UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 
PUBLIKACJE  |  PRENUMERATA

PUBLIKACJE

 
Dodatkowe opcje wyszukiwania:
szukaj w publikacjach:
komunikat z badań
opinie i diagnozy
CBOS Flash
CBOS Fokus
książka
szukaj w polach:
tytuł
opis
kategorie
słowa kluczowe
 
ogranicz wyszukiwanie do okresu
od dnia
do dnia
Komunikat z badań nr BD/137/9/86

Poglądy polityczne nauczycieli

Kafelek tematyczny do publikacji
1. Charakterystyka badanych
Przynależność społeczno-polityczna
- PZPR
- SD
- ZSL
- Organizacje młodzieżowe
- Związki zawodowe
- Inne
- Nie należę do żadnej organizacji
/tabela : nauczyciele, ogół społeczeństwa/
Zainteresowanie polityką
2. Ocena sytuacji gospodarczo-politycznej i nastrojów społecznych
3. Opinie o systemie społeczno-politycznym
Instytucje i organizacje - czy dobrze służą społeczeństwu, zgodnie z jego interesami
- Sejm
- Wojsko
- Rząd
- Rada Państwa
- Związki zawodowe
- PRON
- PZPR
- Kościół
- MO
- Opozycja polityczna
/tabela: nauczyciele, ogół społeczeństwa, młodzież/
4. Opinie o opozycji
Opinie o strukturach b. "Solidarności"
- Swoją działalnością przyczyniają się do zakłócenia spokoju i porządku społecznego
- Wskazują na błędy władzy i przyczyniają się tym samym do poprawy sytuacji w kraju
- Ich działalność służy interesom wrogów Polski
- Ich koncepcje są niemożliwe do wprowadzenia w życie
- Głoszone przez nich hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
- Mają dobre koncepcje, propozycje, które wprowadzone w życie mogłyby się przyczynić do wyjścia z kryzysu
- Ich działalność nie ma żadnego znaczenia
- Ich działalność utrudnia proces demokratyzacji życia w kraju
- Ich działalność jest przeszkodą w procesie wyprowadzania kraju z kryzysu
- Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy Polaków
/tabela: nauczyciele, próba ogólnopolska/
Stosunek nauczycieli do działalności podziemia
- Aprobata - same pozytywne stwierdzenia
- Aprobata - brak warunków dla skutecznego działania
- Dystans - koncepcje niemożliwe do wprowadzenia w życie
- Ambiwalencja - pozytywne i negatywne stwierdzenia
- Potępienie - same negatywne stwierdzenia
/tabela/
Ocena aktualnej sytuacji gospodarczej i politycznej - średnia ocen dla poszczególnych grup ze względu na uwikłania ideologiczno-polityczne - wykres
Dezaprobata tezy, ze działalność rządu, PZPR, Kościoła i opozycji służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami - wykres
Opinie o rzeczywistości politycznej w Polsce - średnia dezaprobaty dla poszczególnych grup ze względu na uwikłania ideologiczno-polityczne - wykres
Autor: brak informacji
1986-04-30
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BS/91/2/86

Posłowie IX kadencji o najważniejszych problemach polityczno-społecznych

Kafelek tematyczny do publikacji
1. Postrzeganie problemów społecznych a doświadczenia z kampanii wyborczej
Zadania dla Sejmu na najbliższy okres:
- działalność legislacyjno-kontrolna
- gospodarka
- sprawy socjalno-bytowe
- rolnictwo
- ochrona środowiska
- sprawy polityczne
- ład społeczny i porządek prawny
/wykres/
Problemy najczęściej krytykowane na spotkaniach przedwyborczych:
- ochrona środowiska
- sytuacja mieszkaniowa
- służba zdrowia
- polityka rolna
- zaopatrzenie rynku
- wzrost cen
- działalność administracji szczebla podstawowego
- reforma gospodarcza
- ordynacja wyborcza, przebieg kampanii
- działalność władz centralnych
- warunki pracy w zakładach
- stosunki władza - społeczeństwo
- sposób informowania społeczeństwa
- sytuacja międzynarodowa
/wykres/
2. Ocena polityki gospodarczej i preferowane modele zarządzania gospodarką
Postulowane modele zarządzania gospodarką:
- model etatystyczny - państwo rozpoznaje potrzeby a następnie zobowiązuje przedsiębiorstwa do produkowania tego, co potrzebne
- model rynkowy - przedsiębiorstwa mają pełną swobodę działania i produkują to, co ludziom jest potrzebne
- brak danych
/wykres/ oraz /wykres wg przynależności do organizacji społeczno-politycznych/
3. Szanse osiągnięcia porozumienia narodowego
Postrzeganie przeszkód w osiąganiu porozumienia narodowego:
- istnieją
- nie istnieją
- trudno powiedzieć
/wykres wg przynależności do organizacji społeczno-politycznych/
Przeszkody w realizowaniu koncepcji porozumienia narodowego
- aktywność sił wrogich
- błędy władzy
- brak jedności społeczeństwa
- zmęczenie kryzysem
/wykres/
4. Orientacje polityczne posłów
Warunki niezbędne dla szybszego wyjścia z kryzysu:
- dobra praca
- dyscyplina społeczna
- pozytywne cechy charakteru
- aktywność społeczna
- zaufanie do władzy, jedność
/wykres/
5. Typologia motywacji uczestnictwa posłów w życiu politycznym
Postrzegane powody wysunięcia na kandydata
- aktywność społeczno-polityczna i zawodowa posła
- zalety osobiste posła
- "wynikało to z klucza", przypadek
- doświadczenie poselskie z poprzedniej kadencji
/wykres/
Motywy wyrażenia zgody na kandydowanie:
- chęć służenia Polsce i społeczeństwu
- osobiste wyróżnienie, zaspokojenie osobistych ambicji
- dyscyplina organizacyjna
- możliwości kontynuacji działalności na wyższym szczeblu
- chęć sprawdzenia się, zdobycia nowych doświadczeń
/wykres/
6. Skład społeczny badanych
Autor: brak informacji
1986-03-25
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr AP/79/2/86

Polityka kadrowa

Kafelek tematyczny do publikacji
Analiza artykułów prasowych na temat aktualnej polityki kadrowej.
Autor: brak informacji
1986-03-12
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BS/78/1/86

Podwładni - praca - przełożeni

Kafelek tematyczny do publikacji
1. Strategia czy przypadek?
Czy polityka kadrowa jest prowadzona w sposób planowy?
- Tak
- Nie
- Nie wiem /tabela wg grup społeczno-zawodowych/
Stopień akceptacji twierdzeń o zasadach stosowanych w polityce kadrowej na szczeblu zakładu pracy, instytucji
- Przeglądy kadrowe służą rzeczywistej selekcji pracowników
- Tworzenie rezerwowej kadry na stanowiska kierownicze jest działaniem pozornym, bo i tak się tych ludzi nie awansuje
- Degradacja czy awans nie mają nic wspólnego ze sprawnością i kompetencjami, decydują o tym przypadkowe okoliczności
- Ktoś, kto raz został kierownikiem, nawet jeśli się nie sprawdza, to go raczej awansują niż degradują
- Dobór kadr jest podporządkowany przede wszystkim sprawności, efektywności decyzji i działań w każdej sferze
- Kadry kierownicze dobiera się tak, aby zagwarantować nienaruszalność ustroju /tabela wg odpowiedzi: zdecydowanie tak, raczej tak, trudno powiedzieć, raczej nie, zdecydowanie nie/
Kto decyduje o awansie na stanowisko kierownicze?
- szef instytucji
- bezpośredni przełożony
- organizacja partyjna
- samorząd pracowniczy
- ktoś ważny spoza instytucji
- inne odpowiedzi
Realizacji czyich interesów sprzyjają zasady doboru kadry kierowniczej?
- narodu
- klasy robotniczej
- PZPR
- sprawujących obecnie władzę
- resortu, branży
- społeczności lokalnej
- zakładów pracy
Czy polityka kadrowa daje pożądane efekty?
- zdecydowanie tak
- częściowo tak
- zdecydowanie nie
- nie wiem
2. Cechy decydujące o awansie
Cechy:
- Wykształcenie
- Wiedza zawodowa, fachowość
- Doświadczenie zawodowe
- Pracowitość, rzetelne wykonywanie powierzonych zadań
- Lojalność wobec przełożonych
- Umiejętność współżycia z ludźmi
- Zdolności organizatorskie
- Samodzielność
- Umiejętność podejmowania decyzji
- Właściwa postawa ideowo-polityczna
- Aktywność w organizacji partyjnej
- Opieranie się na znajomościach, układach
Jakie cechy w sposób drastyczny mogą utrudniać awans?
- Brak kompetencji, głupota
- Ukrywanie własnego zdania
- Dążenie do awansu za wszelką cenę
- Uniżoność
- Uczciwość
- Stanowczość
Najczęściej postulowane cechy bezpośredniego zwierzchnika:
- wiedza
- doświadczenie
- wykształcenie
- uczciwość
- umiejetność podejmowania decyzji
- zdolności organizatorskie
- umiejętność współżycia z ludźmi
- samodzielność
3. Czy ludzie chcą obejmować stanowiska kierownicze?
Autor: brak informacji
1986-03-11
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/32/8/86

Opinie nauczycieli o sobie, szkole i młodzieży

Kafelek tematyczny do publikacji
1. Dane społeczno-demograficzne o przebadanej zbiorowości
2. Kryzys wychowania - zagrożenie czy stan faktyczny
Czy według nauczycieli można mówić o kryzysie wychowania młodzieży?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno mi powiedzieć
Źródła kryzysu wychowania młodzieży
- Brak spójnej koncepcji modelu wychowania ze strony wszystkich instytucji wychowujących
- Kryzys gospodarczy
- Kryzys moralny społeczeństwa
- Rodzina
- Obniżenie rangi społecznej zawodu nauczyciela
- Konflikt społeczno-polityczny
- Polityka władz
- Brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania
- Środki masowego przekazu
- Szkoła
- Organizacje młodzieżowe
- Nauczyciele
- Oddziaływanie opozycji politycznych na młodzież
- Kościół, księża
3. Opinie o młodzieży i jej wychowaniu
O młodym pokoleniu można powiedzieć:
- tyle samo dobrego, co złego
- więcej dobrego niż złego
- więcej złego niż dobrego
Zjawiska charakteryzujące środowisko młodzieżowe
- Konsumpcyjny model życia, kult pieniądza
- Brak wartości ideowych
- Nałogowe palenie papierosów
- Zanik aspiracji życiowych
- Znieczulica wobec spraw innych ludzi
- Brak szacunku do tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Bezkrytyczne przyjmowanie wzorów życia od młodzieży zachodniej
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznawanych wartości
- Brak szacunku dla rodziców
- Snobizm
- Tendencje do izolowania się od świata ludzi dorosłych - tworzenie własnego systemu wartości, podkultury młodzieżowej
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody młodzieżowej /"szpanerstwo"/
- Pijaństwo
- Zbytnia swoboda seksualna
- Uleganie naciskom gangów młodzieżowych
- Narkomania
4. Wpływ szkoły i innych instytucji wychowujących na kształtowanie cech i postaw życiowych oraz poglądów politycznych młodzieży
Największy wpływ na wychowanie młodych ludzi nauczyciele przypisują następującym instytucjom:
- Rodzice, dom rodzinny
- Szkoła
- Rówieśnicy, koledzy, przyjaciele
- Środki masowego przekazu
- Księża, katecheci, Kościół
- Harcerstwo
- Inne organizacje młodzieżowe
- Dziadkowie
Instytucje i osoby, które zdaniem badanych w bardzo dużym stopniu wpływają na kształtowanie poglądów młodzieży:
- Rodzice
- Rodzina
- Rówieśnicy, koledzy
- Nauczyciele
- Szkoła
- Księża, Kościół
- TV
- Radio
- Prasa
- Harcerstwo, ZSMP, ZMW
- Audycje rozgłośni zagranicznych
- Opozycja polityczna
- Publikacje nielegalne
- Inne organizacje młodzieżowe
5. Postulowany model pracy szkoły
Czy zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami dotyczącymi kierunków pracy szkoły?
- Nauczyciele powinni mieć większy wpływ na tworzenie programu nauczania
- szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim premiowanie umiejętności samodzielnego myślenia
- Szkoła powinna zwiększyć dyscyplinę i wymagania wobec uczniów
- Należy ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły
- Szkoła powinna uczyć mniej a lepiej
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela
- Szkoła powinna odstąpić od tradycyjnego systemu wychowania, w większym stopniu rozwijać samorządność uczniów
- Dotychczas stosowane metody dydaktyczne są przestarzałe i wymagają zmian
- Działalność szkoły powinny regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa
- Powinno zmniejszyć się dystans między uczniem a nauczycielem, oprzeć się na zasadach pełnego partnerstwa
- Szkoła powinna przejąć więcej funkcji wychowawczych
- Szkołę powinien cechować dystans do codzienności, pewna izolacja od bieżących wydarzeń
- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać
Czy dyskusje z lat 1980-1981 przyniosły takie koncepcje pracy szkoły, które należałoby rozwijać?
- tak
- nie
- nie wiem
Gdyby Kościół miał możliwość współdecydowania w sprawach szkolnictwa, to czy sytuacja w tej dziedzinie byłaby lepsza, taka sama czy gorsza?
- lepsza
- taka sama
- gorsza
- trudno powiedzieć
Czy w przyszłości znaczenie nauczyciela
- w procesie nauczania będzie rosło czy malało?
- w procesie wychowania będzie rosło czy malało?
6. Obowiązki i powinności nauczyciela
Czy zgodził(a)by się Pan(i) ze stwierdzeniem, że zawód nauczyciela to zawód szczególny, wymagający powołania?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?
- Tak, powinien
- Może, ale nie jest to konieczne
- Powinien zająć się wyłącznie pracą zawodową
- Inne określenia
Cechy i zachowania konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela
- Wysoka kultura osobista
- Krytycyzm wobec niedomogów własnej pracy
- Przygotowanie metodyczne
- Wrażliwość na sprawy innych ludzi
- Nienaganność postawy moralnej
- Wysokim poziom wiedzy ogólnej
- Tolerancja światopoglądowa
- Powołanie do zawodu
- Krytycyzm wobec otaczającej nas rzeczywistości
- Innowacyjność, szukanie nowych rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych
- Korzystanie z dóbr kultury
- Lojalność wobec władz
- Wychowanie młodzieży w duchu lojalności i posłuszeństwa wobec władzy państwowej
- Ujawnianie prawdy niezależnie od istniejącej oficjalnie wersji
- Wyższe wykształcenie
- Zaangażowanie w pracy społecznej
- Świecki tryb życia, niemanifestowanie swoich uczuć religijnych
- Neutralność polityczna
- Materialistyczny światopogląd
- Aktywność polityczna
Czy Pana(i) zdaniem obowiązkiem nauczyciela jest - niezależnie od własnych przekonań - wpajanie uczniom lojalności wobec państwa?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy zdarzyło się Panu(i), że w dyskusjach z młodzieżą musiał(a) zachować się Pan(i) niezgodnie z własnymi przekonaniami?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
7. Ocena własnej grupy zawodowej
Czy Pana(i) zdaniem mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej wymienione zarzuty uważa Pan(i) za uzasadnione?
- Mała aktywność społeczno-polityczna
- Nadmierna wrażliwość na krytykę środowiska nauczycielskiego
- Brak krytycyzmu wobec niedomogów własnej pracy
- Niecenienie samodzielności myślenia u uczniów
- Nie czują potrzeby doskonalenia swoich kwalifikacji
- Zbyt mała samodzielność myślenia
- Zbyt małe wymagania wobec uczniów, nieegzekwowanie wiedzy
- Niskie kwalifikacje
- Brak przygotowania metodycznego
- Konserwatyzm, negatywne nastawienie wobec innowacji
- Małe zaangażowanie w pracy
- Nie mają predyspozycji do wykonywania zawodu, nie lubią swojej pracy
- Brak lojalności wobec państwa i władzy
- Czerpanie korzyści materialnych (prezenty, gratyfikacje materialne, "korepetycje")
Czy Pana(i) zdaniem większość nauczycieli w wystarczającym stopniu:
- jest zaangażowana w rozwiązywanie problemów szkolnictwa
- wywiązuje się ze swoich obowiązków dydaktyczno-wychowawczych
8. Sytuacja zawodowa nauczycieli
Czy obecnie stosowany system oceny pracy nauczycieli motywuje ich do lepszej pracy?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Kto najbardziej obiektywnie ocenia wyniki pracy nauczyciela?
- Uczniowie
- Dyrektor szkoły
- Sam nauczyciel
- Nauczyciele metodycy
- Inni nauczyciele
- Rodzice
- Władze oświatowe
- Środki masowego przekazu
- Władze polityczne
Kto jest najbardziej niesprawiedliwy w ocenie pracy nauczyciela?
- Rodzice
- Środki masowego przekazu
- Władze oświatowe
- Władze polityczne
- Uczniowie
- Inni nauczyciele
- Dyrektor szkoły
- Nauczyciele metodycy
- Sam nauczyciel
W jakim stopniu niżej wymienione instytucje i osoby ingerują w pracę nauczyciela?
- Dyrektor szkoły
- Kuratorium oświaty
- Inspektor oświaty
- Centralne władze państwowe
- Rodzice
- Szkolna organizacja partyjna
- Inni nauczyciele
- Terenowe władze administracyjne
- Komitet rodzicielski
- Kościół, księża
Czy nauczycielom potrzebna jest większa samodzielność w doborze metod dydaktyczno-wychowawczych?
- Tak
- Nie
Zdaniem nauczycieli wykonywana przez nich praca:
- jest interesująca
- jest zgodna z wyuczonym zawodem
- daje poczucie przydatności i użyteczności
- daje zadowolenie, satysfakcję
- pozwala odpowiednio wykorzystać posiadaną wiedzę
- jest sprawiedliwie oceniana przez przełożonych
- daje możliwość samodzielnego działania
- daje możliwość awansu
Ocena sytuacji nauczycieli w porównaniu z przedstawicielami innych zawodów inteligenckich
Aspekty sytuacji zawodowej:
- Użyteczność społeczna
- Samodzielność w pracy
- Zakres odpowiedzialności
- Poważanie społeczne
- Warunki pracy
- Uciążliwość pracy
- Możliwość awansu
- Wynagrodzenie
9. Opinie o rzeczywistości społeczno-politycznej kraju
Ocena dorobku 40-lecia Polski Ludowej
- więcej korzyści niż strat
- i korzyści i straty
- więcej strat niż korzyści
- trudno powiedzieć
Czy działalność niżej wymienionych instytucji, organizacji i grup dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?
- Sejm
- Wojsko
- Rząd
- Rada Państwa
- Związki Zawodowe
- PRON
- PZPR
- Kościół
- MO i resort spraw wewnętrznych
- Opozycja polityczna
/nauczyciele, ogół Polaków/
Rzeczywistość społeczno-polityczną naszego kraju charakteryzują:
- Tolerancja światopoglądowa
- Silna władza centralna, decydująca o wszystkich sprawach
- Gwarantowanie i przestrzeganie swobód obywatelskich
- Niezgodność głoszonych teorii z praktyką
- Znaczny rozwój różnych form samorządności
- Demokratyczne sprawowanie władzy
- Równe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu
- Wpływ ogółu obywateli na rządzenie państwem
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Gwarantowanie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
- Istnienie silnej opozycji politycznej
Ocena ogólnej sytuacji gospodarczej
Ocena ogólnej sytuacji politycznej
- Dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Trudno powiedzieć
/nauczyciele, ogół Polaków/
Czy władze rzeczywiście podejmują działania mające zapobiec nawrotom kryzysów, z jakimi mieliśmy do czynienia w przeszłości?
- Tak, są liczne dowody na to
- W zasadzie tak, ale zbyt wolno, są liczne braki w tym działaniu
- Nie, działalność jest powierzchowna, stosuje się stare metody
- Nie podejmują żadnych działań
Czy uważa Pan(i), że w chwili obecnej możemy powiedzieć, iż w Polsce zakończył się konflikt polityczny?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/nauczyciele, ogół Polaków/
Czy różnice w poglądach politycznych nauczycieli są przyczyną podziałów tego środowiska?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy w chwili obecnej w Polsce mamy możliwość wypowiadania swoich sądów o polityce władz?
- Tak i nasze opinie są poważnie traktowane
- Tak, ale nasze opinie lekceważy się
- Nie, ogranicza się możliwość wyrażania krytycznych opinii
- Nie, całkowicie umożliwia się wyrażanie krytycznych opinii
- Trudno powiedzieć
/nauczyciele, ogół Polaków/
Czy w okresie 1980-1981 miał(a) Pan(i) poczucie wpływu na to, co działo się w kraju?
- Liczono się ze zdaniem takiego człowieka jak ja
- Niewiele liczono się ze zdaniem takiego człowieka jak ja
- Nikt nie liczył się ze zdaniem takiego człowieka jak ja
- Trudno powiedzieć
Czy tacy ludzie jak Pan(i) mają wpływ na:
- sytuację polityczną kraju
- tworzenie programu nauczania
- sytuację swojej grupy zawodowej
- rozwiązywanie spraw swojego miejsca zamieszkania
- działalność ZNP
- zarządzanie i kierowanie szkołą
- działalność organizacji młodzieżowych w szkole
- wychowanie młodzieży
Opinie nauczycieli o opozycji
1. Swoją działalnością przyczyniają się do zakłócenia spokoju i porządku społecznego
2. Wskazują na błędy władzy i przyczyniają się tym samym do poprawy sytuacji w kraju
3. Ich działalność służy interesom wrogów Polski
4. Ich koncepcje są niemożliwe do wprowadzenia w życie
5. Głoszone przez nich hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
6. Mają dobre koncepcje, propozycje, które wprowadzone w życie mogłyby się przyczynić do wyjścia z kryzysu
7. Ich działalność nie ma żadnego znaczenia
8. Ich działalność utrudnia proces demokratyzacji życia w kraju
9. Ich działalność jest przeszkodą w procesie wyprowadzania kraju z kryzysu
10. Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy Polaków
/nauczyciele, ogół Polaków/
Czy powinno karać się osoby prowadzące antyustrojową działalność polityczną?
- Tak i powinny to być kary surowsze niż dotychczas
- Tak i powinny to być kary takie jak dotychczas
- Tak, ale powinny to być kary łagodniejsze niż dotychczas
- W ogóle nie powinno się karać
/nauczyciele, ogół Polaków/
Ocena nastroju społeczeństwa polskiego u progu nowego, 1986 roku:
- Ogólne odprężenie i zadowolenie z postępującej normalizacji życia w kraju
- Pewne odprężenie i zadowolenie, że jest trochę lepiej
- Apatia, rezygnacja, pogodzenie się z losem
- Lęk, obawa, co przyniesie przyszłość, niepewność jutra
- Ogólne niezadowolenie, brak wiary w jakąkolwiek poprawę
Czy nowy rząd będzie lepszy od poprzedniego?
- Lepszy
- Taki sam
- Gorszy
- Może lepszy, może gorszy
- Trudno powiedzieć
/nauczyciele, ogół Polaków/
Autor: brak informacji
1986-01-29
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/29/6/86

Rola szkoły i rodziny w wychowaniu ideowo-politycznym dzieci i młodzieży

Kafelek tematyczny do publikacji
Skąd dzieci czerpią informacje o procesach politycznych w Polsce:
- środki masowego przekazu (telewizja, radio, prasa)
- od rodziców
- ze szkoły
- od grup rówieśniczych
/omówienie w tekście/
Zestawienie ocen znaczenia wybranych cech i wartości dla rodziców, jak i wpływu szkoły na ich kształtowanie wśród dzieci. Cechy postawy życiowej:
- uczciwość i prawdomówność
- solidność i odpowiedzialność w pracy (nauce)
- odwaga w wypowiadaniu i obronie własnego zdania
- miłość i przywiązanie do ojczyzny
- szacunek dla państwa i władzy
- aprobata ustroju socjalistycznego
- ukształtowanie naukowego, świeckiego poglądu na świat
- rzetelne wykonywanie praktyk religijnych
/tabela/
Ogólna ocena szkoły jako instytucji kształtującej i wychowującej:
- poziom kwalifikacji zawodowych i wiedzy ogólnej nauczycieli
- sposób podejścia do dzieci i umiejętność przekazywania wiedzy
- uczciwość i sprawiedliwość nauczycieli
- zainteresowanie wychowawców problemami ucznia
- warunki materialne szkoły
/omówienie w tekście/
Pytanie otwarte dotyczące:
* zalet szkoły:
- wysoki poziom nauczania
- dobrzy nauczyciele
- dobre warunki nauki
- prawidłowa opieka wychowawcza
- dobre metody nauczania, zaangażowani nauczyciele, dobra organizacja pracy szkoły
* wad szkoły:
- złe warunki nauki
- zmianowość zajęć lekcyjnych
- małe zainteresowanie problemami uczniów
- słaba dyscyplina
- niemoralna postawa nauczycieli
- niesprawiedliwość i tendencyjność w ocenianiu uczniów
Do kogo zwrócilibyśmy się o pomoc w przypadku zagrożenia dziecka narkomanią:
- do pedagoga (psychologa) szkolnego
- do wychowawcy klasy
- do współmałżonka
/omówienie w tekście/
Autor: brak informacji
1986-01-27
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr DN/159/86

Nastroje społeczne i poglądy polityczne Polaków

Kafelek tematyczny do publikacji
Ocena kierunku zmian w warunkach życia ludności w Polsce:
- polepszenie
- bez zmian
- pogorszenie
- brak opinii /tabela wg badań XII‘84, VI‘85, X‘85/
Kierunek zmian a oceny sytuacji materialnej rodziny (retrospektywne, prognostyczne):
- poprawa
- bez zmian
- pogorszenie /tabela/
Ocena sytuacji materialnej rodziny:
- bardzo zła
- zła
- raczej zła
- średnia, przeciętna
- dość dobra
- bardzo dobra /tabela wg badań X‘85, XII‘85/
Przedmiot oceny:
- warunki materialne:
- dobre
- przeciętne
- złe
- trudno powiedzieć /tabela wg badań XII‘84, XII‘85/
- sytuacja gospodarcza
- dobra
- przeciętna
- zła
- trudno powiedzieć /tabela wg badań XII‘84, XII‘85/
- sytuacja polityczna
- dobra
- przeciętna
- zła
- trudno powiedzieć /tabela wg badań XII‘84, XII‘85/
W tekście omówiono tematy:
- reakcja na wzrost cen
- przyczyny wzrostu cen
- propozycje i postulaty dla gen. W. Jaruzelskiego
- poglądy polityczne
- stosunek do wyborów i zamiary wyborcze
- zainteresowanie polityką
- demokracja
- sprawiedliwość społeczna
Stosunek państw zachodnich do Polski:
- dobry
- ani dobry, ani zły
- trudno powiedzieć /tabela wg badań III‘85, XII‘85/
Prognozy w różnych dziedzinach:
- zaopatrzenie rynku w artykuły przemysłowe
- zaopatrzenie rynku w artykuły spożywcze
- sytuacja materialna ludności
- organizacja pracy w zakładach
- wielkość produkcji przemysłowej
- ogólna sytuacja gospodarcza
- sytuacja mieszkaniowa
- demokratyzacja życia społeczno-politycznego, przestrzeganie swobód i wolności obywatelskich
- zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
- praca urzędów - organów administracji państwowej
- spokój społeczny - wygaszanie konfliktów społecznych
- poprawa nastrojów społeczeństwa
- stosunki państwo - Kościół
- ogólna sytuacja polityczna
- znaczenie Polski na arenie międzynarodowej /tabela/
Autor: Stanisław Kwiatkowski
1986-01-15
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/25/5/86

Ocena pracy rządu gen. W. Jaruzelskiego i oczekiwania związane z rządem premiera Z. Messnera

Kafelek tematyczny do publikacji
OPINIE O ZMIANACH W SKŁADZIE NAJWYŻSZYCH WŁADZ PAŃSTWOWYCH
Opinie o zmianach kadrowych:
- zostały przeprowadzone, aby wprowadzić do rządu nowe osoby z nowymi pomysłami, koncepcjami
- zostały przeprowadzone dla zwiększenia udziału w rządzie specjalistów, ekonomistów, osób mających doświadczenie w sprawach gospodarczych
- są objawem demokratyzacji życia politycznego w Polsce i postrzegania zasady rotacji na stanowiskach kierowniczych
- były podyktowane tym, że politycy dobrze działający w warunkach kryzysowych nie zawsze sprawdzają się w warunkach normalnych
- są wynikiem rozgrywek różnych ugrupowań w ramach władzy
- zostały przeprowadzone dla odwrócenia uwagi społeczeństwa od dokuczliwych problemów codziennego życia /tabela/
SPOŁECZEŃSTWO O GEN. W. JARUZELSKIM
Największe osiągnięcia rządu gen. W. Jaruzelskiego:
- zapobieżenie wojnie bratobójczej
- przezwyciężenie konfliktów własnymi siłami Polaków
- zahamowanie rozpadu gospodarki
- poprawa pozycji Polski w obozie socjalistycznym
- zachowanie suwerenności Polski
- odbudowa dobrych stosunków i sojuszy Polski
- wprowadzenie reformy gospodarczej
- umocnienie suwerenności Polski
- kontynuacja kursu odnowy i reform mimo niesprzyjających warunków
- poprawa pozycji Polski na arenie międzynarodowej /tabela/
Niepowodzenia rządu gen. W. Jaruzelskiego
Sprawy polityczne:
- wprowadzenie stanu wojennego, ograniczenie swobód obywatelskich i brak jedności społecznej
- brak zaufania do rządu i społecznego poparcia dla niego
Sprawy gospodarcze:
- zła polityka gospodarcza, brak oznak wychodzenia z kryzysu
- pogorszenie się sytuacji materialnej ludności
Inne wypowiedzi:
- niedomagania w pracy rządu, brak konsekwencji w jego działaniu i niewłaściwa polityka kadrowa
- nie miał znaczących niepowodzeń
- trudno mi powiedzieć, nie wiem /tabela/
Dokonania rządu w poszczególnych dziedzinach życia gospodarczego i politycznego:
Gospodarcze:
- zaopatrzenie rynku w artykuły spożywcze
- zaopatrzenie rynku w artykuły przemysłowe
- wielkość produkcji przemysłowej
- organizacja pracy w zakładzie
- sytuacja materialna ludności
- sytuacja mieszkaniowa
Polityczne:
- spokój społeczny
- poprawa nastrojów społeczeństwa
- stosunki państwo - Kościół
- zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
- demokratyzacja życia społeczno-politycznego
Inne:
- praca urzędów-organów administracji /tabela wg oceny: poprawa, bez zmian, pogorszenie, trudno powiedzieć/
NADZIEJE I OCZEKIWANIA ZWIĄZANE Z POWOŁANIEM NOWEGO RZĄDU
Negatywne zjawiska hamujące rozwój Polski, którymi powinien zająć się rząd:
- problemy szeroko rozumianej patologii społecznej
- sprawy w zakresie organizowania i zarządzania gospodarką i administracją
- problemy dotyczące relacji władza - społeczeństwo
- zjawiska dotyczące zachowań społecznych wobec władzy i własności społecznej
Autor: brak informacji
1986-01-14
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr KS/425/3/85

Rzeczywistość gospodarcza jako źródło samopoczucia, nastrojów i nastawień niektórych grup społeczno-zawodowych

Kafelek tematyczny do publikacji
Częstość występowania emocjonalno-motywacyjnych stanów świadomości ekonomicznej w badanych grupach społeczno-zawodowych (robotnicy, pracownicy, decydenci, nadawcy, eksperci):
- poczucie niezależności
- poczucie bezpieczeństwa
- wyczekiwanie
- niepewność
- rozgoryczenie
- frustracja
- zobojętnienie
/tabela/
Ocena aktualnej, własnej sytuacji ekonomicznej (robotnicy, pracownicy, decydenci, nadawcy, eksperci)
Przedmiot i stopień oceny:
* własna sytuacja ekonomiczna:
- bardzo dobra
- dobra
- średnia
- zła
- bardzo zła
* przewidywane zmiany własnej sytuacji materialnej w najbliższej przyszłości:
- ulegnie poprawie
- pogorszy się
- nie ulegnie zmianie
- trudno powiedzieć
* sytuacja materialna własnej rodziny w porównaniu z innymi rodzinami:
- lepsza
- gorsza
- taka sama
/tabela/
Jakie sposoby i zasady postępowania w obecnych warunkach gwarantują powodzenie?
- praca na własny rachunek
- wyjazdy zagraniczne
- praca w firmach polonijnych
- omijanie prawa, cwaniactwo, spryt, spekulacja, kumoterstwo, egoizm, bezwzględność, nieuczciwość
- pracowitość, uczciwa, rzetelna i wydajna praca, sumienność , oszczędność
- dodatkowe zarobkowanie
- praca w popłatnym lub preferowanym zawodzie (np. górnik)
- wysokie stanowisko
/tabela - robotnicy, pracownicy, decydenci, nadawcy, eksperci/
Jakimi zasadami powinien się kierować człowiek w życiu, aby osiągnąć powodzenie?
- powszechne normy etyczne i moralne (uczciwość, odpowiedzialność)
- cechy charakteru (ambicja, silna wola)
- zasady ethosu pracy (pracowitość, rzetelność)
- zalety rozumu (rozwaga, rozsądek)
- patologiczne normy społeczne (egoizm, przebiegłość, spryt)
/tabela - robotnicy, pracownicy, decydenci, nadawcy, eksperci/
Co Pan(i) ceni najbardziej w pracy, co w pracy jest najważniejsze?
- wysokość zarobków
- możliwość awansowania
- przekonanie o społecznej użyteczności pracy
- możliwość robienia tego, co nas interesuje
- dobre stosunki z przełożonymi
- możliwość nauczenia się czegoś nowego
- dobre stosunki między ludźmi
- możliwość sprawdzenia swoich zdolności i umiejętności
/tabela - robotnicy, pracownicy, decydenci, nadawcy, eksperci/
Co powinno decydować o wysokości zarobków?
Czynniki:
- wykształcenie
- stanowisko, funkcja
- charakter pracy
- talent, zdolności
- rodzaj wykonywanej pracy, zawód
- wydajność i jakość pracy
- wysoka specjalizacja zawodowa
/tabela - robotnicy, pracownicy, decydenci, nadawcy, eksperci/
Komu w Polsce powodzi się najlepiej?
Grupy znajdujące się w najlepszej sytuacji:
- prywatna inicjatywa
- spekulanci, kombinatorzy
- ludzie aparatu władzy
- ogrodnicy
- twórcy, artyści
- pracujący za granicą
- górnicy, hutnicy
- wyspecjalizowani lekarze
- ludzie przedsiębiorczy, energiczni
- wojsko, milicja
- kler
/tabela - robotnicy, pracownicy, decydenci, nadawcy, eksperci/
Komu w Polsce powodzi się najgorzej?
Grupy znajdujące się w najgorszej sytuacji:
- emeryci
- przeciętni robotnicy
- ciężko, uczciwie pracujący
- rodziny wielodzietne
- niżsi urzędnicy
- młoda inteligencja
- ludzie bez zawodu
- młode małżeństwa
- żyjący tylko z pensji
- chorzy, upośledzeni
/tabela - robotnicy, pracownicy, decydenci, nadawcy, eksperci/
Autor: Zespół Badań Komunikowania Społecznego
1985-12-12
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr AP/423/5/85

Problematyka gospodarcza na łamach prasy

Kafelek tematyczny do publikacji
Analiza prasowa dotycząca monopolizacji górnictwa i hutnictwa.
Autor: Dział Analiz Prasowych i Czasopism
1985-12-10
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/418/27/85

Społeczeństwo wobec religii i Kościoła w świetle badań ankietowych

Kafelek tematyczny do publikacji
Kategorie badanych:
1. Zwolennicy opozycyjnej działalności Kościoła (kontrola władzy, obrona praw człowieka, czuwanie nad praworządnością i sprawiedliwością, wychowanie w duchu katolickim)
2. Zwolennicy ingerencji Kościoła w politykę w sensie ogólnym (zajmowanie się polityką wewnętrzną, sprawami ważnymi dla kraju, narodu)
3. Zwolennicy podejmowania przez Kościół działań o charakterze społeczno-politycznym (dbanie o warunki życia ludzi pracy, pomoc charytatywna, działalność na rzecz wyjścia z kryzysu gospodarczego)
4. Zwolennicy współdziałania Kościoła z władzą na płaszczyznach neutralnych politycznie (zwalczanie patologii społecznej, utrwalanie norm moralnych, wychowanie w duchu patriotycznym i szacunku do pracy)
Tabela - udział poszczególnych kategorii badanych:
- w ogólnej liczbie zwolenników działalności politycznej Kościoła
- w ogólnej liczbie badanych
Wpływ instytucji na sytuację w kraju:
- rząd, Rada Ministrów
- PZPR
- Sejm
- wojsko
- Rada Państwa
- MO i resort spraw wewnętrznych
- Kościół
- PRON
- ZSL
- Związki zawodowe
- SD
- opozycja
/tabela/
STOSUNKI PAŃSTWO - KOŚCIÓŁ
Wzajemne relacje państwo - Kościół układają się:
- dobrze
- raczej dobrze
- średnio
- raczej źle
- zdecydowanie źle
/omówienie w tekście/
ZAUFANIE DO KOŚCIOŁA
W Polsce rządzonej przez Kościół sytuacja w porównaniu z obecną byłaby:
- zdecydowanie lepsza
- nieznacznie lepsza
- taka jak dotychczas
nieznacznie gorsza
- zdecydowanie gorsza
/omówienie w tekście/
Do kogo przede wszystkim zwróciłaby się Pani o pomoc i radę, gdyby okazało się, ze dziecko Pana(i) jest zagrożone narkomanią?
- żona, mąż
- psycholog, pedagog szkolny
- wychowawca szkolny
- niektóre osoby z rodziny
- nauczyciele lubiani przez dziecko
- ksiądz, dyrektor szkoły,
- organizacje do których dziecko należy
/omówienie w tekście/
Aneks: Opis badań uwzględnionych w opracowaniu
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-12-03
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BDF/419/4/85

Wpływ zewnętrznych czynników instytucjonalno-organizacyjnych na przedsiębiorstwo przemysłowe w opinii dyrektorów.

Kafelek tematyczny do publikacji
OCENA DYREKTORA PRZEZ PARTNERÓW
Kryteria oceny dyrektora przez organ założycielski
- poprawa wyników produkcyjnych przedsiębiorstwa
- stabilizacja sytuacji społeczno-politycznej w przedsiębiorstwie
- wzrost wydajności pracy
- podjęcie produkcji zgodnej z wytycznymi organu założycielskiego
- dyspozycyjność
- lojalność
- wzrost eksportu do II obszaru
- bezkonfliktowe współdziałanie z radą pracowniczą
- zaspokojenie popytu na wyroby własne przedsiębiorstwa
- efektywna realizacja inwestycji własnych
- zmniejszenie zużycia energii
- wzrost eksportu do I obszaru
- posłuszeństwo
- ograniczenie importu
- efektywna realizacja inwestycji centralnych
- hamowanie wzrostu cen
- hamowanie wzrostu płac
/tabela/
Kryteria oceny dyrektora przez komitet wojewódzki PZPR
- niedopuszczanie do zakłóceń porządku, strajków w zakładzie
- lojalność
- uzgadnianie decyzji z kolektywem zakładowym
- respektowanie rekomendacji partyjnej przy powoływaniu na stanowiska kierownicze
- dyspozycyjność
- bezkonfliktowe współdziałanie z radą pracowniczą
- bieżąca informacja
- konsultowanie ważniejszych decyzji z KW PZPR
- posłuszeństwo
- stały wzrost płac
/tabela/
FORMY ODDZIAŁYWANIA OTOCZENIA NA PRZEDSIĘBIORSTWO
Formy wpływu organu założycielskiego na przedsiębiorstwa i średnia jego częstotliwość w 1985 r.
- władcza
- kontrola
- zalecenia
- negocjacje
- prośby
/tabela - częstotliwość w roku/
KONTAKTY DYREKTORA
1. Władze terenowe
2. Organ założycielski
3. Komitet wojewódzki
4. Biuro zrzeszenia
5. Narodowy Bank Polski
6. Ministerstwa funkcjonalne
7. Urzędy centralne
8. Komisja Planowania przy Radzie Ministrów /tabela wg form kontaktów: narady, rozmowy indywidualne/
Jakie instytucje w sposób istotny utrudniają działalność dyrektora?
PRZESŁANKI STRATEGII DYREKTORA
Jakie działania powinien podjąć dyrektor przedsiębiorstwa w celu uzyskania akceptacji 15% podwyżki?
- społeczno-polityczne
- ekonomiczne
POSTULOWANY MODEL ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ
Czy obowiązujący w praktyce system zarządzania jest przez dyrektorów akceptowany, czy też są oni zainteresowani jego zmianą?
UWARUNKOWANIA POLITYKI PŁACOWEJ DYREKTORÓW
Czynniki wpływające na decyzje o podwyżce płac:
- konkurencyjne płace w innych zakładach
- obawa o odejście pracowników z zakładu
- wzrost kosztów utrzymania
- dbałość o dobrą opinię firmy
- naciski organizacji społeczno-politycznych w przedsiębiorstwie
- obawa o wzrost napięcia wśród załogi
- presja rady pracowniczej
Autor: Zespół Badań Długofalowych
1985-12-02
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/411/26/85

Materialne warunki życia społeczeństwa

Kafelek tematyczny do publikacji
WYMIERNE WSKAŹNIKI SYTUACJI MATERIALNEJ
* Dochody
Średni miesięczny dochód w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego: XII ‘84, III ‘85, VI ‘85, IX ‘85, X ‘85
/omówienie w tekście/
* Wyposażenie w dobra trwałego użytku
* Warunki mieszkaniowe
SUBIEKTYWNE WSKAŹNIKI SYTUACJI MATERIALNEJ
Ocena znaczenia i zadowolenia z wybranych wartości życiowych i elementów warunków życia na dziesięciopunktowej skali. Wartości i elementy warunków życia:
- sytuacja materialna
- życie rodzinne i osobiste
- praca zawodowa
- sytuacja społeczno-polityczna w kraju
/tabela/
Źródła konfliktów i niechęci w społeczeństwie w opinii inteligencji i robotników
- pozycja materialna
- stanowisko w pracy
- poglądy polityczne
- wykształcenie
- pochodzenie społeczne
- przynależność do PZPR
- religia
/tabela/
Ocena kierunków zmian w warunkach życia ludności w Polsce
- polepszenie
- bez zmian
- pogorszenie
- brak opinii
/tabela wg badań XII ‘84, VI ‘85, X ‘85/
Oczekiwania dotyczące zmian warunków życia ludzi w Polsce (polepszenie, bez zmian, pogorszenie) w ciągu najbliższych 3 lat w zależności od oceny 40-lecia.
Ocena 40-lecia:
- same korzyści (zdecydowana aprobata)
- więcej korzyści niż strat (aprobata)
- I korzyści i straty (ocena umiarkowana)
- więcej strat niż korzyści (dezaprobata)
- same straty (zdecydowana dezaprobata/ )
/tabela/
Oceny własnej sytuacji materialnej:
- powodzi nam się bardzo dobrze
- powodzi nam się całkiem nieźle
- powodzi nam się znośnie, średnio
- powodzi nam się nie najlepiej
- powodzi nam się źle, jesteśmy w trudnej sytuacji
/tabela wg badań XII ‘84, III ‘85, VIII ‘85/
Ocena sytuacji własnej w porównaniu z innymi rodzinami
/omówienie w tekście/
Sposób gospodarowania miesięcznym budżetem domowym w zależności od oceny sytuacji materialnej rodziny
/tabela/
Kierunek zmian sytuacji materialnej rodziny w porównaniu ze stanem sprzed 2-3 lat:
- znaczna poprawa
- poprawa
- niewielka poprawa
- brak zmian
- niewielkie pogorszenie
- pogorszenie
- znaczne pogorszenie
/tabela wg oceny sytuacji materialnej: retrospektywnej, prognostycznej/
Oczekiwania dotyczące kształtowania się sytuacji materialnej rodziny w zależności od kierunków jej zmian w przeszłości
Ewolucja sytuacji materialnej w ciągu ostatnich 2-3 lat:
- znacznie się poprawiła
- poprawiła się
- trochę się poprawiła
- nie zmieniła się
- trochę się pogorszyła
- pogorszyła się
- znacznie się pogorszyła
/tabela/
Oczekiwania dotyczące kształtowania się sytuacji materialnej w przyszłości w zależności od jej obecnej oceny
/tabela/
ANEKS: szczegółowy wykaz badań
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-12-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/397/85

Gospodarka w opinii społecznej

Kafelek tematyczny do publikacji
OPINIE O SYTUACJI I POLITYCE GOSPODARCZEJ
Ocena sytuacji gospodarczej w porównaniu z ubiegłym rokiem:
- dobra, wyraźnie wychodzimy z kryzysu gospodarczego
- wyraźnie lepsza niż rok temu
- trochę lepsza niż rok temu
- taka sama jak rok temu
- trochę gorsza niż rok temu
- wyraźnie gorsza niż rok temu
- bardzo zła, o krok od katastrofy /omówienie w tekście/
Ocena sytuacji materialnej większości ludzi w Polsce - /omówienie w tekście/
Opinia o polityce gospodarczej rządu /omówienie w tekście/
Czy Pana zdaniem dotychczasowa polityka rządu stwarza szanse wyjście z kryzysu gospodarczego?
- tak
- nie /omówienie w tekście/
Kto lepiej potrafi rozpoznawać potrzeby rynku: państwo czy samodzielne przedsiębiorstwa?
- przedsiębiorstwa powinny mieć pełna swobodę działania
- państwo powinno poznawać potrzeby
- brak opinii /omówienie w tekście/
WZROST CEN PRZYCZYNY I PERSPEKTYWY OGRANICZEŃ
Stabilizacja cen na poziomie dostępnym dla przeciętnego człowieka:
- nastąpi w najbliższym roku
- w ciągu 3-5 lat
- w ciągu 10 lat
- nie nastąpi nigdy /omówienie w tekście/
Stabilizacja cen za :
- 5 lub mniej lat
- nie nastąpi nigdy /tabela wg oceny sytuacji materialnej/
FUNKCJONOWANIE ZAKŁADÓW W OPINII PRACOWNIKÓW
Dziedziny:
- organizacja pracy
- stosunek ludzi do pracy /sumienność, solidność/
- warunki pracy /jej uciążliwość, bezpieczeństwo/
- świadczenia socjalne
- stosunki między kierownictwem a pracownikami
- stosunki między ludźmi
- wysokość płac
- powiązania między pracą a płacą /tabela wg kategorii: nastąpiła poprawa, jest tak samo, nastąpiło pogorszenie, trudno powiedzieć/ oraz /tabela wg szansy poprawy/
Oczekiwanie zmian w poszczególnych dziedzinach:
- podniesienie wysokości płac
- kształtowanie właściwej relacji między pracą a płacą
- kształtowanie właściwego stosunku ludzi do pracy
- poprawa organizacji pracy
- poprawa warunków pracy
- wzrost świadczeń socjalnych /omówienie w tekście/
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-11-06
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr GSA/395/1/85

Członkowie partii a inne segmenty opinii społecznej (Analiza wtórna wyników sondaży CBOS)

Kafelek tematyczny do publikacji
Analiza oparta na tabelach:
1. Szanse wyjścia z kryzysu gospodarczego przy dotychczasowej polityce rządu /IX‘85/
2. Opinie o sytuacji gospodarczej Polski /IX‘85/
3. Poparcie dla polityki wewnętrznej władz /VIII‘85/
4. Poparcie dla polityki zagranicznej państwa /VIII‘85/
5. Deklaracje udziału w wyborach do Sejmu /VIII‘85/
6. Trzyletnia prognoza sytuacji politycznej w kraju /VIII‘85/
7. Trzyletnia prognoza sytuacji gospodarczej /VIII‘85/
8. Trzyletnia prognoza zmian warunków życia ludności w Polsce /VIII‘85/
9. Ocena własnej sytuacji materialnej /VIII‘85/
10. Ocena sytuacji politycznej w Polsce /III‘85/
11.Dwuletnia prognoza rozwoju sytuacji politycznej w Polsce /III‘85/
12 Prognoza rozwoju sytuacji w krajach socjalistycznych na najbliższe dziesięciolecie /III‘85/
13 Szanse wyjścia z kryzysu gospodarczego w ciągu dwóch najbliższych lat przy dotychczasowej działalności rządu /III‘85/
14. Nadzieje związane z wyborami do Sejmu
15. Stopień akceptacji prawa Kościoła do politycznych wypowiedzi
16. Ocena sytuacji Polski w przypadku zwiększenia wpływu Kościoła na kierowanie krajem
17. Ocena sytuacji materialnej ludności Polski w okresie XII ‘82 - XII ‘84
18. Dwuletnia prognoza zmian materialnych warunków życia ludności /XII ‘84/
19. Ocena sytuacji politycznej w Polsce /XII ‘84/
20. Dwuletnia prognoza sytuacji politycznej w Polsce /XII ‘84/
21. Ocena sytuacji gospodarczej kraju /XII ‘84/
22. Dwuletnia prognoza sytuacji gospodarczej kraju /XII ‘84/
23. Ocena dorobku 40-lecia Polski /VIII ‘84/
24. Polska krajem demokratycznym w opinii społecznej /VIII ‘84/
25. Dopuszczalność ograniczenia przez władze swobody obywateli dla realizacji celów państwa /VIII ‘84/
Analizy przeprowadzono w podziale na grupy badanych:
- członkowie PZPR
- "sojusznicy": członkowie SD, ZSL, członkowie organizacji młodzieżowych, samorządowych, związków zawodowych
- regularnie biorący udział w praktykach religijnych
- członkowie byłej "Solidarności"
- "obojętni" (nienależący do żadnej z powyższych grup)
Autor: J.K. Solarz
1985-11-05
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/376/22/85

Młodzież i polityka

Kafelek tematyczny do publikacji
1. Opinie o sytuacji politycznej Polski - ustrój, przeszłość, geopolityka
Czy świat powinien rozwijać się w kierunku socjalizmu zgodnie z jego teoretycznymi założeniami?
Ocena dorobku socjalizmu
- Same korzyści
- Więcej korzyści niż strat
- Tyle samo korzyści, co strat
- Więcej strat niż korzyści
- Same straty
- Trudno powiedzieć /XII‘83, V‘85/
Ocena realizacji zasad ustrojowych:
- Niedostateczny wpływ obywateli na rządzenie krajem
- Różnice w realizacji szans życiowych wynikające z:
-- pochodzenia społecznego
-- przynależności partyjnej
-- sytuacji materialnej
- Niezapewnianie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
- Niegwarantowanie swobód i wolności obywatelskich
- Niedemokratyczny sposób sprawowania władzy /wskazania wg typów szkół/ oraz /XII‘83, V‘85/
Hierarchia państw wymienianych jako przyjazne i wrogie Polsce
- ZSRR
- CSRS
- Węgry
- NRD
- Inne kraje socjalistyczne
- USA
- Francja
- Wielka Brytania
- Włochy
- RFN
- Inne kraje kapitalistyczne
- Nie ma takich
- Niemcy
2. Postrzeganie i ocena władzy oraz instytucji politycznych
Co masz zwykle na myśli mówiąc lub słysząc określenie "władza"?
- Rząd, premierzy, ministrowie, Rada Ministrów
- PZPR
- Sejm, Rada Państwa
- Instytucje centralne
- MO, SB
- Gen. Jaruzelski
- Władze terenowe
- Organizacje społeczne
- Wojsko
- Ludzie, którzy rządzą, dostojnicy
- Reprezentanci ogółu społeczeństwa
- Wszyscy, każdy ma wpływ
- Instytucje regulujące życie państwa
- Przymus, narzucanie woli
- Władza się nie sprawdziła, w przeszłości popełniła wiele błędów
- Pejoratywne określenia /czerwona komuna itp../
- Władza poza granicami kraju /ZSRR/
Instytucje i ugrupowania polityczne mające wpływ na podejmowanie ważnych decyzji:
- Sejm
- Władze centralne, PZPR
- Szeregowi członkowie PZPR
- Rząd
- Kościół
- Wojsko
- Związki zawodowe
Siły polityczne
- PZPR
- Kościół
- Opozycja polityczna
3. Zainteresowanie polityką i uznawane w tej dziedzinie autorytety
4. Ocena własnych szans życiowych
Czy młodzież w Polsce ma szanse spełnienia swoich celów i dążeń?
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-11-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/255/17/85

Wyniki sondażu przedwyborczego

Kafelek tematyczny do publikacji
[Badanie zrealizowano w trzech województwach: zamojskim, tarnowskim i wrocławskim]
1. Kampania przedwyborcza
Deklaracje udziału w tegorocznym zebraniu przedwyborczym a udział w zebraniu przedwyborczym w przeszłości
Jak Pan sądzi, czy ludzie wiążą z wyborem nowego Sejmu jakieś nadzieje na poprawę sytuacji w kraju?
2. Deklaracje zachowań wyborczych
Dlaczego zamierza Pan wziąć udział w wyborach do Sejmu?
Jakie zjawiska i okoliczności mogłyby wpłynąć na Pana decyzję dotyczącą udziału w wyborach?
Co może zachęcić ludzi do głosowania?
Jakie sprawy powinny władze załatwić przed wyborami?
- poprawę zaopatrzenia w artykuły spożywcze i przemysłowe
- stabilizację cen, wstrzymanie podwyżek
- poprawę sytuacji materialnej społeczeństwa
- podniesienie płac
- poprawę sytuacji mieszkaniowej
3. Opinie o ordynacji wyborczej i wyborach
Czy Pana zdaniem najbliższe wybory będą demokratyczne?
Czy najbliższe wybory będą uczciwie przeprowadzone?
Jaka część społeczeństwa byłaby skłonna podporządkować się apelowi o bojkot wyborów?
4. Gotowość do udziału w wyborach a niektóre poglądy polityczne
- Ocena zaopatrzenia rynku w artykuły spożywcze, w porównaniu ze stanem sprzed dwóch lat
- Ocena stosunków państwo - Kościół
- Ocena swobód obywatelskich, demokracji, życia politycznego
- Ocena systemu władzy w Polsce
- Ocena zmian po Sierpniu ‘80 w zakresie wolności wyznania, swobód praktyk religijnych
- Ocena perspektyw zmian sytuacji politycznej w kraju w okresie najbliższych pięciu lat
- Ocena perspektyw zmian sytuacji gospodarczej Polski w okresie najbliższych pięciu lat
- Ocena powszechności dobrowolnego podporządkowania się zaleceniom, apelom czy programom Sejmu
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-06-03
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/216/14/85

Poczucie bezpieczeństwa Polaków

Kafelek tematyczny do publikacji
I. ŚWIAT A POLSKA
Porównanie sytuacji świata i Polski /tabela/
1. Kraje bezpieczne, spokojne i kraje zagrożone
2. Definicje bezpiecznego, spokojnego życia
- brak przestępczości, brak zagrożenia życia
- pokój na świecie
- pokój w kraju
3. Zagrożenia dla ludzkości i dla polskiego społeczeństwa
- zbrojenia
- alkoholizm
- terroryzm, zamachy
- przestępczość
- głód, nieurodzaj
- narkomania
- bezrobocie
II. BEZPIECZEŃSTWO W POLSCE
1. Poczucie własnego bezpieczeństwa
2. Przestrzeganie prawa w miejscach publicznych
Stosunek respondentów do prawa
3. Przestępstwa zagrażające naszemu społeczeństwu
Stopień zagrożenia przestępstwami
Kategorie przestępstw:
- spekulacja
- łapownictwo, korupcja
- zagarnięcie mienia społecznego
- kradzież na szkodę prywatną
- nadużywanie stanowisk kierowniczych dla osiągania korzyści materialnych
- działania przeciwko życiu i zdrowiu
- działania niezgodne z prawem, wynikające z pobudek politycznych
Częstotliwość popełniania przestępstw
Kategorie przestępstw:
- spekulacja
- kradzież mienia prywatnego
- łapownictwo, korupcja
- lżejsze uszkodzenia ciała i inne przestępstwa o charakterze chuligańskim
- kradzież z włamaniem
- przestępstwa gospodarcze, zwłaszcza zagarnięcia mienia społecznego
- cięższe bójki i pobicia, rozboje
- gwałty
- zabójstwa
4. Prognozy i propozycje respondentów
Co należałoby zrobić, aby nasze miasta i wsie stały się bardziej bezpieczne?
- usprawnić pracę MO
- surowiej karać przestępców
- wychowywać społeczeństwo
- przestrzegać prawa
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-06-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/234/16/85

Młodzież o sobie i swojej przyszłości

Kafelek tematyczny do publikacji
I. Uznawane przez młodzież wartości oraz ocena szans ich osiągnięcia
Najważniejsze cele i dążenia życiowe młodzieży
1. Szczęśliwe życie rodzinne
2. Ciekawa praca
3. Grono przyjaciół i znajomych
4. Wysokie dochody
5. Ciekawe, pełne przygód życie
6. Spokojny, zapewniony byt bez niespodzianek
7. Możliwość wpływu na to, co dzieje się w kraju
8. Zdobycie jak najwyższego wykształcenia
9. Korzystanie z dóbr kulturalnych
10. Osiągnięcie kierowniczego stanowiska w pracy
II. Najbliższe plany życiowe
Deklarowane zamierzenia
Dalsza nauka:
- studia wyższe
- szkoła pomaturalna
- technikum
Praca w:
- zakładzie uspołecznionym
- zakładzie prywatnym
- firmie polonijnej
Założenie własnego warsztatu
Pozostanie w gospodarstwie rolnym rodziców
(wskazania wg typów szkół: liceum ogólnokształcące, technikum, liceum zawodowe, zasadnicza szkoła zawodowa)
III. Obawy dotyczące najbliższej przyszłości
Przedmiot obaw:
Otrzymanie
- interesującej pracy
- mieszkania
Problemy finansowe, bytowe (zarobki)
Samodzielność
Założenie rodziny
Dostanie się na studia, do wybranej szkoły
Nowe środowisko
Ukończenie szkoły - matura, egzamin
Zagrożenie pokoju w świecie
Pobór do wojska
Niepokój w kraju
Problemy moralne
IV. Perspektywy życiowe młodego pokolenia w opinii badanych uczniów
Ocena realności własnych planów życiowych
V. Obraz rzeczywistości politycznej w świadomości młodzieży
Ocena stosowania w praktyce podstawowych mechanizmów i zasad ustrojowych
Zasady:
- Demokratyczne sprawowanie władzy
- Wpływ obywateli na rządy
- Tolerancja ideologiczna i polityczna
- Przestrzeganie swobód obywatelskich
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Równe szanse życiowe niezależnie od: pochodzenia społecznego, przynależności partyjnej, sytuacji materialnej
Ocena efektów socjalizmu
Osiągnięcia::
- Stabilizacja: gospodarcza, społeczna
- Przemiany w świadomości społecznej
Niepowodzenia:
- Zamach na swobody obywatelskie
- Niepokoje społeczne
- Kłopoty gospodarcze
Deklarowany stosunek do rzeczywistości ustrojowej
Ocena instytucji politycznych
Grupy, których interesy reprezentuje PZPR:
- Elita władzy
- Tylko członkowie PZPR
- Ludzie pracy
- Całe społeczeństwo
- ZSRR i państwa socjalistyczne
Cechy dobrego ustroju:
- Równość
- Wpływ obywateli na rządy
- Zapewnienie swobód obywatelskich i politycznych
- Zapewnienie odpowiedniego standardu życia obywateli
- Sprawiedliwość
- Zapewnienie pracy wszystkim obywatelom
- Suwerenność, niezależność od innych państw
- Dobry, odpowiedzialny rząd
- Brak podziałów, rozbicia politycznego
- Sprawność gospodarcza
- Szeroki wachlarz świadczeń społecznych
- Brak zakłamania w życiu społecznym i politycznym
Autor: brak informacji
1985-06-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/212/13/85

Deklaracje wyborcze młodzieży

Kafelek tematyczny do publikacji
Badanie zrealizowano na próbie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych (LO, LZ, technikum, ZSZ)
Deklaracje wyborcze
- Na pewno będę głosował(a)
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie będę głosował(a)
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie nie będę głosował(a)
- Na pewno nie będę głosował(a)
/tabela: porównanie odpowiedzi młodzieży uprawnionej do głosowania oraz próby ogólnopolskiej dorosłej ludności/ oraz /tabela wg typu szkoły/ oraz /tabela: odsetek odpowiedzi pozytywnych w makroregionach/
Czy Twoim zdaniem, rzeczywistość społeczno-polityczną w której żyjesz, charakteryzują:
* Demokratyczne sprawowanie władzy
* Tolerancja światopoglądowa
* Gwarantowanie i przestrzeganie swobód obywatelskich
* Wpływ obywateli na rządzenie państwem
* Równe szanse życiowe niezależnie od pochodzenia społecznego
* Równe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu i przynależności partyjnej
* Gwarantowanie wszystkim obywatelom przyzwoitego standardu życia
* Równe szanse życiowe niezależnie od sytuacji materialnej
- Tak
- Nie
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Ocena 40 lat Polski Ludowej
- Więcej niepowodzeń niż sukcesów
- Tyle samo niepowodzeń co sukcesów / Trudno mi powiedzieć
- Więcej sukcesów niż niepowodzeń
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Co ustrój socjalistyczny przyniósł ludziom w Polsce?
- Więcej korzyści niż strat
- Tyle samo korzyści co strat / Trudno mi powiedzieć
- Więcej strat niż korzyści
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Jaki wpływ na losy naszego kraju mają instytucje?
* Sejm
* PRON
* PZPR
* Rząd
* Wojsko
* Opozycja polityczna
* Organizacje młodzieżowe
- Korzystny
- Nie mają żadnego / Trudno powiedzieć
- Niekorzystny
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Sposób wyjaśniania wątpliwości dotyczących spraw z życia społeczno-politycznego
- Rozmowy z księdzem
- Lektura nielegalnych wydawnictw, słuchanie rozgłośni zachodnich
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Nastawienie większości młodzieży do sposobu sprawowania władzy w naszym kraju w opinii badanego
- Raczej pozytywne
- Obojętne
- Raczej negatywne
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Nastawienie badanego do sposobu sprawowania władzy
- Raczej pozytywne
- Obojętne
- Raczej negatywne
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Ocena perspektyw możliwości osiągnięcia celów życiowych młodzieży w ciągu najbliższych 5 lat
- Nastąpi poprawa
- Będzie mniej więcej tak samo; Trudno mi powiedzieć
- Nastąpi pogorszenie
/tabela - współzależność ocen i deklaracji wyborczych/
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-06-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/129/10/85

Sondaż przedwyborczy

Kafelek tematyczny do publikacji
Czy zna Pan(i) założenia do projektu ordynacji wyborczej do Sejmu?
- Tak - dokładnie
- Tak - dość dokładnie
- Nie znam - wiem tylko, że zostały ogłoszone
- Nic nie wiem na ten temat
/omówienie w tekście/
[Pytanie zadane osobom deklarującym znajomość projektu ordynacji]
Jak ocenia Pan(i) zakres zmian proponowanych w tych założeniach?
- Są one dostatecznie duże
- Są one znaczne, ale niewystarczające
- Są one niewielkie i zdecydowanie niewystarczające
- Nie mam zdania
/omówienie w tekście/
Jak Pan(i) sądzi, jak wielki procent społeczeństwa weźmie udział w wyborach do Sejmu? Prosimy podać ten procent.
/omówienie w tekście/
[Pytanie otwarte; odpowiedzi zrekodowane]
Dlaczego, Pana(i) zdaniem, tyle mniej więcej ludzi weźmie udział w wyborach do Sejmu?
Uzasadnienie przewidywanej dużej frekwencji wyborczej
- Postawy konformistyczne idących głosować
-- Z przyzwyczajenia
-- Z obawy przed konsekwencjami
-- Dla świętego spokoju
- Świadoma akceptacja polityczna idących głosować
-- Udział będzie spełnieniem patriotycznego, obywatelskiego obowiązku
-- Wyraz nadziei związanych z nowym Sejmem i posłami
-- Dobra (poprawiająca się), normalizująca się sytuacja polityczna w kraju
Powody przewidywanego braku pełnej frekwencji wyborczej
- Niezadowolenie z sytuacji politycznej
-- Nieufność do władzy
-- Brak wiary, że wybory coś zmienią
-- Rozgoryczenie aktualną sytuacją polityczną
-- Niezadowolenie z sytuacji gospodarczej (podwyżki cen)
- Opozycyjne nastawienie wobec rzeczywistości politycznej
-- Wybory to farsa, fikcja
-- Do urn pójdą tylko nieliczni: partyjni, "czerwoni", emeryci
-- Do wyborów nie pójdą ludzie podziemia, opozycji oraz ci, którzy ulegną ich namowom
/omówienie w tekście/
Jak Pan sądzi, czy ludzie wiążą z wyborami do Sejmu jakieś nadzieje na poprawę sytuacji w kraju?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno mi powiedzieć
/tabela/
Czy ma Pan(i) zamiar wziąć udział w wyborach do Sejmu?
- Tak, na pewno będę głosował(a)
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie będę głosował(a)
- Jeszcze nie wiem, ale prawdopodobnie nie będę głosował(a)
- Nie, nie będę głosował(a)
/omówienie w tekście/
Tabela - deklaracje udziału w wyborach (na pewno i prawdopodobnie) wg makroregionów
Tabela - deklaracje udziału w wyborach w grupach społeczno-zawodowych
Aneks: Charakterystyka badanej zbiorowości
Autor: brak informacji
1985-04-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/112/9/85

Inteligencja ‘84 (materiał pomocniczy na XIX Plenum KC PZPR)

Kafelek tematyczny do publikacji
Jest to materiał pomocniczy na XIX Plenum KC PZPR
O SPOŁECZEŃSTWIE
Na jakie grupy podzieliłby Pan społeczeństwo polskie?
Czy współczesne społeczeństwo polskie dzieli się na klasy?
Co Pana zdaniem decyduje obecnie o zajmowaniu wysokiej lub niskiej pozycji społecznej?
O SOBIE
Jak w porównaniu z innymi ludźmi powodzi się Panu(i) w życiu? /IV, VI, IX‘84/
O ATRYBUTACH INTELIGENTA
Cechy inteligenta:
- Posiadanie wyższego wykształcenia
- Zajmowanie kierowniczego stanowiska
- Inteligenckie pochodzenie
- Umysłowy charakter pracy
- Wysoki poziom wiedzy ogólnej
- Wysoka kultura osobista
- Szerokie zainteresowania pozazawodowe
- Praca twórcza, koncepcyjna
- Zaangażowanie w pracę społeczną
- Tworzenie i rozwijanie kultury
- Korzystanie z dóbr kulturalnych
- Pełnienie znaczącej roli w życiu publicznym
- Wrażliwość na sprawy innych ludzi
O ROLI I POŁOŻENIU SPOŁECZNYM INTELIGENCJI
O POLITYCE
Stosunek inteligencji do polityki
Poglądy inteligencji i robotników na historię /tabela/
Co hamuje rozwój kraju
Poglądy świadczące o "elitarystycznej" wizji historii
Poglądy świadczące o "aktywistycznej" wizji historii
Jakie grupy zawodowe mają największy i najmniejszy dostęp do władzy?
Czy istnieje konflikt między władzą a inteligencją?
Przyczyny tego konfliktu
ANEKS
Charakterystyka badanych
Tabela: Aktywność społeczno-polityczna badanych
Autor: brak informacji
1985-03-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/73/7/85

Inteligencja ‘84 (Standardowy pakiet badania opinii społecznej)

Kafelek tematyczny do publikacji
1. Odczucie pewności sytuacji społeczno-ekonomicznej
Czy obecna sytuacja społeczna, a ściślej biorąc ekonomiczna kraju jest
postrzegana jako stabilna czy też niepewna?
Czy obecne warunki sprzyjają budowaniu planów życiowych na dłuższą
metę?
Czy zaoszczędzone pieniądze byłby Pan skłonny przeznaczyć na jakiś cel
w przyszłości?
2. Poczucie kontroli nad rzeczywistością społeczną i jej korelaty
- "kontrola osobista" - przekonanie o możliwości wpływu na własny los
- "kontrola systemu" - przekonanie o możliwości wpływania na system polityczny i społeczny
Czynniki hamujące rozwój kraju:
- wadliwa organizacja gospodarki
- nadużywanie władzy
- lenistwo, pijaństwo, brakoróbstwo
- brak kwalifikacji osób na stanowiskach kierowniczych
- ograniczenie pola dla inicjatywy ludzi twórczych i pomysłowych
- brak poszanowania dla własności społecznej
- kumoterstwo
- tłumienie krytyki
- łapownictwo
- brak wpływu na decyzje władz
- bierność i obojętność obywateli
- brak odwagi w głoszeniu własnego zdania
- brak dyscypliny i poszanowania władzy
- silna kontrola aparatu administracji przez partię
- położenie geopolityczne
Zaufanie do instytucji i organizacji społeczno-politycznych
- Kościół
- Rząd
- PZPR
- Wojsko
- MO
- Związki zawodowe
- Sejm PRL
- Środki masowego przekazu
3. Postrzeganie konfliktów społecznych i umiejscawianie ich źródeł
Źródła potencjalnych konfliktów społecznych:
- Pozycja materialna
- Poglądy polityczne
- Stanowisko w pracy
- Przynależność do PZPR
- Wykształcenie
- Pochodzenie społeczne
- Religia
4. Porównanie opinii inteligencji i robotników
Autor: brak informacji
1985-02-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr 106A/85

Rodzaje zagrożeń i zjawisk niepożądanych oraz ich ocena w opinii społecznej

Kafelek tematyczny do publikacji
Zagrożenia społeczne w opinii badanych osób - tabela
Sfery zagrożeń społecznych
Przestępczość
- chuligaństwo
- kradzieże
- spekulacja
- łapownictwo
- napady, rozboje
- zabójstwa
- gwałty
- ogólnie o przestępczości
- oszustwa
- przestępczość nieletnich
Zjawiska uznane przez medycynę za jednostki chorobowe
- alkoholizm
- narkomania
- nałogowe palenie papierosów
- stresy
- choroba psychiczna
Zagrożenia dotyczące stosunków między ludźmi
- brak kultury współżycia
- znieczulica społeczna
- egoizm, cwaniactwo
- zobojętnienie
- brak szacunku dla osób starszych
- brak tolerancji w zakresie przekonań politycznych i światopoglądowych
Zagrożenia ze sfery obyczajowości
- pijaństwo
- swoboda obyczajów wśród młodzieży
- prostytucja
- ruchy młodzieżowe (np. punkowie)
Mechanizmy życia społecznego
- nadużywanie zajmowanych stanowisk
- protekcja
- sytuacja polityczna w kraju, podział społeczeństwa
- sytuacja gospodarcza
- biurokracja
- brak poszanowania porządku publicznego
- niekompetencja ludzi na stanowiskach kierowniczych
- ograniczanie swobód obywatelskich i pracowniczych
Morale - praca zawodowa
- praca byle jaka
- uchylanie się od pracy
- brak dyscypliny pracy
Wykroczenia przeciwko wspólnemu dobru
- niszczenie przedmiotów i urządzeń publicznych
- niszczenie przyrody
- niszczenie zabytków kultury
Organizacja pracy
- marnotrawstwo mienia społecznego
- zła organizacja pracy
- lekceważenie ludzi pracy
Zagrożenia zewnętrzne
- wyścig zbrojeń
- obca propaganda
- restrykcje państw kapitalistycznych
Życie rodzinne - rozkład rodziny
Częstotliwość występowania wybranych zjawisk w życiu społecznym - tabela
Autor: brak informacji
1985-02-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/48/3/85

Opinie o planowanej podwyżce cen (surowe wyniki sondażu)

Kafelek tematyczny do publikacji
Czy sądzi Pan(i), że obecna podwyżka cen jest nieunikniona?
Czy w zamian za ograniczenie podwyżek byłby Pan(i) skłonny(a) proponować obniżenie poziomu niektórych świadczeń socjalnych?
Czy w miejscu pracy wśród kolegów dyskutuje się na temat aktualnej podwyżki cen?
Czy Pana(i) zdaniem inni mają podobne poglądy jak Pan(i)?
Jaki ma Pan(i) stosunek do następujących uzasadnień rządu co do konieczności wprowadzenia podwyżki?
- Dalsze pogłębiania się różnic między kosztami produkcji rolnej a cenami detalicznymi może doprowadzić do bardzo wysokich podwyżek w przyszłości
- Są twarde realia, więc prawa ekonomiczne dotyczą także nas
- Przy tak niskiej wydajności pracy ceny muszą zostać podniesione
- Podwyżki są konieczne ze względu na decyzje Sejmu o budżecie państwa na 1985r.
- Wprowadzenie podwyżki jest warunkiem zniesienia reglamentacji na wszystkie artykuły poza mięsem i cukrem
Jakie działania zaproponował(a)by Pani w zamian za nie przeprowadzanie podwyżki cen?
Czy chciał(a)by Pan(i), aby OPZZ reprezentowało Pana(i) interesy w rozmowach z władzami w następujących sprawach?
- Podwyżki cen
- Wysokość rent i emerytur
- Określenie płacy minimalnej
- BHP i warunki pracy
- Opracowanie układów zbiorowych
- Ochrona środowiska
- Konsultacja planów gospodarczych
- Zmiana ustawy o związkach zawodowych
Czy w ciągu najbliższych miesięcy spodziewa się Pan(i) wzrostu swojej płacy?
Jak ocenia Pan(i) obecną sytuację gospodarczą kraju?
Autor: brak informacji
1985-01-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/36/2/85

Opinie o Sejmie i radach narodowych

Kafelek tematyczny do publikacji
Opinie o działalności Sejmu i posłów do Sejmu
1. Posłowie poprzez interpelacje, zapytania przyczyniają się do lepszego rozwiązywania spraw obywateli
2. Dla posłów do Sejmu ważniejsze są sprawy prywatne (sprawy własnej kariery) niż zajmowanie się problemami kraju
3. Sejm skutecznie sprawuje kontrolę nad działalnością innych organów władzy i administracji
4. Działalność Sejmu to fikcja, ważne dla kraju i społeczeństwa decyzje zapadają wcześniej poza Sejmem
5. Sejm zawsze z uwagą odnosi się do głosów społeczeństwa, z uwagą rozpatruje zażalenia i życzenia obywateli
6. Posłowie na Sejm ostatniej kadencji dobrze reprezentują interesy swoich wyborców
7. Kandydatów na posłów powinny zgłaszać wyłącznie organizacje polityczne i społeczne
8. Sejm to prawdziwa reprezentacja narodu, wybrana w demokratycznych wyborach przez ludzi pracy
9. Wyborcy mają zawsze możliwość odwołania posła, który źle wypełnia swoje obowiązki
Prestiż, zaufanie społeczne i wpływ na losy kraju osób pełniących następujące funkcje i stanowiska:
1. Członek KC PZPR
2. Sekretarz miejskiego Komitetu PZPR
3. I sekretarz partii w zakładzie pracy
4. Poseł na Sejm
5. Przewodniczący wojewódzkiej rady narodowej
6. Wojewoda
7. Radny wojewódzkiej rady narodowej
8. Członek kierownictwa PRON
9. Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych
Stopień zaufania społecznego do instytucji
1. Sejm
2. PZPR
3. PRON
4. Rząd
5. Kościół
6. Związki zawodowe
7. Wojsko
8. Wymiar sprawiedliwości (sądy, prokuratury)
9. MO i SB
10. Rady narodowe
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-01-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/33/1/85

Opinie społeczne o funkcjonowaniu służby zdrowia

Kafelek tematyczny do publikacji
1. Opinie społeczne o funkcjonowaniu służby zdrowia
- dostępność do poszczególnych typów placówek służby zdrowia
- skuteczność leczenia
- stosunek personelu medycznego do pacjentów ze szczególnym uwzględnieniem relacji pacjent - lekarz
2. Profilaktyka zdrowotna w opinii społecznej
3. Odczucie egalitaryzmu w zaspokajaniu potrzeb zdrowotnych
I. Lecznictwo podstawowe
- przychodnia rejonowa
- internista rejonowy
- domowa opieka internistyczna
II. Lecznictwo specjalistyczne
- ocena specjalistycznych usług medycznych
III. Lecznictwo szpitalne
Przedmiot oceny:
- opieka lekarska, skuteczność i prawidłowość leczenia
- stosunek lekarzy do pacjentów
- opieka pielęgniarska, fachowość, sumienność
- stosunek personelu pomocniczego do chorych
- warunki sanitarne
- zaopatrzenie w leki i środki opatrunkowe
- wyposażenie w sprzęt medyczny
- warunki lokalowe
- wyżywienie
IV. Pomoc w nagłych wypadkach - pogotowie ratunkowe
V. Lecznictwo odpłatne
Motywy działania:
- krótki termin oczekiwania na wynik badania
- możliwość wykonania badania bez skierowania
- większa rzetelność i dokładność badania
- możliwość wykonania badań różnego typu w jednej placówce
- życzliwy stosunek do pacjenta
- lepsze wyposażenie w aparaturę do przeprowadzania badań
VI. Ogólna ocena służby zdrowia
VII. Opinie o profilaktyce zdrowotnej
Czy chodzi Pan na badania kontrolne, choć nie wiąże się to z konkretną dolegliwością lub chorobą?
- Nie chodzę na takie badania, gdy czuję się zdrowy
- Tak, chodzę, gdy organizuje je zakład pracy, uczelnia, przy zmianie miejsca pracy itd..
- Tak, chodzę z własnej inicjatywy, w trosce o zdrowie
Jak zwykle postępuje Pan w przypadku zaobserwowania u siebie objawów chorobowych bądź pogorszenia stanu zdrowia?
- Czekam aż dolegliwości ustąpią same, do lekarza idę w ostateczności
- Od razu idę do lekarza
- Początkowo próbuję leczyć się sam
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1985-01-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/446/84

Opinie robotników przemysłu o urzędach i instytucjach społecznych

Kafelek tematyczny do publikacji
Oceniane urzędy i instytucje:
* Ośrodek zdrowia
* Inne urzędy: poczta, bank, ZUS, PZU
* Administracja zakładu pracy
* Urząd administracji państwowej
* Administracja mieszkaniowa, osiedlowa
- Życzliwe traktowanie i sumienne załatwianie spraw
- Obojętne traktowanie, ale sumienne załatwianie spraw
- Życzliwe traktowanie, ale niesumienne załatwianie spraw
- Nieżyczliwe traktowanie i niesumienne załatwianie spraw
/tabela/
Od czego przede wszystkim zależy pomyślne załatwienie sprawy w urzędzie?
- Od tego, czy sprawa jest naprawdę słuszna
- Od należytego przedstawienia sprawy
- Od fachowości urzędnika załatwiającego sprawę, znajomości przepisów
- Od własnej energii i zaradności
- Od przypadku, od nastroju, uprzejmości urzędnika
- Od wpływów i znajomości
- Od pieniędzy
/omówienie w tekście/
Każdemu obywatelowi w naszym kraju przysługuje prawo do składania tzw. skarg, zażaleń, odwołań. Czy Pan(i) zdaniem warto odwoływać się, wnosić skargi z powodu trudności w załatwieniu sprawy, doznanej krzywdy itp.?
- Warto, bo w końcu osiągnie się cel
- Nie warto, to niewiele daje
- Nie warto, bo to się obraca przeciwko wnoszącemu skargę, odwołującemu się
/omówienie w tekście/
Załóżmy, że zgłosił(a) się Pan(i) do każdej z wymienionych niżej osób, instytucji z prośbą o pomoc w ważnej dla Pana(i) sprawie życiowej. Jak, Pana(i) zdaniem, odniosą się do tego niżej wymienione osoby, instytucje?
* Rodzina
* Przyjaciele
* Koledzy z pracy, sąsiedzi
* Bezpośredni przełożony
* Dyrekcja, kierownictwo zakładu pracy
* Organizacja partyjna
* Związki zawodowe
* Samorząd pracowniczy
* Ksiądz, parafia
* Instytucje partyjne (gminne, miejskie, wojewódzkie)
* Radni rad narodowych
* Naczelnik, prezydent miasta, wojewoda
* Urzędnicy w urzędzie miejskim, wojewódzkim
* Komitet Centralny PZPR
* Sejm, Rada Państwa, posłowie
* Wojciech Jaruzelski
* Ktoś inny (kto?)
- Jestem przekonany(a), że zrobią wszystko, żeby mi pomóc
- Myślę, że będą próbowały mi pomóc
- Nie wierzę, aby rzeczywiście chciały mi pomóc
- Może by mi pomogły, ale nie chcę korzystać z ich pomocy
/omówienie w tekście/ oraz /tabela z wybranymi instytucjami, osobami/
Autor: Zespół Badań Sondażowych
1984-12-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/382/84

Funkcjonowanie instytucji państwowych. Stan - przyczyny - terapia

Kafelek tematyczny do publikacji
Ocena dbałości o zaspokojenie przez instytucje podstawowych potrzeb obywateli.
Jak Pan(i) ocenia w Pana(i) miejscu zamieszkania:
* czystość, schludny wygląd otoczenia
* zapewnienie bezpieczeństwa, ochrony życia i mienia obywateli przez MO
* pracę handlu
* kulturę obsługi klientów w placówkach handlowych
* sprawność komunikacji
* rozwój sieci żłobków, przedszkoli
* warunki pracy szkół
* organizację życia kulturalnego
* zapewnienie dobrej opieki lekarskiej
* traktowanie interesantów w urzędach
- Bardzo dobrze
- Dobrze
- Dostatecznie
- Niedostatecznie
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/
Czy w Pana(i) miejscu pracy przestrzega się sprawiedliwości przy:
* ustalaniu wysokości płac
* podziale premii i nagród
* obsadzaniu kierowniczych stanowisk
* rozdziale wczasów, kolonii, zimowisk
* rozdziale mieszkań
* podziale dóbr trudno dostępnych
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/
Patologie życia publicznego:
* patologie władzy:
- spekulacja
- łapownictwo
- marnotrawstwo, niegospodarność
- nadużywanie stanowisk dla uzyskania osobistych korzyści
* patologie w obrębie społeczeństwa:
- protekcyjna sprzedaż w sklepach
- kumoterstwo - protekcyjne załatwianie spraw w urzędach
- nieprzestrzeganie dyscypliny pracy
- niewywiązywanie się osób na stanowiskach z obowiązków
- pogardliwy stosunek ludzi na stanowiskach do obywateli
- biurokracja, bezduszność urzędników wobec spraw ludzkich
/omówienie w tekście/ i /tabela/
Co przede wszystkim decyduje , Pana(i) zdaniem, o tym, że w Pana(i) środowisku nie wszystko funkcjonuje należycie?
- Niewłaściwy dobór ludzi na stanowiskach kierowniczych
- Nadmierna tolerancja władz centralnych wobec funkcjonowania władzy w terenie
- Zasiedziałe kliki, utrwalone układy, wzajemne powiązania ludzi na stanowiskach
- Karuzela stanowisk - ludzie, którzy popełnili błędy na jednym stanowisku, idą na inne
- Obojętność społeczeństwa, ludzie tolerują złe funkcjonowanie władz terenowych
- Inne przyczyny
/omówienie w tekście/
Kogo Pana zdaniem większość społeczeństwa obarcza winą za ten stan rzeczy?
- Przede wszystkim władzę centralną
- Na równi władzę centralną i lokalną
- Głównie władzę lokalną
- W takim samym stopniu władze co nas - obywateli
- Przede wszystkim obywateli
- Trudno mi powiedzieć
/omówienie w tekście/
Od czego przede wszystkim zależy Pana(i) zdaniem obecnie w Polsce zmiana na lepsze? (Prosimy wybrać nie więcej niż trzy czynniki)
- Mądra polityka rządu
- Właściwa polityka kadrowa
- Lepsza praca aparatu władzy lokalnej i gospodarczej
- Lepsza praca całego społeczeństwa
- Zmiana zasad ustrojowych (których szczególnie?)
- Większe zaangażowanie społeczeństwa w sprawy społeczno-polityczne
- Przezwyciężanie nieufności obywateli do władzy
- Coś innego (co?)
/omówienie w tekście/
Autor: brak informacji
1984-10-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BS/326/84

Konsultacja zasad Centralnego Planu Rocznego na 1985 r.

Kafelek tematyczny do publikacji
WSTĘP
Badaniem objęte zostały dwie grupy respondentów - pracownicy zakładów przemysłowych potencjalnie zorientowani w założeniach CPR (planiści, związkowcy, samorząd pracowniczy, POP) oraz osoby ze środowisk opiniotwórczych
SYNTETYCZNA OCENA ZAŁOŻEŃ CPR-85
Opinie o CPR-85
- Jest bardzo napięty i aktywnie kształtuje procesy gospodarcze
- Jest w zasadzie napięty i usiłuje aktywnie kształtować procesy gospodarcze
- Zawiera rezerwy i w zasadzie pasywnie przystosowuje się do realiów gospodarczych
- Zawiera nadmierne rezerwy i całkowicie pasywnie przystosowuje się do realiów gospodarczych
OCENA SYTUACJI GOSPODARCZEJ KRAJU
Sytuacja gospodarcza kraju
- Dobra
- Niezła
- Trudna, ale z widokami na przyszłość
- Bardzo zła, o krok od katastrofy
PRZEWIDYWANIA EKONOMICZNE
Prognoza ekonomiczna
- W latach 1984-1985 będzie realizowana zasada podwyższania płac wyłącznie wówczas, gdy nastąpi wzrost wydajności pracy
- W najbliższych latach uda się uzyskać szybszy wzrost wydajności pracy niż zarobków
- W 1985 r. Uda się zmniejszyć o 2,1 % zużycie podstawowych surowców, paliw, materiałów na jednostkę
produkcji
ROLA CENTRALNEGO PLANOWANIA W AKTUALNEJ SYTUACJI KRAJU
W jakim stopniu uda się wykonać cele społeczne NSPG na lata 1983 - 1985?
* Zapewnienie wyżywienia narodu
* Lepsze zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych z niezbędną infrastrukturą
* Poprawa zaopatrzenia ludności w przemysłowe towary codziennego użytku
* Ochrona poziomu życia grup najsłabszych ekonomicznie
Ocena potencjalnej roli planowania centralnego w Polsce
- Nie można skutecznie centralnie planować, gdyż jest to utopia
- Nie można skutecznie centralnie planować w okresie kryzysu gospodarczego
- Więcej jest pozorów niż rzeczywistych działań, wskazuje to na fikcję centralnego planowania
- Trudności i odstępstwa od centralnych planów stawiają pod znakiem zapytania sensowność takiego planowania
- Plan centralny w zasadzie wchodzi w życie, choć napotyka trudności i ograniczenia
- Planowanie centralne jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesów gospodarczych
- Nie wiem
- Centrum planuje strategicznie, resztę planują przedsiębiorstwa
- Inne opinie respondentów
WNIOSKI
Autor: brak informacji
1984-09-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BDF/75/84

Opinie o negatywnych zjawiskach społecznych

Kafelek tematyczny do publikacji
PUBLIKACJA DOSTĘPNA TYLKO NA MIEJSCU W CBOS
Które spośród opisanych zjawisk i zachowań patologicznych są oceniane jako szkodliwe i groźne, a które uznane za mniej lub bardziej akceptowaną normę postępowania w określonych warunkach?
I.- Naruszanie ogólnie przyjętych zasad postępowania w życiu prywatnym, zawodowym i publicznym
- Brak zrozumienia dla potrzeb i interesów innych ludzi
- Znieczulica społeczna
II.- Pijaństwo
- Alkoholizm
- Chamstwo
III. Gwałt zbiorowy
- Rozbój
- Niszczenie przyrody, zabytków kultury, przedmiotów i urządzeń publicznych
- Spekulacja
IV. Swoboda obyczajów wśród młodzieży
- Nałogowe palenie papierosów
- Używanie wulgarnych słów
V. Zabójstwo
- Chuligaństwo
- Zaniedbywanie rodziny
- Praca byle jaka
- Załatwianie własnych spraw w czasie pracy
- Czerpanie korzyści z układów nieformalnych, znajomości i stanowisk
- Łapownictwo
VI. Kradzież
- Brak poszanowania dla porządku publicznego
- Uchylanie się od pracy
- Narkomania
- Prostytucja
- Próba pozbawienia się życia
O działaniach penalizacyjnych
Co wpływa na ograniczenie przestępczości?
- wychowanie w rodzinie
- egzekwowanie przepisów prawnych
- wychowanie w szkole
- wpajanie zasad moralnych
- poprawa złych warunków życia
Czy przyjęte w założeniu rozszerzanie się syndromu patologii znajduje odbicie w nasileniu się poczucia zagrożenia i skłonności reagowania we własnym zakresie? W której sferze zjawisk tak się dzieje, a w której nie?
Jaka jest ocena instytucjonalnych "urzędowych" form zwalczania patologii i jakie wiążą się z nimi oczekiwania?
Autor: Zespół Badań Długofalowych
1984-09-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BD/298/84

Opinia mieszkańców dużych miast o aktualnych wydarzeniach politycznych

Kafelek tematyczny do publikacji
OPINIE NA TEMAT 40-LECIA
Czy ostatnie 40 lat przyniosło społeczeństwu polskiemu więcej dobrego czy złego?
- Więcej dobrego jak złego
- Więcej złego jak dobrego
- Tyle samo dobrego jak złego
- Trudno mi powiedzieć
Czy zgadza się Pan(i) ze stwierdzeniem ""Mamy prawo do dumy, że wysiłkiem całego narodu Polska za życia jednego pokolenia stała się krajem uprzemysłowionym"?
Co uważa Pan(i) za największe osiągnięcia okresu Polski Ludowej?
(pytanie otwarte)
Co Pan(i) uważa za największe wady i niedostatki okresu Polski Ludowej?
(pytanie otwarte)
Jak, Pana(i) zdaniem, bezstronni historycy ocenią w przyszłości wymienione niżej okresy:z dotychczasowej historii Polski Ludowej?
* planu 3-letniego (1945-1949)
* planu 6-letniego (1949-1956)
* okres W. Gomułki (1956-1970)
* okres E. Gierka (1970-1980)
* okres "Solidarności" (1980-1981)
* od 1981 do chwili obecnej
- Pozytywnie
- Negatywnie
- Trudno powiedzieć
OPINIE NA TEMAT SYTUACJI POLITYCZNEJ
Czy Pana(i) zdaniem już dziś można powiedzieć, że wyszliśmy z kryzysu politycznego?
- Tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Nie
- Trudno powiedzieć
Co należy zrobić, aby przezwyciężyć ten kryzys?
(pytanie otwarte)
Czy dotychczasowa polityka rządu stwarza szanse na wyjście z kryzysu gospodarczego?
- Tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Nie
- Trudno powiedzieć
"Mamy kolorową telewizję, ale nie zawsze potrafimy zrobić porządne widły" - powiedział gen. W. Jaruzelski. Jak Pan(i) sądzi, co jest tego przyczyną?
- Wadliwe zarządzanie
- Wadliwa gospodarka
- Brak dyscypliny i kultury pracy produkujących robotników
- Rozwiązania systemowe
- Słabe kadry inżynierskie
- Normalna nierównomierność rozwojowa
- Inne (jakie?)
Po doświadczeniach lat minionych, które państwa zaliczyłby Pan do prawdziwych sojuszników Polski?
(pytanie otwarte)
Jakiego państwa Polska, Pana(i) zdaniem, powinna się najbardziej obawiać (kto nam zagraża)?
(pytanie otwarte)
OPINIE O AMNESTII
Czy uważa Pan(i), że amnestia dla skazanych lub aresztowanych za działalność z pobudek politycznych przyczyni się do poprawy atmosfery społeczno-politycznej w kraju?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Nie mam zdania
Czy uważa Pan(i), że po wprowadzeniu amnestii, wobec osób, które będą prowadziły sprzeczną z prawem działalność polityczną należy stosować kary:
- surowsze niż dotychczas
- takie jak dotychczas
- łagodniejsze niż dotychczas
- Trudno mi powiedzieć
Czy uważa Pan(i), że należy również przywrócić do pracy, nauki w szkołach osoby wyrzucone za działalność polityczną?
- Tak
- Nie
- Trudno mi powiedzieć
Autor: brak informacji
1984-08-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
Komunikat z badań nr BDF/294/84

Stosunek pracowników wielkiego przemysłu do funkcjonowania reformy gospodarczej

Kafelek tematyczny do publikacji
1. Opinie na temat reformy gospodarczej w skali kraju
Od stycznia 1982 roku wprowadza się w Polsce reformę gospodarczą. Interesują nas Pana(i) odczucia, poglądy na ten temat. Czy Pana(i) zdaniem dzięki reformie w najbliższej przyszłości zmieni się coś w Polsce na lepsze?
- Tak
- Nie
- Trudno w tej chwili powiedzieć, czas pokaże
- Nie wiem, nie interesuję się tym
Jeżeli tak, to co głównie ma Pan(i) na myśli?
Czy reforma gospodarcza - Pana(i) zdaniem -może wywołać w przyszłości jakieś niewłaściwe, złe skutki?
- Tak
- Nie
- Trudno w tej chwili powiedzieć, czas pokaże
- Nie wiem, nie interesuję się tym
Jeżeli tak, to co głównie ma Pan(i) na myśli?
Czy może Pan(i) powiedzieć, że reforma gospodarcza wywołała już dotychczas jakieś zmiany w sytuacji kraju, w gospodarce narodowej?
- Tak
- Nie
- Nie wiem, trudno powiedzieć
Jeżeli tak, to jakie zmiany uważa Pan(i) za najważniejsze?
2. Opinie na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa
Czy mógłby (mogłaby) Pan(i) powiedzieć, co w swojej pracy odczuwa Pan(i) jako szczególnie niewłaściwe, denerwujące, przykre czy oburzające?
Co zaś z tego, co się dzieje w Pana(i) zakładzie pracy w pewnym przynajmniej stopniu jest dowodem, że jest lub może być lepiej?
Co powinno się - Pana(i) zdaniem - zmienić pod wpływem reformy w przedsiębiorstwie, w którym Pan(i) pracuje?
Ocena zmian w przedsiębiorstwie - od stycznia 1982 roku - w kilkunastu dziedzinach
Autor: brak informacji
1984-08-01
Pełna wersja publikacji dostępna bezpłatnie
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zespół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

Komunikaty z badań

Opinie i Diagnozy

CBOS Flash

CBOS Fokus

Książki

CBOS Trendy

CBOS Podcast

CBOS News

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry