SŁABE I MOCNE STRONY SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że*:
– do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności
– lekarze są kompetentni – znają się na tym, co robią
– lekarze angażują się w swoją pracę – zależy im na tym, aby pomóc pacjentom
– wykorzystuje się nowoczesną aparaturę medyczną
– nawet w nocy można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską
– pacjenci są traktowani z życzliwością i troską
– jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc
– leczenie jest bezpłatne
– pomoc medyczną z łatwością uzyskuje się także poza miejscem zamieszkania
– warunki leczenia są dobre
– wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia
– administracja placówek obsługuje pacjentów szybko i skutecznie
– w opiece zdrowotnej z powodzeniem wykorzystuje się nowoczesne rozwiązania, np. internet, elektroniczne karty ubezpieczenia zdrowotnego
– lekarze różnych specjalności i pracownie diagnostyczne świadczą usługi w dogodnych dla pacjentów lokalizacjach – nie trzeba ich daleko szukać
– bez problemu można umówić wizytę na dogodną dla siebie godzinę, tak aby np. nie musieć zwalniać się z pracy/ lekcji/ zajęć
– potrzebne badania diagnostyczne można wykonać szybko i bez większych trudności
– jeśli pacjent tego potrzebuje, łatwo dostać się na wizytę do specjalisty /tabela: tak, nie, trudno powiedzieć/
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:
- do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności
- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską
- jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc
- warunki leczenia są dobre
- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia /tabela wg badań III‘07, III‘09, II‘10, II‘12 i odpowiedzi :tak, nie/
Słabe i mocne strony systemu opieki zdrowotnej - wykres na podstawie średniej arytmetycznej na skali od -1 do +1, na której wartości ujemne oznaczają ocenę negatywną, a wartości dodatnie – ocenę pozytywną; „trudno powiedzieć” zrekodowano na wartość środkową (0); do obliczenia wartości wskaźników złożonych wykorzystano metodę uśrednionych indeksów
Oceny funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej:
* Dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej
* Nowoczesność aparatury medycznej
*Jakość leczenia (kompetencje lekarzy, stosunek do pacjentów)
* Brak dodatkowych opłat
* Pomoc w nagłych sytuacjach
* Sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia
* Wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań w administracji
* Dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, możliwość umówienia wizyty na dogodną godzinę, lokalizacja zakładów)
- w pełni pozytywna
- raczej pozytywna
- ambiwalentna
- raczej negatywna
- w pełni negatywna /wykresy/
Sumaryczna ocena funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej
- w pełni pozytywna
- raczej pozytywna
- raczej negatywna
- w pełni negatywna
- ambiwalentna /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Odsetki osób pozytywnie oceniających funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej w poszczególnych wymiarach wśród badanych, którzy w ostatnich sześciu miesiącach korzystali z usług medycznych:
- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
- zarówno w ramach powszechnego ubezpieczenia, jak i w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia
- wyłącznie w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego
- Niekorzystający z usług medycznych /tabela/
Przeciętna ocena funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w poszczególnych wymiarach na skali od –1(ocena negatywna) do +1 (ocena pozytywna) wśród badanych, którzy w ostatnich sześciu miesiącach korzystali z usług medycznych:
- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
- zarówno w ramach powszechnego ubezpieczenia, jak i w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia
- wyłącznie w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego
- Niekorzystający z usług medycznych /tabela/
NIEZADOWOLENIE Z FUNKCJONOWANIA SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy, ogólnie rzecz biorąc, jest Pan(i) zadowolony(a) czy też niezadowolony(a) z tego, jak obecnie funkcjonuje opieka zdrowotna w naszym kraju?
- Zadowolony(a)
- Niezadowolony(a)
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Odsetki osób zadowolonych z funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej wśród badanych,
którzy w ostatnich sześciu miesiącach korzystali z usług medycznych:
- wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
- zarówno w ramach powszechnego ubezpieczenia, jak i w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia
- wyłącznie w całości opłacanych z własnej kieszeni lub dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego
- Niekorzystający z usług medycznych /tabela/
Badani pozytywnie oceniający:
- dostępność usług lekarzy specjalistów i badań diagnostycznych (czas oczekiwania, dogodne godziny, lokalizacja zakładów)
–sprawność obsługi w zakładach opieki zdrowotnej i warunki leczenia
–jakość leczenia (kompetencje lekarzy, stosunek do pacjentów)
–dostępność usług lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej
- brak dodatkowych opłat
–nowoczesność aparatury medycznej
–pomoc w nagłych sytuacjach
–wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań w administracji /tabela wg zadowolonych i niezadowolonych z funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej/
Wpływ ocen systemu opieki zdrowotnej na zadowolenie z jego funkcjonowania - tabela
ŹRÓDŁA PROBLEMÓW
Niektórzy narzekają na problemy z dostępnością i jakością świadczeń uzyskiwanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Czy, w Pana(i) ocenie, problemy wynikają z tego, że:
- na służbę zdrowia przeznacza się za mało pieniędzy
- pieniądze przeznaczane na służbę zdrowia są źle wykorzystywane
- problemy wynikają po części ze zbyt małych nakładów na służbę zdrowia, a po części z tego, że pieniądze, które się na ten cel przeznacza, są źle wykorzystywane
- Nie widzę problemów z dostępnością i jakością tych świadczeń
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
PROPOZYCJE NOWYCH ROZWIĄZAŃ
Mówi się nieraz, że aby podnieść jakość usług świadczonych przez służbę zdrowia konieczne jest wprowadzenie nowych rozwiązań. Czy powinniśmy ponieść dodatkowe koszty, by poprawić działalność i zwiększyć dostępność opieki zdrowotnej, czy też nie? Przeczytam Panu(i) kilka możliwości, proszę wskazać tę, którą uważa Pan(i) za najlepszą.
- Wprowadzenie częściowej odpłatności za wszystkie usługi świadczone w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
- Podniesienie podatków lub odprowadzanej co miesiąc składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne
- Zlikwidowanie obowiązkowej składki zdrowotnej i pozostawienie spraw związanych ze zdrowiem obywatelom
- Pozostawienie wszystkiego tak jak jest – niezwiększanie nakładów na służbę zdrowia
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Stosunek do dodatkowych dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych
- opłacający samodzielne dodatkowe, dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne
- nieopłacający samodzielnie, dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego, ale deklarujący taką gotowość
- nieopłacający samodzielnie, dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego i nie deklarujący takiej gotowości
- nieopłacający samodzielnie, dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego i niewiedzący, czy by się na to zdecydowali /wykres/
Proszę powiedzieć, czy zdecydował(a)by się Pan(i) na samodzielne opłacanie dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia, aby mieć zagwarantowane, w razie potrzeby, nieodpłatne leczenie na wyższym poziomie oraz korzystanie z usług, których nie obejmuje obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne?
- tak
- nie
- Trudno powiedzieć /tabela wg badań I‘00, IX‘04, III‘07, II‘08, II‘10, II‘12/ oraz /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe