzinie autorytety
Deklarowane zainteresowanie polityką
- Duże i bardzo duże
- Średnie
- Niewielkie, żadne
- Trudno powiedzieć, inne wypowiedzi
/tabela ‘86, ‘85/
Gdybyś chciał(a) dowiedzieć się prawdy o jakimś wydarzeniu politycznym w kraju, to do kogo zwrócił(a)byś się z prośbą o informację lub z jakich źródeł skorzystał(a)byś?
- codzienna prasa, tygodniki, radio, telewizja
- nielegalne wydawnictwa, rozgłośnie zachodnie
- rodzice
- działacze organizacji młodzieżowych
- nauczyciele
- księża, duchowni
- działacze podziemia politycznego
- koledzy, koleżanki
2. Stosunek młodzieży do ustroju i systemu społeczno-politycznego
Ocena dorobku ustroju socjalistycznego w Polsce
- Więcej korzyści niż strat
- Tyle samo korzyści co strat
- Więcej strat niż korzyści
- Trudno powiedzieć
/tabela ‘84, ‘85, ‘86/
Ocena przestrzegania zasad ustrojowych w praktyce
- Uzależnienie szans życiowych od:
-- sytuacji materialnej
-- światopoglądu i przynależności partyjnej
- Niestwarzanie obywatelom możliwości wywierania wpływu na rządzenie krajem
- Uzależnienie szans życiowych od pochodzenia społecznego
- Niezapewnienie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
- Sprawowanie władzy w sposób niedemokratyczny
- Niegwarantowanie swobód i wolności obywatelskich
- Nietolerowanie odmiennego światopoglądu
- Ograniczanie samorządności obywatelskiej
/tabela: młodzież ‘84, ‘85, ‘86; nauczyciele ‘86/
3. Stosunek do instytucji i ugrupowań politycznych
Jak sądzisz, jaki wpływ na losy naszego kraju mają wymienione niżej instytucje i organizacje?
- Sejm
- Kościół
- Wojsko
- Rząd
- PRON
- Organizacje młodzieżowe
- PZPR
- Milicja
- ZSL
- SD
- Opozycja polityczna
/tabela ‘84, ‘85, ‘86/
Jak sądzisz, czyje przede wszystkim interesy reprezentuje Kościół?
Twierdzenia dotyczące działalności podziemnych struktur b. "Solidarności":
- Wskazują na błędy władzy i tym samym przyczyniają się do poprawy sytuacji kraju
- Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy dla Polaków
- Mają koncepcje, których wprowadzenie w życie mogłoby przyczynić się do wyjścia z kryzysu
- Ich działalność:
- przyczynia się do zakłócenia spokoju i porządku społecznego
- służy interesom wrogów Polski
- Ich koncepcje są niemożliwe do wprowadzenia w życie
- Ich działalność utrudnia wyprowadzenie kraju z kryzysu
- Głoszone przez nie hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
- Ich działalność:
-- nie ma żadnego znaczenia
-- utrudnia proces demokratyzacji
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85, ‘86/
Klasyfikacja postaw wobec podziemia
- Bezwzględna aprobata - wyłącznie pozytywne opinie
- Potencjalna aprobata -  brak warunków dla skutecznego działania
- Dystans - koncepcje niemożliwe do wprowadzenia w życie
- Ambiwalencja - pozytywne i negatywne opinie
- Potępienie - wyłącznie negatywne opinie
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85, ‘86/
Osoby prowadzące antyustrojową działalność polityczną:
- powinno się karać
-- tak jak dotychczas
-- surowiej
-- łagodniej
- w ogóle nie powinny być karane
/tabela: młodzież, nauczyciele ‘86; ogół dorosłej ludności ‘85/ oraz /tabela wg postaw wobec podziemnych struktur b. "Solidarności"
4. Młodzież o skali i przyczynach niezadowolenia społecznego
Przyczyny niezadowolenia społecznego:
- Ekonomiczne
-- Podwyżki cen
-- Złe zaopatrzenie
- Wysokość płac, zarobków
- Dysfunkcje życia społecznego
-- Zła, opieszała biurokratyczna praca urzędów
-- Spekulacja
-- Wysokie dochody prywatnej inicjatywy
- Polityczne
-- Nieliczenie się władzy ze społeczeństwem
-- Nieprawdziwe przedstawianie rzeczywistości przez prasę, radio, telewizję
-- Nadmierne przywileje osób na stanowiskach
-- Utrata przez społeczeństwo zdobyczy Sierpnia ‘80
-- Nieprzestrzeganie zasad praworządności
/tabela/
Przewidywane reakcje społeczeństwa, gdy w dziedzinach budzących niezadowolenie nie nastąpi poprawa
- Nic się nie stanie
- Będzie narastać niezadowolenie
- Nastąpi gwałtowny wybuch niezadowolenia
- Trudno mi powiedzieć i inne wypowiedzi
/tabela: młodzież ‘86, ogół dorosłej ludności ‘84/ oraz /tabela: przyczyny niezadowolenia społecznego a przewidywane reakcje społeczne - młodzież/
1987-02-17
Autor: brak informacji
Młodzież o sobie i swoim pokoleniu
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Najważniejsze sprawy młodego pokolenia
- Problemy związane ze startem życiowym /zdobycie mieszkania, zagospodarowanie się itp../
- Sytuacja międzynarodowa /obawy o pokój/
- Sytuacja polityczna i gospodarcza kraju
- Zatrudnienie /wybór zawodu, miejsca pracy/
- Odpowiedni standard materialny
- Ukończenie szkoły, zdobycie wykształcenia
- Rozrywka, sport
- Patologie społeczne wśród młodzieży /alkoholizm, narkomania/
- Założenie rodziny, usamodzielnienie się
- Brak problemów - wypowiedzi charakteryzujące młodzież jako beztroską, rozleniwioną, żyjącą z dnia na dzień
2. Opinie o młodym pokoleniu
Zjawiska uznane za charakterystyczne dla większości środowiska młodzieżowego
- Nałogowe palenie papierosów
- Kult pieniądza, pogoń za pieniądzem
- Pijaństwo
- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody młodzieżowej /"szpanerstwo"/
- Obojętność wobec spraw innych ludzi /"znieczulica"/
- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia młodzieży z Zachodu
- Brak szacunku dla tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Zbytnia swoboda seksualna
- Niechęć do nauki - pogarda dla wiedzy
- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych
- Brak szacunku dla rodziców
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznanych wartości
- Narkomania
- Brak zainteresowań
Czy nauczyciele jednakowo traktują i oceniają wszystkich uczniów w Twojej klasie, czy też traktują ich różnie, w zależności od tego, kim są rodzice ucznia?
Pozycja społeczno-zawodowa rodziców uczniów uprzywilejowanych bądź upośledzonych pod względem traktowania przez nauczycieli
Rodzice uczniów uprzywilejowanych:
- Nauczyciele i ich znajomi, pracownicy oświaty
- Dyrektorzy, ludzie na wysokich kierowniczych stanowiskach
- Inteligencja /lekarze, inżynierowie i inni/
- Osoby wpływowe, mogące coś załatwić
- Ludzie zamożni, prywatna inicjatywa
Rodzice uczniów upośledzonych
- Robotnicy, pracownicy fizyczni
- Rolnicy, chłopi
- Zwykli, prości ludzie, osoby na szeregowych stanowiskach, osoby nie mające możliwości załatwienia czegoś
- Ludzie o niskim statusie, wykształceniu, źle sytuowani, biedni
3. Orientacje życiowe
Cele i wartości życiowe
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Samodzielne mieszkanie
- Ciekawa praca
- Grono przyjaciół i znajomych
- Wysokie dochody
- Możliwość korzystanie z dóbr kultury
- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy
- Spokojny byt bez niespodzianek
- Możliwość wpływu na to, co się dzieje w kraju
- Wykształcenie
- Kierownicze stanowisko w pracy
4. Najbliższe plany życiowe
Deklarowane zamierzenia
- Dalsza nauka:
- w technikum
- studia
- studia pomaturalne
Praca i nauka w technikum
Praca w:
- zakładzie uspołecznionym
- zakładzie prywatnym
- firmie polonijnej
- gospodarstwie rolnym
- własnym warsztacie, sklepie
Wyjazd za granicę:
- na dłuższy czas
- na stałe
- Prowadzenie domu, wychowywanie dzieci
- Służba wojskowa /młodzież zasadniczych szkół zawodowych ‘84, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół średnich ‘84, ‘86/
5. Ocena realizacji szans życiowych
Czy młodzież w Polsce ma obecnie możliwości realizacji życiowych dążeń?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć, mam inne zdanie /młodzież ‘84, ‘85, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół/
Aneks
Podstawowe dane o zbiorowości badanych uczniów
1987-02-15
Autor: brak informacji
Atestacja - krok pierwszy ... i ostatni?
Kafelek tematyczny do publikacji
Analiza artykułów prasowych na temat przebiegu atestacji i związanej z nią reorganizacji kadrowej w administracji państwowej, gospodarce uspołecznionej i strukturach partyjnych.
1987-02-14
Autor: Dział Analiz Prasowych i Czasopism
Ja i moja praca
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Opinie o sposobach przygotowania do pracy zawodowej
2. Opinie o obecnym miejscu zatrudnienia
Czy w Pana(i) zakładzie pracy przełożeni wymagają od Pana(i) za dużo pracy?
- Tak
- Nie
Czy jest Pan(i) zadowolony(a), że pracuje Pan(i) w tym zakładzie?
Oceniane kwestie związane z pracą:
Ilość czasu na inne sprawy poza pracą:
- mało
- ani mało, ani dużo
- dużo
Wysokość zarobków:
- niskie
- średnie
- wysokie
Możliwości wykazania się w pracy:
- małe
- ani małe, ani duże
- duże
3. Poglądy na temat pracy - efekt ocen czy norm społecznych?
Czy zgadza się Pan(i) z twierdzeniem, że większość ludzi jest ze swojej pracy niezadowolona; jeśli mówią, że są zadowoleni, to dlatego, że nie wypada im mówić inaczej?
- tak
- jest mi to obojętne
- nie
1987-02-13
Autor: brak informacji
Problemy obsługi ludności w świetle dotychczasowych badań CBOS
Kafelek tematyczny do publikacji
Dolegliwe sprawy:
- Konieczność stania w kolejkach
- Konieczność kupowania tego, co jest, a nie tego, co się chce
- Konieczność zabiegania o przychylność sprzedawców
- Niska jakość kupowanych towarów i usług
- Niedostępność wielu towarów i usług na rynku krajowym
- Podwyżki cen artykułów powszechnego użytku i usług
- Marnotrawstwo czasu ludzi i energii życiowej
- Stosunek administracji do obywateli
Czy i kiedy, Pana(i) zdaniem, sprawy te w naszym kraju nie będą tak dolegliwe jak obecnie dla ludzi takich, jak Pan(i)?
zasadnicza poprawa nastąpi w okresie
- 1-2 lata
- 3-5 lat
- dłuższym niż 5 lat
nic się nie zmieni, będzie tak samo, jak jest obecnie
sytuacja będzie się pogarszać
1. OBSZARY NIEZADOWOLENIA SPOŁECZNEGO
"Jakie problemy i instytucje wybraliby do kontroli, gdyby byli członkami społecznej grupy kontrolnej?"
Lista instytucji
1. Handel, sklepy, targowiska
2. Administracja państwowa centralna i terenowa, urzędy, instytucje, biura
3. Zakłady pracy i instytucje
4. Budownictwo, przedsiębiorstwa budowlane
5. Spółdzielnie mieszkaniowe, zarządy budynków, ADM, gospodarka lokalowa
6. SKR-y, GS-y, punkty skupu, banki rolne
7. Zakłady produkujące żywność, zakłady mięsne, piekarnie, mleczarnie itd..
Lista zjawisk i spraw
1. Problemy funkcjonowania handlu i zaopatrzenia ludności
2. Marnotrawstwo i niegospodarność
3. Biurokracja, lekceważący stosunek do interesantów w urzędach
4. Łapownictwo, kumoterstwo, klikowość
5. Przydziały mieszkań, kontrola spółdzielni mieszkaniowych
6. Przydziały towarów deficytowych, sprawiedliwy rozdział dóbr
7. Wydajność, jakość i dyscyplina pracy, organizacja pracy
8. Problemy lecznictwa, warunki leczenia, dostępność, stosunek do pacjentów
9. Spekulacja
10. Problemy budownictwa mieszkaniowego, bałagan na placach budów, wykorzystanie materiałów,
remonty budynków
11. Problemy pracownicze i płacowe, sprawiedliwe płace, kontrole rozdziału premii
Instytucje, organy wywiązujące się ze swych obowiązków: w pełni, częściowo, w małym stopniu
- Milicja
- Prokuratura
- Sądy
2. DOSTĘPNOŚĆ USŁUG
3. KADRA SFERY OBSŁUGI I MOŻLIWOŚCI JEJ DZIAŁANIA
Ocena administracji państwowej szczebla: podstawowego, wojewódzkiego
- Jest ich za dużo
- Jest ich akurat
- Jest ich za mało
- Trudno powiedzieć
4. OCENA PRACY INSTYTUCJI SFERY OBSŁUGI
Ocena kontaktu z daną instytucją lub urzędem:
- Urząd administracji
- Inne urzędy: poczta, bank, PZU, ZUS
- Administracja mieszkaniowa, osiedlowa, PGM, ROM
- Ośrodek zdrowia - korzystanie z pomocy lekarskiej, zabiegów
- Administracja zakładu pracy
Ocena urzędów administracji oraz ich pracowników w wymiarze:
- lokalnym (urząd właściwy miejscu zamieszkania)
- ogólnokrajowym
Obszary działalności urzędów
Sprawy:
- mieszkaniowe
- finansowe i podatkowe
- ewidencji ludności
- przydziału środków do produkcji rolnej
- zdrowia
- opieki społecznej
1987-02-03
Autor: brak informacji
Opinie o gospodarce. Komentarz do ankiety
Kafelek tematyczny do publikacji
Opracowanie zawiera między innymi porównanie opinii robotników i kadry kierowniczej na temat:
- wykorzystania maszyn i urządzeń oraz czasu pracy
- konkurencyjności na rynku krajowym i zagranicznym
- perspektyw rozwojowych przedsiębiorstwa
- zróżnicowania zarobków
- zmian własnościowych
Na podstawie pytań o stosunek do związków zawodowych oraz pluralizmu związkowego stworzono modele postaw prezentowanych przez respondentów:
- pluraliści
- unioniści
- liberałowie
- anarchiści
- asekuranci - pluraliści
- asekuranci - unioniści
- bez postawy
/omówienie w tekście oraz wykresy/
1987-01-30
Autor: brak informacji
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry