Ludzie mają w życiu różne cele i dążenia. Które z poniższych celów są najważniejsze dla Ciebie?
- Udane życie rodzinne, dzieci
- Ciekawa praca zgodna z Twoimi zainteresowaniami
- Miłość, przyjaźń
- Spokojne życie bez kłopotów, konfliktów
- Osiągnięcie wysokiej pozycji zawodowej, zrobienie kariery
- Zdobycie majątku, osiągnięcie wysokiej pozycji materialnej
- Życie barwne, pełne rozrywek, bogate życie towarzyskie
- Bycie użytecznym dla innych, "życie dla innych"
- Życie zgodne z zasadami religijnymi
- Niezależność w pracy
- Osiągnięcie sukcesu w dziedzinie nauki lub sztuki
- Udane życie seksualne
- Możliwość podejmowania ważnych decyzji w sferze gospodarczej
- Zdobycie władzy politycznej - możliwość wywierania wpływu na życie społeczne i polityczne w kraju /tabela IV‘92, IV‘94, IV‘96/ oraz /tabela aneksowa/
ASPIRACJE EDUKACYJNE MŁODZIEŻY
Czy, Twoim zdaniem, młodym ludziom w Polsce bardziej opłaca się:
- studiować i zdobyć dyplom wyższej uczelni
- jak najszybciej podjąć dobrze płatną pracę /wykres/ oraz /tabela ze wskazaniami wg typu szkoły/ oraz /tabela aneksowa/
Czym, Twoim zdaniem, kierują się uczniowie, którzy zamierzają studiować na wyższej uczelni?
- Chcą w przyszłości dobrze zarabiać
- Chcą mieć łatwiejsze życie
- Chcą uniknąć służby wojskowej
- Chcą poszerzyć swoją wiedzę
- Chcą mieć ciekawą, dającą satysfakcję pracę
- Możliwościami finansowymi rodziców
- Chcą przedłużyć sobie młodość, nie chcą podejmować jeszcze pracy
- Ambicjami rodziców
- Nie bardzo wiedzą, co innego mogliby robić
- Chcą poznać nowych ludzi, nowe miasta
- Posiadanymi znajomościami na wyższych uczelniach /tabela, IV‘92, IV‘94, IV‘96/
Jakie będziesz miał(a) wykształcenie za 10-15 lat?
- Zasadnicze zawodowe
- Średnie
- Pomaturalne
- Wyższe /tabela, wskazania z ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96/ oraz /tabela wg typów szkół/
ASPIRACJE ZAWODOWE I KONSUMPCYJNE
Gdzie będziesz pracował(a) za 10-15 lat?
- W zakładzie, firmie prywatnej polskiej
- W zakładzie państwowym
- Będę miał własną firmę
- W zakładzie, firmie prywatnej zagranicznej
- Będę pracował za granicą
- W organizacji społecznej lub politycznej
- Nie będę pracował(a), będę zajmował(a) się domem
- Będę pracował(a) w gospodarstwie rolnym
- Będę robił(a) coś innego /tabela, wskazania z ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96/
Jaki zawód będziesz wykonywał(a) za 10-15 lat?
- Wolne zawody, prawnicy, lekarze, nauczyciele
- Pracownicy administracyjno-biurowi, specjaliści średniego szczebla
- Robotnicy
- Inżynierowie i specjaliści techniczni
- Zawody związane z biznesem, menadżer, dealer, biznesmen
- Rzemieślnicy, właściciele małych firm
- Żołnierz zawodowy
- Policjant
- Rolnicy
- Wysoka kadra kierownicza (poza biznesem)
- Artysta, muzyk, aktor
- Sportowiec
Czego się dorobisz, jakie dobra będziesz posiadał(a) za 10-15 lat?
- Samochód
- Dom, willa
- Mieszkanie
- Prywatny interes
- Wyposażenie domu
- Ogród, działka /tabela ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96/
PLANY NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ
Kończysz w tym roku szkołę, przed Tobą problem: co dalej?
Jak sądzisz, co będziesz robił(a) po ukończeniu szkoły, do której obecnie uczęszczasz?
- Będę studiować na wybranym kierunku studiów
- Będę pracować i uczyć się w technikum (tylko dla uczniów szkół zasadniczych)
- Będę uczyć się w szkole pomaturalnej, policealnej
- Będę uczyć się w technikum (tylko dla uczniów szkół zasadniczych)
- Będę pracować w zakładzie państwowym
- Będę odbywać służbę wojskową
- Będę pracować w zakładzie, firmie prywatnej polskiej
- Założę własny warsztat, sklep, przedsiębiorstwo
- Pozostanę bez pracy, będę bezrobotny
- Będę pracować w zakładzie, firmie z kapitałem zagranicznym
- Będę pracować w gospodarstwie rolnym
- Będę prowadzić dom, wychowywać dzieci i utrzymywać się z zarobków męża/żony
- Wyjadę za granicę na stałe lub na dłuższy czas /tabela ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96/
ZAGROŻENIE BEZROBOCIEM W OPINII MŁODZIEŻY
Czy Ty osobiście czujesz się zagrożony(a) bezrobociem?
- Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy
- Tak, ale jestem tylko nieznacznie zaniepokojony
- Nie, przypuszczam, że znajdę pracę
- Na pewno znajdę pracę /tabele, wskazania z IV‘92, IV‘94, IV‘96/ oraz /tabela wg typów szkół/ oraz /tabela aneksowa/
Gdybyś miał(a) problem ze znalezieniem odpowiadającej ci pracy po ukończeniu nauki to:
- kontynuował(a)byś naukę
- zapisał(a)byś się na kursy dokształcające
- wziął(ęła)byś taką pracę jaka jest, nieważne w jakim zawodzie
- wyjechał(a)byś za granicę
- założył(a)byś własną firmę
- przeniósłbyś (przeniosłabyś) się do innej miejscowości
- nie zrobił(a)byś nic, poszedłbyś na zasiłek
- zrobił(a)byś co innego /tabela, wskazania z IV‘92, IV‘94, IV‘96/
Co, Twoim zdaniem, decyduje o tym, że po ukończeniu szkoły można znaleźć pracę?
- Znajomość języków obcych
- Rodzaj zawodu, który się zdobyło
- Znajomości, układy
- Inteligencja, zdolności
- Odwaga, przedsiębiorczość
- Szczęście, przypadek
- Region, województwo, w którym się mieszka
- Wielkość miejscowości, w której się mieszka
- Spryt, cwaniactwo
- Wdzięk, urok osobisty /tabela, wskazania z IV‘92, IV‘94, IV‘96/
AKTYWNOŚĆ ZAROBKOWA MŁODZIEŻY
Czy pracujesz zarobkowo?
- Mam stałą pracę
- Pracuję dorywczo
- Pracuję dorywczo
- Pracuję podczas wakacji
Czy pracowałeś podczas ostatnich wakacji? /tabela, IV‘92, IV‘96/
OPTYMIŚCI CZY PESYMIŚCI?
Czy uważasz że:
- jesteśmy pokoleniem, przed którym stoi szansa na życie lepsze niż mieli nasi rodzice
- jesteśmy kolejnym "straconym pokoleniem" /tabela, wskazania z IV‘92, IV‘94, IV‘96/ oraz /tabela aneksowa/
- sukces życiowy zależy przede wszystkim od czynników, na które nie mam wpływu
- sukces życiowy zależy wyłącznie ode mnie /tabela, wskazania z IV‘94, IV‘96/
Czy, Twoim zdaniem, to co się dzieje w naszym kraju:
- zachęca młodych ludzi do działania
- powoduje ich zniechęcenie i rezygnację /wykres IV‘94, IV‘96/ oraz /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe