ZASŁUGI PAPIEŻA
Ludzie różnie oceniają działania papieża Jana Pawła II mające na celu rozwiązanie problemów współczesnego świata. Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) to, co Papież zrobił dla współczesnego świata w czasie swojego pontyfikatu?
- zdecydowanie pozytywnie
- raczej pozytywnie
- negatywnie
- trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Czy, Pana(i) zdaniem, Polacy zawdzięczają coś szczególnego papieżowi Janowi Pawłowi II czy raczej nie?
- tak
- nie
/wykres wg badań V‘97, V‘05/ oraz /tabela aneksowa/
[pytanie otwarte zadane po odpowiedzi twierdzącej na poprzednie pytanie]
Co, Pana(i) zdaniem, Polacy zawdzięczają papieżowi Janowi Pawłowi II?
- Wyzwolenie Polski
-- Przyczynił się do przemian ustrojowych w Polsce, wspierał „Solidarność”, demokrację
-- Pomógł Polsce odzyskać wolność i niepodległość, uwolnić się od ZSRR, Rosji
-- Umożliwił integrację Polski z Unią Europejską, Europą, wejście do NATO
- Upadek komunizmu, obalenie komuny
- Pozycję Polski w świecie - rozsławił Polskę, poprawił wizerunek Polski i Polaków w świecie
- Kształtowanie sumień Polaków - robił wszystko, żebyśmy byli ludźmi sumienia
-- Wpajał zasady moralne, umacniał wartości, udzielał rad i wskazówek, jak żyć, co jest dobre, a co złe, jaki jest sens życia, przyczynił się do odnowy moralnej narodu, wzywał do obrony życia człowieka od poczęcia do śmierci, uczył dobroci, miłości, troski o dobro ojczyzny, swojego regionu, swojej miejscowości, umacniał tożsamość narodową, uczył postaw obywatelskich, poszanowania rodziny, przyjaźni, właściwego traktowania młodzieży, ludzi starych, przedstawicieli innych narodowości i religii, stosunku do pracy, przyrody, wzywał do prawdy, uczciwości, stawiał nam wymagania; staliśmy się lepsi, nastąpiła duchowa przemiana, odbudowa duchowa narodu
-- Był wzorem, naszą chlubą, najwyższym autorytetem moralnym, przywódcą duchowym, prorokiem, świętym, wielkim papieżem, Polakiem, człowiekiem, nauczycielem; dał przykład, jak godnie żyć i umierać
-- Uczył (nauczył) szacunku, zrozumienia, tolerancji, wybaczania, wzajemnej życzliwości, zaufania do innych ludzi, wiary w człowieka, wdzięczności, sam kierował się tymi zasadami, umiał wysłuchać każdego człowieka
-- Uwrażliwiał na los ludzi potrzebujących wsparcia, uczył (nauczył) międzyludzkiej solidarności, wyobraźni miłosierdzia, niesienia pomocy potrzebującym, otworzył oczy na znieczulicę, zachęcał do współdziałania, organizowania się w celu pomagania ludziom, bronił pokrzywdzonych, z jego inspiracji powstały dzieła miłosierdzia - hospicja, domy dla samotnych matek, dla bezdomnych, rodzinne domy dziecka, jadłodajnie dla ubogich, stypendia dla ubogiej młodzieży, świetlice dla młodzieży, stowarzyszenia wspierające bezrobotnych
- Zbliżenie między różnymi wyznaniami, religiami, narodami, pokój na świecie
-- Starał się o zjednoczenie chrześcijan, ekumenizm, zbliżenie, pojednanie z wyznawcami różnych religii
-- Przyczynił się do zbliżenia, porozumienia, pojednania między narodami, krajami, grupami etnicznymi
-- Dbał o pokój na świecie, był wytrwałym orędownikiem pokoju, zdecydowanym przeciwnikiem wojny
- Umocnienie wiary w Boga, religijności - pod wpływem jego osoby i nauczania wiele ludzi się nawróciło, powróciło do wiary i Kościoła, łączył ludzi z Bogiem, uczył, jak się modlić, Polska stała się bardziej katolicka, więcej ludzi chodzi do kościoła, ludzie nie wstydzą się swojej wiary, manifestują ją publicznie
- Zjednoczenie, pojednanie Polaków, spokój społeczny - przyczynił się do zgody i spokoju, złagodzenia konfliktów w Polsce, zjednoczyliśmy się jako polski naród oraz jako katolicy, jednał nas w Bogu, łączył wierzących z niewierzącymi, zawdzięczamy mu pojednanie bez rozlewu krwi, chciał, byśmy się pojednali
- Podniesienie na duchu, umocnienie poczucia własnej wartości i godności
-- Podnosił na duchu - zapewnił wsparcie duchowe, modlił się o nas, przyjeżdżał z pielgrzymkami, dodawał otuchy, uczył odwagi, wzywał, by się nie lękać, wlał nadzieję na zwycięstwo w latach „Solidarności”, stanu wojennego, w przełomowym 1989 roku oraz w latach transformacji, zaszczepił wiarę w lepszą przyszłość, obudził z marazmu
-- Umacniał w Polakach poczucie własnej wartości i godności, dał poczucie wartości narodowej, dowartościował młodzież, Polacy poczuli, że Papieżowi na nich zależy, dodał wiary we własne możliwości i siłę, uświadomił nam naszą godność, prawa i obowiązki, powiedział, że jesteśmy solą ziemi, że jesteśmy lepsi niż nasze uczynki
- Budowanie więzi z młodzieżą - kochał młodych, ufał im, pokładał w nich nadzieję, dowartościował ich, dodał im wiary w siebie, przyciągnął do Boga i Kościoła, stawiał im wymagania, pozyskał zaufanie, zjednoczył młode pokolenie w Polsce i na całym świecie, młodzież stała się lepsza, bardziej wierząca w Boga, uwierzyła też w siebie i swoje możliwości; młodzi kochali Papieża, ufali mu, był dla nich wzorem, prawdziwym Ojcem
- Opiekę nad Polską i Polakami
-- Otaczał Polskę i Polaków szczególną opieką, troską, pomocą, chronił nas, czuwał nad nami, dbał o nasze interesy na forum międzynarodowym, udzielał pomocy finansowej, rzeczowej (aparatura medyczna)
-- Wywierał wpływ na rządzących, polityków, mówił im, jak rządzić, co myśli o Sejmie i rządzie, nawoływał do chrześcijańskich wartości, zasad moralnych w polityce; liczyli się z nim, miał duży autorytet u polityków
- Inne zasługi - był źródłem duchowych przeżyć, wzruszeń, uniesień, miłości, nadziei, poczucia własnej wartości, dumy, radości, współczucia, wdzięczności; pozostawił dziedzictwo, swoje dzieła, nauczanie, przesłanie
- Poprawę relacji Kościoła z wiernymi i państwem - otworzył Kościół dla wszystkich ludzi, zmniejszył dystans między Watykanem a ludźmi, poprawił stosunki Kościoła z państwem
- Wszystko lub dużo dobrego
/tabela/
WIĘZI ŁĄCZĄCE POLAKÓW Z PAPIEŻEM I KOŚCIOŁEM
Czy zaliczył(a)by Pan(i) siebie do ludzi, którzy znają treść nauczania Jana Pawła II czy raczej nie?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć
/wykres wg badań X‘03, V‘05/ oraz /tabela aneksowa/
Czy zaliczył(a)by Pan(i) siebie do ludzi, którzy kierują się w życiu wskazaniami Jana Pawła II czy raczej nie?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań VIII‘02, V‘05/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) uważa, czy świadectwo życia i nauczanie Jana Pawła II w jakimś stopniu przyczyniły się do przemiany Pana(i) życia czy raczej nie?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Siła więzi łączącej Polaków z papieżem:
- deklarują trzy przejawy więzi
- deklarują dwa przejawy więzi
- deklarują jeden z przejawów więzi
- nie deklarują żadnego z przejawów więzi
/wykres/
Który z poniższych opisów najbardziej pasuje do Pana(i) sytuacji?
- jestem wierzący(a) i stosuję się do wskazań Kościoła
- jestem wierzący(a) na swój własny sposób
- jestem niewierzący(a), niezdecydowany(a), obojętny(a)
/wykresy wg badań III‘00, X‘03, II‘05, V‘05/
Czy bierze Pan(i) udział w praktykach religijnych takich jak: msze, nabożeństwa lub spotkania religijne:
- zazwyczaj kilka razy w tygodniu
- raz w tygodniu
- przeciętnie jeden lub dwa razy w miesiącu
- kilka razy w roku
- w ogóle w nich nie uczestniczę
/wykresy w badań II‘05, V‘05/
Czy uważa Pan(i) siebie za osobę:
- głęboko wierzącą
- wierzącą
- raczej niewierzącą
- całkowicie niewierzącą
/wykres wg badań II‘05, V‘05/
SPOTKANIE Z JANEM PAWŁEM II
Czy kiedykolwiek osobiście widział(a) Pan(i) lub spotkał(a) papieża Jana Pawła II - na przykład w czasie uroczystości kościelnych, spotkań, audiencji, błogosławieństw lub na trasie jego przejazdu:
* w Polsce
* w Watykanie lub w letniej rezydencji Papieża
* gdzie indziej, w innym kraju
/tabela: odpowiedzi twierdzące/ oraz /tabela aneksowa/
Czy po śmierci Ojca Świętego był(a) Pan(i) w Rzymie, by go pożegnać?
- Tak
- Nie
/tabela/
POŻEGNANIE Z OJCEM ŚWIĘTYM
Polacy na różne sposoby wyrażali swoje uczucia w ostatnich chwilach życia i po śmierci Ojca Świętego. Czy może Pan(i) powiedzieć, co Pan(i) robił(a) w tym czasie, a w szczególności, czy:
* oglądał(a) Pan(i) pogrzeb Papieża w telewizji lub słuchał(a) radiowej transmisji w domu
* czytał(a), oglądał(a), słuchał(a) Pan(i) tego, co napisał lub powiedział Papież
* był(a) Pan(i) na mszy św., nabożeństwie, wspólnej modlitwie, czuwaniu
* w godzinie śmierci Papieża zapalał(a) Pan(i) świeczkę w oknie swojego mieszkania
* zawiesił(a) Pan(i) w mieszkaniu zdjęcie Papieża
* zapalił(a) Pan(i) znicze lub świeczki w miejscu, gdzie kiedyś przebywał Papież, pod pomnikiem lub zdjęciem, na ulicy, placu imienia Jana Pawła II, pod krzyżem, w kościele
* zakupił(a) Pan(i) jakieś pisma, nagrania Papieża, np. homilie, modlitwy, listy, encykliki
* wywiesił(a) Pan(i) w swoim oknie flagę narodową lub papieską z kirem
* ubrał(a) się Pan(i) na czarno lub nosił(a) Pan(i) na ubraniu białą wstążeczkę
* zawiesił(a) Pan(i) na swoim samochodzie wstążeczki w kolorach papieskich i czarne
* uczestniczył(a) Pan(i) w marszu wdzięczności, w białym marszu
* razem z innymi oglądał(a) Pan(i) pogrzeb Papieża na telebimie, w kościele
* współorganizował(a) Pan(i) uroczystości za pomocą internetu, esemesów lub inaczej
* wpisał(a) się Pan(i) do księgi kondolencyjnej
/tabela: odpowiedzi twierdzące/ oraz /tabela aneksowa/
Jak ogólnie rzecz biorąc ocenia Pan(i) zachowanie Polaków w ostatnich chwilach życia i po śmierci Ojca Świętego?
- zdecydowanie pozytywnie
- raczej pozytywnie
- raczej negatywnie
- zdecydowanie negatywnie
- trudno powiedzieć
/wykres/
CZY W POLSCE ZMIENI SIĘ NA LEPSZE?
Jak Pan(i) sądzi, czy to, co działo się w Polsce w ostatnich dniach życia i po śmierci Ojca Świętego, pozostawiło trwały ślad w ludziach i przyczynia się do:
* umacniania religijności Polaków
* przemiany postaw życiowych młodego pokolenia
* wzrostu międzyludzkiej solidarności, wzajemnej pomocy
* odnowy moralnej narodu
* większego udziału wierzących w rozwiązywaniu problemów swojej wspólnoty parafialnej
* wzrostu zaangażowania Polaków w sprawy swojej społeczności lokalnej - osiedla, gminy, wsi, miasta
* większej dbałości obywateli o to, by w nadchodzących wyborach odpowiednie osoby zostały wybrane do Sejmu, Senatu i na urząd prezydenta
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela/
W JAKI SPOSÓB POLACY CHCIELIBY UCZCIĆ PAMIĘĆ OJCA ŚWIĘTEGO?
Jak Pan(i) sądzi, czy i w jaki sposób powinno się w Polsce uczcić pamięć papieża Jana Pawła II? Proszę wskazać nie więcej niż trzy najważniejsze sposoby uczczenia jego pamięci [pytanie otwarte]
- Budować solidarność społeczną, rozwijać dzieła miłosierdzia
-- Tworzyć lub wspierać domy opieki dla samotnych matek, rodzinne domy dziecka, hospicja, stołówki dla ubogich, domy dla bezdomnych, świetlice dla młodzieży
-- Zbierać pieniądze na stypendia dla zdolnej, lecz ubogiej młodzieży
- Popularyzować nauczanie Jana Pawła II
-- Nadawać imię Jana Pawła II obiektom użyteczności publicznej i instytucjom
-- Nadawać jego imię ulicom, placom, skwerom, parkom
-- Nadawać jego imię szkołom
-- Nadawać jego imię szpitalom i innym instytucjom
- Ustanowić specjalne święto narodowe
- Stawiać Papieżowi pomniki
- Popularyzować poezję i dramaty autorstwa Jana Pawła II
- Tworzyć dzieła sztuki poświęcone Papieżowi
- Zaprzestać działań mających na celu uczczenie pamięci Papieża
- Trudno powiedzieć
/tabela/
PODSUMOWANIE
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych